Gå til innhold

Sony SDM-S205F 20"


Torro

Anbefalte innlegg

Fikk min skjerm i dag.

 

Sammenlignet med LaCie Photon20Vision2.

 

-Bildekvalitet er samme, vil si sonyen har bedre kontraster - men kan være bare innstillingsforskjeller.

-Etterslep? Sjenerer ikke meg og den har vel hverken mer eller mindre enn LaCie.

-Ikke noe "bleeding" rundt kanten, dvs baklys som slipper igjenom

 

Skjermen har heller ikke Pivot.

 

Men, det er et stort MEN, ihvertfall på mitt eksemplar: min skjerm har hele 3 pixelfeil, to lyser rosa (en nede - litt mot høyre, en oppe nesten midt på), en lyser blå (midt på helt til venstre).

 

Siden pikslene på disse skjermene er så små er det normalt sett ikke irriterende allikevel - men helt klar et minus - ihvertfall i min bok.

7601098[/snapback]

 

Er vel returrett på den? Selv om du "ikke ser" dem, så er det irriterende nok å vite at de er der.

7601681[/snapback]

 

Klart jeg kan returnere den på angreretten, men jeg mener retur av skjerm på angreretten grunnet pikselfeil blir for dumt. Er ikke det engreretten er til for og dermed missbruk av angreretten.

 

For garanti/reperasjon tror jeg det skal rimelig mye til for å komme igjennom.

Sony sin garanti sier offisielt at man må ha 4 stk døde/eller lysende piksler (jeg har 2) eller 9 eller mer døde/lysende subpiksler (jeg har 2-3).

 

Så i værste fall kan man ha opp til 3 defekte piksler OG opp til 8 defekte subpiksler uten at det er en garantisak......

 

*Tallene er basert på en 20" LCD skjerm*

 

Men tar nok en tlf til komplett på nyåret og forhører meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har nå fått brukt Sony'en noen timer til litt forskjellig. Og inntrykkene sier:

 

*Bedre fargegjengivelse/kontrast enn LaCie.

*Samme - muligens et hakk mindre etterslep? Vanskelig å si da etterslepet ikke har plaget meg på noen av disse skjermene.

*Sortfargen ser mer "sort" ut på sony enn på LaCie.

 

Mulig Sony'en benytter et nyere panel?

 

Noe frustrerende med de pikselfeilene, men siden pikslene er så små legger jeg ikke merke til dem i spill/film. Kun i enkelte bilder uten bevegelser (windows, fotoredigering).

Endret av OC-Freak
Lenke til kommentar
Fikk skjermen for en uke siden og er strålende fornøyd. Meget bra sortnivå og fargegjengivelse generelt. Veldig behagelig å hvile øynene på. Kult stilrent design. Ingen pixelfeil på min. Terningkast 6 til den prisen.

7625862[/snapback]

 

Fikk min 23/12 og kan underskrive hva sgc sier. Bestilte den dagen før fra Komplett og ble gledelig overrasket over å motta tekstmelding dagen etter om at nå kommer`n på døra i kveld. Julen var sikret.

 

Jeg har gått fra 19" CRT til LCD og det tok litt tid før jeg var fornøyd.

Kjøpte først en Philips 190X6 so jeg var skuffet over.(blasse farger + dårlig oppløsning)

 

Så en 22" Packard Bell Maestro 220W.

Stor og fin den, men når jeg var på nettet veivet hode mitt frem og tilbake så jeg ble ør. :D Sikkert bra til film, men for vid til mitt bruk.

 

Da jeg så tilbudet fra Komplett på Sony`n tenkte jeg at den må jeg ha.

Litt skeptisk på 16 ms respons tid, men hittil har jeg ikke sett noe etterslep i de spillene jeg har brukt. Kjører mye flight sim. Flotte farger og ingen pixelfeil så langt jeg kan se. Eneste er at jeg savner et eller to USB kontakter, men det er ikke noe big deal.

Oppløsning på 1600x1200 er bare helt konge. Stoor forskjell fra 1280x1024 på en 19".

Godt kjøp til den prisen mener jeg. :thumbup:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Hvordan er skjermen i ikke-optimal/nativ oppløsning? Noen sammenligninger med andre lcd-skjermer på det området? Spesielt med tanke på spill.

7633641[/snapback]

 

Har ingen andre å sammenligne med, for denne er min første LCD (har hatt 17" CRT i ca. 10 år! jepp, jeg er "old school"). Men, prøvde Half Life 2 og Company of Heroes i 1280x1024 og det funket bra, heldigvis. De andre oppløsningene ble ikke like bra (merket det lett på fonter osv.). Er ikke plaget av noe etterslep sålangt, men har ikke jobbet veldig for å legge merke til det da og spiller ikke ofte så uroer meg ikke noe for det.

 

Ang. skjermen ellers så har jeg hatt den noen dager nå. En drøm med 1600x1200 å jobbe på i forhold til hva jeg er vant med! Meget fine farger og bra kontrast. Tar seg forøvrig veldig bra ut på hjemmekontoret også. ;)

 

Veldig fornøyd med at jeg valgte denne, og ikke en "gaming" skjerm med dårligere panel. For den responstiden her er ikke noe problem for meg iallefall. Tommel opp.

 

Z.

Lenke til kommentar

Nå har jeg hatt min i et par uker (dog ikke fått testet den så grundig) men er inntil videre veldig fornøyd. Føler bare for å synse litt jeg og, så her er førsteinntrykkene:

 

1. Veldig bra byggekvalitet: fin plast, fin finish, bra sammenføyninger og diskret design. Selvom jeg ikke er fan av sølvfarget plast, er faktisk denne ikke så ille (og så er det vel faktisk et krav for å få TCO03, hva nå enn man skal med det).

 

2. Bra justeringsmuligheter, godt utslag på rotasjon og vinkel/høydejusteringen er tilfredstillende. Og hvem bruker egentlig pivot?

 

3. Bildekvalitet: Jeg kan sammenlikne med de skjermene jeg har jobbet mest på i det siste:

Den første er NEC 2080UXi (som det er blitt bemerket tidligere i denne tråden at har samme panel), og uten at jeg har A-B testet de så ser virker det som samme panel, ja. Med andre ord et godt oppløst fargespekter og jevne/nøytrale verdier og jevn bakgrunnsbelysning med så å si ingen lysinnslipp fra siden. Rent bortsett fra noen mindre forskjeller i menyen på skjermene og et par funksjoner, får du samme bildekvalitet til en brøkdel av nyprisen på NEC'en (som dog er blitt erstattet med en ny modell).

Den andre skjermen jeg kan sammenlikne med er en 5 år gammel Sony/SGI 21" crt. Det blir jo på en del områder ganske urettferdig, men kan være relevant nok for de som skal bytte ut sin gamle CRT. Når det gjelder svartnivåer kan jo selvfølgelig ikke SDM-S205F'en måle seg. Skal du bruke skjermen din til vurderinger av mørkt bildemateriale i et mørkt rom (film eller foto) er det fortsatt ingenting jeg har sett som kan måle seg med "gammelteknologien". Kvaliteten og dybden fargespekteret i CRT'en er også veldig bra, nok bedre enn SDM-S205F'en, men det er bare så mas at den krever kalibrering så ofte.

Og når det er sagt, så er det jo endel aspekter som veier ganske tungt i LCD-teknologiens favør. Har du f.eks jobbet i 3D på en 1600x1200 (eller mer) LCD-skjerm koblet opp med DVI, kommer du aldri til å ville gå tilbake. Det er så fantastisk deilig med krystallklart bilde! Samtidig er jo kvaliteten på både fargespekteret og i gråskalaen virkelig bra for LCD å være. Og er plassen liten der hvor du har maskineriet ditt så får du jo tilbake tett opptil én hel kvadratmeter når du hiver ut CRT'en til fordel for LCD'en.

 

4. Spill og Ikke-native-oppløsning: Har ikke gjort så grundige tester her, gitt. Spiller ikke så mye spill, men testet doom3 på 1024 (da det er det så mye som maskinen min takler), og det var helt kurant. Og responstiden virket ikke som noe problem for meg heller. Det sies vel at tall på responstid ikke nødvendigvis er så mye å stole på, men at et kvalitetspanel ofte kan gi bedre resultater en et dårlig et med bedre oppgitte spec's. Det må vel legges til at jeg ikke ha så høye krav til spill.

 

Min skjerm hadde forsovet ikke pixelfeil heller, men Komplett sendte meg en "brukt" en (!), forseglinger var brutt og det var fettmerker på skjermflaten. Men jeg tør ikke bytte den inn, for da får jeg sikkert en med pixelfeil. Forbauset over Komplett, dette har ikke skjedd meg før fra de.

 

Alt i alt så må jeg si at Sony er flinke på bildehardware. Dette er et produkt med en kvalitet man ikke ser så ofte lenger, i en jungel av billige drittprodukter fra små paddehattbedrifter i Asien. Så lenge jeg slipper unna batterier som eksploderer, Minidisc'en (med sin forferdelige ATRAC-standard) og lanseringsløfter så tynne som vann, så kan jeg fortsatt konkludere med at Sony kan når de vil. Selvom jeg kommer til å savne svartnivåene fra CRT'en så veier alle fordelene med LCD opp ganske så grundig, og man kommer ganske langt med å jokke litt på bildekontrollene. Denne skjermen er virkelig et veldig bra kjøp til den prisen, alle tomler opp!

 

Og til slutt, hvis ikke du har noe HD-film liggende å slenge, last ned noe fra apple.com/trailers og nyt en smakebit fra en høyoppløst fremtid!

Lenke til kommentar

Fikk min i går, og etter en del testing må jeg si at denne skjermen virkelig er et kupp!

 

Det eneste minuset jeg har funnet så langt er at svart får en lilla tone ved avvik fra normal innsynsvinkel. Dette er uansett et lite merkbart problem i forhold til den massive fargeforvrengingen man ofte ser på TN-baserte skjermer.

 

Ingen døde piksler her.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Er dette beste skjermen Komplett har til den prisen og som er større enn 19"? (Skal brukes til grafisk arbeid hjemme). :)

7829874[/snapback]

Jeg har hatt denne skjermen noen uker og er veldig fornøyd.

Jeg kjøpte først en 19" , men var ikke fornøyd.

Med denne Sony`en fikk jeg mye bedre oppløsning og farger, kan ikke en gang sammenlignes.

Ikke sett ghosting i noe spill jeg har.

 

SilviaB,

I forhold til 19"ville jeg ikke vært i tvil mht grafikk. Halve prisen, bedre oppløsning og flotte farger i stedet for blasse på en 19". Har en Philips 19" som sammenligningsgrunnlag.

Lenke til kommentar

Knalltilbud til 2795,- på Komplett denne uka:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=328476...BE-D2583A1CB52E

 

Vurderer veldig seriøst å legge inn en bestilling nå. Har bare ikke vært sikker på valg av størrelse tidligere, men føler vel at 20" og 1600x1200 er et gunstig valg. Spesielt siden prisen går så mye opp om man skal ha høyere oppløsning (ca 7000,- for 24" widescreen)

Lenke til kommentar
Knalltilbud til 2795,- på Komplett denne uka:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=328476...BE-D2583A1CB52E

 

Vurderer veldig seriøst å legge inn en bestilling nå. Har bare ikke vært sikker på valg av størrelse tidligere, men føler vel at 20" og 1600x1200 er et gunstig valg. Spesielt siden prisen går så mye opp om man skal ha høyere oppløsning (ca 7000,- for 24" widescreen)

7929067[/snapback]

 

Ja, det er billig, bestillte jo på superweekend til 100 kroner mer nå i helga, men ble av og rebestilling nå som prisen gikk enda litt ned. Mye heller 2 20-tommere enn en 24.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...