Gå til innhold

Den store øl-tråden


Anbefalte innlegg

Første gangen jeg smaker guinness i dag, samme med kilkenny. Det som umiddelbart slår mer er at det er veldig lite kullsyre i disse. Boksene er mye hardere enn vanlige ølbokser og det virker som om en del av kullsyren forsvinner i det jeg åpner boksen. Er det slik en guinness skal være? I så fall liker jeg det ikke noe særlig, blir litt dødt

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har bare smakt Guinness på boks én gang. Det var ikke spesielt imponerende.

Skikkelig tappet fra fat derimot, var mye bedre.

 

Mulig den må tømmes på en spesiell måte?

 

 

Smakte forøvrig den Tsjekkiske lageren Gambrinius i dag. God pils til en grei pris. Kommer nok til å kjøpe mer av den.

Lenke til kommentar
Første gangen jeg smaker guinness i dag, samme med kilkenny. Det som umiddelbart slår mer er at det er veldig lite kullsyre i disse. Boksene er mye hardere enn vanlige ølbokser og det virker som om en del av kullsyren forsvinner i det jeg åpner boksen. Er det slik en guinness skal være? I så fall liker jeg det ikke noe særlig, blir litt dødt

 

Kanskje et dumt spørsmål, men er du ellers vant til vanlig pils? For det er definitivt mindre kullsyre i både Kilkenny og Guiness.... Dette gjelder fra tapp så vel som på boks. Disse typene skal (såvidt jeg vet) ikke sprudle på lik linje med f.eks. Hansa Fatøl...

Lenke til kommentar

smkt noen øl som var nye for meg i det siste: alle er foresten fra flaske

 

Hobgoblin: mørkt øl med mye smak og middels bitterher, ikke helt noe for meg

 

Red Stripe: lyst øl med en god etter smak

 

Newcastle: mørkt øl men ikke like mørkt som hobgoblin. jeg likte godt ettersmaken på denne

 

Spendrups BRIGHT Brew: mild, lav bitterhet, lyst og lav kalori's øl. kjempegod :)

 

Gosser: Beste øllet jeg har smakt til nå, ganske lyst, middels bitterhet og en lang ettersmak. + for en sånn kul twisterkork

Lenke til kommentar
Første gangen jeg smaker guinness i dag, samme med kilkenny. Det som umiddelbart slår mer er at det er veldig lite kullsyre i disse. Boksene er mye hardere enn vanlige ølbokser og det virker som om en del av kullsyren forsvinner i det jeg åpner boksen. Er det slik en guinness skal være? I så fall liker jeg det ikke noe særlig, blir litt dødt

 

Guinness skal ikke ha noe kullsyre i det hele tatt. Er ikke kullsyre i boksen når du åpner den heller. Er ballen som ligger i boksen som sørger for at du får den "kullsyrelyden" når du åpner boksen. Selv elsker jeg Guinness, men de fleste foretrekker pils framfor ekte øl.

 

PS! Pils har kullsyre, øl er uten ;)

Lenke til kommentar
PS! Pils har kullsyre, øl er uten ;)

 

Nå er vel pils en type øl også da...

 

Forresten noen flere som synes Duvel er verdens beste øl? I så fall er jeg enig med dere. :)

 

Nå er det vanskelig å kåre én favoritt. Spesielt når alle typer øl inkluderes. Men Duvel er definitivt på topp 5.

Lenke til kommentar
Selv elsker jeg Guinness, men de fleste foretrekker pils framfor ekte øl.

 

PS! Pils har kullsyre, øl er uten ;)

 

Dette må du gjerne utdype.

Hva er feks "ekte øl" i motsetning til pils? Hva slags "øl" kan man få kjøpt i norge som ikke har kullsyre?

 

Hvis det står "ale" på boksen/flaska, så er det nesten alltid mørkt øl (mørkere enn pils), og som regel uten kullsyre. I England, så er det forskjell på flerbruksordet øl. Øl er ale mens pils, som sprudler og er lyst, er lager. Det som briter mener er ekte øl er ale, men her i Norge kalles alt sammen for øl, noe som forsåvidt er greit.

Det jeg mener er "ekte øl" er det ølet som er overgjæret/toppgjæret. Det er mørkere enn pilsen og blir brygget i romtemperatur. Toppgjæret øl bruker også å skumme mer enn det bunngjæret øl gjør når du tapper den. Pils er bunngjæret og det tar lengere tid å brygge kontra toppgjæret øl siden det skjer under kaldere temperatur. Bunngjæret øl gir en lysere farge med mindre smak enn toppgjæret øl. Toppgjæret øl er også den originale ølen som har blitt brygget siden tidenes morgen, men dette er en smakssak, så det er ikke så på liv og død om å gjøre for å få den rette definisjonen på ekte øl.

Godt ale, eller øl om du vil, er Newcastle Brown, Guinness, Kilkenny. Generelt mye som kommer fra UK og Irland er godt, og du kan dra på polet for å kjøpe mye forksjellig rart. Guinness, Kilkenny og Newcastle kan du kjøpe i vanlig dagligvarebutikk.

 

Hvis du skal drikke mørkt øl, bør du huske å la den stå i et halvt min til et min slik at ølet for "lagt seg." Du ser deet tydelig i Guinness. Når Guinnessen har blitt svart er den good to go;)

 

Håper dette var et greit svar, og hvis du har lyst til å lese mer om øl, kan du gjøre det her.

PS! det står på engelsk.

 

Glemte å ta med Leffe mørk og blond samt Jacobsen som er meget godt.

Endret av colert
Lenke til kommentar

Det du har missforstått er at ØL ikke har samme betydning som ALE

 

Øl kan derimot direkte oversettes til beer. Som er en betegnelse på alkoholholdige drikker brygget på korn.

 

Ale er vel ikke i det norske vokabularet så vidt jeg vet, men jeg tror heller ikke vi har noe synonymt ord. Det er vanlig å si ale, om det er ale man snakker om.

Lager er heller ikke et norskt ord, og pils blir ofte brukt om lager, men også om øl generelt, noe som er litt feil. Dog er det ingenting i veien for å si lager på norsk.

 

Britene drikker forøvrig minst like mye lager som ale. Så å si at det britene mener er skikkelig øl er ale, er kanskje en smule drygt. Lager har blitt mer og mer populært i senere år.

 

I Tsjekkia sier de forresten at mørkt øl er for kvinner. Mannfolk drikker pilsner/lager. Grunnen til at kvinner drikker mørkt øl er fordi de skal få større bryster. Dette er naturligvis en liten myte, likesom forestillingen om at britene bare drikker ale. Men det illustrerer den tradisjonelle forskjellen litt.

 

 

EDIT: Guinness inneholder nok både kullsyre og nitrogen. I alle fall fra fat. Rimelig sikker på at den på boks også gjør det :)

Endret av Aak1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...