Gå til innhold

Den store øl-tråden


Anbefalte innlegg

Det du har missforstått er at ØL ikke har samme betydning som ALE

 

Øl kan derimot direkte oversettes til beer. Som er en betegnelse på alkoholholdige drikker brygget på korn.

 

Ale er vel ikke i det norske vokabularet så vidt jeg vet, men jeg tror heller ikke vi har noe synonymt ord. Det er vanlig å si ale, om det er ale man snakker om.

Lager er heller ikke et norskt ord, og pils blir ofte brukt om lager, men også om øl generelt, noe som er litt feil. Dog er det ingenting i veien for å si lager på norsk.

 

Britene drikker forøvrig minst like mye lager som ale. Så å si at det britene mener er skikkelig øl er ale, er kanskje en smule drygt. Lager har blitt mer og mer populært i senere år.

 

I Tsjekkia sier de forresten at mørkt øl er for kvinner. Mannfolk drikker pilsner/lager. Grunnen til at kvinner drikker mørkt øl er fordi de skal få større bryster. Dette er naturligvis en liten myte, likesom forestillingen om at britene bare drikker ale. Men det illustrerer den tradisjonelle forskjellen litt.

 

Det engelske ordet for pilsner ER lager, og det er forøverig ungdommen i UK som drikker pils fordi det er billigere enn ale, og har mindre smak. De voksne derimot foretrekker ale fremfor lager.

Men det jeg skulle frem til er at ekte øl er det som har blitt brygget siden tidenes morgen, nemelig ale, mens pilsen (det står forøverig pils på flsakene som du kjøper å) kom etter alen. Forøverig så inneholder mørkt øl mindre kalorier enn det pilsen gjør, så hvis man ønsker å slanke seg og ikke drikke lite varianten av pilsen som er dyrere, er det bare å gå over til mørkt øl.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pilsner er ikke det samme som lager. Pilsner er en undergruppe av lager. Den tar sitt navn fra metoden som ble introdusert i byen Plzen. Hva de spesifikke forskjellene er, er jeg usikker på. Noen sier det bare kan brukes om øl som brygges i Plzen.

 

Der er ikke å legge skjul på at lager har mindre smak enn ale, men mange foretrekker også mindre smak i mange tilfeller. Jeg elsker Guinness, men kunne ikke ha tenkt meg å drikket en 6-pack på rad.

 

Det som er min oppfatning er at nordlendinger drikker ale og sørlendinger drikker lager (i England).

 

EDIT:

 

Since the beginning of the 20th century (which started Jan 1, 1901), lager production pretty much completely surpassed ale production worldwide. In fact, in the United Kingdom, the last bastion of ale drinkers, lager consumption surpassed ale consumption for the first time in 1997
Endret av Aak1
Lenke til kommentar

Hadde meg en fin kveld på Henriks og kjøpte litt forskjellig øl for å kose meg med.

 

Da ble det Nøgne Ø Bitter, Nogne Ø Havrestout, Frydenlundt Fatøl (tappet) og en Ægir IPA.

 

Nogne Ø Bitter var mildt sagt kjedelig og skilte seg ikke noe særlig ut på noen måte, Havrestouten er et godt alternativ hvis man vil han noe som ligner på en Imperial Stout, men vil ha noe mer lettdrikkelig, Ægir IPA var meget godt, samt Frydenlund fatøl er alltid et godt alternativ. ;)

 

Anbefaler "øl-folket"i Bergen å ta en tur innom Henriks Øl- og vinstove, mye utvalg. (riktignok har jeg ikke veldig peiling, men de har mye forskjellig)

Lenke til kommentar
Det engelske ordet for pilsner ER lager, og det er forøverig ungdommen i UK som drikker pils fordi det er billigere enn ale, og har mindre smak.

 

Ikke bras ut om ting du ikke har greie på, og samtidig være "overbærende" med andre.

Pilsner er et ord i det engelske vokabularet, akkurat som på norsk, da pilsner naturlig nok ikke er norsk. Ordet pilsner kommer fra Plzen, eller Pilsen om du vil - som forøvrig ligger i Tsjekkia. Pils er en form for lager, hvilket betyr at lager og pilsner ikke er det samme.

 

Og dette våset om at Guinness ikke inneholder kullsyre er noe av det dummeste jeg har hørt i hele mitt liv. Guinness inneholder som alle andre øl, karbondioksid(dog i mindre grad enn i lettere typer som eksempelvis lager og ale, men dette er ikke et særtrekk som gjelder for Guinness - det gjelder for veldig mange typer stout.) Dette kommer som en naturlig følge av prosessen med gjæring. Når gjæren spiser de gjærbare sukkerartene i vørteren så dannes det hovedsakelig 3 produkter, alkohol, karbondioksid(bedre kjent som kullsyre) og avfallsstoffer.

 

Det som kjennetegner bl.a Guinness på bokser er en widget, som inneholder nitrogen - denne brukes for å få til skumtoppen som kjennetegner Guinness. For fremtiden så anbefaler jeg at du ikke uttaler deg skråsikkert om ting du ikke aner noe om. Jeg mener ikke å være krass, men jeg blir litt irritert når folk sprer vranglære på den måten du nettopp har gjort.

 

Ref:

http://en.wikipedia.org/wiki/Guinness

 

"Draught Guinness and its canned counterpart contain nitrogen (N2) as well as carbon dioxide. Nitrogen is less soluble than carbon dioxide, which allows the beer to be put under high pressure without making it fizzy. The high pressure of dissolved gas is required to enable very small bubbles to be formed by forcing the draught beer through fine holes in a plate in the tap, which causes the characteristic "surge" (the widget in cans and bottles achieves the same effect). The perceived smoothness of draught Guinness is due to its low level of carbon dioxide and the creaminess of the head caused by the very fine bubbles that arise from the use of nitrogen and the dispensing method described above. "Original Extra Stout" contains only carbon dioxide[17], causing a more acidic taste."

 

Red.:

Som tilleggsinformasjon, ekte øl er det som brygges etter renhetsloven, altså brygg som kun inneholder malt, humle, gjær og vann. (Opprinnelig var det byggmalt, humle og vann.)

Endret av NikkaYoichi
Ryddet opp i et lite feiltrykk på oppfordring fra NikkaYoichi
Lenke til kommentar
Anbefaler "øl-folket"i Bergen å ta en tur innom Henriks Øl- og vinstove, mye utvalg. (riktignok har jeg ikke veldig peiling, men de har mye forskjellig)

... samt byens beste håndtørkemaskin, for de som vet å sette pris på slikt. :)

 

Selv foretrekker jeg Baran Café i Sigurds gate, men Henrik er slett ikke å forakte heller, selv om jeg blir like overrasket over prisnivået hver gang jeg er der.

 

For øvrig har jeg noen Nøgne Ø God Jul og Samuel Smith Imperial Stout som venter på meg på nærmeste vinmonopol. :dribble: Sistnevnte var overraskende rimelig, bare 45,60 for en flaske. Så her er det bare å løpe og kjøpe!

Lenke til kommentar
Anbefaler "øl-folket"i Bergen å ta en tur innom Henriks Øl- og vinstove, mye utvalg. (riktignok har jeg ikke veldig peiling, men de har mye forskjellig)

... samt byens beste håndtørkemaskin, for de som vet å sette pris på slikt. :)

 

Selv foretrekker jeg Baran Café i Sigurds gate, men Henrik er slett ikke å forakte heller, selv om jeg blir like overrasket over prisnivået hver gang jeg er der.

 

Baran ja... har hørt om, men ikke vært innom. Er prisene bedre enn på Henriks? Bankkontoen fikk etter fire øl på Henriks for å si det sånn. :p

Endret av Xtra
Lenke til kommentar
Baran ja... har hørt om, men ikke vært innom. Er prisene bedre enn på Henriks? Bankkontoen fikk etter fire øl på Henriks for å si det sånn. :p

Baran ligger vel stort sett rundt 10-15 kr under Henrik i pris, så man sparer en del på en kveld. De har også, så vidt jeg vet, byens beste utvalg i øl på tapp, i tillegg til at de har byens triveligste bartendere og beste vegetarpasta. :)

 

Men dersom du er ute etter et rimelig sted med greit utvalg, er Biskopen også et greit valg. De ligger noen kroner under Baran igjen i prisnivå.

Lenke til kommentar

Julen begynner å nærme seg, og med det også juleølet. Apéritif har testet de fleste juleøl som selges i Norge, kan det se ut til, og Nøgne Ø God Jul stikker (fortjent, må jeg få lov til å legge til) av med seieren i den gjeveste klassen. Ett av mine absolutte favorittøl, uansett årstid. Nøgne Ø gikk for øvrig til topps i alle tre klasser. Imponerende!

 

Haandbryggeriet Nissefar og Nøgne Ø Special Holiday Ale har jeg ikke smakt ennå, men jeg skal definitivt ta meg en tur på Vinmonopolet i nær fremtid og hamstre juleøl. :) Ellers er jo også Ringnes Julebokk et godt og rimelig alternativ.

 

Noen andre som er kommet i gang med juleølsmakingen?

Endret av PelsJakob
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...