Gå til innhold

Hva ville du investert 100.000 kr i?


Feh

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg ville trolig satt pengene i et eiendomsfond. Tenker en portefølje bestående av næringsbygg i f.eks. Øst-Europa eller USA. Kanskje geare opp?

 

Eventuelt ville jeg satt pengene i et aksjefond i et vekstområde som f.eks. Sør-Amerika, Asia, eller Øst-Europa.

 

Begge alternativene forutsatt at økonomien min ville klart risikoen og at pengene skulle vært plassert i 5-10 år.

Endret av vwh
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ok, du har 100'000 og skal investere dem innen 2 måneder.

 

Jeg er ingen økonom, langt der i fra, men er ikke sjangsen (relativt) tilstedeværende for et lite krakk nå? Er jo mye som minner om forholden under jappetiden..

 

Ville vært kjedelig om man satt inn alle pengene rett før krakket, det er kanskje lurere å sette inn 30000 tre ganger over et år for eksempel?

(Jeg snakker her om aksjefond)

Lenke til kommentar
Ok, du har 100'000 og skal investere dem innen 2 måneder.

 

Jeg er ingen økonom, langt der i fra, men er ikke sjangsen (relativt) tilstedeværende for et lite krakk nå? Er jo mye som minner om forholden under jappetiden..

 

Ville vært kjedelig om man satt inn alle pengene rett før krakket, det er kanskje lurere å sette inn 30000 tre ganger over et år for eksempel?

(Jeg snakker her om aksjefond)

7520308[/snapback]

Som jeg og endel over har nevnt, så er nok ikke Norge stedet for større engangsinvesteringer nå om dagen. Spre risikone på flere områder og over flere land/regioner. Den norske børsen har gått mye bedre enn "resten av verden", men nå har "resten av verden" begynt å komme etter. En Unit Link løsning som Wlffrsether nevner er ett glimrende produkt dersom man er litt aktiv og ønsker å bytte litt på plasseringer underveis. Fordelen er at det ikke koster noe å bytte fond, samt at man ikke må skatte av utbytte ved bytte av fond.

Lenke til kommentar
Ville pussa opp badet profesjonelt og eventuelt betalt det som måtte overskride 100000.- selv.

Verdiøkning i leiligheta blir resultatet av det + at jeg får rentenedsettelse på lånet ved en såpass verdiøkning som denne oppussingen ville gitt.

Verdiøkningen er sjelden så stor som mengden penger man putter inn i det, siden folk har litt forskjellig smak. Når det gjelder å kommer under 60 eller 80% belåning, vil en nedbetaling av gjelden være mer effektiv.

Lenke til kommentar

Når situasjonen er at man har et gammel toalett + et baderom på til sammen 2,25m2 originalt fra 1972 så regner jeg med at å få omgjort dette til et nytt og moderne bad på 6m2 flislagt med boblekar vil gi en verdiøkning på over 100 000.-

Denne verdiøkningen vil også gjøre at man faktisk kommer nærmere 80% grensa for mitt tilfelle uten og betale ned på lånet.

Lånet er det samme men verdien på boliger er høyere.

Lenke til kommentar
Når situasjonen er at man har et gammel toalett + et baderom på til sammen 2,25m2 originalt fra 1972 så regner jeg med at å få omgjort dette til et nytt og moderne bad på  6m2 flislagt med boblekar vil gi en verdiøkning på over 100 000.-

Hvorfor det? Det er ikke noe vanskeligere for dem som kjøper leiligheten å bruke 100 000 på å pusse opp badet, enn for den som selger. Da får i tillegg de som kjøper det akkurat slik de vil, i stedet for slik du synes er fint.

Endret av HeltNils
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...