Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

tok noen bilder av rusten(oppdatert tråd!)


chil

Anbefalte innlegg

her er altså rusten under bilen, hva gjør jeg :/=

 

 

Edit:Jeg har snakket med verkstedet, hullene ved jekkfestet var en kjent feil på disse gamle BMWene, og ikke i den bærende konstruksjonen. Så de kunne jeg la være.

 

 

Det store hullet i gulvet måtte jeg få noen til og sveise en bjelke/plate over, trengte ikke kuttes til el, bare sveise det over. Hvor og hvem gjør noe slik?

post-13429-1164739647_thumb.jpg

Endret av chil
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan fikse (dyrt):

 

1. Ta et sveisekurs (10 - 30 000, eller join forsvaret å ta det helt gratis)

2. Kjøp en vinkelsliper (300,- på torshov bilrekvisita)

3. Slip vekk kanalen - oppdag at det er mer rust inni kanalen.

4. Kutt av kanalen som har rust på seg.

5. Gå til høgger'n - betal 3000 kr for at en fyr skjærer av en lik kanal

6. Ta med din nye kanal hjem. Kjøp deg sveiseutstyr (10 k ca?)

7. Sveis den nye kanalen på plass på bilen. Sveis fast en generisk stålplate over der rusta sitter.

8. Problem solved :thumbup:

 

Evt. (billigere):

1. Betal en karosserioppretter 10 - 30 000 for å gjøre jobben for deg. Gjør det i Sverige og du vil få det billigere. Gjør det i Polen og du får det enda billigere!

 

 

Btw. rust på gamle biler går aldri vekk. Dess mer du gjør for å få det vekk, dess værre blir det over tid. Ta en verdivurdering av bilen din. Er den så ny at du får igjen et tilfredstillende beløp når du selger den "rustfri"?

Lenke til kommentar
Denne rusten fikser du fint med litt blikkplater og popnagler.Smør sikaflex imellom for å hindre rusten i å få luft, sparkle pent og spray på litt lakk. Holder i mange år. Du bør være forsiktig med rust på bærende deler, men der kommer Eu kontrollen inn.... :p

7380027[/snapback]

 

Blikk og popnagler er ikke ansett som en fullverdig reperasjon ved kontroll, så det kan du like godt spare deg for, det hjelper overhodet i ingenting!

 

Tilbake til det opprinnelige spørsmålet " hva gjør jeg?"

 

SVAR: Kast bilen på fyllinga, begynn å spar til ny.

 

Det er det korte svaret, men saken er den at det lønner seg ikke økonomisk å rustsveise biler, dvs verdien på den stiger ikke i takt med investeringene du gjør. Om du reparerer rust for 20 000,- blir den kanskje likevel bare verdt 2000,- mer, eller ingenting. Dette gjelder for alle vanlige "bruk og kast" biler som folk flest her til lands har, og som jeg anntar du også har i dette tilfellet.

 

Er bilen derimot en sjelden bil, porsche, en klassiker, eller noe annet samleverdg stiller det seg anderledes, men tipper jeg rett er det en gammel haug av en volvo eller lignende, så kutt dine tap, og hiv den, og spar opp til noe bedre.

Lenke til kommentar

Avhengig av hvor du bor lønner det seg big time og kontakte et antirustverksted i motsetning til karroseriverksted.

Antirustverkstedene kutter bort en firkant der det har rustet hull og sveiser i en ny mens et karroseriverksted kutter bort den delen som er angrepet av rust, i ditt tilfelle dørstokken og dørkplata og sveiser på nye deler.

Sistnevnte er den beste løsninga men også den desidert dyreste.

Lenke til kommentar

Har du ingen kompiser som skylder deg en kjempestor tjeneste da? Slip reint, sveis inn plate, evt kjøp ny kanal og sveis inn. Rustjobber er ikke akkurat de grommeste jobbene, men har du en god kamerat som kan å sveise så er det mye å få gjort med litt plater og tålmodighet. Er jo, såvidt jeg kunne se, bare kanalen på undersiden det her var snakk om.

 

Så er det en bil du synes er grei ellers, så finn frem kjeledressen og pågangsmot.

Lenke til kommentar

Ved kontroll bruker de ikke en skrutrekker for å finne rust, men en hakke. Den ser ut som en hammer, bare spiss istedenfor. Glassfiber duger overhodet ikke!

 

Er bilen såpass bra at det er verdt å utsette å kaste den på fyllinga, kan det være hensiktsmessig med rustreparasjon. Men da må man også betale det det koster, og ikke tro at man kan bruke glassfiber, fugemasse eller ennen skit!

 

Merk at jeg sier UTSETTE, for BMW er en bruk og kast bil som de fleste andre biler. Antallet restaurerte og bevarte BMW fra 60 og 70 tallet bekrefter dette; Det er ikke et marked for påkostede gamle BMW til flere hundre tusen. Det er det en full restaurering koster. De finnes, men er ytterst få, og svært tungsolgt. Og i så og si samtlige tilfeller er det et enormt tapsprosjekt i det hele tatt å starte en slik restaurering. Man får aldrig igjen hva man har lagt i det av penger.

 

Og det er vel sakens kjerne her, eller hva? Lønner det seg, eller lønner det seg ikke ØKONOMISk å fikse?

 

Desverre...

Lenke til kommentar

Hmm, jeg bille nok kutta vekk en firkant og sveisa på en bit. Skal du ha en ny bil, så sørg å holde bilen fri for rust :!:. Det er ikke så vanskelig som folk skal ha det til vil jeg tru..

 

Vasking ofte og tectylbehandling av understell, hjulbuer etc etc hvert 5 år eller hva det er forno.. Garantert verdt det. Jeg har en 10 år gammal bil med null og niks rust. Den har også fersk tectyl :)

Endret av pc^2004
Lenke til kommentar

Dette er ikke et vanskelig regnestykke; på Finn.no selges BMW e28 for mellom 5000 til 18 000 kr. HVis vi kan regne med at din er i gjennomsnittlig stand ellers, lakk, motor, interiør, teknisk mv i forhold til det som er på Finn, så vil jeg si at bilen i beste fall er verdt 12 000 i god stand.

 

Så tar du bare 12000 og trekker fra hva rustreparasjonen koster, feks 20 000, så er bilen din straks verdt minus -8000kr

 

Så er det verdt å bruke penger på? NEI!

 

Man begynner ikke å bruke penger på noe som i utgangspunktet er verdt mindre enn vrakpant!

Lenke til kommentar

Mitt tips; kjør bilen sålenge du kan, dvs helt til du får mangel på eu kontroll. Få mest mulig bruk utav den før du gir den opp. Deretter selger du det du kan av deler, og kjører resten på fyllinga. Forhåpentlighvis har du klart å spare opp litt i mellomtiden, og så tar du de pengene + vrakpanten + evt delesalg og kjøper en bedre bil hvor du sjekker mengde rust FØR du kjøper.

Lenke til kommentar
Dette er ikke et vanskelig regnestykke; på Finn.no selges BMW e28 for mellom 5000 til 18 000 kr. HVis vi kan regne med at din er i gjennomsnittlig stand ellers, lakk, motor, interiør, teknisk mv i forhold til det som er på Finn, så vil jeg si at bilen i beste fall er verdt 12 000 i god stand.

 

Så tar du bare 12000 og trekker fra hva rustreparasjonen koster, feks 20 000, så er bilen din straks verdt minus -8000kr

 

Så er det verdt å bruke penger på? NEI!

 

Man begynner ikke å bruke penger på noe som i utgangspunktet er verdt mindre enn vrakpant!

7408289[/snapback]

 

 

Heh, et noe merkelig regnestykke du har satt opp, men jeg skal si meg enig i logikken med å koste på noe mer enn hva det er verdt i utgangspunktet.

 

Ut fra bildene han viste så koster ikke denne reparasjonen på langt nær 20.000,- så det er noe misvisende. I beste fall bør ikke reparasjonen koste deg mer enn et par hundrelapper om du gjør det selv.

Stikk innom nærmeste karosseriverksted og be om prisoverslag for å ta den rusten du her nevner, dersom du ikke har noen venner eller kjente som kan sveise inn platebiter / erstatningsdel avhengig av omfang.

 

Så kan du begynne å vurdere hva du vil koste på kjerra di, avhengig av tilstand osv. Skal du kjøpe ny bil så er det en del andre kostader du må ta med i regnestykket også som omreg og andre småreparasjoner selger sjelden "vet om" i salgsøyeblikket.

Lenke til kommentar

Motor girkasse og driv-verk er i veldig bra stand. Og irriterer meg grenesløst at bilen kanskje må hugges pga eu kontrollen tar så hardt på litt rust. OK skulle jeg brukt bilen i 10 år til var dette en mangel som måtte fikses bra. Men jeg skal ha bilen i et år eller topps 2 til.

 

Må da gå ann og velge en "jalla" metode som fikser problemer så pass at det går gjennom kontrollen?

 

 

Tror dere ikke?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...