voluz Skrevet 27. november 2006 Skrevet 27. november 2006 (endret) Hei! Har en bil i familien som skal avskiltes pga. dødsfall. Bilen er en gammel Toyota Corolla 78-modell eller noe tror jeg. 4-dørs 1.6 liter med 75 hk eller noe. (Se bilde.) Litt småskader her og der, falmet i lakken (lys blå) og en del rust. Tviler på at dette er noe salgsobjekt? Hva kan man få for den isåfall? Er EU-godkjent. Regner med det går mot kondemnering av bilen. Hvordan er prosessen med avskilting etc.? Hvilke instanser (Vegvesen osv.) må man innom på veien til "fyllinga"? Og hva er vrakpanten i dag? Noen som kort kan oppsummere prosessen med å sende en registrert bil til siste hvilested? Endret 27. november 2006 av voluz
fAight Skrevet 27. november 2006 Skrevet 27. november 2006 Du kjører bilen til et bilopphøggeri (dynga) Så tar du med deg vognkortet og går inn på kontoret til bilopphuggeriet og snakker med han/hun som sitter i resepsjonen og sier at du har levert bilen til vraking De ordner alt med papirer og slikt. Du fyller ut et skjema hvor du signerer på at du har levert bilen + kontonummer for overføring av vrakpanten. Pengene kommer i løpet av 2 uker tid. Husk å ta vare på kvitteringen på at du har levert bilen. Skiltene må du huske å skru av. Disse skal til nærmeste Trafikkstasjon/biltilsyn/Vegvesenkontor. Når det gjelder innlevering av bil som tilhører en annen, trenger du fullmakt på at du har lov til vrake bilen. Når det gjelder "dødsbo" må du nesten høre med biltilsynet. Regner med at det blir vanskelig å få tak i en fullmakt ved dette tilfellet. Lykke til
voluz Skrevet 27. november 2006 Forfatter Skrevet 27. november 2006 (endret) Takk for svar! Virket jo fornuftig/logisk det du sier ja... Fullmakt blir det vel verre med. Er vel arvinger (enearving) som tar over da regner jeg med. Fant dette på ei bilopphøggeri-side. Virker det logisk? HVOR STOR ER PANTEN? Kr. 1500,- utbetales til oppgitt konto nr. (Utbetaling fra Toll og avg. direktoratet) ER DET KUN BILEIER SOM FÅR PANTEN? Nei. Den som leverer og kan legimitere seg. HVA MÅ JEG HA MED MEG AV PAPIRER? Kvittering for innleverte skilter. Helst vognkort. Du må også ha med legitimasjon og kontonummer. Ved firma må også foretaksnummer fremlegges. KAN BILEN PRESSES FLAT FØR DEN LEVERES? Nei, det må ikke gjøres! Biler som er presset sammen eller klemt tak ned i coupe må åpnes for kontroll av miljøfarlig stoffer. KAN JEG KASTE SØPPEL OG ANNET SKRAP I BILEN? Nei. Bilen må være fri for søppel og avfall som ikke tilhører bilen. HVOR MANGE HJUL KAN JEG SENDE MED? Bilen kan leveres med fire hjul som står på bilen samt reservehjul. Hjul utover dette belastes kunde. HVA GJØR JEG MED NUMMERSKILT? Bilskilter er kundes ansvar og skal leveres biltilsynet. Endret 27. november 2006 av voluz
fAight Skrevet 27. november 2006 Skrevet 27. november 2006 HVA MÅ JEG HA MED MEG AV PAPIRER?Kvittering for innleverte skilter. Dette er ikke nødvendig. Trengte ihvertfall ikke jeg. Jeg kjørte til og med bilen jeg skulle vrake til huggeriet, og da er jo skilter nødvendig.
voluz Skrevet 27. november 2006 Forfatter Skrevet 27. november 2006 Ja, virker jo litt rart at man må levere inn skiltene før man leverer den til vraking. Skulle tro det er vanlig å kjøre en bil helt fram til bilopphoggeriet - og da trengs skilter ja... Stod at de kunne ta seg av skiltene, men da mot ekstra betaling...
fAight Skrevet 27. november 2006 Skrevet 27. november 2006 Er det langt til nærmeste vegvesenkontor, så er det kanskje greit å overlate skiltene til huggeriet + kommer an på hvor mye de skal ha for det. Men det er jo ikke rare greiene å levere skiltene selv. Eneste er at det må gjøres og dermed opptar tiden din
>Jonas< Skrevet 27. november 2006 Skrevet 27. november 2006 (endret) Man må jo ha skilter om man skal taue den og. Like ulovlig å taue uten skilter som det er å kjøre uten! Så du får vel skru av skiltene når du kommer til høggeriet! Hvis ikke du vil ta den på henger da.. Endret 27. november 2006 av >Jonas<
to-vid Skrevet 27. november 2006 Skrevet 27. november 2006 Ikke akkurat svar på spørsmålet, men ville kanskje prøvd med en annonse først . F.eks på Autodb.no Hvis bilen er EU OK en stund til, så burde det ikke være noe problem å minst få ett par lapper for bilen. Om du så må selge den for 1500 så slipper du bryderiet med å hive den.
>Jonas< Skrevet 27. november 2006 Skrevet 27. november 2006 Ikke akkurat svar på spørsmålet, men ville kanskje prøvd med en annonse først . F.eks på Autodb.no Hvis bilen er EU OK en stund til, så burde det ikke være noe problem å minst få ett par lapper for bilen. Om du så må selge den for 1500 så slipper du bryderiet med å hive den. 7371597[/snapback] Og heller ta seg bryet med å selge den? Men den kan da umulig være verre enn denne Corollaen?
cosmotrader Skrevet 27. november 2006 Skrevet 27. november 2006 Hei! Har en bil i familien som skal avskiltes pga. dødsfall. Bilen er en gammel Toyota Corolla 78-modell eller noe tror jeg. 4-dørs 1.6 liter med 75 hk eller noe. (Se bilde.) Litt småskader her og der, falmet i lakken (lys blå) og en del rust. Tviler på at dette er noe salgsobjekt? Hva kan man få for den isåfall? Er EU-godkjent. Regner med det går mot kondemnering av bilen. Hvordan er prosessen med avskilting etc.? Hvilke instanser (Vegvesen osv.) må man innom på veien til "fyllinga"? Og hva er vrakpanten i dag? Noen som kort kan oppsummere prosessen med å sende en registrert bil til siste hvilested? 7367550[/snapback] husk å gjere det før 010107, ellers blir det ny veiavgift...............................
Marvil Skrevet 27. november 2006 Skrevet 27. november 2006 Angående avskiltning, så kan den vel leveres både med og uten skilter, litt avhengig av høggern. Noen avskilter og kjøper prøveskilt hos BT før de leverer den, noen leverer på på henger, mens i noen tilfeller avregistrerer høggern den selv. Har vært borti de fleste tilfeller, så det er nok mest opp til høggern selv hva han foretrekker. Om bilen har skilter per 1.1.2007, og den vrakes før 15. mars (blir vel 20.mars i år pga at folk på trygd skal få betalt også), slipper man unna kravet på årsavgift. Er ikke noe hokuspokus. Biltilsynet krever inn skilta, og høggern krever bilen. Så får du penger. Hvordan alt ordnes er opp til deg og høggern.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå