Salvesen. Skrevet 10. mars Skrevet 10. mars Joachim Vadseth skrev (1 minutt siden): Hvorfor i all verden skal vi betale mer skatt? Det flommer jo over av penger. Problemet er at de ikke brukes riktig. Sendes til regnskogen i Brasil, kjøpe klimakvoter fra u-land osv. Helt hinsides ting som ikke bidrar noe som helst for oss innbyggere. Og så kan vi slutte å gi penger til disse her organisasjonene som tror på alle mulige slags eventyr av diverse slag. Tja, vi bruker jo en god mengde penger i fra 'oljefondet'. Så sånn sett betaler vi for lite skatt. Men så kan en jo såklart si at utgiftene er for høye.
Zepticon Skrevet 10. mars Skrevet 10. mars (endret) Salvesen. skrev (1 time siden): Rart det der når en gjør det på studiestøtte feks som skjer tidlig i livet... Jeg ytrer bare mine meninger, andre får ha sine. Jeg ønsker ikke å spare på denne måten men å omfordele pengene til de som faktisk trenger de. Harald Eia tok det opp i "Sånn er Norge" seiren han hadde for noen år siden, og dette var en av poengene om hva som var forskjellen med USA og Norge, og hva som bidro til den høyere skatteviljen her i landet. Feks vil billigere barnehage og barnetrygd være noe som kommer både rike og fattige til nytte. Og for de rike så gårs taten i pluss uansett, og da er de tusenlappene som blir gitt sørger for at de føler de også får noe igjen for skatten de betaler, og betaler mye mer enn de får igjen. Det vil si det er en lur investering om dette får personer til å støtte mer opp om sosialdemokratiet og vellferdsstaten. Min husstand hadde ikke fått noen av delene om det hadde vært gradert, men det at vi får det gir oss mye større lojalitet mot felleskapet, siden vi følger vi også får noe i dagliglivet, ikke bare gir og gir. Endret 10. mars av Zepticon 5
Joachim Vadseth Skrevet 10. mars Skrevet 10. mars 1 minute ago, Salvesen. said: Tja, vi bruker jo en god mengde penger i fra 'oljefondet'. Så sånn sett betaler vi for lite skatt. Men så kan en jo såklart si at utgiftene er for høye. Apropos "Oljefondet", som heter "Statens Pensojnsfond Utland", og det sies at det et fremtidens generasjoners penger - er det da generasjoner i Brasil de snakker om da? Hva nytte får jeg egentlig av att disse pengene ikke brukes innenlands? For gud forby, da kan en jo få litt inflasjon - for det har vi ikke fra før! Før i tia bygget vi Bergensbanen for eksempel. Den kostet vel mer enn hele statsbudsjettet gjorde om jeg husker riktig. 2
Salvesen. Skrevet 10. mars Skrevet 10. mars Zepticon skrev (7 minutter siden): Harald Eia tok det opp i "Sånn er Norge" seiren han hadde for noen år siden, og dette var en av poengene om hva som var forskjellen med USA og Norge, og hva som bidro til den høyere skatteviljen her i landet. Feks vil billigere barnehage og barnetrygd være noe som kommer både rike og fattige til nytte. Og for de rike så gårs taten i pluss uansett, og da er de tusenlappene som blir gitt sørger for at de føler de også får noe igjen for skatten de betaler, og betaler mye mer enn de får igjen. Det vil si det er en lur investering om dette får personer til å støtte mer opp om sosialdemokratiet og vellferdsstaten. Min husstand hadde ikke fått noen av delene om det hadde vært gradert, men det at vi får det gir oss mye større lojalitet mot felleskapet, siden vi følger vi også får noe i dagliglivet, ikke bare gir og gir. Vell, jeg er uenig kun i fra mitt eget ståsted. Jeg hadde heller ikke fått støtte og ønsker heller at de pengene skal gå til de som sliter. Altså hadde jeg fått MER vilje av å se at pengene brukes mer riktig. Jeg tror også folk flest støtter dette, men jeg kan såklart ta feil..
Salvesen. Skrevet 10. mars Skrevet 10. mars Joachim Vadseth skrev (5 minutter siden): Apropos "Oljefondet", som heter "Statens Pensojnsfond Utland", og det sies at det et fremtidens generasjoners penger - er det da generasjoner i Brasil de snakker om da? Hva nytte får jeg egentlig av att disse pengene ikke brukes innenlands? For gud forby, da kan en jo få litt inflasjon - for det har vi ikke fra før! Før i tia bygget vi Bergensbanen for eksempel. Den kostet vel mer enn hele statsbudsjettet gjorde om jeg husker riktig. Jeg ser ingen relevans med dine spørsmål til min kommentar..
trikola Skrevet 10. mars Skrevet 10. mars 11 minutes ago, Joachim Vadseth said: Apropos "Oljefondet", som heter "Statens Pensojnsfond Utland", og det sies at det et fremtidens generasjoners penger - er det da generasjoner i Brasil de snakker om da? Hva nytte får jeg egentlig av att disse pengene ikke brukes innenlands? Alderspensjonsutbetalinger fra NAV i 2024 var 309 milliarder kroner. Om jeg husker rett ligger uttak fra oljefond i samme område. 2
^fmj Skrevet 10. mars Skrevet 10. mars Salvesen. skrev (4 minutter siden): Vell, jeg er uenig kun i fra mitt eget ståsted. Jeg hadde heller ikke fått støtte og ønsker heller at de pengene skal gå til de som sliter. Altså hadde jeg fått MER vilje av å se at pengene brukes mer riktig. Jeg tror også folk flest støtter dette, men jeg kan såklart ta feil.. Det er en nobel tanke, men jeg ville blitt overrasket om du er en del av majoriteten. Kultur, siden jeg ikke så det da jeg scrollet fort igjennom. Ting som dette: https://www.nrk.no/trondelag/kommunen-destruerte-kunstverk-_-forsto-ikke-at-det-var-kunst-1.15170981 En gjennomgang av subsidier.
skaftetryne32 Skrevet 10. mars Skrevet 10. mars Joachim Vadseth skrev (17 minutter siden): Hvorfor i all verden skal vi betale mer skatt? Argumentet er at det blir billigere enn å sløse vekk en haug med penger på bomringer som over tid blir en langt større utgift for Staten, og er du en som stemmer så er du definitivt en del av staten. Poenget er å betale mindre totalt sett, ikke mer. Joachim Vadseth skrev (19 minutter siden): Og så kan vi slutte å gi penger til disse her organisasjonene som tror på alle mulige slags eventyr av diverse slag. Jeg er enig, vi bør ikke gi bistand, vi bør investere. trikola skrev (27 minutter siden): Men du betaler veibruken ved at butikken betaler for transporten av varer til butikken og disse veikostnadene er innbakt i vareprisen Hvordan kommer man seg til butikken? På det ene eller det andre viset så bruker man en vei, selv om man går så er det en viss sjanse for at man trenger veier, ambulanser f.eks hvem betaler for det? Om man bor i skauen helt isolert og 100% selvforsynt og har gjort det siste 12 måneder så kan det diskuteres, men stort sett alle er avhengige av veier på det ene eller andre viset. 1
wampster Skrevet 10. mars Skrevet 10. mars Dubious skrev (9 timer siden): I følge AI så er 17 milliarder delt på 5 millioner = 3 400. Så øk årsavgiften på kjøretøy med 3000. Voila, spart milliarder. Med den logikken.. Ruter hadde i 2024 inntekter på 13 milliarder. Gjør vi det gratis å bruke sparer vi utgifter til billettsystem, vektere, kontrollører +++ 13 milliarder delt på 4.8 millioner (antall skatteytere i Norge) = 2.700 Voila, spart milliarder. Er du for eller i mot dette?
kremt Skrevet 10. mars Skrevet 10. mars 4 minutes ago, skaftetryne32 said: Argumentet er at det blir billigere enn å sløse vekk en haug med penger på bomringer som over tid blir en langt større utgift for Staten, og er du en som stemmer så er du definitivt en del av staten. Poenget er å betale mindre totalt sett, ikke mer. Det er vel ikke Staten som betaler det bomringen koster, men brukerne. Bygging, drift og vedlikehold av disse skaper tvert i mot inntekter for staten gjennom at bedrifter får jobber, betaler skatt og moms. Videre kan Staten være involvert i selve finansieringen av bomringen og tjene penger på dette. Med 5 % rente årlig og sikkert 5 % til administrasjon etc summerer det seg fort opp over en 20-års periode en bomring kanskje varer. Det er slett ikke uvanlig at bare bompengene til en vei langt overgår vegens totale byggekostnad når alt er summert opp. 1
Salvesen. Skrevet 10. mars Skrevet 10. mars ^fmj skrev (15 minutter siden): Det er en nobel tanke, men jeg ville blitt overrasket om du er en del av majoriteten. Kultur, siden jeg ikke så det da jeg scrollet fort igjennom. Ting som dette: https://www.nrk.no/trondelag/kommunen-destruerte-kunstverk-_-forsto-ikke-at-det-var-kunst-1.15170981 En gjennomgang av subsidier. Tenker ikke det er så nobelt, de fleste av oss er omringet av folk som har det "verre" enn seg selv. For min del handler det om folk på trygd(som faktisk er syke...), minste pensjon, alene mødre med dårlig råd osv. Jeg ønsker at disse skal tas bedre vare på og jeg er mer en villig til å oppgi goder som barnetrygd og strømstøtte som jeg egentlig ikke trenger. Det tror jeg de fleste når de tenker seg om er villig til. Kanskje "sparer" en penger på dette også da en allerede bidrar til venner/slekt som er i denne situasjonen. 2
Joachim Vadseth Skrevet 10. mars Skrevet 10. mars 19 minutes ago, skaftetryne32 said: Argumentet er at det blir billigere enn å sløse vekk en haug med penger på bomringer som over tid blir en langt større utgift for Staten, og er du en som stemmer så er du definitivt en del av staten. Poenget er å betale mindre totalt sett, ikke mer. Vi betaler da diverse avgifter for å bruke disse veiene - det gir ikke mening at en skal betale ekstra i en bom vil jeg påstå. Øk heller avgiftene med smuler, i stedenfor å flå de enkelte. Det sa du vel kanskje selv lenger oppi her.. 1
KalleKanin Skrevet 10. mars Skrevet 10. mars (endret) agvg skrev (3 timer siden): Man må bygge om hele det offentlige skal man få en varig endring, så lenge dagens system og tankegang eksisterer vil man ikke greie og kutte kostnader, man kan kutte noe for en liten stund men systemet vil alltid vokse andre steder og så er vi tilbake der vi var. Det enkleste er og starte med og lage større kommuner og fjerne fylkeskommunen. Her er du dessverre inne på noe viktig. Det er ekstremt mye overhead i det offentlige. Der jeg jobber ansetter vi stadig flere personer men det klages hele tiden over at vi mangler penger. Det er et utømmelig behov for ansatte. Og hovedårsaken til dette, er at de fleste av de som ansettes bare er admin-/støtte-personell som har ulike fluffy roller uten å tilføre noen reell verdi. Ofte fører disse nye rollene til mer arbeid, uten at det tilføres noen verdi (De "ødelegger" verdi) Noe av årsaken til at det har blitt slik er at fokus på levert verdi er ekstremt dårlig, og det som gir kudos i det offentlige er å ha flest mulig ansatte. Å karre til seg flest mulig ansatte er fokuset. Det er NULL fokus på reell effektivisering. De fleste leder baserer også mye av styringen på magefølelse og hører stort sett kun på de som er "innenfor" og i "vennekretsen" til ledelsen. Så det verste er at denne iveren etter å ansette er kombinert med en fullstendig ansvarsfraskrivelse for alt mulig rart. Man ønsker ikke å sette krav til noen, og det er få som bryr seg om å følge opp regler, krav og føringer. For slike ting er kjedelige, og det er mye artigere å gjøre det man har lyst til enn å følge regler. Og prøver man å komme med litt konstruktiv kritikk, blir dette skutt ned med en gang. Flere har direkte blitt truet ved at de prøver å ymte frampå om at man bør følge opp ting. Dette skyldes nok at mange i ledelsen er redde for at det skal bli eksponert hvor elendig det faktisk står til, og hvor ekstremt ineffektivt ting faktisk drives. Vi trenger en fullstendig omorganisering i det offentlige, og erfaringene fra der jeg jobber er garantert ikke unike. Det er rom for MYE effektivisering. Jeg tror man kunne sparket 1/3 av de ansatte i mange av de offentlige etatene uten at man hadde merket stort. Disse ressursene kunne man da brukt på de som faktisk leverer tjenester ute "på gata", være seg sykepleiere, politibetjenter, bygningsarbeidere etc. PS: Det pekes på konsulentbruk, men der har jeg litt blandede erfaringer. Der konsulenter brukes som erstatning for faste ansatte er det en dårlig deal. Men der man bruker konsulenter for kortere mer avgrensede oppgaver, er dette ofte MYE mer effektivt enn om man bruker internt ansatte. For ved bruk av eksterne er man mye mer påpasselig på at man får noe igjen for pengene, og man har da også ofte en styring av arbeidet. Så bare å bytte ut konsulenter med faste ansatte kan føre til mer ineffektivitet også. Endret 10. mars av KalleKanin 1
obygda Skrevet 10. mars Skrevet 10. mars Kahuna skrev (1 time siden): Nå står faktisk byggene der allerede. Dette 'sparetiltaket' er altså 15 år for sent. Selg dem...
Karltorbj Skrevet 10. mars Skrevet 10. mars Joachim Vadseth skrev (8 minutter siden): Vi betaler da diverse avgifter for å bruke disse veiene - det gir ikke mening at en skal betale ekstra i en bom vil jeg påstå. Øk heller avgiftene med smuler, i stedenfor å flå de enkelte. Det sa du vel kanskje selv lenger oppi her.. Øke veiavgiften og kutte ut bom, blir mer rettferdig. Det er i de mest befolkede områdene, de setter opp bom, den veldig dyre veien, til de tre gårdene i Feledal, faller dårligst ut, når det kommer til fordeling på folketall. Der setter de forståelig nok, ikke opp bom. 1
Matteo Skrevet 10. mars Skrevet 10. mars KalleKanin er inne på noe ekstremt viktig her. Det er ofte i administrasjonen og de "fluffy" støtterollene pengene forsvinner uten at det gir merverdi for de som faktisk utfører kjerneoppgavene. Hvis vi kunne kuttet ned på det byråkratiske laget og heller kanalisert de ressursene ut til der tjenestene leveres – enten det er helse, politi eller teknisk drift – hadde vi nok fått mye mer igjen for skattepengene våre uten at det nødvendigvis hadde gått utover kvaliteten på tjenestene. 4
skaftetryne32 Skrevet 10. mars Skrevet 10. mars kremt skrev (57 minutter siden): Det er vel ikke Staten som betaler det bomringen koster, men brukerne. Bygging, drift og vedlikehold av disse skaper tvert i mot inntekter for staten gjennom at bedrifter får jobber, betaler skatt og moms. og ha jobber bare for at noen skal ha noe å gjøre og en skatt å betale er ganske tåpelig, det er absolutt ingen god grunn til og ha disse ekstra stegene bare for å betale vei, det kan gjøres mye billiger via normal beskatning. Joachim Vadseth skrev (47 minutter siden): Vi betaler da diverse avgifter for å bruke disse veiene - det gir ikke mening at en skal betale ekstra i en bom vil jeg påstå. Øk heller avgiftene med smuler, i stedenfor å flå de enkelte. Det sa du vel kanskje selv lenger oppi her.. Poenget er at dette bomsystemet koster penger når en kjøper det, det koster penger når en installerer det, og det koster penger å vedlikeholde det, om poenget er å betale vei, så har vi veiavgift, vi har generell skatt, å måtte betale inn mye mer enn nødvendig bare for å drifte disse bommene gjør det ikke billigere for oss brukere, tvert i mot. 1
Kahuna Skrevet 10. mars Skrevet 10. mars obygda skrev (36 minutter siden): Selg dem... Hvordan blir økonomien i prosjektet ditt tror du? Vi har en helt nytt bygg, oppført med et sikkerhetsnivå som ikke gir mening for 'vanlige' firmaer. Vil vi få igjen kostnaden? Få nok til å bygge nytt på gardermoen? Eller kanskje regering og storting skal plasseres i åpent landskap i en gammel hangar? Det hadde vært noe! Da hadde oslohaterne fått tilfredstilt sin våte drøm tenker jeg . 🤣 2
KalleKanin Skrevet 10. mars Skrevet 10. mars (endret) Matteo skrev (32 minutter siden): KalleKanin er inne på noe ekstremt viktig her. Det er ofte i administrasjonen og de "fluffy" støtterollene pengene forsvinner uten at det gir merverdi for de som faktisk utfører kjerneoppgavene. Hvis vi kunne kuttet ned på det byråkratiske laget og heller kanalisert de ressursene ut til der tjenestene leveres – enten det er helse, politi eller teknisk drift – hadde vi nok fått mye mer igjen for skattepengene våre uten at det nødvendigvis hadde gått utover kvaliteten på tjenestene. Og så en liten presisering fra min side. Helse og politi HAR fått mye ekstra penger gjennom årene. Utfordringen er at disse pengene stort sett IKKE har gått til bedre tjenester for folket, men til ymse "smarte" tiltak/utredninger/reorganiseringer osv... Så politikerne skryter stadig at de har bevilget SÅ mye til helse og politi. Problemet er at man kaster gode penger etter dårlige penger. Det blir sjelden bedre tjenester av dette så lenge man ikke samtidig setter knallharde krav til hvordan pengene skal brukes, og de effektene man skal oppnå. Endret 10. mars av KalleKanin 1
Simen1 Skrevet 10. mars Skrevet 10. mars trikola skrev (1 time siden): Men du betaler veibruken ved at butikken betaler for transporten av varer til butikken og disse veikostnadene er innbakt i vareprisen Nei, lastebiler gir uforholdsmessig høyere veislitasje per km kjørt enn personbiler, men betaler mye mindre per tonn fraktet vare enn det prersonbiler gjør. I tillegg har lastebiler langt færre bompasseringer per tonn fraktet vare enn enn personbiler, noe litt høyere satser ikke er i nærheten av å gjøre opp for. Dessuten glemmer du at alle parkveier, turveier, gangveger og sykkelveger også må finansieres. Der finnes det hverken bommer eller varetransport. Men det koster likevel penger. Å finansiere alle typer vei over skatteseddelen er fornuftig og rettferdig. Bor man i en hule uten kontakt med sivilisasjonen så betaler man nok heller ikke skatt, så der vil jeg også si det er rettferdig med 0 bidrag til infrastruktur. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå