Gå til innhold

Hva må politiet ha for å frata meg førerkortet?


xadox

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
petter solberg klarer nok å presse den opp i 220 på visse steder der men ikke en vanlig sjåfør... Jo da de går ann på tørt føre og med en vanlig bil med noen HK og ikke en kassebil full med verktøy og utsyr...

7392671[/snapback]

 

En ambulanse er motortrimmet, demperne stivet opp og tilpasset, bremsene forsterket, og tyngdepunktet senket. Sjåførene har utrykningssertifikat og opplæring i hvordan kjøre fortest mulig tryggest mulig, og de fleste av dem har lang erfaring i å kjøre fort.

Lenke til kommentar
petter solberg klarer nok å presse den opp i 220 på visse steder der men ikke en vanlig sjåfør... Jo da de går ann på tørt føre og med en vanlig bil med noen HK og ikke en kassebil full med verktøy og utsyr...

7392671[/snapback]

 

En ambulanse er motortrimmet, demperne stivet opp og tilpasset, bremsene forsterket, og tyngdepunktet senket. Sjåførene har utrykningssertifikat og opplæring i hvordan kjøre fortest mulig tryggest mulig, og de fleste av dem har lang erfaring i å kjøre fort.

7397671[/snapback]

 

Men det er jo begrensa hvor mye det kan hjelpe å trimme en Caravelle TDi som veier 2 tonn....

Lenke til kommentar
I disse situasjonen er veldig svevende siden politiet har ingen konkrete forhold å holde seg til. Det eneste de har imot deg er ambulanseføreren sitt ord, dog de vil nok holde en knapp på han foran deg så det er ikke lurt å lyve. Men han kan vanskelig vite hvor fort du kjørte så det er nok sjansen din i denne saken.

7368180[/snapback]

 

jeg skjønner ikke hvorfor de holder en knapp på ambulanse-sjoføren. Han er da en vanlig mann i gata han også... han har jo ingenting med å håndheve loven han. han har en transportjobb som veldig mange andre, eneste forskjellen er at kjøretøyet han kjører er et utrykkningskjøretøy og kan under rette omstendigheter bryte trafikkreglene yten å bli straffet for det. Gjør dette han til "lilleputtpoliti"?

 

jeg hadde kanskje sendt et notat om dette til mediene, de er ganske opptatt av saker der de kan refse politiet... oppdaget det selv da en dame på østlandet ble tatt i fotoboks, og sa at det var meg som kjørte (kjenner ikke dame, hun visste ikke engang hvor jeg bodde, og jeg er den eneste med det navnet i verden).

Men politiet sendte ukritisk forelegget til meg... (de måtte forresten hente opplysninger av meg fra folkeregisteret, for damen visste ikke hvem hun hadde lånte vekk bilen sin til en natt til søndag i august.)

Endret av jalejale
Lenke til kommentar

Jeg hadde selv en liten, om ikke lik, ihvertfall lignende situasjon for noen år tilbake. Greit nok, hadde vel tråkka på litt ekstra og noen hadde nok tatt en liten telefon til onkel blålys for om ikke altfor lenge etterpå hadde jeg nettopp sistnevnte på fanger'n.

 

Vedkommende aspirant (how I hate them) brauta seg fram og skulle ha sertifikatet mitt. "Nei!", sa jeg! "På hvilket grunnlag baserer du den beslutninga?" Den unge aspiranten forklarte at det forelå en anmeldelse på meg pga hasardiøs kjøring. På måten han la det fram på ble det vinkla som om jeg hadde kjørt som jeg hadde stjålet både bil og bensin. Hvilket var ikke tilfelle. Uten bevis kommer du ikke langt sier jeg, og nekter. Etter litt diskutering frem og tilbake endte det hele med en muntlig advarsel.

 

Uten en konkret måling på hvor fort du har kjørt, er det fint lite dem kan gjøre. Du kan nok kanskje risikere en bot, men lappen din har dem, såvidt det er meg bekjent, ingen rett til å ta ifra det ettersom det hele baserer seg på vitneutsagn.

 

Siden det er torsdag i dag så får jeg benytte anledninga til å ønske deg lykke til, fortell oss hvordan det gikk.

Lenke til kommentar
petter solberg klarer nok å presse den opp i 220 på visse steder der men ikke en vanlig sjåfør... Jo da de går ann på tørt føre og med en vanlig bil med noen HK og ikke en kassebil full med verktøy og utsyr...

7392671[/snapback]

 

En ambulanse er motortrimmet, demperne stivet opp og tilpasset, bremsene forsterket, og tyngdepunktet senket. Sjåførene har utrykningssertifikat og opplæring i hvordan kjøre fortest mulig tryggest mulig, og de fleste av dem har lang erfaring i å kjøre fort.

7397671[/snapback]

 

Men det er jo begrensa hvor mye det kan hjelpe å trimme en Caravelle TDi som veier 2 tonn....

7406939[/snapback]

 

Kan ikke ambulansen så mye, men jeg vet om hvordan politibilene fra Volvo er. Enkelt å greit, nesten helt lik en vanlig Volvo, veiene her er ikke taklet for høyere så det er rett å slett ikke økonomisk å trimme dem. Jeg tørr nesten å tro at ambulansen er slik og...

Lenke til kommentar

idag fikk jeg lappen tilbake!!

 

Jeg var i retten igår med advokaten min og jeg forklarte meg.

 

 

 

Politiet hadde jobbet imot sin egen politi instruks (ang måling)

 

Politiet skrev i sin egen forklaring at jeg "hengte på" ambulansen og skrev samtidig at jeg lå 30-40 m bak ambulansen i 50 sonen (som er god avstand ifølge retten)

 

De skrev at det "oppstod" farlige situasjoner ved forbikjøringer (ambulansen bekreftet at det ikke var forbikjøringer men at jeg ikke slapp inn bilene som hadde viket for ambulansen i en busslomme i en 80 sone) som er fårståenli. man viker ikke for bussen heller der.

 

Politiet sa at de fulgte etter meg flere kilometer og målte meg med speedometer (noe han FAEN ikke gjorde. han kom som en rakett bakfra og stoippet meg 30 sek etter og da lå jeg i 80 km/h) De trakk ikke ifra sikkerhetsmarginen på 5%

 

i rapporten skrev de at jeg kjørte opp i mot 120 km/h (hva betyr det 110 eller 115 eller 120?)

 

osv osv....

 

 

 

Advokaten min var kjempeflink so fikk tak i disse politiinstruksene som man ikke finner på nettet eller i norges lover, og la dem frem i retten. Og de var i min fordel.

 

 

 

Idag kjørte jeg bilen for første gang etter 26 des. og det føltes litt merkelig. Jeg var veldig obs på at jeg skulle følge fartsgrensen og ta på meg beltet. Ikke noe negativt med det men håper jeg fortsetter med det :)

Endret av xadox
Lenke til kommentar
God å høre!

 

Du slapp unna fartsbot også?

 

En ting jeg lurer på, hvis du skal øvelseskjøre med en må du ha hatt lappen sammenhengende i 5 år. Vil dine 2 uker uten lappen bety at du ikke har hatt den "sammenhengende" lengre?

7461036[/snapback]

 

tviler jeg veeeeldig på... tror nok ikke at denne lille episoden kommer til å stå i noen arkiv, ettersom de ikke fikk lov til å ta lappen fra han, men de beslagla den der og da mens de etterforsket saken...

 

hvor mey skulle han fått i bot da? de har jo ingen målinger, ingen konkrete tall...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...