Gå til innhold

Hva må politiet ha for å frata meg førerkortet?


xadox

Anbefalte innlegg

Hei!

 

En bilist anmeldte med for råkjøring. Han ringte politiet og de kom kjørende bak meg og stoppet meg. jeg lå 80 i 80 sonen når de stoppet meg. Jeg ble fratatt lappen på stedet(!)

 

Selvfølgelig protesterte jeg og det hjalp ikke noe særlig :(. Politimannen var alene i bilen og han målte ikke hastigheten min. Er det nok at han andre føreren som ringte politiet bekrefter at jeg "råkjørte" for at jeg skal miste lappen?

 

Tenkte på å stikke til stasjonen i morgen og spøre om å få tilbake førerkortet. Noen som har noen råd?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

svar til exin89

 

Det var ikke mannen i gata akkurat det var ambulanse under utrykkning.

 

Selv om jeg kanskje lå 5-15 over fartsgrensen par steder er det vel ikke nok til å frata meg førerkortet?

 

jeg forstyrret ikke bilen eller noe. Jeg bare lå bak den i 3-4 km. Når vi kom til en 50 sone sakket jeg og den kjørte videre og jeg ble stoppet med en gang jeg kom til 80-sonen igjen. (Da lå ejg i 80 i 80 sonen)

 

 

Link til avisa

 

http://www.hallingdolen.no/apps/pbcs.dll/a...HEITER/61126002

Lenke til kommentar

Jeg kjørte bak en ambulanse JA jeg lå ikke i RÆVVA på den. å ligge i rævva mener jeg er 10-15 meter bak. Jeg lå fra 50 til 100 meter bak. Jeg kjørte ikke så mye fortere enn fartsgrensen heller. maks 100 par steder. og speedometeret mitt viser 8 for mye.

 

ufff

Endret av xadox
Lenke til kommentar

Lei men lett sak.

 

1. Han som anmeldte deg for råkjøring kan ha logget i 80 km/t og blitt forbikjørt av deg, men kan ikke bedømme hastigheten utetter sitt eget spedometer da det er litt unøyaktig.

 

2. Politiet kan simpelt hen ikke ta fra deg lappen uten å ha målt hastigheten din over det som er minste grense for å miste lappen.

 

Si ganske enkelt "har dere bevis?". Så sier du at du anomder dem til å henlegge saken grunnet bevisets tilstand.

 

Som de sier i discovery "its not about what you now, its about what you can prove". Og nekter de fremdeles er det bare å ta det videre. Somregel er det nok at du truer med å ta det videre. De har ingen sak.

Lenke til kommentar

Du kan jo tenke deg en lignende situasjon.

 

Bil 1 kjører foran bil 2, bil 2 tar forbikjøring, dette liker bil 1 dårlig, så han melder fra til politiet og sier at en person her kjører for fort osv. Så stanser de bil 2 og fratar han lappen, gir han en bot, eller gir han en liten snakk, alt like urettferdig.

 

Ingen bevis på noe...

 

Edit: Åja, du kjørte bak en ambulanse i utrykning, ja vet ikke noen regler om dette...

Endret av Bruktbilen11
Lenke til kommentar

Ambulansesjåføren følte seg nok stresset av at du lå bak han en så lang strekning. Det er forbudt å forfølge utrykningskjøretøy og "utnytte" deres hastighet og fremkommelighet med blålys, om du skjønner hva jeg mener.

 

Når det er sagt mener jeg at å ta fra deg lappen er en altfor streng reaksjon. Mitt forslag; møt opp på lensmannskontoret og forlang å forklare deg om saken. Si det som virkelig skjedde, at du skulle samme veien og lå litt over fartsgrensen. Thats it. Si at du ikke mente å forfølge ambulansen på noen måte. Lykke til.

Lenke til kommentar
Jeg er HELT avhengig av bil på jobben og jeg klarer ikke å sykle 15 mil hver dag :(

7364450[/snapback]

 

Bilen går på bensin, ikke førerkort. Hva er sjansen for at du skal bli stoppa? Så godt som null?

 

Jeg hadde tatt sjansen.

7365341[/snapback]

 

 

det gjør je bare saken verre om jeg blir tatt... Tror ikke jeg tar sjansen på det...

Lenke til kommentar
Ambulansesjåføren følte seg nok stresset av at du lå bak han en så lang strekning. Det er forbudt å forfølge utrykningskjøretøy og "utnytte" deres hastighet og fremkommelighet med blålys, om du skjønner hva jeg mener.

 

Når det er sagt mener jeg at å ta fra deg lappen er en altfor streng reaksjon. Mitt forslag; møt opp på lensmannskontoret og forlang å forklare deg om saken. Si det som virkelig skjedde, at du skulle samme veien og lå litt over fartsgrensen. Thats it. Si at du ikke mente å forfølge ambulansen på noen måte. Lykke til.

7365400[/snapback]

 

 

Det var jo ikke en bil på veien nesten. 2 av bilene jeg kjørte forbi når jeg lå bak ambulansen hadde blinket seg inn i en busslomme. Da skla jeg vel ikke stoppe opp og slippe dem inn i en 80 sone?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...