Gå til innhold

Hva må politiet ha for å frata meg førerkortet?


xadox

Anbefalte innlegg

Noen som kan forklare meg hvordan i all verden det kan være forstyrrende for en ambulansesjåfør at det ligger en bil bak?

7463868[/snapback]

 

Helt lovlig å ligge bak en ambulansesjåfør i utrykning, bare ikke kjør over fartsgrensa eller ta forbikjøring på folk som stoppet på veien for ambulansen... Dunno hvorfor det skulle være forstyrrende for ambulansesjåføren :hmm: Forskjell å ha en bil liggende bak deg og en som følger etter deg... Sikkert stressende :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tenk deg en annen situasjon...

Du kjører på en vei med midtdeler, du har ikke sjanse til å kjøre inn til siden for å slippe ambulansen fram før om noen kilometer lengre fram.

Er det riktig å ligge i fratsgrensa og senke ambulansen eller kan man gi bånn gass og ligge med ambulansen på hjul i 160 km/h?

Lenke til kommentar

Hvis det ikke er NOEN sjangs å stoppe på flere kilometer så må du se det an.

 

Hvis ambulansen blinker eller gir noe tegn at han må forbi NÅ, så er det bare å gi fart HVIS det er forsvarlig å kjøre raskere, det er ikke ulovlig å redde liv. Hvis du øker farta der det faktisk er farlig å kjøre raskt, så kommer du nok i trøbbel pga du er en fare for andre personer.

 

Men på den andre sida så hører alle sirenene, og da burde du vel kunne kjøre raskere enn normalt, siden ambulansen gjør det samme?

Endret av Bruktbilen11
Lenke til kommentar

vi kjørte taxi når min mor skulle ha min bror (ingen morsomheter med dette takk)

 

lå vel i 160 i snitt tror jeg... han var temmelig stresset han taxi-sjoføren.

 

vanlivis tar det 45min å kjøre til sykehuset, tror det tok 20min den gangen.

 

han bare satt på varsellysa og kjørte som faen...

 

edit:

hadde dama mi vært fødene eller alvorlig syk hadde jeg ikek brydd med om fotobokser og annet crap... er da tross alt "billigere" med fritak fra lappen i to år og et par uker i buret for at en du er glad i skal leve... du slipper jo ut igjen, og da kan du jo glede deg over det/de menneskene som er rundt deg bare fordi du kjørte litt for fort....

Endret av jalejale
Lenke til kommentar
...

Men på den andre sida så hører alle sirenene, og da burde du vel kunne kjøre raskere enn normalt, siden ambulansen gjør det samme?

...

Min erfaring sier at en ikke alltid hører sirenene. Jeg har ikke opplevd å få en ambulanse bak meg på veistrekninger der forbikjøring er umulig, men jeg har flere ganger hoppa i setet fordi jeg ikke har hørt sirenene før akkurat i det ambulansen passerte. Hadde jeg fulgt litt mer med i speilet hadde jeg kanskje ikke blitt så skremt, men det er en annen sak.

 

Nå kan det hende at den satte på sirena i det den passerte meg, men ved to-tre anledninger syns jeg det begynner å bli mer enn en tilfeldighet. Skal en ikke høre sirenene på slike et godt stykke unna selv i 80-100 soner?

 

Uansett, godt du fikk "kick ass" i retten!

Men du, 50-100 m bak i ca 90-100 km/t, dvs. ei lengde tilsvarende 2-4 veistikker eller lyktestolper om det var det der, eller mellom ca 5-12 sekunder.. Kanskje legen bak i ambulansen satt med kikkert eller kamera med god zoom for å lese skiltet?

 

:thumbup:

Endret av Finholt
Lenke til kommentar
En ting jeg lurer på, hvis du skal øvelseskjøre med en må du ha hatt lappen sammenhengende i 5 år. Vil dine 2 uker uten lappen bety at du ikke har hatt den "sammenhengende" lengre?

7461036[/snapback]

 

Nei. Det gjelder kun hvis du har blitt frattatt sertifikatet og må ta den opp igjen hos et biltilsyn.

 

Fra Jusstorget.no ang øvelseskjøring:

Du må ha hatt førerkort klasse B sammenhengende de siste 5 år. Har du hatt førerkortet inndratt i løpet av 5 årsperioden kan du ikke være ledsager (gjelder ikke beslag eller "midlertidig tilbakekalle føreretten" som det heter i vtrl. § 33 nr. 3.)

Lenke til kommentar

Politiet skrev i sin egen forklaring at jeg "hengte på" ambulansen og skrev samtidig at jeg lå 30-40 m bak ambulansen i 50 sonen (som er god avstand ifølge retten)

 

De skrev at det "oppstod" farlige situasjoner ved forbikjøringer (ambulansen bekreftet at det ikke var forbikjøringer men at jeg ikke slapp inn bilene som hadde viket for ambulansen i en busslomme i en 80 sone) som er fårståenli. man viker ikke for bussen heller der.

 

Politiet sa at de fulgte etter meg flere kilometer og målte meg med speedometer (noe han FAEN ikke gjorde. han kom som en rakett bakfra og stoippet meg 30 sek etter og da lå jeg i 80 km/h) De trakk ikke ifra sikkerhetsmarginen på 5%

 

i rapporten skrev de at jeg kjørte opp i mot 120 km/h (hva betyr det 110 eller 115 eller 120?)

 

osv osv....

 

Hehe. Höres ut som politiet ble rimelig avkledt der :!: Alltid moro når maktgale småkonger må bite i det sure eplet. Gratulerer, og ha en riktig god jul! :w00t:

Lenke til kommentar
Noen ambulanser skrur ikke på sirenen før det er "nødvendig" og kjører kun med blålys. Det er jævlig irriterende, holdt på å krasje med en ambulanse på moped en sommer.

Hadde han hatt lyd på så hadde jeg hørt han kommet, det var et veldig uoversiktlig kryss.

Han gav meg fingeren.  :D

7471201[/snapback]

 

Ambulanser med pasient ombord skal ikke bruke sirener unødig da det stresser pasienten.

 

Til trådstarter; Fint for deg at du fikk beholde lappen. :)

Lenke til kommentar

Jeg må erkjenne at jeg er bra forbauset over at alle synes det er helt ok å ligge bake en ambulanse under utrykning ( over hastigheten) og at dere ikke skjønner at dette kan virke stressende for en sjåfør som skal yte optimalt, kjøre så fort forholdene tillater, og ha sin fokus forover på veien.

 

Enhver burde skjønne at det da er veldig forstyrrende med en bil liggende bak seg, og dette må jo være helt unødvendig.

 

Jeg er helt sikker på at trådstarter så at dette var en ambulanse under utrykningt ( blålys som vistes bakover? ) og at han derfor burde hatt vett nok til å holde seg på tilbørlig avstand.

 

Når han senere begynner å argumentere for at det ikke gikk å kjøre så fort, fordi det var vått og glatt føre den dagen, ja så er det enda ett argument for å gi ambulansesjåføren ro til å gjøre jobben sin.

 

Synes trådstarter har opptrått uvettig med sin kjøring!

 

Og kanskje var det ikke hastigheten som var det største problemet, men at han forstyrret en ambulanse under uttrykning.

 

Så neste gang oppfordrer jeg vedkommende ( og alle andre ) til å gi uttrykningskjøretøy nødvendig spillerom i trafikken.

 

Lykke til videre!

Lenke til kommentar
Hvis ambulansesjåføren har fokuset der han skal, dvs forover på veien, hvordan i all verden kan en bil 50 meter bak da i det hele tatt bli oppdaget?

7521798[/snapback]

Makan til dumt spørsmål! Har du selv lappen?

 

Jeg er rimelig sikker på at de fleste som har en bil 50m bak seg i 90km/t vil oppfatte dette som nærme (faktisk er det vel ulovlig kort avstand i den hastigheten?), og det er det samme hvor mye fokus man har forover på veien, du vil legge merke til disse!

"Man kan ikke unngå å bli forstyrra om noen til stadighet banker på døra!"

 

Jeg må si meg enig med "terjemag" at det er uvettig kjøring. Kanskje ikke av verste sort, men likevel uvettig kjøring. For om ikke i hassardiøse hastigheter, så er det forstyrrende, og når det i verste fall står liv på spill har ambulansesjåføren nok å tenke på om ikke en tulling skal komme å forstyrre!

Lenke til kommentar
Jeg må erkjenne at jeg er bra forbauset over at alle synes det er helt ok å ligge bake en ambulanse under utrykning ( over hastigheten) og at dere ikke skjønner at dette kan virke stressende for en sjåfør som skal yte optimalt, kjøre så fort forholdene tillater, og ha sin fokus forover på veien.

 

Enhver burde skjønne at det da er veldig forstyrrende med en bil liggende bak seg, og dette må jo være helt unødvendig.

 

Jeg er helt sikker på at trådstarter så at dette var en ambulanse under utrykningt ( blålys som vistes bakover? ) og at han derfor burde hatt vett nok til å holde seg på tilbørlig avstand.

 

Når han senere begynner å argumentere for at det ikke gikk å kjøre så fort, fordi det var vått og glatt føre den dagen, ja så er det enda ett argument for å gi ambulansesjåføren ro til å gjøre jobben sin.

 

Synes trådstarter har opptrått uvettig med sin kjøring!

 

Og kanskje var det ikke hastigheten som var det største problemet, men at han forstyrret en ambulanse under uttrykning.

 

Så neste gang oppfordrer jeg vedkommende ( og alle andre ) til å gi uttrykningskjøretøy nødvendig spillerom i trafikken.

 

Lykke til videre!

7521288[/snapback]

 

Vel, retten var tydeligvis uenig med deg i at trådstarter faktisk forstyrret en ambulanse under utrykning, og det burde vel holde?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hvis du mener at ambulasesjaføren ble stresset av å ha en bil bak seg i 90km/t. Hva med når det er TETT trafikk mellom Oslo-gardemoen og trafikken går tett opp mot 100km/t? Det er mye verre. Jeg skjønner ikke at en blir stresset av å ha noen bak seg. Det som er forferdelig, er det å ha noen forran som kjører for sakte. Da blir man stresset.

 

EDIT: Innlegg nr. 700.

Endret av Kurume
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...