Gå til innhold

"Foreningen for Uventet Barnedød" - Ringte oss...


Anbefalte innlegg

Min 7 måneder gravide forlovede tok telefonen.

 

Hun kjøpte en kalender til over to hundre kroner.

 

Kalenderen har "Foreningen for Uventet Barnedød" skrever på hver side, sammen med lyse, matte bilder av barn.

Heretter referert til som FUBAR -- Foreningen for Uventet BARnedød.

 

Jeg er ikke sikker på hvor jeg skal begynne. :dontgetit:

 

1: Hvordan kan det ha seg at FUBAR ringte oss hjemme, på vår hjemmetelefon ... Når vi skal ha barn, og når denne informasjonen er hemmelig..?

 

2: Hvem av disse har lekket informasjonen videre til FUBAR..:

* Lånekassen.

* Fastlegen til min forlovede.

* Haukeland sykehus.

 

3: Er det noen her som har blitt oppringt, og ble spurt om du var "Dittnavn" -- før de har prøvd å selge deg noe fra FUBAR..:

NÅR du eller din kjæreste skal ha barn -- eller når dere IKKE skal ha barn..?

 

4: Kalenderen måtte gå i bosset.

Hvem i svarteste granskauen vil ha en evig påminnelse om at barnet ditt plutselig kan dø -- helt uventet -- *hengende* på kjøleskapet hjemme i stuen..?

(Selv om du ikke bor i svarteste granskauen kan du svare på dette spørsmålet)

 

5: Er FUBAR... nettopp FUBAR..?

 

Jeg vil si ja.

Av samme grunn som at jeg ville reagert med skepsis hvis kreftforeningen ringte meg hvis jeg hadde vært til legen for å sjekke en kul i lysken.

Eller hvis Dell ringer meg og tilbyr meg PC-forsikring når jeg kjøper PC hos Komplett.

Endret av Andre1983
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Det er vanlig praksis at sykehusene samarbeider med endel organisasjoner som jobber for barn.

 

De kunne selvsagt ringt rundt tilfeldig, men få bryr seg om å støtte en forening som ikke gjelder for dem selv (Vil nok anta at støtten til kreftforeningen øker fra de som har familie eller venner eller får kreft selv, i forhold til de som aldri tenker på det).

Jeg synes man skal være glad for at noen samler inn penger til forskning rundt slike alvorlige tema, uansett hvor ubehagelig det er å tenke på det.

Det som er problematisk med saken er at sykehusene har en tendens til å samarbeide med omtrent hvem sommhelst og gir enkelte firmaer en mulighet til å reklamere direkte til sine potensielle kunder.

Det er vel natusan (mener jeg) som deler ut en gratisprøve.

Tipper 95% velger å kjøpe natusan når de skal kjøpe mer, de er jo vant med det så det er jo så greit liksom.

 

En annen metode som blir brukt er at man kan lese fødselsannonsene og lete opp adresse og tlf nr til nybakte foreldre.

Da må man vente til barnet er født, og da risikerer man å ikke være først ute.

 

Vil du forresten at man skal la være å støtte ubehagelige organisasjoner fordi det er for ubehagelig å tenke på det?

Sannsynligheten for at akkurat du opplever noe er jo ganske liten, ikke sant?

Og dine venners og families barn går det sikkert greit med..de klarer seg nok....

Kanskje du slår av tven eler skifter kanal når røde kors eller leger uten grenser for eksempel har sine kampanjer...det er også ubehagelig.

Lenke til kommentar

Det er visstnok sykehus-ansatte som tipser/har forbindelse med diverse organisasjoner. Var skrevet om det i media tidligere, bl.a. annet at det ble gitt gjenytelser til tipserne/deres lokale fagforbund/arbeidsplass.

 

Etter at en i familien ble hjerte-operert, og en annen hadde hatt kreft-behandling, dukket det ikke lenge etterpå opp i postkassene materiell fra Hjerte- og Lungeforeningen, og Den Norske Kreftforening, med tilhørende bankgiro blanketter..

 

De utnytter at mennesker er svake/i en utsatt situasjon, og forsøker å spille på "samvittigheten" deres, i håp om å dra inn noen kroner.

 

En tvilsom praksis som burde stoppes.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Oppdatering: Telefonen ringte i dag...

 

Telefon: "Hei, har er det Herr Wxxxxxx jeg snakker med?"

Meg: "Ja"

Telefon: "Går det bra på Nesttun i dag -- Sola skinner og..."

Meg: "Joda"

Telefon: "Det var jo bra Herr Wxxxxxx... Vi vil takke deg for støtten, den har kommet godt med til forskningen -- men nå har det seg slik, Herr Wxxxxxx at vi ikke bare forsker på uventet krybbedød, vi har også har et prosjekt angående barn som barn som dør før de blir født, og vi har en kampanje gående som koster 175 å være med på akkurat nå."

Meg: "Det passer ikke denne måneden"

Telefon: "Det var jo synd, Herr Wxxxxxx, pengene hadde kommet *såååå* godt med i prosjektet...

Meg: "Desverre"

Telefon: "Da får du ha en fortsatt fin dag Herr Wxxxxxx"

 

De vet hvor jeg bor. :roll:

De vet hvordan været er der jeg bor. :ph34r:

De kaller meg for "Herr" -- det vil si... de vet jeg har samboer / er gift.

De ringte på dagen, på hjemmetelefon...

Forsøkte de å nå fram til min hjemmeværende kjæreste, som er hjemme med barn, som har sagt ja *én* gang før?

 

Ringte når hun var gravid, og hun har aldri hørt om organisasjonen før det

(Akkurat som meg og min kjæreste.)

http://forbruker.no/pengenedine/dinerettig...icle1623490.ece

 

Kan få gigantbot:

http://forbruker.no/pengenedine/dinerettig...icle1641305.ece

 

Ringer flest mødre (som i motsetning til fedre, og i motsetning til mennesker uten barn.)

http://forbruker.no/pengenedine/dinerettig...icle1640725.ece

 

"Åtte av ti (som blir oppringt er *mødre*).

Gjør tilfeldigheter at mødre blir oppringt? Eller får foreningen lister over mødre fra ukjente kilder?"

Endret av Andre1983
Lenke til kommentar
Har dere registrert dere for å ta i mot noen gratisprodukter ifbm fødselen? Bleier, barnemat, såpe, whatever. Leste et sted at det var fra slike kilde de fikk navnelistene sine.

 

Jeg vet ihvertfall at hvis jeg blir far en gang og får en slik telefon kommer jeg til å klikke i vater...

8193940[/snapback]

 

Det er garantert det som har skjedd i de fleste tilfellene. Jobbet for en stund siden i ett bokforlag som oppererte på denne måten. Dog. var det snakk om å sende ut de faktiske gratisproduktene i forbindelse med fødselen, ikke oppringing o.l.

 

Men jeg mener det var en sak om at de får selge informasjonen videre til andre organisasjoner.

Lenke til kommentar

Etter at jeg var så dum å svare ja på forespørsel om å støtte disse har jeg blitt nedringt av ymse telefonselgere av alle typer. Tydeligvis noen som har krysset meg av på en liste over lettlurte...

 

Jeg er forøvrig både singel og veldig lite gravid, så det var ikke i den forbindelse at jeg ble kontaktet i alle fall (med mindre de vet hvem vennene mine er siden jeg har to vennepar som venter barn :ermm: )

Endret av Melfacion
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...