Gå til innhold

Få telefon fra 1918 til å fungere!


Anbefalte innlegg

Riktig, tar man ut innmaten blir det ikke noe igjen, og all moroa er borte :)

 

Så på den chipen du anbefalte Mikkel194, men har litt angst for å kjøpe fra utenlandske nettbutikker :p så jeg tenkte å kjøpe fra elfa. Tenkte først å bruke PCD3311, men artikkelen var dessverre utgått fikk jeg beskjed om :( , så da blir jeg nødt til å kjøpe det andre alternativet (og siste), som er MT8880. Dessverre er den ganske dyr, og er både mottager og sender.

 

Som med de fleste andre kretser av denne typen, skal også denne her ha en firebit binær kode i henhold til DTMF-standarden for å angi tone. Har tegnet meg et lite skjema med noen knapper, dioder og transistorer som lager riktig kode, så det skal ikke bli noe problem.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Som med de fleste andre kretser av denne typen, skal også denne her ha en firebit binær kode i henhold til DTMF-standarden for å angi tone. Har tegnet meg et lite skjema med noen knapper, dioder og transistorer som lager riktig kode, så det skal ikke bli noe problem.

7421991[/snapback]

 

Dersom skiva gir en puls per tall kan du jo kople denne til en dekade/binærteller som gir signalet inn til DTMF-chippen? Vet ikke heelt hvordan man skal ordne det med reset, men dette finnes det sikkert en grei løsning på. Ville jo beholdt litt mer av sjarmen slik :D Bare et tips.

Lenke til kommentar

Genial tråd! :D

 

Er det ringeskive på denne? Trodde sveiva bare var for å gjøre sentralen oppmerksom på at du ville ha en samtale.

 

 

Jeg tror jeg har spart på en gammel grå telefon, av den typen som var pop på -70 tallet(?). Har syslet med tanken på å fjerne originalinnmaten og sette inn GSM-innmat i den. Bør få plass til et skikkelig batteri også, minst 4 ukers standby-tid :p

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke få tak i en eldre telefon f.eks en jupiter basic med taster. Ta og koble denne sammen med den "gamle" telefonen, slik at når du løfter av røret aktiverer du samtidig jupiteren. Da kan du bruke tastaturet fra denne men snakke i den "gamle". Når du legger på bryter du også jupiteren. Denne jupitertelefonen kan du skjule bak panel på den gamle telefonen.

Lenke til kommentar

Dette høres kanskje ut som humbug, men du klarer å slå nummer med å tappe på "legg på røret" knappen (gaffelkontakten). tapp en gang for 1, to ganger for 2 osv.

 

Jeg husker dessverre ikke hvordan en skal slå null, men det finner du kanskje ut.

 

Jeg vet det høres sprøtt ut, men det fungerer, testet akkurat nå, bare for å være sikker på at det fremdeles fungerer.

Endret av xoop
Lenke til kommentar

Dersom vi snakker om det systemet med ringeskive for å lage pulser, så fortalte min far meg at dette systemet ble nedlagt i Oslo for en stund tilbake siden, så for å ringe opp et nummer må jeg uansett lage toner med DTMF..

 

 

Genial tråd! :D

 

Er det ringeskive på denne? Trodde sveiva bare var for å gjøre sentralen oppmerksom på at du ville ha en samtale.

7490382[/snapback]

 

Ingen ringeskive på telefonen min nei. Sveiven er koblet til en generator som lager 50 volt vekselspenning, som blir sendt til sentralen. Når sentralen mottar signalet, fikk du opp samtale med sentralen, og du kunne fortelle nummeret, og du ble så koblet om manuelt. Heldigvis er det ikke sånn idag! :p

Lenke til kommentar
Dersom vi snakker om det systemet med ringeskive for å lage pulser, så fortalte min far meg at dette systemet ble nedlagt i Oslo for en stund tilbake siden, så for å ringe opp et nummer må jeg uansett lage toner med DTMF..

 

 

Genial tråd! :D

 

Er det ringeskive på denne? Trodde sveiva bare var for å gjøre sentralen oppmerksom på at du ville ha en samtale.

7490382[/snapback]

 

Ingen ringeskive på telefonen min nei. Sveiven er koblet til en generator som lager 50 volt vekselspenning, som blir sendt til sentralen. Når sentralen mottar signalet, fikk du opp samtale med sentralen, og du kunne fortelle nummeret, og du ble så koblet om manuelt. Heldigvis er det ikke sånn idag! :p

7491714[/snapback]

 

Kjennr ei som satt på en slik sentral for MAAANGE år siden..

Det var ikke alltid de som skulle ringe hverken visste navn eller adresse, men det ordnet seg ofte på denne måten: "Du vet, di som bor rundt den krappe svingen, hvor det store gule huset ligger, og så er det det lille hvite med rutete vinduer" :thumbup:

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...
  • 12 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...