Gå til innhold

Kredittkort — Råd om valg og bruk!


Roberto

Anbefalte innlegg

Men "trikset" ditt høres jo kjekt ut. Er det sånn å forstå at du da overfører pengene til kredittkortkontoen i forkant av kjøpet? Slik at saldoen aldri overskrider -10.000 kr. Eller holder det om man gjør det rett etterpå, for det tar jo typisk et par dager før betalingene er postert? (I mellomtiden ligger de som reserverte beløp)

 

Jeg pleier å overføre pengene en dag eller to i forkant. La oss si at du ikke har brukt av kreditten den måneden, og overfører 5000: Da blir disponibelt beløp 15000 og saldo 5000, så ja det du sier stemmer. Du overfører direkte til ditt eget kontonummer hos 365 Direkte, du trenger ikke KID (Fokus Bank som står bak gir unike kontonumre til alle kredittkortkonto).

 

Jeg vet ikke hvordan det er å overføre i etterkant. Jeg liker å være "forsiktig" så jeg overfører alltid i forkant. Det kan også tenkes at transaksjonen ikke vil gå gjennom, men jeg har som sagt ikke prøvd dette. Jeg ville ringt 365 Direkte og spurt dem.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For de av dere som er American Express-medlemmer, hvilke produkter og tjenester savner dere fra American Express i Norge?

 

For min del savner jeg Platinum Card, 24/7 Concierge Service, Priority Card (mulig 24/7 og P.C. ville kommet automatisk med Platinum) og Membership Rewards for å nevne noe.

 

Jeg sier meg stort sett enig. Jeg savner de samme punktene. Det jeg savner mest er imidlertid å bli tatt seriøst som kunde, hele amex-greia virker som litt dårlig venstrehåndsarbeid i Norge. Jeg får ikke engang tilgang til noe så enkelt som en nettsaldo med forbruket mitt. Hvordan det er mulig å ikke levere det som tjeneste i 2010 er for meg en gåte.

 

Om ikke leverandør kommer på banen snart kommer jeg til å seriøst vurdere klipping av kortet mitt i forbindelse med neste årsforfall, og da er det vel kanskje Eurocard Platinum som er mest aktuelt.

 

Hva med en helt vanlig nettbank, liksom? :)

 

Fra å være en rimelig lojal og trofast kunde med nokså høy forbruk har jeg kuttet ut AmEx Norge helt. Som om ikke det var nok at de ikke tilbyr nettbank, har de jo selvsagt endret måten man gjør innbetalinger på. Ingen KID lenger, nå skal alt overføres til en unik kontonr. Dette førte til en interessant episode:

 

Plutselig dukker det opp inkassovarsel i postkassen min, jeg ringer til AmEx og lurer på hva i all verden som er galt. Jeg forklarer at jeg har avtalegiro i nettbanken hvorpå kundekonsulenten avbryter meg og sier feilen må ligge i at avtalegiroen må være knyttet til mitt gamle kort (feil KID med andre ord). Han ber meg lese opp mitt gamle kortnummer, men dette kortet har jo AmEx eksplisitt bedt meg klippe i to og sende tilbake for å være med i trekning av et malleri...

 

I hvert fall, det viser seg at mine avtalegiroer har gått til det "forrige" systemet — men systemene til DnB NOR var ikke intelligente nok til å oppfatte at jeg hadde to kontoer, et med masse i pluss på og et med faktisk forbruk på. Han måtte manuelt overføre penger fra det ene til det andre, og dette kunne visstnok ta 2-3 dager.

 

I hvert fall, hadde det ikke vært for at AmEx Gold koster meg 0,- hadde jeg forlengst sagt det opp. Jeg bruker i dag Diners/EuroBonus på alt jeg kan med et EuroCard Platinum som backup. Til reise og i utlandet bruker jeg AmEx Platinum fra UK som fremdeles er verdt noe. AmEx utstedt av DnB NOR er jo bare en vits. Jeg fatter ikke hvordan dette er mulig i 2010. AmEx burde jo trekke tilbake franchiseretten, vurderer nesten å fyre avgårde en mail til AmEx, vet dem hva DnB NOR driver med egentlig?

Lenke til kommentar

Hei,

 

Pga. mye reising i utlandet både privat og i business-sammenheng trenger jeg et kredittkort, og når jeg først skal ha er jeg interessert i fordeler som Concierge Service og tilgang til lounges på flyplasser rundt om i verden.

 

Med dette som utgangspunkt søkte jeg for en tid tilbake et AMEX Gold Card. Min søknad ble avslått med begrunnelse at de har krav om at man er 30år eller eldre. Jeg er i dag 25, men oppfylte øvrige krav hva inntekt og økonomi angår. Jeg ser flere her har erfaring med forskjellige kort og jeg vil gjerne ha en anbefaling. Renter og den slags er ikke noe stort issue da jeg vil betale hver måned, men lav totalpris er jo selvfølgelig alltid en fordel. Finnes det kort som oppfyller mine ønsker og som godtar personer på 25? Jeg er overrasket over at de er så strict på alder når man oppfyller øvrige krav (altså man er økonomisk på nivå med noen på 30+).

 

 

- Hennessy

Lenke til kommentar

Det er ikke umulig å få amex gold når du er 25. Jeg fikk mitt langt før jeg var 25 (uten hjelp av foreldre eller co signers), men skal da nevnes jeg har et generelt sett høyt betalingskortforbruk som nok gjelder de andre "unge" her med disse kortene.

 

MEN det bør nevnes at amex gold i norge ikke gir deg særlig. Concierge har jeg hatt nytte av en gang, og det var noen konsertbiletter jeg trengte, men alle andre ting jeg har spurt dem om har de gitt meg dårlige svar, særlig på ting som hotell og billeie er de ubrukelige på. Rabattene amex gir på hotell og billeie er som regel ikke brukbart da prisene på andre og gratissider normalt sett er svært mye billigere enn på amex sin avtale. Altså prisen går fort opp for samme rom og hotell hvis du bruker amex.

 

Pluss amex gold har ikke loungetilgang.

 

Skal du ha lounge er diners club et alternativ. Du kan jo kombinere diners og eurobonus nå, noe jeg gjør når jeg flyr som gir et greit tilbud. Bruker du diners og eurobonus gold får du enda flere lounges. Ellers er kvaliteten på dinersloungene varierende. London har du bare i terminal 3 (ikke 4 som normalt sett er utenlands) og den i nr 3 er helt OK, men loungen i abu dhabi (klassisk plass for meg å mellomlande der, beijing, hong hong eller frankfurt) er utrolig kjedelig og basic etter min mening.

Lenke til kommentar

Nå burde AmEx (DnBNor) få til noe snart ja... Jeg kan heller ikke forstå at AmEx sentralt er fornøyd med hvordan DnBNor representerer dem i norge. Ny kort knyttet opp mot nytt system burde ALDRI vært utstedt før det nye systemet var i orden. Pga en del reising så har jeg 2 ganger vært nødt til å sende mail til kundeservice for å få vite utestående beløp. Dette er upraktisk, og krever at jeg faktisk husker at det nærmer seg forfallsdato.

 

Nå har jeg resignert og gått over til å kun bruke Diners, der får jeg efaktura. Får se om AmEx greier å hoste opp nok fordeler til å vri deler av mitt forbruk tilbake til dem etterhvert. Jeg vil tippe at denne systemomleggingen til AmEx er en gavepakke til eurocard og diners. Man trenger et incentiv til å snu forbruk den ene eller andre veien, og kunder kommer ikke automatisk tilbake når alt ordner seg.

Lenke til kommentar

Det er ikke umulig å få amex gold når du er 25. Jeg fikk mitt langt før jeg var 25 (uten hjelp av foreldre eller co signers), men skal da nevnes jeg har et generelt sett høyt betalingskortforbruk som nok gjelder de andre "unge" her med disse kortene.

 

MEN det bør nevnes at amex gold i norge ikke gir deg særlig. Concierge har jeg hatt nytte av en gang, og det var noen konsertbiletter jeg trengte, men alle andre ting jeg har spurt dem om har de gitt meg dårlige svar, særlig på ting som hotell og billeie er de ubrukelige på. Rabattene amex gir på hotell og billeie er som regel ikke brukbart da prisene på andre og gratissider normalt sett er svært mye billigere enn på amex sin avtale. Altså prisen går fort opp for samme rom og hotell hvis du bruker amex.

 

Pluss amex gold har ikke loungetilgang.

 

Skal du ha lounge er diners club et alternativ. Du kan jo kombinere diners og eurobonus nå, noe jeg gjør når jeg flyr som gir et greit tilbud. Bruker du diners og eurobonus gold får du enda flere lounges. Ellers er kvaliteten på dinersloungene varierende. London har du bare i terminal 3 (ikke 4 som normalt sett er utenlands) og den i nr 3 er helt OK, men loungen i abu dhabi (klassisk plass for meg å mellomlande der, beijing, hong hong eller frankfurt) er utrolig kjedelig og basic etter min mening.

 

Etter å ha lest de siste siders snakk om AMEX var det kanskje like greit at søknad ikke gikk gjennom. Diners ser slettes ikke dumt ut. Har de bare ett basis kort for privatpersoner? Så langt jeg kan se er eneste gode de har tilgang til egne lounges? Hva med Concierge Service? Leste litt om Eurocard Platinum som kunne være et godt alternativ, men ser de har høyere krav, blant annet formue. Noen formening om hva kravet til formue er?

 

Andre som har idéer om kort som vil dekke mine behov? Det som kunne være et option er jo å ta et basic CC og heller ta et abonnement på en Concierge Service i tillegg.

Lenke til kommentar

Etter å ha lest de siste siders snakk om AMEX var det kanskje like greit at søknad ikke gikk gjennom. Diners ser slettes ikke dumt ut. Har de bare ett basis kort for privatpersoner? Så langt jeg kan se er eneste gode de har tilgang til egne lounges? Hva med Concierge Service? Leste litt om Eurocard Platinum som kunne være et godt alternativ, men ser de har høyere krav, blant annet formue. Noen formening om hva kravet til formue er?

 

Andre som har idéer om kort som vil dekke mine behov? Det som kunne være et option er jo å ta et basic CC og heller ta et abonnement på en Concierge Service i tillegg.

 

Tror dnb sine saga-kort har samme tilgang til concierge som amex, dette samt storebrand partner (platinum mastercard) har også samme tilgang. Henvendelsene går til akkuratt samme svensker, så er nok ingen forskjell.

Lenke til kommentar

Etter å ha lest de siste siders snakk om AMEX var det kanskje like greit at søknad ikke gikk gjennom. Diners ser slettes ikke dumt ut. Har de bare ett basis kort for privatpersoner? Så langt jeg kan se er eneste gode de har tilgang til egne lounges? Hva med Concierge Service? Leste litt om Eurocard Platinum som kunne være et godt alternativ, men ser de har høyere krav, blant annet formue. Noen formening om hva kravet til formue er?

 

Andre som har idéer om kort som vil dekke mine behov? Det som kunne være et option er jo å ta et basic CC og heller ta et abonnement på en Concierge Service i tillegg.

 

Tror dnb sine saga-kort har samme tilgang til concierge som amex, dette samt storebrand partner (platinum mastercard) har også samme tilgang. Henvendelsene går til akkuratt samme svensker, så er nok ingen forskjell.

 

 

Eurocard Platinum bruker også samme Concierge Service som AmEx, DnB NOR, Storebrand osv.

 

Jeg opplever at Concierge Servicen er meget dyktig på henvendelser som gjelder billetter, bordbestillinger, informasjon om safari, severdigheter osv. Har ikke brukt de til bestilling av flybilletter og hoteller, så har ikke egen erfaring når det gjelder dette.

 

Jeg bruker de mye og har bare positive ting å si om dem. Skulle ønske de var 24/7, men det er ikke de man er i kontakt med som kan styre det.

 

Det jeg savner hos AmEx er Platinum Card, Priority Pass, Membership Rewards. I tillegg til Nettkonto, men dette kommer. Det tar bare lengre tid dessverre enn forventet. Kommer det Platinum Card er muligheten for 24/7 Concierge Service større. Det samme gjelder flere fordeler rundt hoteller og flyreiser.

Lenke til kommentar

Etter å ha lest de siste siders snakk om AMEX var det kanskje like greit at søknad ikke gikk gjennom. Diners ser slettes ikke dumt ut. Har de bare ett basis kort for privatpersoner? Så langt jeg kan se er eneste gode de har tilgang til egne lounges? Hva med Concierge Service? Leste litt om Eurocard Platinum som kunne være et godt alternativ, men ser de har høyere krav, blant annet formue. Noen formening om hva kravet til formue er?

 

Andre som har idéer om kort som vil dekke mine behov? Det som kunne være et option er jo å ta et basic CC og heller ta et abonnement på en Concierge Service i tillegg.

 

Tror dnb sine saga-kort har samme tilgang til concierge som amex, dette samt storebrand partner (platinum mastercard) har også samme tilgang. Henvendelsene går til akkuratt samme svensker, så er nok ingen forskjell.

 

 

Eurocard Platinum bruker også samme Concierge Service som AmEx, DnB NOR, Storebrand osv.

 

Jeg opplever at Concierge Servicen er meget dyktig på henvendelser som gjelder billetter, bordbestillinger, informasjon om safari, severdigheter osv. Har ikke brukt de til bestilling av flybilletter og hoteller, så har ikke egen erfaring når det gjelder dette.

 

Jeg bruker de mye og har bare positive ting å si om dem. Skulle ønske de var 24/7, men det er ikke de man er i kontakt med som kan styre det.

 

Det jeg savner hos AmEx er Platinum Card, Priority Pass, Membership Rewards. I tillegg til Nettkonto, men dette kommer. Det tar bare lengre tid dessverre enn forventet. Kommer det Platinum Card er muligheten for 24/7 Concierge Service større. Det samme gjelder flere fordeler rundt hoteller og flyreiser.

 

Mht. det du føler mangler hos Amex, hvilket alternativ har du selv gått for?

Lenke til kommentar

Jeg har AmEx Gold Card og DnB NOR SAGA Platinum-programmet (Visa Platinum og MasterCard Platinum). Bruker AmEx så mye som mulig og håper og tror tilbudet deres vil bedre seg med tid og stunder, men det tar tid.

 

Har fått beskjed at jeg automatisk vil bli oppgradert til Platinum Card den dagen AmEx i Norge tilbyr dette. Om og når dette vil skje vet jeg dessverre ikke noe om.

Lenke til kommentar

Att. John Anders!

 

Er det noe nytt når det gjelder AmEx Nettkonto? Når er denne tilgjengelig?

 

Gode nyheter!

Nettkontoen er nå blitt brukertestet, og det ser bra ut. Overføring fra kort til konto og regningsbetaling er ikke på plass enda. Men nå kan man i hvert fall se siste mnd fakturaer og ufakturerte transaksjoner. På nettkontoen kan man gå 12 mnd tilbake på transaksjonene knyttet til det nye kortet (3754 17). Kodekortene og brukernavnene vil bli sendt ut i løpet av de neste ukene.

Lenke til kommentar

Nå burde AmEx (DnBNor) få til noe snart ja... Jeg kan heller ikke forstå at AmEx sentralt er fornøyd med hvordan DnBNor representerer dem i norge. Ny kort knyttet opp mot nytt system burde ALDRI vært utstedt før det nye systemet var i orden. Pga en del reising så har jeg 2 ganger vært nødt til å sende mail til kundeservice for å få vite utestående beløp. Dette er upraktisk, og krever at jeg faktisk husker at det nærmer seg forfallsdato.

 

Nå har jeg resignert og gått over til å kun bruke Diners, der får jeg efaktura. Får se om AmEx greier å hoste opp nok fordeler til å vri deler av mitt forbruk tilbake til dem etterhvert. Jeg vil tippe at denne systemomleggingen til AmEx er en gavepakke til eurocard og diners. Man trenger et incentiv til å snu forbruk den ene eller andre veien, og kunder kommer ikke automatisk tilbake når alt ordner seg.

 

AmEx tilbyr også eFaktura. Dette skal du få tilbud om når du legger inn betaling i nettbanken. Har du ikke fått det, må du søke opp "DnB NOR Bank ASA, DnB NOR Kort" som eFakturatilbyder, og legge inn kontonummeret ditt som eFakturareferanse. (Det gikk i hvert fall fint for meg.) :)

Og nå kommer det jo også nettkonto tilbake til oss AmEx-medlemmer igjen.

 

Jeg er også enig i at det har vært noe tull i denne perioden, spesielt knyttet opp til nettkonto. Men nå ser det ut som at de fleste feilene er rettet opp.

 

Rett skal være rett; DnB NOR har hatt ansvar for AmEx i Norge de siste 7-8 årene, og det er først nå det har vært litt rot i forbindelse med overgang til nye kortsystemer. Vil tro at ting løser seg ganske greit når systemene har fått "kjørt seg inn" litt.

Lenke til kommentar

Det jeg savner hos AmEx er Platinum Card, Priority Pass, Membership Rewards. I tillegg til Nettkonto, men dette kommer. Det tar bare lengre tid dessverre enn forventet. Kommer det Platinum Card er muligheten for 24/7 Concierge Service større. Det samme gjelder flere fordeler rundt hoteller og flyreiser.

 

Jeg tror det kommer EuroBonus og MR først, før det kommer Priority Pass og Platinum. Men jeg har troen på at alle fordelene er på plass innen et par år. Det er nok sant at det med Platinum må bli knyttet flere medlemstilbud opp mot kortet. Hva det blir, er vanskelig å si.

Lenke til kommentar

Personlig er jeg ikke negativ til American Express i Norge. Selvfølgelig savner jeg en del ting, men tror og håper dette bedrer seg etter hvert. Første skritt på veien er nok innføringen av de nye kortene og det nye systemet til AmEx i Norge. Ting har tatt for lang tid, men når det først er oppe å går, vil jeg tro at dette har vært til det bedre. Så vil tiden vise om det kommer nye kortprodukter, tjenester og fordeler. Jeg velger å tro at dette vil skje, men er innstilt på at det kan ta noe lengre tid enn ønskelig.

 

Vi må huske på at Norge er et land med få innbyggere. Dermed blir det også færre mennesker som har AmEx-kort i Norge enn i f.eks. Sverige, Tyskland, UK, USA osv.

 

Samtidig har land som Danmark, Finland og New Zealand omtrent samme innbyggertall som Norge, og i disse landene finnes det flere kortprodukter og tjenester enn i Norge.

 

Krysser fingrene for at ting bedrer seg i løpet av 2010 og 2011

Lenke til kommentar

Personlig er jeg ikke negativ til American Express i Norge. Selvfølgelig savner jeg en del ting, men tror og håper dette bedrer seg etter hvert. Første skritt på veien er nok innføringen av de nye kortene og det nye systemet til AmEx i Norge. Ting har tatt for lang tid, men når det først er oppe å går, vil jeg tro at dette har vært til det bedre. Så vil tiden vise om det kommer nye kortprodukter, tjenester og fordeler. Jeg velger å tro at dette vil skje, men er innstilt på at det kan ta noe lengre tid enn ønskelig.

Jeg er ikke så negativ til AmEx i norge, men jeg synes at deler av organisasjonen er direkte amatørmessig. Jeg har jobbet litt med løsninger for kunde etc. og en ting er sikkert, man pusher aldri en kunde over på et nytt system før det er testet og fullt i drift. Det gamle systemet hadde mange svakheter, men det var i alle fall bedre en tilbudet vi har hatt fra desember og frem til nå. Eneste grunnen til å stenge det ned i all hast måtte vært om de hadde store sikkerhetsmessige svakheter i det gamle systeme, men det har jeg ikke hørt noe om.

 

At et nytt system har enkelte barnesykdommer og svakheter som ikke oppdages før det får mange brukere er noe man må forvente (derfor skal man også ha ekstra driftsberedskap første tiden), men her er det ikke snakk om barnesykdommer, men heller en dødfødsel. Det burde vært mulig å f.eks. først sette opp systemet og sluse nye kunder inn. Deretter kan man sende ut tilbud til at de som vil kan gjøre en overgang, for til slutt, når man er trygg på at systemet fungerer med grunnlegende funksjonalitet, starte en organisert migrering av kunder.

 

Jeg håper virkelig at de snart får orden på tingene, og at den nye nettløsningen er verdt ventetiden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...