Gå til innhold

Svindler på Finn.no


Anbefalte innlegg

Det er mye datautstyr på Finn.no, og en bekjent av meg ville kjøpe en bærbar pc av en kar i Porsgrunn. Kort fortalt - han betalte 3000,- og har ikke fått noen pc. Nå viser det seg at dette nok ikke er et engangstilfelle. Navnet på mannen kan vel ikke oppgis her, men i annonsen oppgav han tlfnr xxxxxxxxxxx. Så styr unna! Men mitt spørsmål er etter å fulgt litt med på Finn.no er - dette må vere et flott sted for svindlere? Ikke kan du varsle andre på en god måte og Finn.no oppgir bare info om selgeren til politiet. Da har vel qxl et bedre system for å fange opp svindlerne? OK, de aller fleste er ærlige mennesker, men hvordan skal vi stoppe svindlerne?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rimelig vanskelig å stoppe svindlere. Men det betyr ikke at man kan ha forhåndsregler.

 

Bor du 10mil unna og skal betale flere tusen for en ting, kjør og avtal møte.

 

Ikke betal hele prisen, bli enig om feks 30% nå og 70% etter varen er levert etc.

 

Kan kanskje anmelde med det navnet finn oppgir samt telefonnummer. Er sikkert nok for politiet det(Uten at jeg skal si det helt 100% sikkert).

Lenke til kommentar

Vannskelig og stoppe svindlerne... se på han Stefan som selger ps2 på finn.no for 7999 kr?

Søk opp nr hans... du finner etternavnet lett...

google han...

Bedrageri dømt 19ganger? sinnsykt mye lesestoff om han iallefall... løsningen på dette må jo være et system slik at man klarer å sperre ute nr. adr. osv til folk som driver svindel... idiotiskt at han stefan får drive på slikt uansett på finn.no... dette burde de tatt tak i..

Lenke til kommentar
Det er mye datautstyr på Finn.no, og en bekjent av meg ville kjøpe en bærbar pc av en kar i Porsgrunn. Kort fortalt - han betalte 3000,- og har ikke fått noen pc. Nå viser det seg at dette nok ikke er et engangstilfelle. Navnet på mannen kan vel ikke oppgis her, men i annonsen oppgav han tlfnr xxxxxxxxxxxxx. Så styr unna! Men mitt spørsmål er etter å fulgt litt med på Finn.no er - dette må vere et flott sted for svindlere? Ikke kan du varsle andre på en god måte og Finn.no oppgir bare info om selgeren til politiet. Da har vel qxl et bedre system for å fange opp svindlerne? OK, de aller fleste er ærlige mennesker, men hvordan skal vi stoppe svindlerne?

7339649[/snapback]

 

Du har jo nummeret, og navnet på personen fant jeg lett ved å søke på gule sider, så da er det vel bare å anmelde han?

 

 

edit: hmm, du sier at personen var fra Porsgrunn - og telefonnummeret sier Arendal... Rett nummer, eller har han brukt fake med vilje?

Endret av jarmo
Lenke til kommentar
En regel jeg holder meg til at selger skal oppgi fullt navn, adresse og telefonnr. Ved en sjekk skal disse opplysningene stemme overens.

 

Dersom dette ikke er mulig er det bare å styre unna. Det er mitt råd.

7339939[/snapback]

 

Vil si meg enig.

Slå av en prat med personen du skal kjøpe av hvis det er prat om stor verdi, og prøv å kom til enighet om en ordning som dere begge føler dere tilfreds med angående overføring. Og bor personen nærme, møt h*n!

Lenke til kommentar
Du har jo nummeret, og navnet på personen fant jeg lett ved å søke på gule sider, så da er det vel bare å anmelde han?

 

 

edit: hmm, du sier at personen var fra Porsgrunn - og telefonnummeret sier Arendal... Rett nummer, eller har han brukt fake med vilje?

7339736[/snapback]

Et telefonnummer er vel i seg selv ingen trygghet. Svindeleren kan ha registrert et kontantkort på en annens personalia. Det er lekende lett.

 

Sørg for at du aldri forhåndsbetaler for mye er kanskje den beste regelen dersom du ikke vil bli svindlet.

Lenke til kommentar

Jeg synes det er på tide at noen lager en webside hvor folk vil kunne bli advart mot slike mennesker. Hvis vi ikke vet hvem driver med svindel, så har de større sjanse til å svindle mange flere.

Hvis barnevernsarbeidere i Norge kan bli satt på forskjellige skytelister, og andre blir uthengt som tystere og risikerer å miste livet (referer til en artikkel jeg leste i går), så ser jeg ikke noe problem hvis svindlere blir offentligjort (så lenge fornarmede i saken oppgir fullt navn og adresse, og hva det dreier seg om).

Lenke til kommentar

Ville aldri ha kjøpt noe av høy verdi uten at jeg møtte selger. Har selv solgt gjenstander til over 2000 kr på nettet, til kjøpere som jeg kun har hatt kontakt med på mail. Jeg vet at jeg er til å stole på, men hadde ikke gjort det samme selv med en ukjent kjøper ;)

 

Fant denne seriøse auksjonen på QXL:

http://my.qxl.no/accdb/viewItem.asp?IDI=41...Nr=1&Catg=11735

 

Første gjenstand til grov overpris på QXL (Ingen karakterer) - seriøst? :D

Lenke til kommentar

Eller enkelt og greit aldri betale noe over nett i det hele tatt. Ved privatkjøp handler jeg utelukkende cash mot vare. Om selger skulle stille seg vanskelig overfor en sånn deal, så kjøper jeg ikke heller.

 

Så for problemstillinga "Jeg bor på sørlandet, selger bor i Tana", hvorfor skal det på død og liv handles av noen i motsatt side av landet? Det muliggjør svindel bare enda mer.

Lenke til kommentar

jokab; tror ikke det blir riktig å henge ut folk (direkte)

 

dog er jeg helt for en webside som henger ut firma'er som lurer folk og gjør dårlig jobb... akkurat som et forum som deler meg seg om erfaringer om firmaet! :cool:

 

---------------------

 

Selv bruker jeg enkle midler for å handle:

 

1. Sjekk om personen skriver fulle detaljer på nettet. (hvor han bor etc)

2. Sjekk info'n mot www.gulesider.no

3. Spørre om han/hun har noen referanser på internett. (eks. qxl.no, gibud.no, tradera.se, ebay.com )

 

Regler jeg følger:

Om de har referanser, så forhåndsbetaler jeg. :thumbup:

Om de ikke har referanser, så er jeg mere skeptisk.. møte opp for å handle.

 

/ Stig Henning

Lenke til kommentar

Det er mange som prøver seg ja. Jeg hadde en som skrev på min QXL auksjon at han bare ville by om jeg sendte PC'en i forkant. Han sa at dette var greit fordi han hadde 5 positive karakterer, som fårsåvidt var over 1 år gammle, så det var umulig å se hva de var på. Jeg sa til han at vi kunne bruke PAYEX, og da hørte jeg ikke mer fra han.

Lenke til kommentar

 

Fant denne seriøse auksjonen på QXL:

http://my.qxl.no/accdb/viewItem.asp?IDI=41...Nr=1&Catg=11735

 

Første gjenstand til grov overpris på QXL (Ingen karakterer) - seriøst? :D

7341882[/snapback]

 

 

Å vurdere om selger er seriøs eller ikke på de grunnlagene er vel litt tynt.

 

Har sett mye verre overprising her på bruktmarkedet.

 

Hvis du ser etter har han vært bruker siden 7/5-04 og har ingen tidligere auksjoner, og da får han heller ingen karakterer.

 

For alt vi vet så kan det hende at vedkommende ikke har peiling på data i det hele tatt og betalte dyrt for utstyret den gang han kjøpte det.

 

Ikke alle er klar over det enorme pristapet på pc-utstyr.

 

Skriver ikke dette for å forsvare eller fornærme noen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...