Gå til innhold

Jobb som IT support


Mr_dude

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har lest litt rundt for å finne ut hvilken utdanning kreves det for support jobber?

Som 1 linje support osv

 

Kan du som jobber med dette fortelle om arbeidsdagen din? Jeg vet du snakker med mye kunder osv...

 

hmmm... Jaja det var det, kanskje jeg kommer med andre spørsmåler senere hvis jeg kommer på noe :D

 

mvh uteliggeren

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det kreves jo ikke utdanning i seg selv for 1. linje support, men du burde ha minst fagbrev i IKT...

 

jeg jobber med 1.linje og 2.linje support...

 

på 1. linje er det egentlig bare å ta telefoner og løse problemet eller skrive ned problemet i ett eget program for dette, og sende det videre til noen som sitter på 2./3./4.linje som løser dette.

 

på 2. linje sitter jeg å ringer andre og løser problemene deres, eller sende mail med løsning/forklaring hvis det er greit for det problemet.

 

er det noe mer du lurer på, så bare spør...

Lenke til kommentar
men du burde ha minst fagbrev i IKT...

 

Hmmm... Hva hvis jeg ikke har fag brev innen it? Har ikke arbeids erfaringer eller noe annet utdannelser :(

Men jeg er veldig interessert i data :D

 

Min utdannelse:

 

-Har gått på it akademiet men fikk ikke bestått, syntes det var for vanskelig.

-fullført gk og vk 1 allmenn ( 3 året halveis fullført, slutta)

Endret av Mr_dude
Lenke til kommentar
der jeg jobber er du nok ikke aktuell, de fleste der har høy-skole(bachlor eller mer)

men f.eks på helpdesk for telenor adsl er det nok ganske greit...

 

er nesten umulig å få jobb når du ikke har utdannelse eller erfaring...

7339252[/snapback]

 

Alt er mulig. Han kan dokumentere it skole. Skader jo ikke å søke på 1. linje jobber da f.eks.

 

Alle starter jo en plass og markedet er hett for øyeblikket så umulig å få jobb er vel å ta "litt" hardt i ?

 

Gi han en sjanse. :)

 

Har selv sittet på 1 og 3 linje, men har akkurat avansert til drift.

Endret av UUnreal
Lenke til kommentar

Det er ikke utdanningen på skolen din som gjør deg god i IT Support. De som sier dette bør seriøst revurdere tankegangen sin. Innen IT er det hele tiden noe nytt å lære seg, hele tiden nye produkter som kommer på markedet. Da er det din personlige interesse og erfaring som gjør deg god som Support, og evnen til å tenke logisk selv om du aldri har vært borti problemstillingen før. Om du må gå skole for å lære deg alt, er du heller bare en maur som venter på å bli tråkket over.

 

Når du søker på jobb, sørg for at du poengterer at dette er noe du driver med på fritiden, så ordner det seg nok.

Lenke til kommentar

Jeg synes man bør definere hva slags support man snakker om før man lar diskusjonen gå. Det finnes supportjobber som krever lite kompetanse og det finnes supportjobber som krever relativt mye kompetanse. Noen er et steg på karrierestigen, andre er en felle du bør komme bort fra hvis du har ambisjoner om å stige i gradene.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Han kan dokumentere it skole. Skader jo ikke å søke på 1. linje jobber da f.eks.

 

dokumentere en it-skole hvor han ikke bestod examen?

 

Så lenge du ikke har noen formell utdannelse innen it eller formell erfaring så tror jeg nok det vil bli vannskelig å få seg jobb innen support. I tilfeller som dette vil det vvær een fordel å kjenne noen som kan få deg inn et sted.

 

Når du har kommet deg inn et sted og fått formell relevant erfaring vil det bli mye lettere for trådstarter å få seg en annen it-jobb.

Lenke til kommentar
Han kan dokumentere it skole. Skader jo ikke å søke på 1. linje jobber da f.eks.

 

dokumentere en it-skole hvor han ikke bestod examen?

 

Så lenge du ikke har noen formell utdannelse innen it eller formell erfaring så tror jeg nok det vil bli vannskelig å få seg jobb innen support. I tilfeller som dette vil det vvær een fordel å kjenne noen som kan få deg inn et sted.

 

Når du har kommet deg inn et sted og fått formell relevant erfaring vil det bli mye lettere for trådstarter å få seg en annen it-jobb.

7474629[/snapback]

 

Hvis han er flink med data så skader det jo ikke om stryker eller ikke. Det kan han få bevist i jobb. Jeg har selv tatt 3 årig med data på privatskole, ingen serfitiseringer eller barchelor eller mastergrad. Men jobber nå med drift av servere etter å ha jobbet med 1-3 linje support. Utdannelse har mye å si, men finns mange andre måter å vise at man brenner for ett emne og få seg jobb innen det.

 

Gi fyren en sjanse, alle kan lykkes. :)

Lenke til kommentar
Hvis han er flink med data så skader det jo ikke om stryker eller ikke. Det kan han få bevist i jobb. Jeg har selv tatt 3 årig med data på privatskole, ingen serfitiseringer eller barchelor eller mastergrad. Men jobber nå med drift av servere etter å ha jobbet med 1-3 linje support. Utdannelse har mye å si, men finns mange andre måter å vise at man brenner for ett emne og få seg jobb innen det.

 

Gi fyren en sjanse, alle kan lykkes. :)

7474966[/snapback]

 

hadde han vært flink med data hadde han stått examen. Hvis jeg skulle ansette noen og de ikke kunne dokumentere at de hadde den utdannelsen de hadde sagt så hadde iallefall ikke jeg ansatt dem.

 

som du sier så kommer en langt med interesse for faget - det skal jeg være enig med deg i men det skal veldig godt gjøres å få seg en it-relatert jobb uten å kunne dokumentere relevant jobb eller utdanning.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Litt gammel tråd, men er like aktuelt fortsatt :)

 

Først; definisjonene av 1. linje-support er avhengig av hvilket firma du spør. Hos noen er det kun registrering av problemer hvor det ikke kreves så mye annet enn innsikt på basisnivå. Andre steder skal man prøve å løse mest mulig uansett og man vil da sitte på 1. linje men gjøre det som andre steder er definert som både 2. og 3. linje-support.

 

Da jeg "vandret" rundt til de forskjellige vikarbyråene slo det meg hvor forskjellige de opererer. Det ene stedet fikk jeg beskjed om at jeg ikke kunne få noe annet enn 1. linje med maks 300' i året pga manglende utdanning. Byrået jeg nå jobber via, sa at det ikke skulle være noe problem å få meg opp på 350' pga min brede og relativt lange erfaring (da 7,5 år).

 

Der jeg jobber nå, tar jeg i mot innkommende saker og løser de om jeg kan det. Vi skal ikke sitte for lenge på saker så om det er noe som tar lang tid, skal det sendes videre i systemet. De på helpdesk der jeg jobbet før, kunne gjerne bruke 40-50 minutter på telefonen med brukeren om det var nødvendig for å løse problemet hans/ hennes.

Lenke til kommentar

sånn det er her da, for å gi ett eksempel på hva de kreve...

Alle med noe erfaring sitter på 1. 2. og 3. linje

de ferske sitter så klart bare på 1. linje

 

jeg sitter på 1. linje på alt.

jeg sitter på 2. linje på mye.

jeg sitter på 3. linje på enkelte ting

 

dvs at jeg sitter på alle linjene utenom 4. linje...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det kan også vere ein ide å halde grensene åpne.

 

Det kan vere svært mykje lettare å få ein norsktalande support/helpdeskjobb dersom du er villig til å flytte utanfor Norges grenser for eit år eller to.

 

Det er fleire som har support/helpdesken sin i Sverige, Irland eller Nederland, eller no etterkvart også i England (Nottingham/Manchester).

 

Monster.com/no/ie osv. kan vere godt i så måte.

Legg ut cv'n på engelsk på den internasjonale monster-basen, og legg litt arbeid i å få kjøtt på cv'n. På denne måten kan du få den arbeidserfaringa som norske arbeidsgivarar meir eller mindre forventar man skal trylle fram, pluss at man får eit eller to års eventyr i utlandet. Har sjølv vore fire år i utlandet no, og stortrives enda.

 

Det finnes supportjobbar for så godt som alle tekniske nivå. Eg har jobba med folk som knapt burde få lov til å skifte stiftar i ei stiftemaskin, men som like fullt har jobba på helpdesk for større firma.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...