Gå til innhold

Windows fyller år


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Synes mye av det windows hatet enkelte på dette forumet er bare TULL og tøys.. hater MS og windows fordi det er "kult"...

7326577[/snapback]

 

Sånn har det vært i ca. 20 år allerede :) Elsker CP/M, hater MS-DOS. Og motsatt.

Men er enig i deg at det virker som mange henger seg på "hat MS for alle andre gjør det". "Linux er bra, Windows er dårlig". Favorittutsagnet mitt. Ingen som uttaler det har filla av peiling på hva dem sier. Finnes ingen fasit, og det finnes ikke noe konkret svar på det. Og det er en ekstremt irrelevant problemstilling.

Lenke til kommentar
Start-menyen kom først med Windows 95, eller?

7325787[/snapback]

 

Jeg mener at den kom då. windows 3.11 hadde det ikke

7325982[/snapback]

 

Jepp, Start menyen kom med Win95. Lansert med "Start me up" og Stones ;)

Det virkelig nye med Win95 var i det hele tatt organsiering av programmer og dokumenter. Fundamentet for brukerinterfacet vi har helt fram til nå ble lagt i 95. Det vil jeg i grunnen si var den mest revolusjonerende enkeltreleasen av Windows som har kommet, i tillegg til teknsike fundamentet som ble lagt i NT 3.1 med den kjernetypen vi har i dag. NT4.0 var den første blandingen av Win95 brukerinterface og stabil kjerne, som ble rafinert i Win2k til noe allment "brukanes". Resten av historien kan alle :)

 

7326095[/snapback]

 

Vel, for å pirke litt så var det mulig å få startmenyen også på win3.11, men da ved hjelp av tredjeparts programmvare. Husker jeg installerte en demo som fulgte med et blad. Varte bare 30 dager, men det var litt tøft:)

 

Helt enig i at denne versjonen var den som tok det store steget med tanke på organisering og brukervennlighet.

Lenke til kommentar
Synes mye av det windows hatet enkelte på dette forumet er bare TULL og tøys.. hater MS og windows fordi det er "kult"...

7326577[/snapback]

Hat er et sterkt ord.

 

Jeg har ikke lyst på noen Lada fordi jeg ikke liker bilene, men jeg HATER dem ikke. Det er bare at det fins andre bedre biler.

 

Sånn er det med Windows også :)

Lenke til kommentar
Vel, for å pirke litt så var det mulig å få startmenyen også på win3.11, men da ved hjelp av tredjeparts programmvare. Husker jeg installerte en demo som fulgte med et blad. Varte bare 30 dager, men det var litt tøft:)

 

Helt enig i at denne versjonen var den som tok det store steget med tanke på organisering og brukervennlighet.

7326699[/snapback]

 

Nå pirker du veldig, for det var ikke den "ekte" Start menyen :) Den krever features som ikke fantes i Win3.11 for å fungere.

 

BTW, så fikk du også NT4 interfacet som en add-on til NT3.51 også, før NT4 ble lansert. Da som offisiell test fra MS.

Lenke til kommentar
En rekke programvare var innebygd i Windows 1.0 som fortsatt er en del av Windows i dag, for eksempel kalender, notisblokk, kalkulator, paint og kontrollpanel.

 

Paint kom ikke før i Win95 :D før det hadde vi paintbrush, og jeg har fortsatt ikke funnet ut hvordan man får viskelæret i Paint til å viske ut bare en farge slik man kunne i Paintbrush...

Lenke til kommentar
En rekke programvare var innebygd i Windows 1.0 som fortsatt er en del av Windows i dag, for eksempel kalender, notisblokk, kalkulator, paint og kontrollpanel.

 

Paint kom ikke før i Win95 :D før det hadde vi paintbrush, og jeg har fortsatt ikke funnet ut hvordan man får viskelæret i Paint til å viske ut bare en farge slik man kunne i Paintbrush...

7326769[/snapback]

 

Noen som vet om MS faktisk lisensierte Paintbrush i sin tid fra ZSoft? For ZSoft Paintbrush var jo vesentlig kraftigere, men likheten såpass stor at de ikke kan ha "stjålet" det heller.

Lenke til kommentar
En rekke programvare var innebygd i Windows 1.0 som fortsatt er en del av Windows i dag, for eksempel kalender, notisblokk, kalkulator, paint og kontrollpanel.

 

Paint kom ikke før i Win95 :D før det hadde vi paintbrush, og jeg har fortsatt ikke funnet ut hvordan man får viskelæret i Paint til å viske ut bare en farge slik man kunne i Paintbrush...

7326769[/snapback]

 

Noen som vet om MS faktisk lisensierte Paintbrush i sin tid fra ZSoft? For ZSoft Paintbrush var jo vesentlig kraftigere, men likheten såpass stor at de ikke kan ha "stjålet" det heller.

7326780[/snapback]

 

Svarer meg selv.

Paint: The rudimentary drawing program, which is thrown in as a "free" applet, has its roots in the old (as in, mid-'80s) PaintBrush from Zsoft, which Microsoft licensed for inclusion in Windows 3.0.

Fra: http://www.motherjones.com/news/feature/19...2/ms_win98.html

Lenke til kommentar

Gratulerer! :fun:

La oss alle feire med en format c: :love:

 

Betyr det at Paintbrush heller ikke kom med før i Windows 3.0? hmmm... litt dårlig research av artikkelforfatter i så fall :p

7326836[/snapback]

Det var et tegneprogram med i windows før 3.0 og, men det hette bare Paint som det gjør i dag og. Det hadde sikkert den gangen lite å gjøre med ZSoft sin Paintbrush.

 

Edit: Screenshots her:

http://www.infosatellite.com/news/2001/10/...creenshots.html

Endret av Deimos_Anomaly
Lenke til kommentar
Windows 3.1 ble gjennombruddet for Microsoft.

Dette stemmer vel ikke? Var det ikke MS-DOS Microsoft ble så kjent med på 80-tallet - før Windows 3.1?

7325748[/snapback]

 

Måtte se gjennom innleggene før jeg kom med denne kommentaren som jeg er helt enig i. Gjennombruddet til MS var noe slik at IBM (ville jeg tro å huske) var desperate etter et OS til sin PC. Gode Billy G leverte mot at det var installert på alle PC'er fra IBM..... Eller noe slikt (jeg skal ikke være så bastant - det har en tendens til å backfire)

Lenke til kommentar

You say it's your birthday

It's my birthday too--yeah

They say it's your birthday

We're gonna have a good time

I'm glad it's your birthday

Happy birthday to you.

Yes we're going to a party party

Yes we're going to a party party

Yes we're going to a party party.

I would like you to dance--Birthday

Take a cha-cha-cha-chance-Birthday

I would like you to dance--Birthday

Dance

You say it's your birthday

Well it's my birthday too--yeah

You say it's your birthday

We're gonna have a good time

I'm glad it's your birthday

Happy birthday to you.

Lenke til kommentar
Hvor hadde vi vært idag uten Windows?

7325235[/snapback]

 

En plass hvor vi kanskje hadde hatt valgmuligheter?

7325271[/snapback]

 

Eller et konflikt-helvete om standarder.

 

Mest sannsynlig, det var vel strengt tatt dette som tilfellet i bedriftsmarkedet før Windows slo igjennom. Alle måtte læres opp i noen tungvindte bakstreverste system. Jeg tror at uansett om folk liker det eller ikke, så har kanskje MS Windows vært en av nøkkelkomponentene i å få data til "folket". Jeg tviler også sterkt på at Linux hadde vært der det er i dag uten Windows som en "motivasjonsfaktor". Mange vil sikkert trekke frem Apple, men jeg har aldri betraktet Apple som datamaskiner for breddene, de har alltid vært opptatte med litt "andre ting", f.eks design. Det var vel Bill som fant på at det burde være en datamaskin i alle hjem, han er vel dataindustriens Henry Ford?

Lenke til kommentar
Ibm laget jo OS/2, og de hadde multitasking før Windows, om eg husker rett. Det var jo nesten helt windows 3.11. Noen som veit hvor det forsvant da Windows tok makta i verden

7326056[/snapback]

 

OS/2 hadde vel "ekte" multitasking, mener jeg å huske. OS/2 hadde ingenting med Windows 3.11 å gjøre, helt "nytt". OS/2 var et joint prosjekt mellom IBM og Microsoft, og når Microsoft hadde NT klart så dro de seg ut av dette. IBM jobbet da videre med OS/2 på egen hånd, faktisk ganske mange år. Et bra OS, men fikk aldri markedsmessig overtaket på MS. Men mye software som kom til Windows ble også en periode laget for OS/2, relativt liten forskjell å programmere for. "OS/2 Warp" var vel den første bra utgaven av OS/2, den kom vel en gang tidlig/midten av 90-tallet.

7326133[/snapback]

De første versjonene av OS/2 håndterte faktisk Windows NT program, mener å huske at det ble konflikt av dette etter en stund pga MS mente at avtalen for denne støtten kun var midlertidig. Brukte aldri OS/2 selv, men fikk se det i bruk og det minte da også veldig om Windows NT også mht utseende. Jeg husker ikke hvem som dro seg ut, men tror ikke noen av dem hadde ett ferdig produkt, de delte hvertfall kildekode og lanserte hvert sitt OS. Hvorfor de samarbeidet i første omgang virker litt rart.

Lenke til kommentar
Edit: Screenshots her:

    http://www.infosatellite.com/news/2001/10/...creenshots.html

7327249[/snapback]

*Se på 3.11-bildene og mimre litt*

 

Back in the old days brukte jeg riktignok DOS 6.22 mye mer enn Windows 3.11, men måtte vel likevel reinstallere 3.11 ca. et par ganger i måneden (husker jeg kunne lisenskoden utenat). Men den tok 7,5 sekunder å starte på min gamle 486 DX/2 66, da.

 

Tror at det skal finnes en diskett med Windows 1.04 et sted også (men den fikk jeg aldri til å fungere ordentlig)

 

Edit: 1.04 var det visst...

Endret av Flex
Lenke til kommentar
Hvor hadde vi vært idag uten Windows?

7325235[/snapback]

 

En plass hvor vi kanskje hadde hatt valgmuligheter?

7325271[/snapback]

 

Eller et konflikt-helvete om standarder.

 

Mest sannsynlig, det var vel strengt tatt dette som tilfellet i bedriftsmarkedet før Windows slo igjennom. Alle måtte læres opp i noen tungvindte bakstreverste system. Jeg tror at uansett om folk liker det eller ikke, så har kanskje MS Windows vært en av nøkkelkomponentene i å få data til "folket". Jeg tviler også sterkt på at Linux hadde vært der det er i dag uten Windows som en "motivasjonsfaktor". Mange vil sikkert trekke frem Apple, men jeg har aldri betraktet Apple som datamaskiner for breddene, de har alltid vært opptatte med litt "andre ting", f.eks design. Det var vel Bill som fant på at det burde være en datamaskin i alle hjem, han er vel dataindustriens Henry Ford?

7327390[/snapback]

Nå vell. Det meste av "innovasjonen" til Microsoft i gamle dager er ren kopi av Xeroxs teknologi. Ingen av de store; Unix, MS Windows, Mac eller Linux hadde vært der de er i dag uten hverandre. Problemet mitt med Microsoft er at de hele tiden bruker skitne metoder på å bekjempe sine konkurrenter. Eksempelet jeg vil bruke her er MS-DOS sin kodestjeling og den konstante jakten på å bryte kompabilitet med DR-DOS.

Lenke til kommentar

Når jeg leser innleggene her, dukker diverse minner fra "årgangs-Windows" opp:

 

En skole-PC, Commodore 386SX-20 med 2 MB RAM som først kjørte Windows 3.0 og senere ble oppgradert til WfW 3.11. Tregt, men fullt mulig å arbeide med uten å få fnatt.

 

En annen skole-PC. 286 med 1 MB RAM som kjørte Windows 3.1. Noe av det tregeste jeg har opplevd, denne tregheten kan sammenliknes med Windows XP og siste versjon av Norton på en maskin med 128 MB RAM eller mindre.

 

Husker også at jeg kom over noen installasjonsdisketter (5,25" 360 KB) til Windows 1.04 en gang, som jeg installerte på en IBM XT-maskin med 640 kB minne, 10 MB disk og CGA-grafikkort. Fikk så vidt opp det grafiske grensesnittet i svart/hvitt, men det hang seg hver gang jeg prøvde å gjøre noe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...