Gå til innhold

Funcom svarer leserne - del 2 (PC)


Anbefalte innlegg

Ahh...takk.

Trykket på bildene og fikk bare neste;)

Kanskje flere som har harr samme "problemet"...kremt...

 

Kan da ihvertfall ikke skjønne med debattantens innlegg om at det ikke ser bra ut.

Men det er vel personlig oppfatning - synes selv bilder av WoW ser mindre bra ut, med sin tegneserieaktige stil, selv om spillet var bra (en stund ihvertfall).

I tillegg er det jo videoer på AoC siden som man også bør se.

 

Synes ihvertfall grafikken i AoC ser vanvittig fet ut.

Anbefaler også bilder og filmer fra f.eks: http://www.bymitra.com/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det komer veldig an på forskjellen mellom de to som kjemper. Hvis den ene er level 20 mens den andre er level 50, ja, da blir det nok bortimot umulig å vinne for den minste av de to. Hvis forskjellen er mindre, kan det derimot tenkes at den minste vinner utifra hvor flink vedkommende er til å kjempe -- altså utføre de rette slagene og de rette komboene til enhver tid. Poenget er at systemet i Age of Conan er en salig blanding mellom ferdigheter og utstyr/egenskaper hos figuren. Det er fremdeles et rollespill. Du slår kanskje et slag som passer akkurat riktig inn i den kampsituasjonen og som vil såre motstanderen spesielt mye, men akkurat hvor mye du sårer fienden kommer an på figuren din sin egenskaper og utstyret du har. På samme måte så virker hans utstyr og egenskaper inn på hvor mye skade han tar.

7309571[/snapback]

 

Ok. Det høres bra ut. Så en level 30 warrior kan f.eks slå en level 35-40 warrior (som har noe bedre utstyr), basert på egne ferdigheter?

Lenke til kommentar

Takker så mye til Funcom og Erling som har tatt seg tid til dette. Jeg fikk flere av mine spørsmål besvart(selv om de var av kjedelig art hehe) og gleder meg til spillet.

 

Funcom er et selskap jeg har og har hatt stor tro på lenge. Jeg går fortsatt og tenker på Midgaard.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Ahh...takk.

Trykket på bildene og fikk bare neste;)

Kanskje flere som har harr samme "problemet"...kremt...

 

Kan da ihvertfall ikke skjønne med debattantens innlegg om at det ikke ser bra ut.

Men det er vel personlig oppfatning - synes selv bilder av WoW ser mindre bra ut, med sin tegneserieaktige stil, selv om spillet var bra (en stund ihvertfall).

I tillegg er det jo videoer på AoC siden som man også bør se.

 

Synes ihvertfall grafikken i AoC ser vanvittig fet ut.

Anbefaler også bilder og filmer fra f.eks: http://www.bymitra.com/

7310398[/snapback]

 

Jojo, det ser jo selvfølgelig bedre ut en Wow. Skal da være måte på. Anyways, ser fortsatt ingenting som tyder på fantastisk direct x 10 grafikk.

F.eks dette: http://community.ageofconan.com/conan/fron...ge_screen_7.jpg

 

Hva som er så fantasisk next-gen med dette? Relativt dårlige texturer og ingen spesielle texture features som tyder på direct x 10. Kan det være mulig at ingen Direct X 10-bilder av Conan er blitt sluppet? Håper isåfall det.

Lenke til kommentar
Jojo, det ser jo selvfølgelig bedre ut en Wow. Skal da være måte på. Anyways, ser fortsatt ingenting som tyder på fantastisk direct x 10 grafikk.

F.eks dette: http://community.ageofconan.com/conan/fron...ge_screen_7.jpg

 

Hva som er så fantasisk next-gen med dette? Relativt dårlige texturer og ingen spesielle texture features som tyder på direct x 10. Kan det være mulig at ingen Direct X 10-bilder av Conan er blitt sluppet? Håper isåfall det.

7313732[/snapback]

 

Er enig med deg, det er ikke noe som akkurat skriker DX10 av det bilde. Har mine mistanker om at det er DX9.

Lenke til kommentar
Ahh...takk.

Trykket på bildene og fikk bare neste;)

Kanskje flere som har harr samme "problemet"...kremt...

 

Kan da ihvertfall ikke skjønne med debattantens innlegg om at det ikke ser bra ut.

Men det er vel personlig oppfatning - synes selv bilder av WoW ser mindre bra ut, med sin tegneserieaktige stil, selv om spillet var bra (en stund ihvertfall).

I tillegg er det jo videoer på AoC siden som man også bør se.

 

Synes ihvertfall grafikken i AoC ser vanvittig fet ut.

Anbefaler også bilder og filmer fra f.eks: http://www.bymitra.com/

7310398[/snapback]

 

Jojo, det ser jo selvfølgelig bedre ut en Wow. Skal da være måte på. Anyways, ser fortsatt ingenting som tyder på fantastisk direct x 10 grafikk.

F.eks dette: http://community.ageofconan.com/conan/fron...ge_screen_7.jpg

 

Hva som er så fantasisk next-gen med dette? Relativt dårlige texturer og ingen spesielle texture features som tyder på direct x 10. Kan det være mulig at ingen Direct X 10-bilder av Conan er blitt sluppet? Håper isåfall det.

7313732[/snapback]

 

Mulig det representerer AoC på lavere grafikk instillinger? Enig at bilde ikke er så jævla imponerende.

Jeg har sett alle AoC filmene og syntes det jeg så var ganske imponerende. Har du sett AoC filmene? Det er ikke uten grunn at Microsoft reklamerer for Windows Vista sammen med AoC og Crysis.

Lenke til kommentar
Det komer veldig an på forskjellen mellom de to som kjemper. Hvis den ene er level 20 mens den andre er level 50, ja, da blir det nok bortimot umulig å vinne for den minste av de to. Hvis forskjellen er mindre, kan det derimot tenkes at den minste vinner utifra hvor flink vedkommende er til å kjempe -- altså utføre de rette slagene og de rette komboene til enhver tid. Poenget er at systemet i Age of Conan er en salig blanding mellom ferdigheter og utstyr/egenskaper hos figuren. Det er fremdeles et rollespill. Du slår kanskje et slag som passer akkurat riktig inn i den kampsituasjonen og som vil såre motstanderen spesielt mye, men akkurat hvor mye du sårer fienden kommer an på figuren din sin egenskaper og utstyret du har. På samme måte så virker hans utstyr og egenskaper inn på hvor mye skade han tar.

7309571[/snapback]

 

Ok. Det høres bra ut. Så en level 30 warrior kan f.eks slå en level 35-40 warrior (som har noe bedre utstyr), basert på egne ferdigheter?

7311246[/snapback]

 

Personlig synes jeg dette høres litt diffust ut og ønsketenkning. Har fulgt med Age of Conan siden starten, og vært med på diskusjon om hvordan vi ønsker at kampsystemet skal fungere. Tror 90% av de som henger på AoC forumet er der pga ett slåssesystem som er REALTIME. Vi er alle lei av tradisjonelle MMORPG`s hvor man trykker en knapp og en animasjon utspilles. Jeg vil styre angrepene selv som i Jedi Knight serien eller fantastiske RUNE.

 

Problemet som oppstod var når utviklerne annonserte at forsvarssystemet fortsatt vil være automatisk. Da forsvinner hele poenget med ett realtime slåssesystem faktisk. Det eneste forskjellen fra World of Warcraft og Age of Conan sitt slåssesystem vil være at, istedenfor å trykke shortcuts på hotbaren din, må du utføre kombinasjoner med f.eks directional knappene dine. Men fortsatt vil dere stå og slå tall i hodet på hverandre, og av hva jeg har sett ser det like uinteressant ut som World of Warcraft.

 

For all del, jeg skjønner at dere i Funcom er redd for å gå imot standarden i rollespill, men jeg mener at dette ikke er noe standard. Neste Final Fantasy vil gå helt bort fra "Jeg slår først, så er det din tur" turnbased systemet. Men det vil fortsatt være ett rollespill.

Det er utallige mange måter å bygge en person på istedenfor å måtte drepe x antall folk for å opptjene experience. Hva med å løpe gjennom skogen for å trene Stamina ? Hva med å løfte steiner for å bygge styrke ? Hva med å faktisk gå til en trener og lære sverdslåssing som faktisk DU må utføre ?

 

Det var egentlig sånn jeg håpet Age of Conan ville være, men dere gikk den enkle veien med å gi oss typiske tradisjonelle oppbygningsmuligheter. Og med automatisert forsvarssystem vil slåssingen fortsatt være veldig begrensa. Jeg vil ha muligheten til å leke en gammel fyr med en trestokk som fortsatt kan banke ræva av en 12åring som har sittet 12 timer hver dag og grinda seg det beste utstyret. Det vil altså da ikke være mulig siden man fortsatt har stats på utstyr og karakterer.

 

Det skal innovasjon til for at jeg setter meg med ett MMORPG, og det tror jeg ikke Age of Conan har dessverre. :thumbdown:

Endret av Avean
Lenke til kommentar

Nå var det klare grunner til at man har et system med automatisk forsvar: internett lag.

Ble grundig forklart av FC at det ikke kunne fungere med manuell blokk av slag.

De har helt sikkert sett grundig på det.

Du vil istedet få mulighet til a velge stance - som defensive, offensive osv.

 

Det jeg er litt skeptisk er om fightene bare vil bli spamming av det slaget/comboen som gir mest DPS. Hva er poenget med å foreta et slag som er svakere hvis det ikke er noen "penalty" av å spamme max-DPS hele tiden...?

Lenke til kommentar
Nå var det klare grunner til at man har et system med automatisk forsvar: internett lag.

Ble grundig forklart av FC at det ikke kunne fungere med manuell blokk av slag.

De har helt sikkert sett grundig på det.

Du vil istedet få mulighet til a velge stance - som defensive, offensive osv.

 

Det jeg er litt skeptisk er om fightene bare vil bli spamming av det slaget/comboen som gir mest DPS. Hva er poenget med å foreta et slag som er svakere hvis det ikke er noen "penalty" av å spamme max-DPS hele tiden...?

7316134[/snapback]

 

Nja det er jeg ikke helt sikker på at de har gjort. De har jo kalkulasjon av hitbokstreff når du angriper. Man kan jo manuellt styre en pil og det foregår en hitbokskalkulasjon om hvor den treffer og hvor mye skade den gjør. Så da burde det være enkelt å mekke til kollisjonstreff mellom sverd også.

 

Men igjen hvis slåssesystemet hadde vært 100% realtime som dette, så ville de måtte gjøre om masse av oppdragene og levelsystemet. Tror det er derfor de holdt seg unna det.

Lenke til kommentar
Nja det er jeg ikke helt sikker på at de har gjort. De har jo kalkulasjon av hitbokstreff når du angriper. Man kan jo manuellt styre en pil og det foregår en hitbokskalkulasjon om hvor den treffer og hvor mye skade den gjør. Så da burde det være enkelt å mekke til kollisjonstreff mellom sverd også.

 

Men igjen hvis slåssesystemet hadde vært 100% realtime som dette, så ville de måtte gjøre om masse av oppdragene og levelsystemet. Tror det er derfor de holdt seg unna det.

7316314[/snapback]

Dette er ikke bare snakk om kalkulasjon; Det er også snakk om animasjon, utseende, synkronisasjon og reaksjon. Hvor skal et hitboxtreff mellom sverd regnes ut? På server? Da vil animasjonen bli forsinket for begge parter. Hos klientene? Da vil det kunne bli forskjellig utfall hos begge, enten ved at sverdet blir blokket/parrert på forskjellige tidspunkt eller at det faktisk blir bom hos den ene og treff hos den andre. Hitboxutregninger på personer er mye enklere, da angriper aldri vil trenge å reagere på det på samme måte.

 

Når det kommer til mer avanserte realtime-kamp effekter, slik som reaksjon-styrt parrering eller blokking; PC 1 angriper PC 2, tilsammen har de en latency på 200ms.. da vil PC 2 se at PC1 starter angrepet 200ms etter det han faktisk gjorde. Han reagerer på kanskje 400ms, og prøver å sette opp skjoldet sitt, og denne kommandoen overføres til PC 1 igjen. Da har det gått 800ms, og angreps-animasjonen til PC 1 er så og si ferdig, og langt ifra blokkbar. Hvordan skal man håndtere det?

 

Noen vil kanskje si at 200 i latency mellom to PCer er mye, men i en MMO er det absolutt noe man må ta høyde for. For øvrig et litt morsomt sitat her fra utvikler DaveDread som snakker om inverse kinematics animasjon, og laggens effekt på det:

There's no run-time inverse kinematics, it's too costly and there's also issues with clients being slightly out of sync. You pat me on the back, Inverse Kinematics pulls your hand to my back. On your client you are 0.3 meters away, on my client you are 0.4 meters away. It will look good for you, strange for me and you'll look like the dude from Fantastic Four to the lagging guy watching us, to him we were 2 meters away from eachother.
Endret av eXZire
Lenke til kommentar
Darkfall greier jo det, så jeg ser ikke helt problemet. Vi har også spill med over 64 spillere som Battlefield 2 hvor dette fungerer uten noe som helst problem.

 

Selvsagt er det mere spillere i ett MMORPG men muligheten må jo være der.

7317589[/snapback]

Jeg har fulgt Darkfall en stund, men må si at når det gjelder all info som kommer fra dem så vil jeg se det med egne øyne først; For mange promises som har blitt gjort av for mange uerfarne utviklere der. For all del, verden går ikke fremover uten folk som prøver nye ting eller ikke vet hvordan ting blir gjort av andre, men jeg vil bare se det først.

 

Når det gjelder Battlefield 2 så ser jeg ikke helt poenget ditt. Har BF2 blokking? Nei. Er BF2 asynkront? Ja. Hva vil det si? Jo, når du skyter et skudd i BF2 så sjekker klienten kun om kulen treffer offerets lokale x/y/z posisjon; offeret kan på sin skjerm være en hel meter i en annen retning. Men poenget er at det har ikke noe å si når man bare skyter, og det ikke skal være noen motreaksjon (f.eks blokking), fordi det er avstand mellom deg og offer, ingen fysisk interaksjon.

 

(Asynkrone klienter kan man helt fint merke i både BF2 og CS.. visse ganger kan man dø på ekstremt merkelig vis, f.eks når du trodde du var helt sikker bak et hjørne osv.. men på angriperens skjerm så er du fortsatt på vei mot det hjørnet, og han klarer dermed å drepe deg.)

Endret av eXZire
Lenke til kommentar

Numero uno:

Jeg tror mange her misforstår hvordan vårt system er, og det vil sikkert fortsette helt til dere har fått prøvd spillet selv. Det er en stor forskjell mellom Battlefield 1942 med sine 64 spillere og Age of Conan med sine flere tusen spillere på hver server. Ikke bare rent teknisk, men også hvor involvert du er i figuren du spiller. Battlefield 1942 er en opplevelse du logger inn og ut av, og hver gang du logger inn begynner du på nytt. Du har ikke et forhold til figuren din eller hva du har bygget opp og tilegnet deg. Lagger du i en kamp er ikke det verdens ende. Du begynner på nytt og rister det av deg. I et MMO ville spillere ha gjort opprør hvis de mistet utstyr eller døde i en kamp fordi serveren hikket slik at motstanderen fikk overtaket. Derfor må vi ha et stabilt system. Det er slike ting vi må tenke på hele veien, og det er grunnen til at du aldri før har sett et MMO som har kamp i sanntid. Det er rett og slett vanskelig å gjøre, og begrensningene ligger ikke bare på vår side, men også spillerens side som tross alt skal sende og motta mye data. Ikke alle sitter på fiber.

 

Vi forsøker oss på dette i Age of Conan, men vi også gjøre visse kompromisser. Nei, dette er ikke Street Fighter eller Tekken, men det er heller ikke EverQuest eller World of WarCraft. Jeg kan love dere at kampene i Age of Conan blir virkelig hektiske, dynamiske og ikke minst spennende. Nei, det er ikke bare å trykke på den komboen du vet gir mest skade -- for eksempel er noen fiender mer mottakelige for skade hvis du utfører spesielle slag. Og nei, du kan ikke manuelt parrere (pga. tekniske begrensninger), men du kan fremdeles løpe unna, gjemme deg bak ting og så videre. Dere slåss i sanntid, du svinger sverdet i ulike retninger, det samme gjør motstanderen, og du er ikke "låst" i en "encounter". Du kan slå mange samtidig, en fiende kan slå mange av dine venner samtidig og så videre. Står du litt for langt fra den du slår på, vil du ikke treffe. Sverdet må berøre. Kampene ser frentiske ut, de er blodige og de oser av adrenalin.

 

Jeg tror det må prøves for å virkelig forstås. Når jeg spiller Age of Conan føles kampene langt mer som et "offline-spill" enn det gjør i andre MMO-er. Det er jeg som styrer figuren rundt, jeg som slår, jeg som bruker miljøet rundt meg til min vinning og så videre. Figuren min står ikke bare på en plass og utfører slag når "timeren" er ferdig. Det er jeg som styrer hele opplegget, det er jeg som tenker ut hvilke slag som er best akkurat da, det er jeg som utfører en serie slag med sverdet mitt for å få en kombinasjon slik som halshugging eller at jeg plukker fienden min opp og kjører sverdet gjennom ham. Men som sagt -- det kommer til å være mange der ute som ikke vil forstå hvordan systemet er før de prøver det. Men Funcom gjør virkelig noe helt nytt med dette, kampene er helt annerledes enn det du har sett i andre MMO-er, og selv om vi må forholde oss til tekniske begrensninger i et massivt onlinespill der det er tusenvis av mennesker, bryter vi grensene så godt vi kan.

 

Numero dos:

Nei, vi har ikke gitt ut noen DX10-skjermbilder ennå. Alle bilder dere har sett til nå er DX9. Grafikken må også ses i forhold til andre MMO-er, ikke andre spill generelt. Å lage et grafisk intensivt MMO er vanskeligere enn å lage et grafisk intensivt "offline-spill", fordi vi også må tenke på at det potensielt kan være hundrevis av spillere på et sted. Vi må derfor hele tiden tenke mot hvordan spillerne kan tøye spillet, mens du i et vanlig spill har langt mer kontroll over hva spilleren vil få oppleve.

Endret av Erling E.
Lenke til kommentar
Numero dos:

Nei, vi har ikke gitt ut noen DX10-skjermbilder ennå. Alle bilder dere har sett til nå er DX9. Grafikken må også ses i forhold til andre MMO-er, ikke andre spill generelt. Å lage et grafisk intensivt MMO er vanskeligere enn å lage et grafisk intensivt "offline-spill", fordi vi også må tenke på at det potensielt kan være hundrevis av spillere på et sted. Vi må derfor hele tiden tenke mot hvordan spillerne kan tøye spillet, mens du i et vanlig spill har langt mer kontroll over hva spilleren vil få oppleve.

7318493[/snapback]

Vil si at Conan definitivt har den mest imponerende MMO grafikken til dags dato, selv om visse konkurrenter (*host* Vanguard) prøver å ymte innpå med annet. Ikke nok med at selve teknologien er noe av det beste out there, det SER faktisk bra ut også, takket være en god art direction som virkelig samarbeider gjør seg bra i grafikkmotoren. Det er mer enn man kan si om Vanguards grafikk, hvor Brad prater i vildens sky om hva slags teknologi de bruker, men glemmer hvordan det faktisk ser ut.

 

Se på World of Warcraft f.eks: På ingen måte teknisk overlegent, men innertier i grafisk stil og feel. Det er der Vanguard bommer og Conan treffer.. og det er derfor jeg holder meg til Conan ;)

 

Sorry, ble litt fanboi post det her, snakket med noen om Conan vs. Vanguard tidligere idag, måtte bare få sagt det! Gleder meg for øvrig til Dx10 bilder og filmer.. og månedens nyhetsbrev, *hint hint* ;)

Lenke til kommentar

Synes du har svart bra og forklarende i det siste nå, Erling. Bare et par kjappe spørsmål; du sier man kan gjemme seg bak ting i en kamp, f.eks et tre, eller kanskje en stein? Har man mulighet til å dukke? Og hvis noen kaster et spell etter meg, f.eks noe slags fireball-greier, kan jeg gjemme meg bak noe da, og unngå å bli truffet på den måten?

Endret av BTK
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...