Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hvordan få pengene fra Directmedia?


morra

Anbefalte innlegg

Kan forklare med ditt språk da......

 

A kjøper vare B til x kroner, dagen etter faller varen B til pris y.

 

Kunde A har returrett og sier til selger at hvis jeg ikke får mellomlegget mellom x og y leverer jeg varen tilbake får x kroner tilbake og kjøper den til y kroner.

 

Da kan selger velge å få en vare tilbake som han/hun må selge som b-vare som sikkert blir en pris under y eller gi kjøper A mellomlegget å selv spare seg bryderiet.

 

Om inntjeninga går bort i porto, etc er kundens problem men han har uansett rett til å gjøre hva han vil. Så lenge det er innen 14 dager vil de fleste selgere som yter skikkelig service gi mellomlegget tilbake

9405752[/snapback]

 

Selvfølgelig kan kunden legge inn et slikt pressmiddel, men da er det ingenting som kan hindre butikken i å la han nekte å kjøpe derfra. Og hadde vedkommende da klaget f.eks. her på forumet, hadde man jo lett kunne slått vekk beina av den kritikken.

 

Uansett så kan jo butikken lett bestride at vedkommende har sin angrerett i behold, og da går det jo fort litt tid.

 

Men uansett så er jeg enig med de over, det er utpressing.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kan HR inngå en kompromiss, dvs. 3 eller 4 år?

9406514[/snapback]

Nei, de kan ikke det. Loven stiller bare opp to alternativer, to eller fem år. Det finnes såvidt jeg vet ingen andre rettskildefaktorer som åpner for at løsningen kan blir noe annet enn ett av disse to alternativene, og Høyesterett må da forholde seg til det.

Lenke til kommentar

Mobiltelefoner er en forbruksvare i mine øyne. Man har dem med overalt, i alt slags vær og vind, på fest, på jobb og de blir utsatt for mye røff behandling hos de fleste. Dersom det skal være en reklamasjonstid på 5 år må telefonene bygges mer robust enn i dag.

 

På den andre siden burde det vært mye enklere for forhandlere å ta opp slike saker med distributører og produsenter av telefoner. Slik det er i dag må forhandlere stå som en mekler mellom kunde og leverandør/produsent, og som Orcuz sier ta i mot mye "mas" fra begge sider. Ser derfor for meg at en endelig avgjørelse vil forbedre situasjonen både for kunder og forhandlere.

Endret av alfern
Lenke til kommentar

Hei,

 

Er AllOfMP3 og søstertjenestene AllTunes og MP3Sparks lovlig i Norge?

 

AllOfMP3 ble frikjent av det Russiske retsvesenet ved en teknikalitet og skal gjennoppta driften fra og med Desember.

 

Som jeg har forstått det så sier Norsk lov at det er [informasjons] sender som er ansvarlig, og ikke mottaker. Så i hendhold til Norsk lovverk er det 100% lovlig å kjøpe og nyte musikk fra AllOfMP3 [for privatpersoner til personlig bruk].

 

Stemmer dette? :hmm:

Lenke til kommentar
Men uansett så er jeg enig med de over, det er utpressing.

9406307[/snapback]

 

Tullprat :!:

 

Man må huske en ting, de i kundeservice har ikke sterke følelser for den butikken de jobber, det tviler jeg sterkt på.

 

Hadde jeg jobbet i kundeservice i en nettbutikk hadde en slik trussel ikke påvirket meg en millimeter. Jeg driter jo i om han leverer tilbake ett produkt han har returrett på, siden man har faste prosedyrer å behandle slike returer på.

 

Hadde jeg bestemt meg så hadde jeg bestemt meg uansett.

 

Men nå er det vel slik at de i kundeservice har litt frie hender og selv ville jeg gitt han mellomlegget uten noe spørsmål, enkelt og greit!

 

Hvis dere tror en slik trusser påvirker avgjørelsen de tar er dere litt naive, selvfølgelig går det an å prate fornuft med kundeservice men å legge det frem som en trussel... HAHA

Endret av Zatuu
Lenke til kommentar

Slik jeg forstår det så tar du med deg MP3filer som er lovlig kjøpt i Russland. MP3filer er ikke ulovlig i Norge, det er heller ikke ulovlig å ta det med deg inn i Norge.

 

Du bryter ingen lover i Russland når du kjøper, du bryter heller ingen lover i Norge når du importerer. Du er nok på den trygge siden.

 

Etisk sett, så er det i gråsonen++. Det er lite sannsynlig at pengene kommer frem til artisten.

Lenke til kommentar

AllOfMP3 er veldig attraktivt fordi det er en av ytterst få nettjenester som selger musikk som FLAC (Free Lossless Audio Codec, mao. ʞsʃǝʌǝɾp god lyd sammenlignet med lignende .mp3 selgende tjenster.)

 

Linn, Magnatune, og Bleep:FLAC har ikke noe i min musikksmak. Da er det veldig få alternativer å laste ned musikk fra. (Innrømmer jeg har handlet fra de to førstnevnte.)

 

Som jeg oppfatter det må du velge: Gi litt penger til mafiaen som gir deg det du vil ha eller mye til en som slettes ikke gir deg hva du vil ha for mye penger. Henholdsvis AllOfMP3 og IRAA.

 

Forbrukerene vinner ikke uansett. Artisene vinner ikke uansett. Hvem tjener mest på dagens situasjon? :ph34r:

Endret av Moldarin
Lenke til kommentar
Kan HR inngå en kompromiss, dvs. 3 eller 4 år?

9406514[/snapback]

 

Som nevnt ovenfor så har de valget kun mellom 2 eller 5 års reklamasjonsrett.

 

 

Men da skal det understrekes at man ikke har reklamasjonsretten i behold når varen er forbrukt. Slik at hvis en vare er forbrukt etter 38 måneder, vil man ikke lenger ha reklamasjonsretten i behold.

 

Det blir det samme for matvarer. Man tenker ikke over at det er to års reklamasjonsrett (i utgangspunktet) på brødet man har kjøpt. Men når varen har gått til grunne/ blitt forbrukt (spist, ødelagt etc.) så ligger ikke reklamasjonsretten i behold.

 

Eneste grunnen til at tingretten idømte fem års reklamasjonsrett, var fordi bransjen selv i en rekke skriv hadde sagt at en mobiltelefon skulle vare i to til tre år, og derfor skulle den ha fem års reklamasjonsrett. Det var den begrunnelsen tingretten falt på.

 

Derfor skal det bli morsomt å se hvilken hensyn som Høyesterett drar inn i sin avgjørelse. Det hadde vært litt interessant om de hadde brukt miljøhensyn, siden det nylig ble slått fast at var et reelt hensyn i skohældommen.

 

Men ikke la dette bli en debatt om 2 vs. 5 år da. En ting er sikkert, og det er at mange på forumet er uenig med hverandre.

Lenke til kommentar
Men uansett så er jeg enig med de over, det er utpressing.

9406307[/snapback]

 

Tullprat :!:

 

Man må huske en ting, de i kundeservice har ikke sterke følelser for den butikken de jobber, det tviler jeg sterkt på.

 

Hadde jeg jobbet i kundeservice i en nettbutikk hadde en slik trussel ikke påvirket meg en millimeter. Jeg driter jo i om han leverer tilbake ett produkt han har returrett på, siden man har faste prosedyrer å behandle slike returer på.

 

Hadde jeg bestemt meg så hadde jeg bestemt meg uansett.

 

Men nå er det vel slik at de i kundeservice har litt frie hender og selv ville jeg gitt han mellomlegget uten noe spørsmål, enkelt og greit!

 

Hvis dere tror en slik trusser påvirker avgjørelsen de tar er dere litt naive, selvfølgelig går det an å prate fornuft med kundeservice men å legge det frem som en trussel... HAHA

9408133[/snapback]

 

Jeg tror virkelig du burde lese hva vi skrev en gang til. Du brukte "skikkelig service" om det at en kunde skulle si at "hvis dere ikke betaler tilbake dette, så sender jeg den i retur". Det er å presse noen til en handling.

Så i denne diskusjonen misbruker du ordet kundeservice noe ekstremt, og er et strålende eksempel på hvor dumme kunder til tider kan være.

Lenke til kommentar
Jeg tror virkelig du burde lese hva vi skrev en gang til. Du brukte "skikkelig service" om det at en kunde skulle si at "hvis dere ikke betaler tilbake dette, så sender jeg den i retur". Det er å presse noen til en handling.

Så i denne diskusjonen misbruker du ordet kundeservice noe ekstremt, og er et strålende eksempel på hvor dumme kunder til tider kan være.

9410448[/snapback]

 

Helt enig. Norske kunder har ofte urealistiske krav til hvor god service butikker skal yte. Når en butikk i uke x har tilbud på en vare betyr ikke det at de skal betale tilbake mellomlegget til alle som kjøpte den var tidligere. Det samme gjelder selvfølgelig ved prisjusteringer.

 

Nå er det jo faktisk mulig å UTNYTTE ordninger som angrerett og returrett, slik at man likevel får trikset det til, men folks oppfatning om at dette er forventet service er fullstendig tullete.

Lenke til kommentar
Jeg tror virkelig du burde lese hva vi skrev en gang til. Du brukte "skikkelig service" om det at en kunde skulle si at "hvis dere ikke betaler tilbake dette, så sender jeg den i retur". Det er å presse noen til en handling.

Så i denne diskusjonen misbruker du ordet kundeservice noe ekstremt, og er et strålende eksempel på hvor dumme kunder til tider kan være.

9410448[/snapback]

 

At butikker har egne retningslinjer for å løse ting på betyr ikke at det fungerer som et trussel men at det kun skaper en situasjon som de løser på bestemte måter.

 

Denne situasjonen er langt fra unik og oppstår vel omtrent hver gang de setter ned ett produkt i pris.

 

Det vil si at hvis du sier du vil sende varen tilbake skaper det kun en situasjon som de har standardløsninger på og da løser de en sak på mest effektive måte istedefor å sitte å diskutere med kunden.

 

Dette er i lengde mye mer lønnsomt for butikken da de slipper å bruke tid på unødvendige diskusjoner samtidig som kunden blir fornøyd og slipper å sutre på ett slikt forum for "dårlig" kundebehandling.

 

Men igjen, at man kan true seg til å få ett mellomlegg tilbake på grunn av økonomien i en sak er vel umulig. Kundeservice har sine retningslinjer og handler deretter upåvirkelig av trusler.

 

Har deres retningslinjer vært å IKKE gi tilbake mellomlegget kunne man truet så masse man ville og man ville ikke kommet frem med noen ting, uansett pris på produktet.

 

EDIT:

Hvis man vet litt hvordan kundeservice i store nettbutikker arbeider så skjønner man det....

Endret av Zatuu
Lenke til kommentar
Har det vært noe utvikling i saken eller xP4nD?

Ble det til at du leverer den til MP for kontroll, eller hva har du bestemt deg for?

Beklager at jeg svarer så sent.

Jeg sender ikke inn PSU'en før microplex innser at det er 5 års reklamasjonsrett. Jeg skal sende inn klagebrev til forbrukerrådet.

 

Har kjøpt meg ny PSU, så jeg skal la denne saken gå sin gang.

Lenke til kommentar

Er vel endel spørsmål som ikke er svart på i denne tråden...

 

Etter 7 dager kan du stille krav om en erstatningsgjenstand, som i de fleste tilfeller vil si en lånetelefon. Man skal se ditt behov i forhold til butikkens utgifter.

Normalt sett har kanskje butikken 30-40 lånetelefoner alt ifra Siemens C75 til Nokia 6280. De fleste er utlånt og når du leverer inn din Nokia N95 er en Nokia 1110 det de kan stille opp med. Denne kan ikke så fryktelig mye, men det mest elementære.

 

Du kan godt legge fram saklig at ditt bruk krever ditt og datt, men det skal være rimelig spesielle ting for at butikken skal gi etter.

Som oftest så blir det unnskyldninger som:

- Trenger GPS i jobben min

- Må være tilgjengelig for sjefen min via mail

 

osv... med en gang man trekker inn jobb så gjelder ikke forbrukerkjøpsloven. Da er det kjøpsloven som gjelder og den gir deg ikke noe krav på en lånetelefon engang!

 

Altså du har krav på en telefon når du leverer inn en telefon.

Lenke til kommentar

Heisann.

 

I de siste dagene har jeg mottatt SMS som står: "Ring meg på tlf. xx xx xx xx)", søker på gulesider.no og de er ikke til å finne.

 

Når jeg ringer er det pokker meg telefon selgere! Så nå er det jeg som ringer og brukermin regning å ringe dem opp!!?!!??

 

Dette kan umulig være lovelig vel?

 

Jeg tør jo ikke å la vær å ringe itilfelle det er noe nød fra en beskjent som sender sms....

 

 

Noen andre som har vært bort i dette tullet? :mad:

Lenke til kommentar

Glemte å legge til at nummeret er alltid anderledes, så jeg kan ikke "lagre" den og være klar over at det er selgere.

 

Ikke vet jeg om det er flere selskap som driver med dette, eller som det er ett spesifik.

 

Jeg hører aldri etter hva selskapet er. Du hører med en gang at dette er salg, jeg pleier å legge på temmelig fort etter det. Jeg har bare så så mange gratis ringe minutter fra telefonleverandøren min, og dette trekker den ned.....grrrr.

Endret av nosync
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...