Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Vi kutter ned på sukker og brus!


Notatblokk

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Fikk testet blodsukkeret i dag. Gikk to minutter. 4,5 var verdien.

7338442[/snapback]

Blodsukkerverdiene varierer vel gjennom hele dagen :]

7340545[/snapback]

 

det gjør den..... men hvis en tar den kun en gang vil den fungere som en indikasjon på hvordan du ligger ann. Hvis jeg ikke husker helt feil så ligger normalverdien på cirka 4.5-6. Da jeg skulle bli med i Heia Tufte måtte jeg ta en legetest hvor de blandt annet målte blodsukkeret. da hadde jeg en verdi på 11....

Lenke til kommentar

Hei.

 

Jeg heter Tommy og jeg er sukkeravhengig.

 

Jeg har egentlig kutta ned på brusen, men drikker vanligvis brus hver uke (ikke nødvendig hver dag sånn som før). Saken er den at jeg prøvde å gå over til juice, men magen min likte det ikke noe særlig...det viser seg at den takler brus bedre. Rart? Eller kanskje jeg bare drakk feil juice. Uten å gå innpå detaljer kan jeg si at den hadde en lakserende effekt på meg.

 

Saft synes jeg er godt og jeg har begynt å drikke det mer nå for å erstatte brussuget. Er saft noe særlig sunnere enn brus egentlig? Folk hevder jo at brus, juice og saft er like ille og at det beste simpelthen er H2O.

 

Jeg spiser ikke noe særlig med godteri dog...mest sjokolade nå og da, og ikke veldig mye.

Lenke til kommentar
Da jeg skulle bli med i Heia Tufte..

7340587[/snapback]

Du vært med i Heia Tufte? :ohmy:

Så det er ikke bare Øyvind "Lionheart" som er kjent fra div. forum av deltakerne der altså :)

7341048[/snapback]

 

kom meg igjennom tre runder med interjuer, legesjekk og samtale med psykolog og et siste uttak som ble filmet og var en del av første episoden...

Lenke til kommentar
Så er det noen fler som kunne tenkt seg å bli med på å kutte ned på brus og godsaker? :) Så kan vi dele våre erfaringer med viljestyrke og manglende selvbeherskelse her :p

7288865[/snapback]

 

Jeg har sluttet med all type brus, sukkerbrus og aspartambrus. Har sluttet med alle typer sjokolade, alle typer potetgull, alle typer mcdonalds/burgerking/gatekjøkken -mat. Har sluttet med loff/kneip og alle sånne luftige lyse brødtyper. Har sluttet med pålegg med mye mettet fett. Har sluttet å røyke. Har sluttet å drikke. Har sluttet med sukker i det hele tatt, bruker søtningsstoffer hvis jeg absolutt må, og et par ganger fruktose. Har sluttet med høyglykemiske kornprodukter, som cornflakes og slike ting med unntak av havregryn og nettdoktorens kornblanding.

Har sluttet med alle typer sjokoladepålegg. Har sluttet.... nei nå gidder jeg ikke skrive mere :laugh:

Lenke til kommentar

Jeg kuttet brus nesten 100% for noen år siden da jeg var et par og tjue, drikker kanskje en gang i måneden nå, var vel ingen stordrikker før det heller, men jeg satt sammen med broren min og prata om en avisartikkel som beskrev brusforbruket "det er jo egentlig ikke noe godt" sa broren min "nei det har du rett i" svarte jeg, og trakk opp konklusjonen som egentlig hadde ligget i underbevisstheten lenge, at brus egentlig er råekkelt.

 

Jeg er derimot i stand til å massakrere litt for mye snop om muligheten byr seg, for ikke å snakke om kaffeforbruket... Det meste av snop er jo også ekstremt ekkelt, men dessverre klarer jeg ikke å få hele kroppen med på det...

 

M.

Lenke til kommentar

Jeg selv spiser ikke noe snop eller drikker noe brus i det hele tatt og har ikke noe problem med det, men jeg er seriøst bekymret over den yngre generasjonen. Det er rett og slett imponerende hvor mye sukker noen av de små ungene klarer få i seg, greit nok at de ikke vet bedre, men foreldre burde vite bedre enn å la ungen stappe i seg hva som helst, ikke bare fedme er et problem men de sliter jo også med hyperaktivitet...

Lenke til kommentar
peter pan bla bla bla

7301132[/snapback]

 

bla bla

 

Jeg aner ikke hvorfor jeg ikke er feit og slapp. Jeg trente i 2 måneder i fjor, det førte bare til at jeg spiste mer, så det slutta jeg med, hvis jeg spiser noe mer enn det jeg gjør nå så har jeg knapt nok råd til å leve.

7302167[/snapback]

 

Spørs hvor ofte man spiser, ikke HVA man spiser.

Lenke til kommentar
Du mangler energi, vettu. Sukker!  :tease:

7352933[/snapback]

 

Selv om jeg har kuttet ut sukkerprodukter, så er det fremdeles sukker i noe av det jeg spiser. Det er mye energi i fruktose f.eks. Mye energi i havregryn.

 

Tenk hva vi kunne utrettet hvis vi alle bestemte oss for å kutte ut brus. Jeg har allerede gjort det, men hvis vi alle sammen her på forumet gjorde det. Tenk på alle tennene som slipper å få hull. Tenk på all kroppsfettet man slipper. Tenk på pengene man sparer fra bruskjøping til tannlegeutgifter. Sparte helseutgifter.

 

Mye positivt her ja. Kan ikke vi alle kutte ut brus? :hmm:

Lenke til kommentar
Du mangler energi, vettu. Sukker!  :tease:

7352933[/snapback]

 

Selv om jeg har kuttet ut sukkerprodukter, så er det fremdeles sukker i noe av det jeg spiser. Det er mye energi i fruktose f.eks. Mye energi i havregryn.

 

Tenk hva vi kunne utrettet hvis vi alle bestemte oss for å kutte ut brus. Jeg har allerede gjort det, men hvis vi alle sammen her på forumet gjorde det. Tenk på alle tennene som slipper å få hull. Tenk på all kroppsfettet man slipper. Tenk på pengene man sparer fra bruskjøping til tannlegeutgifter. Sparte helseutgifter.

 

Mye positivt her ja. Kan ikke vi alle kutte ut brus? :hmm:

7361214[/snapback]

 

ikke like enkelt for alle sikkert. Jeg har nesten kutta ut all brusen, jeg bruker bare å drikke litt brus til maten i helgene som kos. Ellers drikkr jeg det aldri.

Lenke til kommentar
jeg bruker bare å drikke litt brus til maten i helgene som kos.

7361265[/snapback]

Jeg var en gang i tiden "avhengig" av brus. Men hvorfor klarer jeg meg helt fint uten brus? Jeg tror alle kan klare seg fint uten brus. Man trenger det ikke for å kose seg. Jeg koser meg helt fantastisk uten brus. Det fins så mange godheter i verden som er sunne og som faktisk er dritgodt som erstatning for brus og annet dritt. Håper noen vil slutte med brus for godt. Uten unntak. Altså ikke 1 eneste slurk brus året rundt. Da fortjener du respekt :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...