Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hjulmuttere rustet fast, hva nå?

Caddy

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vel.. jeg prøvde å bytte til piggdekk i stad, men fikk ikke av et eneste sommerdekk...

Nå har jeg spraya en klatt med rustløser på, men 10 minutter etter var det ikke noe bedre resultat.

Hva nå? :cry:

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

nesten det samme skjedde på en gammel bil jeg og fatter'n skulle skifte hjul på. Mutterene satt så inni granskauen fast. FOr å løse det fant vi ut at vi skulle plassere et aluminiumsspett i hjulkrysset og dra til. Da får du større kraft på bolten, og de løsna med et smell alle boltene. :p Men det funka iallefall.

Endret av Brian_N
Skrevet
Vel.. jeg prøvde å bytte til piggdekk i stad, men fikk ikke av et eneste sommerdekk...

Nå har jeg spraya en klatt med rustløser på, men 10 minutter etter var det ikke noe bedre resultat.

Hva nå?  :cry:

7283328[/snapback]

Hva slags utstyr bruker du? Handmakt?

Skrevet (endret)

Hva nå?  :cry:

7283328[/snapback]

Hva slags utstyr bruker du? Handmakt?

7283429[/snapback]

Håndmakt ja... Med sånnen dings som man vanligvis skrur opp hjulmuttere med....

Deg over:

Latmannsarm?

Endret av Caddy
Skrevet
Jeg er ikke helt sikker, men jeg vil tro det er en forlenget arm som gjør at du trenger mindre makt for større kraft.

7283717[/snapback]

Stemmer det.

Trådstarter: Prøv og ha på cola.

Skrevet

Om du ikke får den av etter og ha prøvd det vi har sagt, kan du jo bare dra til et verksted eller noen du kjenner som har trykkluft og utstyr og få di av.

mvh anki

Skrevet
Om du ikke får den av etter og ha prøvd det vi har sagt, kan du jo bare dra til et verksted eller noen du kjenner som har trykkluft og utstyr og få di av.

mvh anki

7283887[/snapback]

eller klikk mongo på hjulkrysset.

Skrevet

Latmannsarm (og event ei kraftpipe)! Sparer deg for mye banning. Og om du ikke vet hva latmannsarm er, så kan det vel kalles en kraftig forlenger. Ligner litt på denne:

momentnokkel.jpg

^ Momentnøkkel for deg som vil at hjula skal sitte, men samtidig ikke behøve å borre løs hjulboltene/mutterene til våren igjen.

Skrevet

Finn deg et stålrør eller lignende og tre inn på hjulkrysset. Så er det bare å ta i. Jo lenger rør jo mindre trenger du å ta i.

Luftverktøy er likevel best. Mange hurtige slag er bedre enn et langt ooompf :)

Skrevet

Kraft * arm er det som gjelder! Spray på litt verktøykassepåboks og finn noe til å forlenge "armen" med, evt kan du bruke ei slegge og banke løs ytterst på hjulkrysset (ikke prøv dette dersom du er lite treffsikker). Selv pleier jeg å bruke beinet på ene siden av hjulkrysset og armen på andre siden og dra til samtidig som jeg sparker fra, funker i de aller fleste tilfellene.

Skrevet

He he.

Masse rustoppløser.

Et jernrør, så langt som mulig.

Sett jernrøret inn på krysset, skralla eller hva du løsner muttrene med.

Prøv å løsne de nå.

Funker ikke det så bruk kroppsvekten din. Legg hele vekten lengst mulig ut på jernrøret.

Har brukt denne metoden en gang på noen skikkelig ille muttre, gikk opp med en gang,

Skift derettermuttrene og kjøp en tube med aluminumspasta. Så har du til andre deler av bilen også. Husk at kobber korroderer ved kontakt med visse metaller.

Skrevet

Det eneste negative med denne metoden er piper som kan sprekke og skraller som kan gå føyken av den høye belastningen :)

I tillegg kan du risikere å ødelegge bolten

Skrevet
Det eneste negative med denne metoden er piper som kan sprekke og skraller som kan gå føyken av den høye belastningen :)

I tillegg kan du risikere å ødelegge bolten

7299539[/snapback]

enig. trykkluft er nok tingen. og masse fett etterpå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...