Gå til innhold

Hjemmelagd CNC maskin

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Er det noen som har prøvd å lage CNC maskiner her?

F.eks. http://www.lumenlab.com/forums/index.php?showtopic=5960

eller http://www.solsylva.com

Fikk litt lyst å lage en sånn selv, men har ikke plass... Hverken til å lage eller til å oppbevare den... (Har lyst på stor garasje :) )

-C-

7274401[/snapback]

Hmm, dette så jo interessant ut. Er det lett å få tak i deler (stepmotorer og kontrollerkort) her i landet da?

Når det gjelder plass, så er et mulig alternativ å bygge maskinen slik at arbeidsstykket plasseres vertikalt, selv om man da må lage mulighet for fastspenning (det bør man vel ha i alle tilfeller).

Endret av tingo
Skrevet

Ja de regner ca $700-$1200 for den i lumenlab tråden. Kommer alt an på hvor skilled du er selv. Og det er flere som har bygd den dobbelt... Altså først bygd en med grei nøyaktighet, også brukt maskinen til å frese delene til en ny en, som da får større nøyaktighet :)

-C-

Skrevet (endret)

Kontrollerkort kan en lage enkelt selv, driverkort er det litt mer pes å lage om en vil ha det skikkelig. For dos er det er flott program som heter turbocnc som støtter g-code. Steppermotorer kan en enten kjøpe relativt billig fra f.eks Farnell InOne, eller finner noen gamle skrivere og rive ut steppermotorene der. Gamle tunge skrivere = sterkere motorer. Om en leter litt på nettet finner en smarte løsninger som bruker easy-to-get deler til å lage ganske ok cnc-maskiner til å frese i plast og tre med. Problemet mitt er at jeg har ikke noe plass til en, og madammen hadde nok ikke vært happy om jeg skulle frese ting i stuen.

Holdt på med å lage en cnc-maskin til hobbybruk på univ. i fjor, men ble aldri helt ferdig med å sette den opp. Lagde to kort though, som funker temmelig bra. Driver-kortet kunne trengt noe kjøling though.

kort for styring av strøm til steppermotor

kort så en en kan koble 3 steppere + 4 sensorer til pc'en

edit:

fant bilde av selve riggen vi brukte. Tatt fra en gammel strålingsmåler, fryktelig solid sak.

Endret av Elenhinan
Skrevet

Elenhinan linkene dine fungerte :thumbdown:

Har i lengre tid jobbet med hobby CNC-fres planer. Men det stopper seg litt opp på elektronikken. Så viss det er noen som har litt peiling på elektronikk som er intresert i og hjelpe meg så ta kontakt!

Jeg kan eventuelt hjelpe til med det mekaniske

Her er det mye fin fine greier og se på cnczone.com

• 2 uker senere...
Skrevet (endret)

Svogeren min har bygd en sånn en, bare med tre akser. Ganske artige saker det der.

Forresten, de som pratet om pris i lumenlab snakket om australske dollar, som ligger på omtrentlig 5 kroner. :)

Endret av Marley
Skrevet (endret)
Svogeren min har bygd en sånn en, bare med tre akser. Ganske artige saker det der.

7461700[/snapback]

Lykke til med å finne en med 4 akser :tease:

Hehe, men anyway, det hadde vært fett å lagt en hjemme i garasjen :p litt vanskelige å programmere?

Jobber med CNC maskinering til daglig :p jeg står og arbeider med en CNC Fresebenk til 120 mill. :dribble: litt mer avansert enn en fra garasjen til 8500 :whistle:

EDIT: Lik CNC som på jobben:

MACTURN250_01.wmv

Endret av tommen_h
Skrevet

7461700[/snapback]

Lykke til med å finne en med 4 akser :tease:

7461795[/snapback]

Den tok jeg ikke helt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...