Gå til innhold

Hjemmelagd CNC maskin


Anbefalte innlegg

Har bygd maskin ! Ta en titt her:

http://forum.modellflynytt.no/showthread.php?t=6973

7847899[/snapback]

Veldig bra!

Hva er spesifikasjonene på spindle'n du bruker, og hvor kjøpte du den?

7875667[/snapback]

 

Det er en Bosch rettsliper på 900w, kjøpte den lokalt her i Kongsberg.

Overfreser er også yppelig å bruke, Biltema har en rimelig i hyllene sine.

Jeg kunne tenke meg en overfres fra Kress, men de selges ikke her i landet.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
Videoannonse
Annonse
Kan sikkert skaffe deg noen billige vis det er hss du er ute etter så koster ikke det stort.

Hvilke størelser og typer er det du er ute etter

Jeg er veldig grønn på dette (dette er den første CNC-maskina mi), så jeg vet ikke helt hva jeg trenger.

Maskina har (foreløpig) en Ferm FCT300 som spindle (kall det gjerne en "Dremel"), og den har collet (chuck?) på henholdsvis 3.2 mm og 2.4 mm, så jeg trenger nok freser med 3mm skaft. Ferm'en er på 135W (ikke le!) og er spesifisert fra 15000 - 35000 rpm.

 

Planen er å frese i tre, og kanskje litt aluminium. Etterhvert som jeg får erfaring, så har jeg tenkt å frese printkort.

Men om jeg trenger enskjærs eller toskjærs freser, nei det vet jeg ikke (enda ihvertfall).

 

 

Vi kjøper blandt annet fra Norwegian Tools AS men vet ikke helt om de segler til privatpersoner

8943730[/snapback]

Ok, takk for tipset.

Lenke til kommentar

Okei. Når det gjelder freser med 3mm skaft så er det ikke så store utvalget, kan sette opp noe i morgen kanskje.

Til og starte med så blir det nok 1 2 3 mm rett/ fullradie og kanskje et par med vinkel, siden du ikke har så store maskinen så er det nok ikke så mye mer en gravering som er mullig.

 

Har du foresten noen bilder av maskinen?

 

Savner fortsatt noen elektronerder som kan hjelpe meg med styring av min maskin :dontgetit:

Endret av Nitrob
Lenke til kommentar
Okei. Når det gjelder freser med 3mm skaft så er det ikke så store utvalget, kan sette opp noe i morgen kanskje.

Til og starte med så blir det nok 1 2 3 mm rett/ fullradie og kanskje et par med vinkel, siden du ikke har så store maskinen så er det nok ikke så mye mer en gravering som er mullig.

Freser: det høres bra ut.

arbeide med maskinen: vel, jeg har sett bilder av fresing i tre som er gjort med maskinen, og det er også noen som har skrevet at det går greit å frese aluminium med den (selvfølgelig ikke så dype kutt om gangen).

Har du foresten noen bilder av maskinen?

 

Ikke av min egen maskin, men jeg endte opp med å kjøpe et ferdig byggesett fra Elektor:

http://www.elektor.com/magazines/2007/janu...kit.58644.lynkx

I PDF-artikkelen er det noen bilder (du må være registrert og logget inn for å få lastet den ned).

 

I forumet er det også informasjon fra andre som har bygd den: http://www.elektor.com/forum/elektor-forum...7).164485.lynkx

 

Savner fortsatt noen elektronerder som kan hjelpe meg med styring av min maskin  :dontgetit:

8948985[/snapback]

Tja, hva er det du lurer på da?

Har du motorer, kontrollerkort og driverkort klart for deg? Eller vet du hva slags / hvilken software du skal bruke til å styre maskina?

Endret av tingo
Lenke til kommentar

Jo da går sikkert greit og frese litt med den også men det er tålmodighetsarbeid med 3mm verktøy og små krefter i maskinen

 

Det jeg er ute etter er kontrollerkort og driverkort

Har ikke skaffet noe motorer, har set litt på oppsettet til cnc-dag50.it som er det beste jeg har funnet så langt.

Har ikke nok kunskap til og bestille deler siden det står på italiensk og babelfish ikke oversetter delelisten godt nok

Tror det vil passe bra til den lille maskinen min ca arbeidsområde 500x500x50mm

CNC_PCB_09.thumb.jpg

(bilde er fra cnc-dag50.it)

 

Ønsker og bruke UGS NX til programering, kontrolprogram får jeg se hva jeg finner eller om jeg må programmere selv.

Endret av Nitrob
Lenke til kommentar
Det jeg er ute etter er kontrollerkort og driverkort

Her er noen eksempler: http://www.hobbycnc.com/

http://www.fromorbit.com/projects/picstep/

http://www.geckodrive.com/

 

Ønsker og bruke UGS NX til programering, kontrolprogram får jeg se hva jeg finner eller om jeg må programmere selv.

8950958[/snapback]

OK, du trenger et CAM program. Hvilke du kan bruke avhenger av hva slags kontrolerkort du velger (eller omvendt).

(Egentlig så er det vel slik at CAM-programmet produserer utdata i et eller annet standard format (eksempelvis G-code), som så tolkes av et driver / kontroller-program?)

Eksempler på CAM programvare:

BobCad-CAM

EMC - krever at du har paralellelport på kontrollerkortet, og en dedikert maskin som kjører EMC / Linux.

NIST RS274NGC Interpreter

TurboCNC er også populært.

Her er en hel liste over CAD og CAM programmer: http://www.editthis.info/opencam/Main_Page

Endret av tingo
Lenke til kommentar

Freser - en-skjærs eller to-skjærs?

 

Nå har jeg vært i kontakt med Crown Norge, og de anbefalte meg en-skjærs freser.

Det jeg har lest av informasjon så langt, så virker det som om to-skjærs freser er mest vanlig på CNC-maskiner, stemmer det?

 

Hva bør jeg velge til min maskin (se detaljer om maskin og planlagt bruk tidligere i tråden)?

Lenke til kommentar

Tror du misforstod meg litt. Er ute etter noen som kan hjelpe meg med og utvikle PCB til styringen min. Jeg har lest og samlet mye forskjellig info rundt det.

 

UGS NX er et CAD/CAM/CAE program, det er Summit som leverer det her i Norge.

 

Så det jeg trenger er program som gjør om feks. G-koder til step, men det finner jeg eller lager selv så eneste som mangler er elektronikken

 

Har ikke fåt tid til og undersøke noe med priser på fresere enda men det er ikke mange kroner stk.

 

To-skjærs fresere, er og anbefale når vi snakker 3mm

 

Har du fått noen priser fra dem?

Endret av Nitrob
Lenke til kommentar
Tror du misforstod meg litt. Er ute etter noen som kan hjelpe meg med og utvikle PCB til styringen min. Jeg har lest og samlet mye forskjellig info rundt det.

Ok. Betyr det at du har tegnet skjema allerede?

Jeg tenkte kanskje at du skulle kjøpe en ferdig kontroller, og ferdige drivere.

 

Så det jeg trenger er program som gjør om feks. G-koder til step, men det finner jeg eller lager selv så eneste som mangler er elektronikken

EMC eller turboCNC er slike "driverprogrammer".

 

Har ikke fåt tid til og undersøke noe med priser på fresere enda men det er ikke mange kroner stk.

Ok, jeg er veldig interessert.

 

To-skjærs fresere, er og anbefale når vi snakker 3mm

Bra, da vet jeg det.

Har du fått noen priser fra dem?

8964342[/snapback]

Fra Crown Norge har jeg fått priser, men bare på enskjærs freser.

Det firmaet du nevnte (husker ikke hva de heter nå) har jeg ikke vært i kontakt med.

Endret av tingo
Lenke til kommentar
Ok. Betyr det at du har tegnet skjema allerede?

ja jeg har noen som jeg kanskje ønsker og bruke

8965570[/snapback]

Ok. Men - hvis du allerede har skjema over kretsen(e) du vil bruke, er det ikke bare og sette igang og tegne kretskortutlegg da?

Med Eagle eller hva folk bruker nå om dagen?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Savner fortsatt noen elektronerder som kan hjelpe meg med styring av min maskin  :dontgetit:

8948985[/snapback]

 

http://www.cuttingedgecnc.com/cncmain.htm og http://www.cncdudez.com/ kan du jo ta en titt på. Å spør om hjelp til styring uten å presisere noe er litt vagt for å gi hjelp. :)

 

Og jeg venter spent på min Sherline 5410 som... Er på vei fra Oslo for øyeblikket... :p

Endret av rozon
Lenke til kommentar

Kom over denne tråden ved tilfeldighet, men har selv holdt på å bygd en CNC maskin i litt over 1 år (dog går det litt sakte da jeg holder på å studere og), men har gjort ferdig motorstyring for 3 akser og testet at dette funker. Ettersom jeg holder på med elektronikk hadde jeg mest lyst til å lage driverkortet selv og fant da et kort (Picstep v. 4.0).

Så bestilte alle delene (merk at LMD18245 koster "forferdelig" mye på elfa, mye billigere hos www.futurlec.com). Og bestilte også 3 kretskort fra futurlec (noen små problemer med at drillhull var for små). Samtidig fant jeg et interface kort som funket sammen med picstep (4 akse interface) og bestilte de delene og kretskortet til den også fra futurlec.

Ettersom jeg ikke hadde en passende strømforsyning måtte jeg lage en (bestemte meg for 35V til stegmotorene) og kjøpte en transformator med passende effekt for å kunne trekke den nødvendige strømmen motorene og alt det andre bruker.

Designet så en en strømforsyning som leverte 35V til motorene.

Etset dette kortet selv, ettersom det på transformatorens ene side er 230V fant jeg det tryggest å plassere transformatoren, noen brytere, likeretteren, og diverse annen elektronikk i en egen boks.

Utenfor denne boksen har jeg noen sikringer og noen dioder over sikringene (hvis sikringene brytes kan strømmen allikevel gå tilbake til strømforsyningen).

Det er ihvertfall "litt" om mitt foreløpige oppsett, tenkte jeg skulle prøve å gjøre ferdig mye av det mekaniske i løpet av sommeren.

Lenke til kommentar
Så bestilte alle delene (merk at LMD18245 koster "forferdelig" mye på elfa, mye billigere hos www.futurlec.com). Og bestilte også 3 kretskort fra futurlec (noen små

9090460[/snapback]

 

Det var da sykt billig den var hos Futurlec. Og jeg har tilgang til gode priser hos de andre plassene man får chiper.

 

Er ikke Futurlec dyrere enn Olimex på kort laging? Har selv brukt Olimex en del, men ofte lager jeg store batcher med kort og da lønner andre måter seg.

 

Tar med litt mer av link samlingen min:

DamenCNC Komponenter (elektrisk&mekanisk) i NL

Campbell Design

CNCatHome

Lenke til kommentar
Freser - en-skjærs eller to-skjærs?

 

Hva bør jeg velge til min maskin (se detaljer om maskin og planlagt bruk tidligere i tråden)?

8958906[/snapback]

 

Two flute er vanligst. Fire når du jobber i harde metaller (stål). En viste jeg ikke fantes. Er det til gravering?

 

Tabletop Machine Shop selger freser i størrelser for din maskin.

 

Skal du gravere kretskort anbefaler jeg å se på pcb-gcodepå Yahoo Groups.

 

ThinkTink selger litt mindre verktøy. Spesialshop for PCB ting...

 

Ta noen bilder av maskinen din og ting du har lagd Tingo! Jeg holdt på å dø av spenning når Profiler ble lansert, men hadde ikke råd. Når jeg hadde spart opp hørte jeg så mye om leveringsproblemer at jeg kjøpte Sherline fres istedet.

Lenke til kommentar

Mulig olimex er billigere, men viste ikke om de da, vanligvis lager jeg kortene selv, men av en eller annen grunn gadd jeg det ikke med disse kortene.

 

Vet ikke om jeg bruker de igjen, virket litt amatørmessig da de beregnet hulldiameter før plattering slik at mange av hullene ble for små.

 

Håper på at det går ann å få gode resultater med cnc maskinen til kretskort fresing slik at jeg slipper å kjøpe/etse kort i fremtiden.

 

Ellers må jeg prøve å finne noen ikke altfor dyre akselkoblinger (selger det på elfa men ble jo 1000 kroner for et komplett sett for 3 akser).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...