Gå til innhold

TEST: Asus GeForce 8800 GTX


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Vel. I noen tester på nettet er 8800GTX 3 ganger raskere enn 7900GTX i Oblivion...

 

får jeg se det du, link link :)

7251885[/snapback]

Greit, jeg tok i litt. 8800GTX er mellom 2,5 og 3 ganger raskere enn 7900GTX:

http://firingsquad.com/hardware/nvidia_gef...view/page18.asp

http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2870&p=24

 

Dark Messiah of Might and Magic er mellom 2,7 og 3,4 ganger raskere på 880GTX enn 7900GTX:

http://firingsquad.com/hardware/nvidia_gef...view/page12.asp

 

For å si det enkelt så gruser 8800 serien alle andre kort i spill som er vertex limited pga sine unified shaders.

De fleste andre nye spill kjører ca dobbelt så raskt på 8800GTX som på 7900GTX når spillet ikke er CPU-limited. Slik er det ihvertfall på nesten alle tester på nettet. Men ikke på hw.no. Her er 7950GX2 nesten like raskt som 8800GTX. Det rimer ikke. Andre steder er 8800GTX i snitt rundt 45% raskere enn 7950GX2. :hmm:

 

I artikkelen savner jeg dessuten info om den hittil beste implementasjonen av Anisotropic Filtering på noen kort noen sinne. Og for ikke å snakke om de herlige nye Anti Aliasing mulighetene på 8800 serien.

 

45fps med slik grafikk må kunne sies å være godkjent:

http://techreport.com/reviews/2006q4/gefor...on-shot-g80.png

Tech Report

(Oblivion, HDR, 2048x1536, 16xCSAA, Transparency AA, 16x (ekte) AF...)

Endret av oddarne84
Lenke til kommentar
Hadde alldri trodd det var stillegåendes!

7251408[/snapback]

 

Satt å tenkte på det samme, viften så ut som en fra x800 serien(Grøsser). Betyggende å se at den er stillegående.

7251419[/snapback]

 

Synes kjøleren ligner svært på Arctic Cooling Silencer, som har vært å finne på endel kort fra bl.a. HIS. Lavt og greit støynivå på de, så det lover bra :-)

 

EDIT: Etter en ekstra titt ser jeg at selve viften har en utforming som ligner mer på X850XT-kjøleren (grøss ja)...

Endret av thoering
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Hmm.. Kortet yter sjelden mer 30% over X1900XTX, oftest ikke mer en 20% ytelses økning. :hmm:

 

Ca 30-40% høyere pris enn X1900XTX :whistle:

 

Hadde i grunn trodd G80 skulle yte mer etter all hypinga som har vært.

 

Da er vel DX10HW støtte den største 'nyheten'.

 

Strømforbruket var dog ikke så ille som fryktet.

 

Jeg er totalt sett ikke særlig imponert, syns HW.no gir for mange smilefjes...

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar
Hmm.. Kortet yter sjelden mer 30% over X1900XTX, oftest ikke mer en 20% ytelses økning.  :hmm:

 

Ca 30-40% høyere pris enn X1900XTX  :whistle:

 

Hadde i grunn trodd G80 skulle yte mer etter all hypinga som har vært.

 

Da er vel DX10HW støtte den største 'nyheten'.

 

Strømforbruket var dog ikke så ille som fryktet.

 

Jeg er totalt sett ikke særlig imponert, syns HW.no gir for mange smilefjes...

7253299[/snapback]

Helt feil. Det er kun hos hw.no det er slik. 8800GTX er rundt dobbelt så raskt (+- noen prosent) som 7900GTX i de fleste testene på nettet. Bare ikke på hw.no (husk å ignorere resultater der spillet er begrenset av CPU). Merkelige greier. 8800GTX slår stadig X1950XTX i crossfire i ulike spill på andre nettsider...

Endret av oddarne84
Lenke til kommentar
Bra nok test, ikke flott. No offence, Rolf...  :)

 

Men det blir litt mangelfullt å bare skrive "De fleste skjermkort av nyere dato har en helt grei kvalitet i 2D. Vi har ikke noe å utsette på kvaliteten når man kjører 2D. " under bildekvalitet seksjonen.

 

Hva med å nevne PureVideo HD og dets funksjoner? Det har mye å si for 2D bildekvalitet, spesielt ved filmtitting.

 

Hva med å gå mer i dybden på de nye Aniso-metodene som nå filtrerer alle vinkler veldig veldig bra? Det går også på bildekvalitet.

 

Og hva med de nye AA-metodene, eksempelvis CSAA?

 

Folk som har lest bare denne testen på HW.no og ingen andre tester lurer kanskje på om de nå endelig kan bruke HDR og AA samtidig med ett GeForce kort (det kan man).

 

Har forståelse for at dere sikkert ikke har all verdens av tid, men likevel blir det ikke en "flott" artikkel sammenlignet med andre. Om man ikke går veldig i dybden på alt kan man i alle fall nevne at "Aniso er kraftig forbedret" og "bedre AA-kvalitet, se her:", osv..

 

Don't hate me  :innocent:

7252002[/snapback]

 

Dessuten er vel RAMDAC i en egen chip, så det er vel en del å hente mht støy og slikt i det. En kunne kanskje sjekket om 2D-kvaliteten var merkbart bedret fra 7XXX-serien.

 

.. men for all del. Litt flisespikkeri. Standard bra HW-test, men ikke noe «topping» for å si det slik.

Lenke til kommentar
Inntil Vista, DX10 og spill med støtte for dette er gjengs vare, ser jeg liten grunn til å avsjedige mitt 7900GTO. For all del, imponerende ytelse for 8800GTX. Men når man er over ca. 60 FPS i 1600X1200 er det jo ikke så mye mer å hente i spillopplevelse pr i dag.

7253588[/snapback]

60fps betyr jo 60fps i snitt. Minimum fps (som jo er den man merker) kan fort være nede i 20-30fps. 20fps er trist. Hvis man kan få 16xAA og 16xAF i tillegg til 1600x1200 så er jo spillopplevelsen noe annet enn "kun" 1600x1200. Ihvertfall for meg. :)

Jeg har såååå lyst til å kjøre Oblivion og alle de andre spillene makset med alt av grafikkmods, 1600x1200 med 8xQ AA og 16xAF med over 60fps hele tiden. Nå har jeg snart muligheten til det. :love:

Lenke til kommentar

Spennende, spennende. (Er selv nvidia mann) Gleder meg fortsatt til ATI sitt svar :) Blir gøy å se hva de klarer å koke opp igjen.

 

Et spørsmål ang. dette kortet. Tror dere det vil virke på et Hiper 580W PSU? Det har 2stk 12V til skjermkort (2x 6-pins) en på 20A og en på 18A. Eller er ikke dette nok?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...