Gå til innhold

TEST: Asus GeForce 8800 GTX


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Oddarne: 720p projektor burde jo gå glatt, siden oppløsningen bare er 1280*720 der :-) Du får relativt mye mer FPS der enn ved 1600*1200 for å si det sånn. På min 720p projektor opplever jeg at jeg trenger MER AA, føler jeg.. det irriterer meg litt at alt blir litt mer "pixellated" der ... :wallbash: Men likevel mer FPS ved 720p + en del AA enn ved 1600*1200 vil jeg tro.

Lenke til kommentar

Spørsmålet er om 8800GTX/GTS er sterk nok til å kjøre 720p med 8xQAA. Tydeligvis er ytelsen med 8xQAA ca halvparten av ytelsen uten noen form for AA. Eller rundt 60-70% av ytelsen med 4xAA.

For eksempel blir det rundt 80fps i HL2 Ep1 med 8800GTX og 60fps med 8800GTS. Noe jeg synes er litt for lavt. Jeg ser helst at fps alltid holder seg over 60. Uansett. Call of Duty 2 vil ende opp med rundt 40-50fps.

Jeg lurer på om to kraftig overklokkede og voltmoddede 8800GTS i Sli vil være perfekt for en 720p prosjektor. :)

Lenke til kommentar

Hvorfor ha 8800GTX eller 8800GTS i Sli til 1280x720?

- Når en prosjektor projekterer et bilde på 1280x720 mot et område på 3 kvadratmeter vil hver pixel bli ca 2mm stor. Det høres kanskje ikke så mye ut men det tilsvarer omtrent å kjøre en 20" LCD-skjerm med 240x180 oppløsning. Du skal sitte et stykke unna før du ikke ser hver eneste pixel.

- Dermed er det tydelig at det kreves rimelig solide mengder anti aliasing for å få et høvelig bra bilde. Jeg tror ganske bestemt at 4xAA blir snaut. Her er det 8xQAA med super sampling transparency anti aliasing som gjelder.

- 8xQAA gir ca 65% av ytelsen til 4xAA.

- Jeg vil helst ha over 60fps uansett spill og uansett situasjon. Dermed er et snitt på 80-90fps som regel godkjent.

- Se på spillene i 1280x1024 / 1280x960 her med 4xAA. Multipliser med 0,65. Om frameraten da er under 80-90fps er 8800GTX i raskt nok. (mener jeg, og det er jeg som evnt skal kjøpe. :p ):

http://www.firingsquad.com/hardware/nvidia...view/page15.asp

http://www.firingsquad.com/hardware/nvidia...view/page17.asp

http://www.firingsquad.com/hardware/nvidia...view/page19.asp

http://www.firingsquad.com/hardware/nvidia...view/page20.asp

http://www.guru3d.com/article/Videocards/391/19/

http://www.guru3d.com/article/Videocards/391/21/

 

Jeg prøver altid å finne "den perfekte spilleopplevelse" når jeg først skal spille. En 720p prosjektor, 8800GTX og nytt surround sett til rundt 40k burde etterhvert fixe det. Ja?

 

(Dessuten må man ikke glemme spill som Crysis som ligger og lurer i horisonten)

Endret av oddarne84
Lenke til kommentar
Hvorfor ha 8800GTX eller 8800GTS i Sli til 1280x720?

- Når en prosjektor projekterer et bilde på 1280x720 mot et område på 3 kvadratmeter vil hver pixel bli ca 2mm stor. Det høres kanskje ikke så mye ut men det tilsvarer omtrent å kjøre en 20" LCD-skjerm med 240x180 oppløsning. Du skal sitte et stykke unna før du ikke ser hver eneste pixel.

- Dermed er det tydelig at det kreves rimelig solide mengder anti aliasing for å få et høvelig bra bilde. Jeg tror ganske bestemt at 4xAA blir snaut. Her er det 8xQAA med super sampling transparency anti aliasing som gjelder.

- 8xQAA gir ca 65% av ytelsen til 4xAA.

- Jeg vil helst ha over 60fps uansett spill og uansett situasjon. Dermed er et snitt på 80-90fps som regel godkjent.

- Se på spillene i 1280x1024 / 1280x960 her med 4xAA. Multipliser med 0,65. Om frameraten da er under 80-90fps er 8800GTX i raskt nok. (mener jeg, og det er jeg som evnt skal kjøpe. :p ):

 

...

 

Jeg prøver altid å finne "den perfekte spilleopplevelse" når jeg først skal spille. En 720p prosjektor, 8800GTX og nytt surround sett til rundt 40k burde etterhvert fixe det. Ja?

 

(Dessuten må man ikke glemme spill som Crysis som ligger og lurer i horisonten)

7274445[/snapback]

På et 3kvmeter lerret vil hver pixel være 3.24kvmillimeter med en 720p projektor. Med en 1080p projektor vil hver pixel være 1.44kvmillimeter.

 

Tror du ville få en mye mer "perfekt spillopplevelse" med en stor skjerm med høy oppløsning enn en lavoppløselig projektor og uskarpt bilde som følge av høy AA, jeg vet at man kaller 720p for en HD oppløsning, men det er virkelig ikke en høy oppløsning.

 

Om 720p oppløsning:

720p er 30% lavere oppløsning enn 1280x1024, 7.5% lavere enn 1152x864 og kun 17% høyere enn 1024x768.

 

Men det ser jo ut til å sprute penger ut av baken din, så hvorfor ikke bare prøve det ut og poste erfaringene dine i forumet?

Lenke til kommentar

(...)

(Dessuten må man ikke glemme spill som Crysis som ligger og lurer i horisonten)

7274445[/snapback]

På et 3kvmeter lerret vil hver pixel være 3.24kvmillimeter med en 720p projektor. Med en 1080p projektor vil hver pixel være 1.44kvmillimeter.

 

Tror du ville få en mye mer "perfekt spillopplevelse" med en stor skjerm med høy oppløsning enn en lavoppløselig projektor og uskarpt bilde som følge av høy AA, jeg vet at man kaller 720p for en HD oppløsning, men det er virkelig ikke en høy oppløsning.

 

Om 720p oppløsning:

720p er 30% lavere oppløsning enn 1280x1024, 7.5% lavere enn 1152x864 og kun 17% høyere enn 1024x768.

 

Men det ser jo ut til å sprute penger ut av baken din, så hvorfor ikke bare prøve det ut og poste erfaringene dine i forumet?

7281792[/snapback]

Jeg har en høvelig stor skjerm (20") med høy oppløsning. 30" med 2560x1600 har omtrent samme størrelse på pixlene. Jeg er ikke 100% fornøyd med å spille på 20". Derfor lurte jeg på å prøve prosjektor. Planen var å vente på at 1080p prosjektorene falt i pris men det tror jeg kan finne på å ta en god stund. For meg ser bildet skarpere ut med høy grad av AA enn uten AA. Bildet ser mer ut som bildet ville gjort om det var filmet med et digitalkamera. Det er derfor man aldri ser CG filmer uten AA. :p

Jeg har ikke verdens største forhåpninger til 720p, men hvis prosjektoren ikke funker optimalt til spill så kan den uansett brukes til film. :)

Det spruter definitivt ikke penger ut av baken min. :tease:

Jeg er student og lever på fullt lån og stipend og en sommerjobb som buffer. Jeg kjøper datating istedenfor øl og så har jeg ikke bil. Det hjelper mye...

 

Men ja, jeg kan godt lage en post på forumet om erfaringer med prosjektor til spill om det er ønskelig. :yes:

Lenke til kommentar

Det kortet bruker vel sikkert godt vel opp ett par pciplasser, og vil i endel tilfeller gjøre det rimelig trang i ett miditower, så å skulle kunne tro at man på en eller annen måte skal kunne "trøkke" det kortet inn i en laptop, uten en doktorgrad fra MIT, er vel noe søkt i seg selv.

 

Hadde jeg vært deg hadde jeg heller gått for en top notch shuttle istedet, hvis du er en så iherdig gamer.

Lenke til kommentar
Noen som vet om man får med de to Pci Express 6-PINS kablene?

 

Og hvordan vil en OCZ ModStream 520 W funke med dette kortet?

7298134[/snapback]

 

 

Fikk ikke med en eneste til mit XFX 8800 gtx KORT :thumbdown:

7301523[/snapback]

 

Har sjekket litt, og det viser seg at ASUS leverer med to kabler...

Men lurer fremdeles hvordan Modstreamen min kommer til å funke :)

Lenke til kommentar
Er det noen som vet om et sånt kort vil bli absolutt nødvendig?? sliter litt med tanken på at å kjøpe et kort til 6000 er et must for å spille games i fremtiden... Og hvis ja, vil det passe i en http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=326206 ? skal kjøpe en ny spill lap-top ( må takle WoW og liknende), og tenkte på denne. ( er den bra nok for wow forresten?)

7299343[/snapback]

 

Det kortet er ikke nødvendig (med mindre du er alergisk mot fps lavere enn 60 i 1920 x 1200 med 16X AA og AF) enda, DX 10 spillene fungerer på DX 9 grafikk kort (frodi de også her en DX9 bane) men man kan ikke garantere at det kommer til og vare i all fremtid.

 

Den berbare der duger til WOW, kansje en gigg til med minne.

 

8800 GTX/GTS er bare for stasjonære, det kommer til og komme berbarversjoner også, men disse blir trolig dyre og vanskelig å få fatt på.

Lenke til kommentar
Noen som vet om man får med de to Pci Express 6-PINS kablene?

 

Og hvordan vil en OCZ ModStream 520 W funke med dette kortet?

7298134[/snapback]

 

 

Fikk ikke med en eneste til mit XFX 8800 gtx KORT :thumbdown:

7301523[/snapback]

 

jeg kjøpte xfx sitt kort og der fulgte det ikke med 6 pins kabler...

 

men jeg skåra 9785 påeng i 3d mark med mitt 8800gtx med beta driver :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...