Gå til innhold

gleder meg til 300


DemonS

Hvilken karakter vil du gi 300, hvor 6 er best og 1 er dårligst?  

242 stemmer

  1. 1. Hvilken karakter vil du gi 300, hvor 6 er best og 1 er dårligst?

    • 6
      85
    • 5
      107
    • 4
      24
    • 3
      10
    • 2
      6
    • 1
      10


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Vet ikke om det er blitt nevnt tidligere, men i iTunes Music Store er det en gratis podcast  med tittelen The Making of "300". Det er god underholdning. 8 episoder på rundt tre minutter hver.

8146586[/snapback]

Samme som de 15 filmklippene på den offisielle nettsida?

8147977[/snapback]

 

Ja. :blush:

Lenke til kommentar
En talsmann for president Mahmoud Ahmadinejad beskriver filmen(300) som ledd i USAs psykologiske krigføring mot Iran.
:hmm:

 

Men det begynner å nærme seg ja

8152071[/snapback]

Link

 

Jeg vet faktisk ikke om jeg skal le eller grine.. For MAKEN til hårsårhet skal en jaggu lete lenge etter..

 

Flere påpeker at filmen ikke er laget av historikere, og at det historiske dramaet derfor er en hån mot den persiske historien.

 

Skal vi bli maks sure for at Vikinger i PathFinder har enorme horn på hjelmene sine også nå? Og at dette er en film som portretterer oss nordmed som et følelsesløst krigerfolk? Ting skjedde for over 1000 år siden.. 300 "skjedde" for over 2000 år siden.. Get over it!

Endret av Swoofah
Lenke til kommentar
Var ikke det mer enn 4000 personer i den andre hæren? ...  :hmm:  :dontgetit:  :ermm:  Har jo hørt 1 mill  :ermm:

8150622[/snapback]

 

Slaget foregikk i flere faser, med ulike antall styrker på den persiske siden for hver bølge. Selve den persiske hæren, med alle soldatene, land- og sjøstyrker var simpelthen gigantisk, men ikke alle var involvert i slaget ved Thermopylene. Alt i alt mener historikere at den persiske hæren totalt så omtrent slik ut:

 

Units                      Numbers

Fleet crew                  517,610

Infantry                  1,700,000

Cavalry                       80,000

Arabs and Libyans        20,000

Greek allied troops     324,000

Total                       2,641,610

 

Selve slaget forløp omtrent slik:

 

Første bølge besto av 10.000 persiske soldater ledet av Artapanus. Disse ble effektivt slått tilbake, og nedtegnelsene forteller at bare 2 eller 3 spartanere ble drept i denne bølgen. Perserne var lamslått etter nedslaktingen, og sendte elitestyrkene sine, de 10.000 "udødelige" (persian immortals), som også ble slått kraftig tilbake. Xerxes sendte da 20.000 soldater for å forsøke å bryte gjennom. Da disse også led nederlag mot spartanerne sendte perserne i frustrasjon hele 50.000 soldater mot spartanerne, men det fortelles at nedslaktingen av disse i stor grad skyldes at de for å i det hele tatt komme frem til spartanerne måtte krype over en vegg av døde persiske soldater, noe som i høyeste grad svekket moralen og kampstyrken deres, i tillegg til å gjøre dem svært sårbare for angrep.

 

Det var først da en gresk forræder fortalte Xerxes om en vei rundt passet at perserne fikk overtaket. Xerxes sendte Hydarnes med restene av de "udødelige" samt andre soldater (totalt 40.000) til å gå rundt passet og angripe spartanerne bakfra. Her møtte de en annen gresk styrke på rundt 700-1000 mann som ble beseiret, før perserne fortsatte mot spartanerne. Dette led til det den siste bølgen hvor de 300 spartanerne til slutt måtte gi tapt.

 

Edit: Baserer meg hovedsaklig på Wiki, samt enkelte lærebøker fra grunnfag og mellomfag historie. Historikerne selv er noe uenige om enkelte tall, og ingenting er hugget i sten. Men tallene jeg gjengir er estimater de fleste forskerne kan enes om.

Endret av ChaosPredicted
Lenke til kommentar
Var ikke det mer enn 4000 personer i den andre hæren? ...  :hmm:  :dontgetit:  :ermm:  Har jo hørt 1 mill  :ermm:

8150622[/snapback]

Det er en million! ;)

8152353[/snapback]

I virkeligheten så var det nok ikke 1 million, men den var diger. Historikere mener vel på at det var rundt 250 000 i den.

 

EDIT: Forrige taler forklarer dette hakket mer detaljert, hehe :)

Endret av olsen
Lenke til kommentar
I virkeligheten så var det nok ikke 1 million, men den var diger. Historikere mener vel på at det var rundt 250 000 i den.

 

EDIT: Forrige taler forklarer dette hakket mer detaljert, hehe :)

8152676[/snapback]

Naa snakker jeg om filmen og ikke om hva som virkelig skjedde, og paa filmen sier de at det er en million. :)

Lenke til kommentar
så akuratt filmen, fy faen så bra den var. gleder meg til den kommer på kino her i elverum.

8146707[/snapback]

 

Den crappy cam versjonen som flyter rundt på nettet? Den er seriøst noe av den verste kvaliteten jeg har sett noen gang. Nei, jeg venter heller til den kommer på kino.

*Edit, ser at en TS har kommet seg ut etterhvert nå, men var ikke så super imponert av den heller... Ikke nok til at jeg gidder å ødelegge opplevelsen min iallefall :p

Endret av Gandalf the Grey
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...