Gå til innhold

Idé til forbedring av Linux filsystem.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en idé til hvordan filsystemet kan forbedres. Hvem kan jeg kontakte angående idéen min? Jeg kan ikke programmere slikt selv, men vil bare fremme idéen slik at den blir tatt i bruk. Etter mine beregninger kan dette realistisk øke diskytelsen på en enkelt disk med mange hundre prosent ved mange vanlige bruksmønstre uten at det koster noe annet enn at innholdet tar litt mer plass enn normalt. Prinsippet vil fungere på alle typer mekaniske harddisker, CDer og DVDer, men ikke på flashminne.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis ideen virkelig er genial, så er det vel mange utviklere som kunne tatt på seg jobben (unntatt Hans Reiser kanskje, for han sitter vel i fengsel nå :p )

En mulighet for å implementere nye "test-filsystem" er å bruke FUSE, hvor filsystemet kjører i usermode istedenfor en egen kernelmodul. Kan kanskje sjekke ut mailinglistene og slikt der, selv om du ikke har tenkt å programmere selv.

Men av ren nysgjerrighet - du har ikke noe mer info i skriftlig form om denne ideen din? Det er jo ofte at man tror man har kommet opp med noe revolusjonerende nytt og ikke skjønner at noen andre ikke har funnet det på, men etter hvert finner man ut at det kanskje er en alvorlig hake ved ideen likevel.

Skrevet
Jeg har en idé til hvordan filsystemet kan forbedres. Hvem kan jeg kontakte angående idéen min? Jeg kan ikke programmere slikt selv, men vil bare fremme idéen slik at den blir tatt i bruk. Etter mine beregninger kan dette realistisk øke diskytelsen på en enkelt disk med mange hundre prosent uten at det koster noe annet enn at innholdet tar litt mer plass enn normalt. Prinsippet vil fungere på alle typer mekaniske harddisker, CDer og DVDer, men ikke på flashdisker.

7068127[/snapback]

Har du lyst til å forklare for oss hva det er du har funnet ut? Det er jo ikke akkurat som om noen vil stjele idéen og tjene masse penger på det.

Skrevet

prøv med og kontakte utviklerene til forskjellige distroer?

kan godt hende at de mer "eksprimentelle" distroene er villige til og lage en beta (vis det viser seg og fungere)

(er også nysgjerrig på det her, men jeg har forståelse for at du kanskje ikke vil lufte det på et forum)

Skrevet

Mens vi snakker om å ikke si for mye...

Før en går ut offentlig bør en ha satt seg inn i loven om arbeidstager som oppfinner. Se også Lov om retten til oppfinnelser som er gjort av arbeidstakere, som inneholder mer enn de fleste aner, bl.a.

§ 8. Søkes innen 6 måneder etter at arbeidstakeren har fratrådt sin tjeneste, patent på en oppfinnelse som er gjort av ham, skal den, såfremt utnyttelsen av oppfinnelsen faller innenfor virksomhetsområdet for den tidligere arbeidsgivers bedrift og oppfinnerens vesentligste arbeidsoppgave, eller oppfinnelsen utgjør resultatet av en nærmere angitt oppgave som oppfinneren ble pålagt i sin tjeneste, anses som gjort mens tjenesten varte med mindre arbeidstakeren kan sannsynliggjøre noe annet.
Skrevet (endret)

Ups, jeg svarte litt fort her. Takk for linkene. Jeg skal lese gjennom de før jeg evt. legger ut innlegget mitt.

Endret av Simen1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...