Gå til innhold

Førsteinntrykk av Gothic 3

Anbefalte innlegg

Skrevet

I dag henta eg mitt Gothic 3 - CE på posten. :) Eg har no spelt det i ein og ein halv til to timar, og tenkte eg skulle dele førsteinntrykket med dei som måtte vere interesserte.

I utgangspunktet var eg forsiktig optimistisk til spelet. Forgjengarane var strålande, Gothic II spesielt var fenomenalt bra, men det som har dukka opp på diverse forum dei siste dagane tydar på at der er grunn til skepsis. Og det aller første inntrykket mitt såg ut til å bekrefte skepsisen. Kampsystemet kjennest ikkje som dei tidlegare spela i det heile, grafikken er veldig lys og skjer litt i augene, og stemmeskodespelet verkar, mildt sagt, temmeleg svakt. Men no er dette Gothic, og Gothic-spela har ikkje for vane å overbevise i løpet av dei første 2-3 minutta. Etter å ha spelt litt meir, får eg ei stadig betre kjensle av dette her.

Grafikken: Grafikken er, som ein hadde forventa, meget bra. I høve til Oblivion, som er det mest naturlege å samanlikne med, verkar det litt røft i kantane. På pluss-sida, har det heile eit mykje meir handlaga preg, noko som gjer det meir spennande å sjå på. Basert på det lille eg har sett sjølv, og det eg har sett på diverse skjermskot, trur eg eg kan forvente meg ein mykje større grafisk variasjon, og at det skal bli svært spennande å utforske Myrtana, Varant og Nordmar. :)

Lyd: Lyden er det ikkje noko å utsette på. Musikken høyrast bra ut, og legg seg fint i bakgrunnen når ein spelar.

Kontrollar: Kontrollane er heilt forskjellige frå tidlegare Gothic-spel, og var, i alle fall for meg, svært enkle å lære seg. Allereie i den første kampen merka eg at eg kunne unnvike og bevege meg rundt etter situasjonen. Det einaste minuset so langt er at det ikkje lenger går an å klatre opp på ting. Hoppinga verkar litt betre, men klatringa er heilt borte. Eg synest det er dumt at dei tok vekk dette, men det har ikkje hatt den store effekten eg hadde frykta, i alle fall ikkje so langt. Eg kan fortsatte komme meg opp på ting, men ikkje like enkelt som før.

Skills/leveling: Eg har ikkje brukt eit einaste learning point so langt, men det eg har sett i menyane lovar i alle fall godt. Eg går opp i level mykje raskare enn før. Antaklegvis er grunnen til dette at ein har ganske mykje meir å bruke LP på. Det er òg mogleg å få ferdigheits-poeng gjennom handlingar ein gjer, som å lese bøker, og gjere enkelte oppdrag.

Oppdrag: So langt verkar alt bra, eg har ikkje merka noko til grinde-quest. Folk ber deg kanskje skaffe ting, eller kverke ting, men der er ein grunn til det, og det verkar ikkje altfor generisk.

Vanskegrad: So langt verkar det i enklaste laget for meg (på medium). Eg har blitt drept eit par gongar, men då fortente eg det verkeleg. Eg har ikkje brukt eit einaste LP, og har ikkje oppgradert utstyret mitt i det heile, og er likevel i stand til å vinne duellar og slå ut orke-patruljer. No reknar eg med at litt av grunnen til at ein relativt sett er sterkare i starten enn i tidlegare spel, er at karakteren no ikkje startar på scratch, men kjem til Myrtana i ein tilstand som liknar meir på slik han var på slutten at toaren. Eg får sjå om det blir vanskelegare etter kvart, viss ikkje får eg skru opp vanskegrada.

Bugs: Ingen vesentlege so langt, fekk lens-flare medan det var relativt mørkt, såg litt rart ut. Men det er ikkja akkurat noko katastrofe. Spelar med første patch.

Stemning/miljø: Jupp, it's Gothic, alright. :D Som med dei tidlegare, alt verkar litt røft og handlaga, og utruleg spennande å utforske. Eg har merka at når eg gjer ting, kjem det opp ein tekst om at ryktet mitt på forskjellige stader har forandra seg, og eg føler allereie at eg er ein del av spelverda.

Dette blir bra. :D

Kay

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spillet er meget bra, men det er noen bugs under saving. Skjedde igjen nå, får ikke lasta savegamet. Bugsa ble ikke borte etter patchen heller.

Eneste jeg har oppdaget av bugs.

Ellers så er laste tidene litt lange. Resten er bare positivt med spillet, liker grafikken, kontrollen og ikke minst den skikkelige bra musikken.

Skrevet
VG ga den bare 4

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=134292

7080988[/snapback]

Reknar med det blir litt sprik i karakterane frå forskjellige anmeldarar. Det ser ut til at hovudkritikken i omtalen frå VG er at det er vanskeleg å komme inn i. Sjølv synest eg det berre er positivt at ikkje Piranha har tilpassa spelet til minste fellesnemnar. Gothic 3 er eit rollespel for folk som likar rollespel, ikkje for CS-fjortisar som blir lei dersom dei må bruke meir enn tre minutt på å finne ut korleis noko heng saman. At ein ikkje berre kan plukke det opp og mestre det med ein gong, er i mine auge berre positivt. Der er masse spel der alt går på skinner og ein får alt servert på eit sølvfat, dersom ein er allergisk mot utfordringar.

...men Gothic 3 grisebankar dei, alle saman. ;)

Kay

Skrevet
Dagbladet må være korrupte - det kan ikke være mulig å gi et så buggete spill toppkarakter, ever.

7082400[/snapback]

Tror det har litt fra maskin til maskin å gjøre hvor buggete G3 er. Har to venner som ikke har noen problemer. Er kansje litt som Oblivion. Var jo ekstremt buggete og kræsjet hele tiden på noen maskiner og gikk glatt på andre.

Skrevet
Dagbladet må være korrupte - det kan ikke være mulig å gi et så buggete spill toppkarakter, ever.

7082400[/snapback]

Det ser ut til at spelet funkar vidt forskjellig på forskjellige system. Sjølv har eg ikkje hatt nokon kræsj i det heile, reknar med at DB-anmeldaren heller ikkje har store problem. Eg håpar dei fiksar det slik at du òg får spele det skikkeleg, for det er verkeleg eit knallbra spel, som fortenar toppkarakter. :)

Kay

Skrevet (endret)

7082400[/snapback]

Jeg har vel opplevd tre bugs i spillet, jeg. Den glans-greia fra "solen" om natten er en. Om jeg bruker FPV og sprinter, ser jeg ikke kroppen min så lenge jeg holder inn den knappen, er den andre. At noen fiender av og til beveger seg "inni" solid materiale, er den tredje buggen. Som dere kan skjønne, er ikke akkurat disse feilene noe å gråte over.

Spillet krever for mye, og lastetidene er for lange, det er de negative sidene for meg. Men jeg visste at det ville kreve mye, så jeg burde ha kjøpt meg en del kraftigere deler til PC'en om jeg virkelig hadde lyst til at det skal gå glatt med høye instillinger.

Endret av Hr. Jenssen
Skrevet

7082400[/snapback]

Jeg har vel opplevd tre bugs i spillet, jeg. Den glans-greia fra "solen" om natten er en. Om jeg bruker FPV og sprinter, ser jeg ikke kroppen min så lenge jeg holder inn den knappen, er den andre. At noen fiender av og til beveger seg "inni" solid materiale, er den tredje buggen. Som dere kan skjønne, er ikke akkurat disse feilene noe å gråte over.

Spillet krever for mye, og lastetidene er for lange, det er de negative sidene for meg. Men jeg visste at det ville kreve mye, så jeg burde ha kjøpt meg en del kraftigere deler til PC'en om jeg virkelig hadde lyst til at det skal gå glatt med høye instillinger.

7082495[/snapback]

Så du har ikke blitt drept av beasts som stunlocker deg? Eller oppdaget at armor faktisk ikke har noe effekt? (Ok - folk på det offisielle forumet har vel bevist at paladinarmor reduserer dmg med.. var det 5%?). Spillet er også fullt av memory-leaks, savegame-kræsjer kan oppstå, moderator på det offisielle forumet sa at de slet med det samme i G2 også, og at det nok aldri kom til å bli fikset 100%, derfor anbefalte han å lagre på nye games jevnlig. Copy-protection "buggen" er også sinnsykt irriterende og forårsaker laaaaange loadetider. Flere bugs jeg har oppdaget er, som jeg beskrev i en annen tråd, vakter som dreper hverandre fordi de under combat med mobs traff hverandre og derfor begynner å slåss, hodeløse skygger, samt at et par ganger jeg har åpnet kister har plutselig hele byen kommet etter meg, selv om ingen har vært i nærheten - dette kan jo være intentional da.

Grafikkmessig er spillet vakkert, men sliter voldsomt med stabiliteten - skygger som popper opp og forsvinner, lys som gjør det samme, plutselige stopp og spikes, spes når man tar opp fakler eller andre lyskilder.

For meg er egentlig den verste den stunlockingen som skjer - et lite eksempel kan sees her: http://www.youtube.com/watch?v=Vu68ebISjHQ - (første gang han blir slått i bakken - fast attacks fra beasts gjør det omtrent umulig å slå tilbake) bare at i retail-versjonen blir man faktisk drept av beastene, så reload på 0.5-6 minutter må til. Uten den buggen kunne jeg alltids fått en god spillopplevelse selv om grafikken og loadetidene er totalt ustabile, men dette er nok pga uflaks med hardware-oppsettet mitt.

For mere bugs, sjekk den offisielle bugtråden her: http://forum.jowood.com/showthread.php?t=124217

Skrevet

7082400[/snapback]

7082495[/snapback]

Så du har ikke blitt drept av beasts som stunlocker deg? Eller oppdaget at armor faktisk ikke har noe effekt? (Ok - folk på det offisielle forumet har vel bevist at paladinarmor reduserer dmg med.. var det 5%?). Spillet er også fullt av memory-leaks, savegame-kræsjer kan oppstå, moderator på det offisielle forumet sa at de slet med det samme i G2 også, og at det nok aldri kom til å bli fikset 100%, derfor anbefalte han å lagre på nye games jevnlig. Copy-protection "buggen" er også sinnsykt irriterende og forårsaker laaaaange loadetider. Flere bugs jeg har oppdaget er, som jeg beskrev i en annen tråd, vakter som dreper hverandre fordi de under combat med mobs traff hverandre og derfor begynner å slåss, hodeløse skygger, samt at et par ganger jeg har åpnet kister har plutselig hele byen kommet etter meg, selv om ingen har vært i nærheten - dette kan jo være intentional da.

Grafikkmessig er spillet vakkert, men sliter voldsomt med stabiliteten - skygger som popper opp og forsvinner, lys som gjør det samme, plutselige stopp og spikes, spes når man tar opp fakler eller andre lyskilder.

For meg er egentlig den verste den stunlockingen som skjer - et lite eksempel kan sees her: http://www.youtube.com/watch?v=Vu68ebISjHQ - (første gang han blir slått i bakken - fast attacks fra beasts gjør det omtrent umulig å slå tilbake) bare at i retail-versjonen blir man faktisk drept av beastene, så reload på 0.5-6 minutter må til. Uten den buggen kunne jeg alltids fått en god spillopplevelse selv om grafikken og loadetidene er totalt ustabile, men dette er nok pga uflaks med hardware-oppsettet mitt.

For mere bugs, sjekk den offisielle bugtråden her: http://forum.jowood.com/showthread.php?t=124217

7082656[/snapback]

>Tror jeg venter med å kjøpe Gothic 3 til den har fått flere patcher.

Skrevet (endret)
Må vel være CPUen din som er flaskehalsen?

7082560[/snapback]

Bingo. ;)

KriFos: Jeg er ikke helt sikker på hva du mener når du sier "stunlock", men jeg regner med at det er når f.eks. et svin begynner å angripe deg, og du ikke kan slå tilbake, fordi det bare fortsetter å angripe? Det har jeg forresten ikke noe problem med. Jeg bare løper tilbake noen steg, eller hopper opp, så fortsetter jeg angrepet mitt.

Alle de andre problemene der har jeg ikke vært borti, bortsett fra de hodeløse skyggene (glemte å nevne dem) - men jeg gråter fortsatt ikke på grunn av denne "gigantiske" feilen.. Har ikke gått nøye nok i sømmene på rustningene, har bare skaffet meg "light rebel armor" - men om det er som du sier, så får jeg vel ta deg på ditt ord, og la være å kjøpe den heavy-rustningen som jeg har spart så lenge for å kjøpe..

Endret av Hr. Jenssen
Skrevet (endret)
Va er foresten Max level på Gothic 3?

7082778[/snapback]

Det lurer jeg og på! Jeg er lvl 34 nå og det er jo mye igjen av spillet enda.

Tipper lvl 50 er max.

Endret av PantZman
Skrevet

Jeg tror max-level er langt høyere enn 50. Jeg er på over 30 nå, og jeg har ikke vært i halvparten av byene enda. Jeg har ikke vært i Nordmar eller Vengard heller. Har knapt begynt på "main quest".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...