Gå til innhold

tv-aksjonen 2006 - for noe tull


Anbefalte innlegg

herregud å mye piss jeg leser her...

 

Først vil jeg spørre trådstarter om han i det hele tatt aner hva han babler på?

Og folk meiner at det ikke hjelper å gi penger? hva feaen er det forno?

Har dere vert neri der?

Grunnen til at mange land er fattige som nå, er at de under kolonitiden, måtte lage det og det produktet, og fikk da ikke noe erfaring og slikt til å lage noe annet, slik at de da var avhengige av handelen de fikk pga å være kolonier.

 

Så ble det slutt på kolonitiden, og landene ble fattige, og fikk ikke det de trengte, dette var de kvites skyld...

Så nå får vi bare igjen...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
herregud å mye piss jeg leser her...

 

Først vil jeg spørre trådstarter om han i det hele tatt aner hva han babler på?

Og folk meiner at det ikke hjelper å gi penger? hva feaen er det forno?

Har dere vert neri der?

Grunnen til at mange land er fattige som nå, er at de under kolonitiden, måtte lage det og det produktet, og fikk da ikke noe erfaring og slikt til å lage noe annet, slik at de da var avhengige av handelen de fikk pga å være kolonier.

 

Så ble det slutt på kolonitiden, og landene ble fattige, og fikk ikke det de trengte, dette var de kvites skyld...

Så nå får vi bare igjen...

7130861[/snapback]

 

Nå må vi snart slutte med denne fiktive dårlige samvittigheten for kolonitiden. Slaver dro fra afrika til europa, slaver dro fra afrika til det ottomanske riket, slaver dro innad i afrika, slaver dro fra europa til det ottomanske riket, slaver dro fra europa til afrika..

 

Afrikanske land koloniserte, det ottomanske riket koloniserte og europa koloniserte.. Det er på ingen måte slik at "vesten" står i særstilling der.

 

"get over it" for å si det på godt norsk.

Lenke til kommentar

Tja, i disse dager er det ikke bare kolonialiseringen vi kan ha på samvittigheten. Vil anbefale denne boka, den ser på mange av problemene vi ser i dagens u-land og noen av de underbyggende årsakene.

 

Jeg er alt for å hjelpe andre, men da på en konstruktiv. Jeg er stor støtter av ordtaket

“Give a man a fish; you have fed him for today. Teach a man to fish; and you have fed him for a lifetime”

 

Her er kanskje en versjon som vil motivere de mer avkastningsfokuserte, og som faktisk er en veldig god beskrivelse av forholdene mellom de fattige og rike landene i verden: “Give a man a fish; you have fed him for today. Teach a man to fish; and you can sell him fishing equipment.”

 

:)

Endret av Trynemjoel
Lenke til kommentar
Tja, i disse dager er det ikke bare kolonialiseringen vi kan ha på samvittigheten. Vil anbefale denne boka, den ser på mange av problemene vi ser i dagens u-land og noen av de underbyggende årsakene.

 

Jeg er alt for å hjelpe andre, men da på en konstruktiv. Jeg er stor støtter av ordtaket

“Give a man a fish; you have fed him for today.  Teach a man to fish; and you have fed him for a lifetime”

 

Her er kanskje en versjon som vil motivere de mer avkastningsfokuserte, og som faktisk er en veldig god beskrivelse av forholdene mellom de fattige og rike landene i verden: “Give a man a fish; you have fed him for today.  Teach a man to fish; and you can sell him fishing equipment.”

 

:)

7133812[/snapback]

 

Jeg ser ingen grunn til at jeg personlig skal ha dårlig samvittighet for hverken slaveri, kolonisering eller andre ting. Videre er det betegnende når lærebøker på blindern i dag glorifiserer den ottomanske koloniseringen av Spania, samtidig som de demoniserer den britiske koloniseringen av India...

 

hykleriet lenge leve.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

"Leger uten grenser" driver vel mest med "brannslokking", slik som de fleste andre hjelpeorganisasjoner, men like kjærkommen er den sikkert for de som er i nød antar jeg. Når det fine sitatet: "Give a man a fish osv.) blir brukt, som også stemmer, så kan vi jo skylde litt på våre egne politikere/næringsliv som har sine egne sitater: "Sell bomb's for all it's worth, and then be amazed what the shithead's use them for", eller "importer kvalifisert arbeidskraft fra U-land, slik at vi har noen som kan vaske våre gamle i stumpen".

Lenke til kommentar
Jeg ser ingen grunn til at jeg personlig skal ha dårlig samvittighet for hverken slaveri, kolonisering eller andre ting. Videre er det betegnende når lærebøker på blindern i dag glorifiserer den ottomanske koloniseringen av Spania, samtidig som de demoniserer den britiske koloniseringen av India...

 

hykleriet lenge leve.

7133876[/snapback]

du ser jo forskjellen på Spania, og Afrika... eller?

Lenke til kommentar
På tross av NrKs massive propaganda for leger uten grenser, gir jeg ikke et eneste øre til denne organisasjonen. De gjør sikkert av og til et godt arbeid, men etter at Gilbert og Husum rettferdiggjorde terrorangrep på USA og på denne måten gav sin støtte til terror. Det er slike mennesker som Husum og Gilbert som fyrer opp under hatet mot vesten og de er selvsagt ikke alene om dette. Jeg sparer pengene og gir dem langt heller til Frelsesarmeen som jeg enda ikke har hørt støtter terror.

http://www.dagbladet.no/nyheter/2001/09/30/284907.html

7085148[/snapback]

Nå vil visst Gilbert gjøre det samme som deg: Boikotter TV-aksjonen

7118350[/snapback]

Hvis personer som Gilbert hadde fått viljen sin, så hadde jeg også boikottet Leger uten grenser. Gilbert ødelegger bare for organisasjonen. Hvis han vil leke moralsk kriger, så bør han finne seg en annen organisasjon. Taliban skulle sikkert kunne passe bedre....

Lenke til kommentar
Jeg ser ingen grunn til at jeg personlig skal ha dårlig samvittighet for hverken slaveri, kolonisering eller andre ting. Videre er det betegnende når lærebøker på blindern i dag glorifiserer den ottomanske koloniseringen av Spania, samtidig som de demoniserer den britiske koloniseringen av India...

 

hykleriet lenge leve.

7133876[/snapback]

du ser jo forskjellen på Spania, og Afrika... eller?

7133896[/snapback]

 

jeg sammenligner India og Spania.. og du lurer på om jeg ser forskjellen på Spania og Afrika? Logisk.. Du må gjerne utdype.. :) Jeg antar at du prøver å påstå at et enkelt land eller et enkelt empirie koloniserte hele Afrika, noe som selvsagt ikke stemmer og som gjør at hele papirtigeren din faller sammen.

Lenke til kommentar
Jeg ser ingen grunn til at jeg personlig skal ha dårlig samvittighet for hverken slaveri, kolonisering eller andre ting. Videre er det betegnende når lærebøker på blindern i dag glorifiserer den ottomanske koloniseringen av Spania, samtidig som de demoniserer den britiske koloniseringen av India...

 

hykleriet lenge leve.

7133876[/snapback]

du ser jo forskjellen på Spania, og Afrika... eller?

7133896[/snapback]

 

jeg sammenligner India og Spania.. og du lurer på om jeg ser forskjellen på Spania og Afrika? Logisk.. Du må gjerne utdype.. :) Jeg antar at du prøver å påstå at et enkelt land eller et enkelt empirie koloniserte hele Afrika, noe som selvsagt ikke stemmer og som gjør at hele papirtigeren din faller sammen.

7133920[/snapback]

my bad, jeg leste posten din feil.

 

Men det virker heller ikke ut til at du har fått med deg forskjellen på Afrika og resten av det koloniserte du babla på...

De andre ser faktisk ut til å funke uten å trenge nødhjelp, og å ha sultekatastrofer osv osv...

imotsetning til der det var kolonier i afrika...

Lenke til kommentar
Jeg ser ingen grunn til at jeg personlig skal ha dårlig samvittighet for hverken slaveri, kolonisering eller andre ting. Videre er det betegnende når lærebøker på blindern i dag glorifiserer den ottomanske koloniseringen av Spania, samtidig som de demoniserer den britiske koloniseringen av India...

 

hykleriet lenge leve.

7133876[/snapback]

du ser jo forskjellen på Spania, og Afrika... eller?

7133896[/snapback]

 

jeg sammenligner India og Spania.. og du lurer på om jeg ser forskjellen på Spania og Afrika? Logisk.. Du må gjerne utdype.. :) Jeg antar at du prøver å påstå at et enkelt land eller et enkelt empirie koloniserte hele Afrika, noe som selvsagt ikke stemmer og som gjør at hele papirtigeren din faller sammen.

7133920[/snapback]

my bad, jeg leste posten din feil.

 

Men det virker heller ikke ut til at du har fått med deg forskjellen på Afrika og resten av det koloniserte du babla på...

De andre ser faktisk ut til å funke uten å trenge nødhjelp, og å ha sultekatastrofer osv osv...

imotsetning til der det var kolonier i afrika...

7133949[/snapback]

 

Ja.. og det er da man må tenke seg litt grundigere om.. Er det da naturlig å skylde på koloniseringen som hovedfaktor, eller er det andre og viktigere årsaker til at samfunnsstruktur og velstand synes å være vanskeligere i Afrika enn i Spania..? Kultur.. Klima.. Geografi..

Lenke til kommentar
Jeg ser ingen grunn til at jeg personlig skal ha dårlig samvittighet for hverken slaveri, kolonisering eller andre ting. Videre er det betegnende når lærebøker på blindern i dag glorifiserer den ottomanske koloniseringen av Spania, samtidig som de demoniserer den britiske koloniseringen av India...

 

hykleriet lenge leve.

Nei, jeg sier ikke at lille norge har mye grunn til å føle oss skyldige for undertrykkelse av verden, vi har ikke blitt rike på stor bekostning av andre. Men det er visst blitt en større trend å føle oss skyldige fordi vi har det godt og andre har det dårlig, det også en spire innenfor miljøbevegelsen som i flere tilfeller er feilslått som anti-kapitalistisk istedenfor promoteringa av miljøtiltak.

 

Men det skal lite til fra oss her hjemme for å gjøre mange andres liv mye bedre, selv om vi ikke har en forpliktelse ovenfor dem.

Lenke til kommentar
Jeg ser ingen grunn til at jeg personlig skal ha dårlig samvittighet for hverken slaveri, kolonisering eller andre ting. Videre er det betegnende når lærebøker på blindern i dag glorifiserer den ottomanske koloniseringen av Spania, samtidig som de demoniserer den britiske koloniseringen av India...

 

hykleriet lenge leve.

Nei, jeg sier ikke at lille norge har mye grunn til å føle oss skyldige for undertrykkelse av verden, vi har ikke blitt rike på stor bekostning av andre. Men det er visst blitt en større trend å føle oss skyldige fordi vi har det godt og andre har det dårlig, det også en spire innenfor miljøbevegelsen som i flere tilfeller er feilslått som anti-kapitalistisk istedenfor promoteringa av miljøtiltak.

 

Men det skal lite til fra oss her hjemme for å gjøre mange andres liv mye bedre, selv om vi ikke har en forpliktelse ovenfor dem.

7133967[/snapback]

 

 

Det er akkurat det som er poenget.. en

 

"du kan" er langt bedre enn et "du SKAL FORDI DU BØR HA DÅRLIG SAMVITTIGHET!!"...

 

;)

Lenke til kommentar

Jeg tror ytterst få tar den løypa innen gruppen folk som faktisk driver med dette arbeidet, det er vel mer den stereotypikale tenåringen i identitetskrise som har som uvane å gi den illustrasjonen :)

 

De tårevåte illustrasjonene gitt av media kan vel kanskje tolkes som en form for propaganda for å påføre dårlig samvittighet, men det er faktisk så dårlige kår der nede at ikke mye sier det bedre enn bilder derfra, og en trenger neppe Sissel Kyrkjebø for å gjøre det hele mer tragisk.

 

Vil uansett anbefale boka nevnt over, det tar for seg veldig mye viktige aspekter av utviklingen av globaliseringen, da spesiellt det frie markedet og globale finansinstitusjoner.

Endret av Trynemjoel
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Morsomt med disse oversiktene over "giverglede" som figurerer i media "dagen derpå". Jøss har vi virkelig gitt så mye som ca. 35kr pr innbygger, fucking impressive! Håper ingen trengende ser disse, og hvis de ser dem så er de vel forhåpentligvis så utmattede at de ikke kobler.

Lenke til kommentar
Morsomt med disse oversiktene over "giverglede" som figurerer i media "dagen derpå". Jøss har vi virkelig gitt så mye som ca. 35kr pr innbygger, fucking impressive! Håper ingen trengende ser disse, og hvis de ser dem så er de vel forhåpentligvis så utmattede at de ikke kobler.

7134101[/snapback]

 

 

La oss se.. Vi har da en stor prosentandel barn, uføretrygdede, studenter som ikke nødvendigvis har veldig god råd, minstepensjonister...

 

 

Du bør kanskje sette ting litt i perspektiv før du slenger deg ut i selvutslettelsens hylekor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...