Gå til innhold

tv-aksjonen 2006 - for noe tull


Anbefalte innlegg

Hvor mange penger har i-landa gitt til u-land nå?

 

Mener å huske jeg leste en artikkel for en liten tid tilbake at norge de siste 50 årene hadde gitt cirka 500 milliarder kroner i dagens pengeverdi. Altså nesten ett helt års statsbudsjett på samme tiden. Tror man kunne fått ganske mye barnehageplasser og greier for det. Fem hundre tusen millioner det, som norge har gitt. Eller 111.000 kroner per nordmann. Men hva har kommet av det i ulandene? Hva finnes det å vise til?

7068206[/snapback]

 

Det har ikke blitt NOE bedring! bare krig og elendighet..

 

Og mye av grunnen tror jeg ligger i akkurat det.. dem vet at dem får hjelp når dem trenger det! så hvorfor skal dem gidde å jobbe? dem er jo fostret opp på nødsendinger!

 

Røde kors har flere anledinger sett forsyningene sine blitt regelrett stjålet av militante grupper som så selger det videre for å kjøpe mere våpen blandt annet!

 

ikke søren om jeg skal gi en krone mere til humanitær hjelp i u-landa.. disse landa er dømt til undergang!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvor mange penger har i-landa gitt til u-land nå?

 

Mener å huske jeg leste en artikkel for en liten tid tilbake at norge de siste 50 årene hadde gitt cirka 500 milliarder kroner i dagens pengeverdi. Altså nesten ett helt års statsbudsjett på samme tiden. Tror man kunne fått ganske mye barnehageplasser og greier for det. Fem hundre tusen millioner det, som norge har gitt. Eller 111.000 kroner per nordmann. Men hva har kommet av det i ulandene? Hva finnes det å vise til?

7068206[/snapback]

Det er sikkert riktig. Men flere undersøkelser har vist at pengestrømmen er større fra uland til iland enn fra iland til uland. Jeg har dessverre ikke kilden på denne påstanden i nærheten, så ta det med en klype salt inntil videre.

Lenke til kommentar
Og mye av grunnen tror jeg ligger i akkurat det..  dem vet at dem får hjelp når dem trenger det!  så hvorfor skal dem gidde å jobbe?  dem er jo fostret opp på nødsendinger!

 

Røde kors har flere anledinger sett forsyningene sine blitt regelrett stjålet av militante grupper som så selger det videre for å kjøpe mere våpen blandt annet!

 

ikke søren om jeg skal gi en krone mere til humanitær hjelp i u-landa..  disse landa er dømt til undergang!

7068308[/snapback]

 

Disse landene som du kaller dem, er like forskjellige som de forskjellige europeiske landene. Det er få eller ingen fellesnevnere blant dem uten at de har blitt utsatt for overgrep, slavehandel og dyre lån fra vestlige land. At de er fostret opp på nødsendinger syns jeg er en utrolig urettferdig kommentar. Du legger skylden på fattigdommen på de fattige. Hvis du tror at en vestlig person hadde klart seg så mye bedre med de samme vilkårene så er jeg uenig. Afrika som kontinent er veldig mye forskjellig. Alt fra tidligere stormakter som kartago og egypt til kulturelle og handelsmessige storheter som i sin tid (før kolonimaktene kom inn) lå langt fremme på handel og økonomi.

 

Jeg gjentar at Leger uten grenser gjør en kjempeinnsats og at mennesker som ellers kunne tjent store penger i private klinikker jobber steinhardt for å hjelpe mennesker i nød er en fantastisk ting.

 

Krig er selvsagt mye mer vanlig i land der man vokser opp uten å få dekket grunnleggende behov som mat, medisiner og vann. Dersom man vokser opp med synet av døde og døende mennesker vil jeg tro at respekten for andre liv blir litt anderledes enn den vi har for våre medmennesker. Men når vi sitter her mette og gode og klapper oss på de velfylte magene våre og mener at vi først må ta vare på våre egne så blir jeg fysisk dårlig. Egoismen har tydeligvis ingen grenser.

 

Jeg anbefaler folk å reise mer. Se hvordan folk har det der ute. Mitt håp er at dette gir dobbel gevinst. Man setter mer pris på hva man selv har og man får mer empati for hvordan andre har det. Det er mennesker som lider. Ordentlige, levende, følende mennesker. Foreldre som mister barna sine, barn som mister foreldrene sine. Og i mange tilfeller er det enkel medisinsk behandling som skal til. Ting som vi tar for gitt.

Lenke til kommentar
Hvor mange penger har i-landa gitt til u-land nå?

Husker jeg ikke feil så var det snakk om 10000000000000.

Merkelig at ingen av de landa skal greie å ordne seg etter så mye penger. :hmm:

7068140[/snapback]

Det høre mye ut med 10 billioner (gitt at jeg telte antall nuller riktig.) Men det er bare 2000 kroner per innbygger i verden. Kanskje 10 000 om vi brukte alle sammen på de aller fattigste, men det gjør vi jo ikke. Det varer uansett ikke evig selv i U-land.

 

Bare hvis de investeres og får "yngle" i mottagerlandene kan det noensinne bli nok. Hvis ikke er det et bunnløst sluk.

 

Geir :)

7068188[/snapback]

 

 

Husker ikke hvor jeg leste det, men det var snakk om billioner.

Men uansett, det har blitt gitt ut store beløp. Hvor går disse pengene og hva blir disse beløpa brukt til?

Det må være mye penger som har gått i feil retning, og ikke til folket som sliter.

Endret av The_Free_Man
Lenke til kommentar
Fem hundre tusen millioner det, som norge har gitt. Eller 111.000 kroner per nordmann. Men hva har kommet av det i ulandene? Hva finnes det å vise til?

7068206[/snapback]

Godt spørsmål. Hva har de fått ut av de 500milliarderne?

Personlig kommer jeg ikke til å støtte enda mer av disse aksjonene da jeg føler at jeg bidrar nok via statsbudsjettet.

Lenke til kommentar
Og mye av grunnen tror jeg ligger i akkurat det..  dem vet at dem får hjelp når dem trenger det!  så hvorfor skal dem gidde å jobbe?  dem er jo fostret opp på nødsendinger!

 

Røde kors har flere anledinger sett forsyningene sine blitt regelrett stjålet av militante grupper som så selger det videre for å kjøpe mere våpen blandt annet!

 

ikke søren om jeg skal gi en krone mere til humanitær hjelp i u-landa..  disse landa er dømt til undergang!

7068308[/snapback]

 

Disse landene som du kaller dem, er like forskjellige som de forskjellige europeiske landene. Det er få eller ingen fellesnevnere blant dem uten at de har blitt utsatt for overgrep, slavehandel og dyre lån fra vestlige land. At de er fostret opp på nødsendinger syns jeg er en utrolig urettferdig kommentar. Du legger skylden på fattigdommen på de fattige. Hvis du tror at en vestlig person hadde klart seg så mye bedre med de samme vilkårene så er jeg uenig. Afrika som kontinent er veldig mye forskjellig. Alt fra tidligere stormakter som kartago og egypt til kulturelle og handelsmessige storheter som i sin tid (før kolonimaktene kom inn) lå langt fremme på handel og økonomi.

 

Jeg gjentar at Leger uten grenser gjør en kjempeinnsats og at mennesker som ellers kunne tjent store penger i private klinikker jobber steinhardt for å hjelpe mennesker i nød er en fantastisk ting.

 

Krig er selvsagt mye mer vanlig i land der man vokser opp uten å få dekket grunnleggende behov som mat, medisiner og vann. Dersom man vokser opp med synet av døde og døende mennesker vil jeg tro at respekten for andre liv blir litt anderledes enn den vi har for våre medmennesker. Men når vi sitter her mette og gode og klapper oss på de velfylte magene våre og mener at vi først må ta vare på våre egne så blir jeg fysisk dårlig. Egoismen har tydeligvis ingen grenser.

 

Jeg anbefaler folk å reise mer. Se hvordan folk har det der ute. Mitt håp er at dette gir dobbel gevinst. Man setter mer pris på hva man selv har og man får mer empati for hvordan andre har det. Det er mennesker som lider. Ordentlige, levende, følende mennesker. Foreldre som mister barna sine, barn som mister foreldrene sine. Og i mange tilfeller er det enkel medisinsk behandling som skal til. Ting som vi tar for gitt.

7068391[/snapback]

 

leger uten grenser gjør sikkert en "god gjærning" men det jeg vil frem til er at det nytter ikke! dem kan drive på der i 200 år til og alikevel se samme elendigheten etterpå!!

 

litt morsomt at du nevnte slaveri i grunn! vet du hvem som var de første slavene?

tydeligvis ikke :) Det var europeere som ble fanget av afrikanere! og holdt som slaver i afrika! nettopp fordi dem ikke GIDDER å jobbe selv!

http://www.aftenposten.no/fakta/innsikt/article1301660.ece

Lenke til kommentar

 

leger uten grenser gjør sikkert en "god gjærning"  men det jeg vil frem til er at det nytter ikke!  dem kan drive på der i 200 år til og alikevel se samme elendigheten etterpå!!

 

litt morsomt at du nevnte slaveri i grunn!  vet du hvem som var de første slavene?

tydeligvis ikke  :)  Det var europeere som ble fanget av afrikanere!  og holdt som slaver i afrika!  nettopp fordi dem ikke GIDDER å jobbe selv!

http://www.aftenposten.no/fakta/innsikt/article1301660.ece

7068481[/snapback]

 

For en flott konklusjon. :)

Lenke til kommentar

Gir ikke fem øre til innsamlingsaksjoner.

 

Dette etter oppslag der Strømmestiftelsen ble nevnt for noen år siden, det samme gjelder telefonoppringinger der jeg har en blandede erfaringer.

Men til Frelsersarmeen gir jeg penger.

 

En annen ting er jo at det virkelig er millioner som trenger hjelp, men hvis omkostningene ved innsamling skal ta 70 - 80% av totalsum innsamlet og de som organiserer dette skal tjene grovt ( ut fra mine forhold ) på dette så sier jeg nei.

Lenke til kommentar
Og mye av grunnen tror jeg ligger i akkurat det..  dem vet at dem får hjelp når dem trenger det!  så hvorfor skal dem gidde å jobbe?  dem er jo fostret opp på nødsendinger!

 

Røde kors har flere anledinger sett forsyningene sine blitt regelrett stjålet av militante grupper som så selger det videre for å kjøpe mere våpen blandt annet!

 

ikke søren om jeg skal gi en krone mere til humanitær hjelp i u-landa..  disse landa er dømt til undergang!

7068308[/snapback]

 

Disse landene som du kaller dem, er like forskjellige som de forskjellige europeiske landene. Det er få eller ingen fellesnevnere blant dem uten at de har blitt utsatt for overgrep, slavehandel og dyre lån fra vestlige land. At de er fostret opp på nødsendinger syns jeg er en utrolig urettferdig kommentar. Du legger skylden på fattigdommen på de fattige. Hvis du tror at en vestlig person hadde klart seg så mye bedre med de samme vilkårene så er jeg uenig. Afrika som kontinent er veldig mye forskjellig. Alt fra tidligere stormakter som kartago og egypt til kulturelle og handelsmessige storheter som i sin tid (før kolonimaktene kom inn) lå langt fremme på handel og økonomi.

 

Jeg gjentar at Leger uten grenser gjør en kjempeinnsats og at mennesker som ellers kunne tjent store penger i private klinikker jobber steinhardt for å hjelpe mennesker i nød er en fantastisk ting.

 

Krig er selvsagt mye mer vanlig i land der man vokser opp uten å få dekket grunnleggende behov som mat, medisiner og vann. Dersom man vokser opp med synet av døde og døende mennesker vil jeg tro at respekten for andre liv blir litt anderledes enn den vi har for våre medmennesker. Men når vi sitter her mette og gode og klapper oss på de velfylte magene våre og mener at vi først må ta vare på våre egne så blir jeg fysisk dårlig. Egoismen har tydeligvis ingen grenser.

 

Jeg anbefaler folk å reise mer. Se hvordan folk har det der ute. Mitt håp er at dette gir dobbel gevinst. Man setter mer pris på hva man selv har og man får mer empati for hvordan andre har det. Det er mennesker som lider. Ordentlige, levende, følende mennesker. Foreldre som mister barna sine, barn som mister foreldrene sine. Og i mange tilfeller er det enkel medisinsk behandling som skal til. Ting som vi tar for gitt.

7068391[/snapback]

 

Den kollektive skyldfølelsen skal slå til igjen? :) "vi i vesten er skyld i alt, for vi har bedrevet kolonisering og slaveri"..

 

 

DETTE ER IKKE eksklusivt for "vesten".. ok? Det må snart folk innse..

Lenke til kommentar

Den kollektive skyldfølelsen skal slå til igjen? :) "vi i vesten er skyld i alt, for vi har bedrevet kolonisering og slaveri"..

 

 

DETTE ER IKKE eksklusivt for "vesten".. ok? Det må snart folk innse..

7068728[/snapback]

 

Skyldfølelse? Hvorfor skyldfølelse? Hvorfor ikke empati og medmenneskelighet?

7068787[/snapback]

 

Joda, man må gjerne være medmenneskelig og empatisk, men dette må ikke bygge på en løgn om vår historie.. :)

Lenke til kommentar

Ser ikke noe gærnt i det og gi, bare det kommer frem til de som trenger det.

 

Her er sikkert de som kunne gitt mye mer i Norge i så fall har ikke jeg dårlig samvittighet.

 

Men her er så mye juks og grums ut og går at man snart ikke kan stole på noen selv ikke tidligere godt kjente aktører på banen, for (min) del gjelder Plan-Norge, men det er en annen historie.

Endret av ulfjoh01
Lenke til kommentar

Man har vel egentlig to måter å se på dette.

1: enten er målsetningen å gi mest mulig hjelp til flest mulig mennesker. Da viser det seg at man ikke klarer å hjelpe alle. Derfor må man begrense hjelpen til de som har det vanskligst og heller bruke pengene på å hjelpe de som er på grensen til å få det vanskligst. Ikke ulikt slik en lege må ordne de skadde i en stor ulykke. Det er ikke resurser til å hjelpe alle så man må hjelpe dem som har størst sjanse for å overleve med minst mulig hjelp. Skal man bruke 2 timer på å redde en kunne man reddet 8 stk man bruker 20 min på.

 

2: man lar følelsene styre og hjelper de som har det værst fordi det er de som kommer på TV. Så er man glad og fornøyd med seg selv og tenker ikke mer over saken.

 

Min personlige mening er at det er bedre å gi penger til et brønnborreprogram enn til nødproviant til en flyktningeleir som har hatt folk i flere genrasjoner.

 

Når det gjelder leger uten grenser så er det litt i gråsonen.. De hjelper mange som bare trenger en relativt rimelig sprøyte for å leve et relativt greit liv på egenhånd. Men, de tar også av og til veldig dyre operasjoner på mennesker der samme sum penger kunne reddet mange mennesker...

 

Jeg tror kanskje en av grunnene til at Leger uten grenser har TV aksjonen i år er at det er mange mennesker som er kritisk til de normale organisasjonene.

 

Jeg leste forresten en artikkel i Times her om dagen. Det var snakk om at ca 1.9 millioner barn (under 6 år) dør årlig av uttørkning pga diare.. Løsningen er en neve sukker og en klype salt i en mugge med rent vann. Samtidig dør det ca 3 hundretusen i året av hiv/aids. Man bruker ca 7-8 mill dollar på å bekjempe diarerelatierte dødsfall, og ca 250 mill dollar på å hjelpe aids/hiv folk. Her har man litt vel skjev fordeling i mine øyne. Bruk heller de 250 mill til å redde folk som kan reddes veldig enkelt, og som ikke er smittebærere resten av livet.

Lenke til kommentar

Sju land. Altså er det fred i godt over 40 land i Afrika.

 

Vel... fred og fred. Det er kanskje ikke regelrett krig, men fred er vel ikke bare fravær av krig. Hvertfall ikke slik vi definerer fred i den fredelige delen av verden.

 

Det er sikkert riktig. Men flere undersøkelser har vist at pengestrømmen er større fra uland til iland enn fra iland til uland. Jeg har dessverre ikke kilden på denne påstanden i nærheten, så ta det med en klype salt inntil videre.

 

Ser ikke bort ifra at det kan stemme. Men hvilken sammenheng er det i? Er det multinasjonale selskaper som tar ut gevinst? Eller er det de rådyre lånene, som i sin tid også ble gitt til korrupte og inkompetente regimer som ikke kunne betjene dem, som er årsaken? Om disse selskapene osv. også skaper verdier og jobber i tredje verden gjennom å lokalisere seg der, så er det ikke så enkelt som å si at pengestrømmen går motsatt vei synes jeg.

 

Jeg tror jeg må minne folk på at det ikke er snakk om å sprøyte millioner inn i et korrupt militærregime men å støtte leger uten grenser? Mange argumenter i denne tråden omhandler u-hjelp og ikke støtte til frivillige organisasjoner.

 

Er det statens jobb å støtte frivillig arbeid? Jeg synes det burde være statens jobb å bedrive slikt arbeid. Da hadde det også funnets et troverdig ettersyn. Poenget med frivillig arbeid må jo være at det er privat. Istedet fungerer de som statens forlengede arm, og blir nedlesset med statskroner, uten statlig kontroll.

 

Jeg gir altid penger til slike aksjoner, med mtp. alle de som klager over at vi har for mange invandrere og slikt så vil faktisk pengene vi gir hjelpe til å skape en bedre økonomisk stand i deres samfunn som vil også være med på å forhindre invandring.

 

Du må tro om igjen hvis du tror det er de fattigste som kommer seg på flyet til norge.

Lenke til kommentar
Jeg tror jeg må minne folk på at det ikke er snakk om å sprøyte millioner inn i et korrupt militærregime men å støtte leger uten grenser? Mange argumenter i denne tråden omhandler u-hjelp og ikke støtte til frivillige organisasjoner.

 

Er det statens jobb å støtte frivillig arbeid? Jeg synes det burde være statens jobb å bedrive slikt arbeid. Da hadde det også funnets et troverdig ettersyn. Poenget med frivillig arbeid må jo være at det er privat. Istedet fungerer de som statens forlengede arm, og blir nedlesset med statskroner, uten statlig kontroll.

7071866[/snapback]

Hvorfor blander du inn staten i denne saken egentlig? Dette gjelder leger uten grenser og TV-aksjonen, altså ikke staten (uten at de bidrar som giver på lik linje med Kari og Ola

Lenke til kommentar

Mens vi snakker om nord-sør problematikk.. Operasjon Dagsverk (OD) har noen fine tall på dette.

    * I 1996 måtte man telle med de 358 rikeste for å få en samlet inntekt som var like stor som inntektene at halvparten av jordas befolkning (ca 2,5 mrd mennesker), mens i 2002 måtte man bare telle med de 225 rikeste for å få samme forhold.

    * De tre rikeste menneskene i verden, Bill Gates (Microsoft), Sultanen av Brunei og aksjeguruen Warren E. Buffet, har verdier som overstiger det samlede bruttonasjonalprodukt (BNP) i de 48 fattigste landene i verden.

    * De 15 rikeste menneskene i verden har verdier som overstiger det samlede bruttonasjonalproduktet i Afrika sør for Sahara.

    * Av verdens 225 rikeste mennesker hører 143 hjemme i OECD-landene, 43 i Asia, 22 i Latin-Amerika og Karibia, 11 i araberstatene, 4 i Øst-Europa og det tidligere Sovjetunionen og 2 i Afrika sør for Sahara - begge i Sør-Afrika.

 

UNDP har beregnet at det vil koste omlag 40 milliarder US$ årlig ekstra å sikre alle mennesker grunnutdannelse, grunnleggende helsetjenester, rent vann, tilstrekkelig mat m.v. Dette beløpet tilsvarer i underkant av 4% av den samlede formuen til verdens 225 rikeste mennesker.

 

De 20% rikeste kontrollerer 87% av ressursene. De fattigste 20% må nøye seg med 1% av ressursene (de hadde 2,3% i 1960)

 

I USA bruker 54,3% av befolkningen internett, mens andelen i Afrika er 0,4%. Mens kopling til internett koster 1,2% av en månedslønn i USA, koster det nesten tre ganger månedslønna i et land som Nepal.

 

Dvs at de fire rikeste i USA har en større formue enn Norges BNP (og Norge er jo et rikt land!)

 

    * På verdensbasis er det mer enn 1,2 milliarder mennesker som må leve for mindre enn 1 dollar om dagen.

    * 100 millioner barn lever eller arbeider på gaten.

    * Om lag én av tre kvinner har vært utsatt for vold i parforhold. (frihet fra frykt og rett til sikkerhet).

    * Bare 14 prosent av setene i verdens parlamenter innehas av kvinner. (rett til ikke å bli diskriminert).

    * For 267 minoritetsgrupper rundt om i verden er deres rettigheter som minoritet truet av landets majoritetsbefolkning. (minoritetsrettighetene).

    * Arbeidsløshet og utdanning varierer betydelig mellom etniske grupper. I Sør-Afrika var arbeidsløsheten i 1995 blant fargede afrikanske menn 29 prosent, over syv ganger mer enn den 4 prosent høye arbeidsledigheten blant hvite menn. I Slovakia gikk 80 prosent av sigøynerbarna i barnehage i 1984, men bare 15 prosent i dag. (retten til ikke å bli diskriminert).

    * På verdensbasis blir årlig omkring 1,2 millioner kvinner og jenter under 18 år solgt for prostitusjon. (frihet fra frykt og rett til sikkerhet).

    * Mellom 85 og 115 millioner jenter og kvinner har gjennomgått en eller annen form for omskjæring. (frihet fra frykt og rett til sikkerhet).

    * I 1999 ble 87 journalister og mediafolk drept under arbeid.

    * Det trengs kun 80 milliarder dollar i året for å kunne gi alle mennesker grunnleggende sosiale ytelser. Til sammenligning hadde de 100 største selskapene i verden et totalt salg i 1998 på 4000 milliarder dollar.

    * En av fem voksne i USA har lese og skrivevansker.

    * Midt på 1960-tallet tjente en produksjonsarbeider i USA 1/39 av en konserndirektør, mens forholdstallet tretti år seinere var 254:1.

    * Fortsatt er to milliarder mennesker i verden som ikke har adgang til elektrisitet

    * Nærmere 200 millioner barn får aldri begynne på skole

    * Grunnskoleutdanning for alle er mulig å oppnå om det årlig brukes 6 milliarder dollar mer enn i dag, det er noe mindre enn det som brukes til kosmetikk i USA; det er under halvparten av iskremforbruket i Europa. (Klarere understrekning av forskjell mellom behov og kjøpekraft kan knapt finnes)

    * Om alle land skulle slippe ut like myeCO2 per innbygger som Norge, har det vært anslått at vi trenger 4-6 planeter, men det er ikke helt lett å se hvor vi skal få dem fra.

    * Den rikeste femdelen eier 87% av verdens kjøretøy, den fattigste femdelen eier.

 

Sakset fra OD.no

Lenke til kommentar
Det er sikkert riktig. Men flere undersøkelser har vist at pengestrømmen er større fra uland til iland enn fra iland til uland. Jeg har dessverre ikke kilden på denne påstanden i nærheten, så ta det med en klype salt inntil videre.

 

Ser ikke bort ifra at det kan stemme. Men hvilken sammenheng er det i? Er det multinasjonale selskaper som tar ut gevinst? Eller er det de rådyre lånene, som i sin tid også ble gitt til korrupte og inkompetente regimer som ikke kunne betjene dem, som er årsaken? Om disse selskapene osv. også skaper verdier og jobber i tredje verden gjennom å lokalisere seg der, så er det ikke så enkelt som å si at pengestrømmen går motsatt vei synes jeg.

7071866[/snapback]

De tallene jeg leste for ei stund siden var ganske entydige. Avdrag på lån og multinasjonale selskaper som tar ut profitt står for en mye større sum penger enn u-hjelp. Det finnes nok noen selskaper hvis tilstedeværelse er positiv for lokalbefolkningen. Men veldig mange selskaper utnytter fattige land. Dei dyrker kaffe, tobakk og peanøtter i stedet for mat. Noe som gir stor profitt for selskapet og styresmaktene som solgte jorda, men som ikke er lønnsomt for dei som bor der. Disse hadde kommet mye bedre ut av det om dei hadde eid jorda selv og dyrket mat.

Lenke til kommentar

Tenkt eksempel:

 

Imperialist AS satser 100 mill i Fattigland. Dette gir en verdiskapning i Fattigland på 150mill. Av dette henter Imperialist AS ut 130 mill, de onde kapitalistene. Bare utnytting og utbytting! Eller... ?

 

---

 

Det tar tid å bygge opp en sunn økonomi. Lønningene er lave i mange land pga. fattigdom. Men over tid så vil levstandarden øke og lønningene gå opp og forskjellene bli mindre. Man må bare sørge for at den 'utnytting' som i dag foregår ved å benytte billig arbeidskraft ikke er av en slik art at den går ut over liv og helse til arbeiderne. Man å også sørge for at de seleskapene som går inn i dag er der for en periode, har tidsbegrensede konsesjoner, slik at de ikke vil eie landet økonomisk i fremtiden. Og man må sørge for at teknologien som brukes er av moderne type som ikke ødelegger miljøet. De fattige landene må hjelpes opp på vårt nivå, men miljøet og klimaet tåler ikke at de går omveien om industrialderens forurensende teknologi.

 

Handel og industri er et gode. Levestandarden må opp. At noen firmaer tjener penger på forskjellene slik de er i dag er en nødvendig del av prosessen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...