Gå til innhold

tv-aksjonen 2006 - for noe tull


Anbefalte innlegg

la dem heller få krige i fred, vent i 50 år, send så ett fly over kongo for å se hvor mange som er igjen!  da skulle vel de fleste være borte!  og de som ikke er borte har jo aids alikevel..  da er det bare å vente ett par år til!      og vips..  ett nytt land man kan sende de asylsøkerne som kommer hit til + de mange hundre tusen som allerede er her!      :thumbup:

7057977[/snapback]

 

Det var jaggu synd ikke styresmaktene i USA tenkte slik under andre verdenskrig. Da kunne vi fått krige i fred, vi trengte da på ingen måte hjelp, hverken humanitær eller for å forsvare oss. Så kunne USA i dag sende et fly over hit og så hvor mange som var igjen. De fleste ville vært borte, og resten hadde hatt tuberkolose, så da kunne de jo bare venta et par år til! Og vips, et nytt land som USA kunne sende alle disse irriterende imigrantene til :thumbup:

[/ironi]

 

Jeg synes det er trist at Noen sliter veldig med å forstå hvor desperat situasjonde fleste flyktninger er i, og hvor utrolig lite som skal til for å hjelpe mange.

 

[ironi]

Nei, det er mye bedre å bruke noen milliarder her i Norge, slik at vi slipper å vente fem minutter på legekontoret, enn å bruke en tiendel av dette på humanitært arbeid slik at utrolig mange kan hjelpes ut av ytter håpløshet.

[/ironi]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hvis dere gir litt til folkeaksjonen, så bidrar dere i allefall til at de skal slippe å flykte til Norge..

7062469[/snapback]

Jeg er helt enig her, mange gir ingenting til disse tv-aksjonene, men klage på at det er for mange invandrere, det kan de :no: Om alle hadde spart seg for all sytingen og klagingen, og istedet gir noen kroner så bidrar de faktisk til å stoppe invandringen som de bruker tiden sin til å klage på.

7064347[/snapback]

 

riktig.. så du tror at ved å samle inn penger til legene så dem får hjulpet de syke så får vi ikke flere invandrere/asylsøkere i norge?? det er det latterligste jeg har hørt i dag!

 

 

En annen ting angående tv-innsamlingen som er debatert tidligere er hvor mye av pengene som kommer frem! husker ikke eksakt summen som ble til slutt men tror det var mindre enn halvparten av pengene som kom frem! resten går til lønninger innad i systemet!

 

Og hvorfor skal vi egentlig bry oss? dem hadde neppe brydd seg om oss hvis det var VI som var fattige!

litt stygt sagt men jeg tror at mesteparten av afrika er tomt og øde innen ett par hundre år! ikke pga sult men pga AIDS!

 

Bruk heller pengene til å få bedre veistandard i norge! bedre eldreomsorg etc.. istedet for å kaste penga ut vinduet bare for å føle seg tilpass med "nå har jeg gjort noe for værden".. nei, tv-aksjonen er IDIOTI!

 

Apropo invandring/flyktninger... det skal det bli stopp med når siv kommer i regjeringa!! iallefall KRAFTIG redusert! :)

 

Kan da ikke fylle opp dette landet med muslimske "homser" som driver å voldtar rundt omkring!! alle andre som skriver noe annet her på forumet må jo være invandrer selv!!

 

takk for meg!

Lenke til kommentar
Og hvorfor skal vi egentlig bry oss?  dem hadde neppe brydd seg om oss hvis det var VI som var fattige! 

litt stygt sagt men jeg tror at mesteparten av afrika er tomt og øde innen ett par hundre år!   ikke pga sult men pga AIDS!  

 

Bruk heller pengene til å få bedre veistandard i norge!  bedre eldreomsorg etc..  istedet for å kaste penga ut vinduet bare for å føle seg tilpass med "nå har jeg gjort noe for værden"..  nei,  tv-aksjonen er IDIOTI!   

 

Du er et rørende varmt og godt menneske...

7065475[/snapback]

 

 

ikke sant? og muslimer, mohammed og andre spøkelseskladder rundt omkring i norge! reis heimat! :)

 

Alle tenker bare på å gi og gi? disse folka i afrika kunne gjort noe med problemet selv for mange maaaange år siden! men gidder dem gjøre noe for å bedre tilverelsen? NEI! gubbene sitter hjemme og slapper av istedet for å jobbe! og kjærringene bærer vann, flesteparten av ungene blir analfabeter... og når ikke gubben sitter å kjeder seg hjemme så skyter han sikkert litt.. Dette er folk jeg er stolt av å gi penger til ass.. kyss meg i ræva! det er fånyttes å bedre tilverelsen til dem! det er gjort maaaange ganger før! - uten at det hjalp

 

og midtøsten burde vært jevna med jorden for hundre år siden minst!! + nord korea :)

 

 

takk og god natt! (var da mange svar jeg fikk her da).. hehe

Lenke til kommentar

Og de [sverige] tar da inn dobbelt så mange som oss...(i prosent i forhold til folketall)

 

Hver femte svenske har innvandrerbakgrunn. De aller fleste fra tredje verden. Og det har vel ikke akkurat gjort sverige til noe bedre land å bo i. Dessuten bedriver svenske medier selvsensur. Selv med den høye innvandrerkriminaliteten vurderes opprinnelsesland som uinteressant, av de fleste svenske medier. I norge begås mesteparten av den grove kriminaliteten av utlendinger og innvandrere. Om hver femte svenske har innvandrerbakgrun, og hver tyvende nordmann har det, og innvandrere og utlendinger begår over halvparten av kriminaliteten, må det være lov å undre seg hva tallet er i sverige. Men der er det jo ikke engang lov å røre temaet med en 10 fots påle. Da blir du utskjelt og risikerer tiltale eller straff fra medietilsynet.

 

Innvandringen er minimal idag, men er erstattet av flyktninger. Det er ikke samme sak

 

Er ikke resultatet temmelig identisk?

 

Jeg er helt enig her, mange gir ingenting til disse tv-aksjonene, men klage på at det er for mange invandrere, det kan de Om alle hadde spart seg for all sytingen og klagingen, og istedet gir noen kroner så bidrar de faktisk til å stoppe invandringen som de bruker tiden sin til å klage på.

 

Så om vi bare hadde gitt bort alt vi hadde, så hadde de ikke kommet hit for å ta det? Eller? :!:

 

Det var jaggu synd ikke styresmaktene i USA tenkte slik under andre verdenskrig

 

USA satt nå på gjerdet helt fram til Japan angrep landet og Hitler erklærte USA krig da. Så den paralellen holder egentlig ikke.

Lenke til kommentar

Og da var en håndfull poster som gikk på person fjernet fra tråden. Slike godtas ikke her på PRS. Om dere mener noen går over streken, så rapporter dem. Og husk at "streken" her er definert av retningslinjene, ikke av personlige holdninger eller sympatier/antipatier.

 

Denne hjemvendte moderator har ellers sans for ytringsfriheten, men her på forumet gjelder et prinsipielt vern mot personangrep og -karakteristikker.

 

Vurderingen av enkelte poster her i forhold til retningslinjenes punkt 1 og 2 og 6 skal vi ta etterhvert. I mellomtiden lar dere moderatorene gjøre jobben.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Den demokratiske republikken Kongo

7062901[/snapback]

 

Er jeg den eneste som ser ironien i den? :p

 

 

Til topic. Jeg synes det er galt å skyve ut penger til organisasjoner som "hjelper" ved å ta ca 80% av pengene selv for å betale for sine administrasjonskostnader.

 

For ikke å snakke om at jeg ikke tror på u-hjelp, men det er en annen diskusjon (tror jeg).

Lenke til kommentar
Til topic. Jeg synes det er galt å skyve ut penger til organisasjoner som "hjelper" ved å ta ca 80% av pengene selv for å betale for sine administrasjonskostnader.

7067131[/snapback]

Årets TV-aksjon går til Leger uten Grenser. De hadde i fjor i følge revisjonsrapporten en samlet inntekt på 137 425 894 kroner. Av dette gikk 14 517 367 kroner til innsamlingskostnader, altså 10,5%, og administrasjonskostnader på 2 762 308, altså bare 2%.

 

I tillegg går 1,5% til bevisstgjøringsarbeid.

 

Her går altså 86% av midlene direkte til feltarbeidet. og bare 2% til drift. Så dette er en aksjon du trygt kan støtte!

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Til topic. Jeg synes det er galt å skyve ut penger til organisasjoner som "hjelper" ved å ta ca 80% av pengene selv for å betale for sine administrasjonskostnader.

7067131[/snapback]

Årets TV-aksjon går til Leger uten Grenser. De hadde i fjor i følge revisjonsrapporten en samlet inntekt på 137 425 894 kroner. Av dette gikk 14 517 367 kroner til innsamlingskostnader, altså 10,5%, og administrasjonskostnader på 2 762 308, altså bare 2%.

 

I tillegg går 1,5% til bevisstgjøringsarbeid.

 

Her går altså 86% av midlene direkte til feltarbeidet. og bare 2% til drift. Så dette er en aksjon du trygt kan støtte!

 

Geir :)

7067196[/snapback]

 

Det er tydelig at leger uten grenser da er en av de bedre organisasjonene, men det finnes mange svarte får.

 

Uansett har jeg ikke tro på dette. Gi dem heller kunnskap og måter til å overleve selv ved hjelp av handel, enn å gjøre dem avhengige av våre penger.

 

Men når jeg tenker etter... Leger uten grenser gir kanskje ikke u-hjelp, det er vel leger som drar nedover og hjelper syke.. :hmm:

 

Jeg tror jeg blander litt i dag.

Lenke til kommentar
Til topic. Jeg synes det er galt å skyve ut penger til organisasjoner som "hjelper" ved å ta ca 80% av pengene selv for å betale for sine administrasjonskostnader.

7067131[/snapback]

Årets TV-aksjon går til Leger uten Grenser. De hadde i fjor i følge revisjonsrapporten en samlet inntekt på 137 425 894 kroner. Av dette gikk 14 517 367 kroner til innsamlingskostnader, altså 10,5%, og administrasjonskostnader på 2 762 308, altså bare 2%.

 

I tillegg går 1,5% til bevisstgjøringsarbeid.

 

Her går altså 86% av midlene direkte til feltarbeidet. og bare 2% til drift. Så dette er en aksjon du trygt kan støtte!

 

Geir :)

7067196[/snapback]

 

Det er tydelig at leger uten grenser da er en av de bedre organisasjonene, men det finnes mange svarte får.

 

Uansett har jeg ikke tro på dette. Gi dem heller kunnskap og måter til å overleve selv ved hjelp av handel, enn å gjøre dem avhengige av våre penger.

 

Men når jeg tenker etter... Leger uten grenser gir kanskje ikke u-hjelp, det er vel leger som drar nedover og hjelper syke.. :hmm:

 

Jeg tror jeg blander litt i dag.

7067212[/snapback]

 

Leger uten grenser er ikke uhjelp nei.. men det blir jo sett på som en måte å hjelpe alikevel! en hjelp som er nytteløs etter min mening.. vist er det vondt å se på ett barn som er syk? men det hjelper kanskje en halv prosent av befolkningen max! Skal man hjelpe disse landene så må man få dem til å tenke fremover!

Få dem til å bygge skoler, bygge ny infrastruktur, bygge ut jordbruket, fabrikker etc.. + kutte ut å skyte hverandre..

og DET er vanskelig når 90% av befolkningen er analfabeter!

 

Vi lever i 2006 mens afrika lever fremdeles på 1300-tallet skulle man tro.. (stort fremskritt får man si) :thumbdown:

Lenke til kommentar
nei nei nei...    dem som sender penger dit må være sprø i hue!  la dem heller få krige i fred, vent i 50 år, send så ett fly over kongo for å se hvor mange som er igjen!  da skulle vel de fleste være borte!  og de som ikke er borte har jo aids alikevel..  da er det bare å vente ett par år til!      og vips..  ett nytt land man kan sende de asylsøkerne som kommer hit til + de mange hundre tusen som allerede er her!      :thumbup:

7057977[/snapback]

 

Sprø i hodet? Empati er en grunnleggenede menneskelig egenskap. En som vi bør sette pris på og ta vare på. De livene som du tydeligvis ikke mener er verd en dritt er mennesker som meg og deg. De lever i den ytterste nød og smerte. At noen ønsker å gjøre noe, uansett hvor lite, syns jeg er prisverdig.

 

I mellomtiden kan du sitte i din lille boble og se ned på alle som ikke er som deg. Jeg er sikker på at det funker bra for deg.

Endret av Carnifex
Lenke til kommentar

Årets TV-aksjon går til Leger uten Grenser. De hadde i fjor i følge revisjonsrapporten en samlet inntekt på 137 425 894 kroner. Av dette gikk 14 517 367 kroner til innsamlingskostnader, altså 10,5%, og administrasjonskostnader på 2 762 308, altså bare 2%.

 

I tillegg går 1,5% til bevisstgjøringsarbeid.

 

Her går altså 86% av midlene direkte til feltarbeidet. og bare 2% til drift. Så dette er en aksjon du trygt kan støtte!

 

Geir :)

7067196[/snapback]

Det er tydelig at leger uten grenser da er en av de bedre organisasjonene, men det finnes mange svarte får.

7067212[/snapback]

Det skal veldig mye til når du har fått TV-aksjonen å ikke bruke alle pengene du får inn til humanitær hjelp. To grunner til det, den ene er at det er veldig vanskelig å få være hjelpeorginasjonen. Den andre er at "alle" vet hvor mye du får inn, og hvor mye det koster å drifte sendingen. Så det er mange som passer på at pengene ikke misbrukes.

Lenke til kommentar
Hvor mange penger har i-landa gitt til u-land nå?

Husker jeg ikke feil så var det snakk om 10000000000000.

Merkelig at ingen av de landa skal greie å ordne seg etter så mye penger. :hmm:

7068140[/snapback]

Det høre mye ut med 10 billioner (gitt at jeg telte antall nuller riktig.) Men det er bare 2000 kroner per innbygger i verden. Kanskje 10 000 om vi brukte alle sammen på de aller fattigste, men det gjør vi jo ikke. Det varer uansett ikke evig selv i U-land.

 

Bare hvis de investeres og får "yngle" i mottagerlandene kan det noensinne bli nok. Hvis ikke er det et bunnløst sluk.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Hvor mange penger har i-landa gitt til u-land nå?

Husker jeg ikke feil så var det snakk om 10000000000000.

Merkelig at ingen av de landa skal greie å ordne seg etter så mye penger. :hmm:

7068140[/snapback]

Det hadde vært interessant om noen kunne finne fram det eksakte tallet. Men jeg tror at når vi ser på antall penger fordelt på år fordelt på land fordelt på prosjekter, så blir det ikke så veldig mye likevel.

 

Jeg var på et møte/foredrag med Henning Mankell her om dagen, og han nevnte noe om sammenhengen mellom bistand til utviklingsland fra Europa, og bistand fra Vest- til Øst-Tyskland etter Tysklands gjenforening. Ifølge ham var det siste tallet klart størst.

Endret av unge thendrup
Lenke til kommentar

Hvor mange penger har i-landa gitt til u-land nå?

 

Mener å huske jeg leste en artikkel for en liten tid tilbake at norge de siste 50 årene hadde gitt cirka 500 milliarder kroner i dagens pengeverdi. Altså nesten ett helt års statsbudsjett på samme tiden. Tror man kunne fått ganske mye barnehageplasser og greier for det. Fem hundre tusen millioner det, som norge har gitt. Eller 111.000 kroner per nordmann. Men hva har kommet av det i ulandene? Hva finnes det å vise til?

Lenke til kommentar

Jeg synes det er helt sykt at folk egentlig gidder å sende penger ned til fattige land for tiden... Jeg skjønner at de folkene som bor i landa trenger penger og hjelp av oss... men det som blir gjort nå er helt FEIL... vi sender 10 kr... 2 kr kommer ned dit som går til landet dems og det går til våpen... ikke at jeg veit at det stemmer men det virker ihvertfall sånn... Vi burde konsentrere oss om vårt eget land synes jeg.,.. vi har fattige folk strødd utover gata i alle byer i Norge... hvorfor skal vi ikke fikse opp vårt eget land først før vi hjelper alle andre som bare kriger og driver hælvete for seg selv? hadde dem tenkt seg om kunne u-landene hatt det bedre, men det som er tingen der er at lederne av landet har det bra.. så da gir de blanke FAEN i alle de fattige... så lenge de selv har mat,penger,familie, hus med 4 vegger istede for en vegg uten tak, slipper å selve seg selv til andre for å overleve så gir de blanke F i alle de andre--- SYKE menneske med penger/makt burde vært hengt på stedet... det er noe sånt vi I-land burde gjøre noe med... vi burde presse ut disse powerabuserne i u-landene og hjelpe de stakkars hjelpeløse fattige utsultede barn og voksne her i verden som virkelig trenger det... det hjelper ikke å (som chriss rock sa) slenge en 22kg pose med korn på et menneske som veier 18 kg ...

Lenke til kommentar

Ja, jeg må ta et par andre forbehold også... de 500 milliardene det var snakk om var bare statlige midler. I tillegg har vi uendelig mange slike aksjoner hvert år som drar inn ennå flere milliarder.

 

Og hva er norske myndigheters respons til at uhjelp tilsynelatende ikke fungerer? Jo, de har doblet den de siste 10-15 årene... herre jemini... :!:

 

Nødhjelp og hjelp til selvhjelp, ja... utviklingshjelp og uhjelpsindustri... nei.

Lenke til kommentar
(...)hvorfor skal vi ikke fikse opp vårt eget land  først før vi hjelper alle andre som bare kriger og driver hælvete for seg selv?(...)

7068241[/snapback]

 

En liten kommentar/digresjon:

Wikipedias liste over pågående kriger

For tiden krig/konflikter i: Senegal, Somalia, Elfenbenskysten, Sudan, Tsjad, Vest-Sahara og Uganda. Sju land. Altså er det fred i godt over 40 land i Afrika.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...