Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvordan sette opp nettverk på LAN?


Anbefalte innlegg

Hvis jeg velger IPCop?

7084339[/snapback]

Det kommer litt ann på hvilke tjenester du vil kjøre. Som router/gateway og dhcp, trenger du ikke så altfor mye kraft. Skal du derimot kjøre mer fancy ting som transparent proxy og bandwidth managing så må du ha litt mer guffe.

Jeg kjørte den som sagt på en Pentium 2.4 med 1 GB ram og 80GB disk. Serveren stod som transparent proxy på 30 GB cache. I snitt tror jeg cpu load var på rundt 5% i "rushtiden".

Du kan selvfølgelig gjøre som noen sier her og gå for 2k3 server... Personlig synes jeg det er mye enklere å sette opp en IPCop boks. Og du trenger jo heller ikke 95% av det som installeres som default i en 2k3 server i en slik boks..

 

 

Nettverksppsettet ditt burde vel bli noe slik:

 

 

Internett------Server(IPCop,2k3,whatever)----1000mbit----Backbone----1000mbit----Bordswitcher

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvorfor ikke bare gjøre det enkelt...?

 

 

Vegg-----Skolerouter------1000mb core-------100mb bordswitcher?

7099195[/snapback]

 

Ingen skole-admin liker at slike lan komme ur på skole-nettet. (selv om det er elevnett). Siden det høres ut som om det er uaktuelt med offesielle iper, så vil jeg si at en linux-server (clarkconnect, ellr ipcop ellr kansje moonvall(bruker selv clarkconnect) er det som gjør et skikkelig lan til et lan.

 

Ha en pc med litt guffe, sett opp dns, dhcp og kansje en ellr annen for for proxy. Da har du full kontroll.

 

Anbefaler at den ellr de som har annsvaret for nettet kjenner det systeme sånn basic på forhånd...

 

....

Har også hørt om et system som heter astaro firewall.. kunne visst gjøre dette det også (tror ikke det er basert på *nix)

Lenke til kommentar

Ja, men når det er mulig å sette det opp på en så enkel måte, og ingen som har kunnskapene til å håndtere en dhcp pg dns server som verken er windows eller linxus basert, så ser jeg ingen grunn.

 

En jeg kjenner har arrangert flere LAN, der noen har vært på over 200 stk, og han har ikke brukt det. Koblet seg rett til skolerouteren, og det har vært stabilt hele veien, og han vet hva han holder på med.

 

DHCP-servern ol vil bare skape komplikasjoner og frustrasjon i dette tilfellet, etter min mening.

Lenke til kommentar

Skolen din bruker definitivt ikke noe router.

De bruker også en dhcp server, dns server og routing funksjon.

I tillegg til mye annet.

 

Og jeg ville neppe tro at dere får lov til å bruke dems system.

Men selvfølgelig går det ann og høre med de.

Problemet da er at hvis noe går galt (en server crasher) må dere ha tak i it avdelingen til skolen for å rette opp i feilen, og tror neppe de gjør dette frivillig.

 

I tillegg har du null mulighet til å da åpne diverse porter som kanskje er sperret, hvis ikke dere har en veldig snill it avdeling.

 

Mest fornuftig er å ha en server man har tilgang på, i tillegg til at man kan basic i forhold til hvordan den fungerer. Og hvis ingen av dere kan noe linux fra før av vil jeg personlig anbefalle Windows Server 2003, selvom det finnes linux distroer som gjør en bedre jobb.

Lenke til kommentar
Skolen din bruker definitivt ikke noe router.

De bruker også en dhcp server, dns server og routing funksjon.

I tillegg til mye annet.

 

Og jeg ville neppe tro at dere får lov til å bruke dems system.

Men selvfølgelig går det ann og høre med de.

Problemet da er at hvis noe går galt (en server crasher) må dere ha tak i it avdelingen til skolen for å rette opp i feilen, og tror neppe de gjør dette frivillig.

For å svare på det da.

 

De har router.

 

De har IKKE DHCP, DNS server.

 

Vi har fått lov å bruke deres system, det har vi snakket om.

 

Nettverkansvarlig skal mest sannsynlig være med å sette opp nettverket, og han har ganske god peiling på slikt. :D

Lenke til kommentar

Hvilken skole er dette?

Syntes det høres helt sykt ut at de bruker en vanlig router for å gjøre denne jobben. Høres egentlig usansynelig ut.

 

Det kan f.eks. være en cisco managment router som blir brukt og da er det mulig å sette opp et så stort nettverk. Men dette er langt fra optimalt i forhold til et lan.

Det er fordi det ikke opptimalisert for lav ping rate, men stabilitet.

Endret av joakim@hortensgutta
Lenke til kommentar

Dersom du ikkje har peiling, så ikkje prøv å sette opp en gang. Eg har hosta blan no i helga som var, og der var 120 deltakarar. Linja var 15Mb fra enivest. Vi kjørte offentleg IP på alle, hadde brannmur (iptables) og router og proxy. Til tross for at det kjører på god HW (HP Proliant) så var det til tider tregt, og det var mindre problem. Og det er et stabilt og godt oppsett, som takler mykje trafikk...8)

 

Så få nokon som kan litt til å sette opp ting. Når du ikkje ein gong veit kva dhcp eller dns er, så kan enkelt og greit ikkje du nok til å sette opp et så stort nettverk...

Lenke til kommentar

Har selv deltatt i arrangeringen av et LAN med ca 150 deltagere. Vi brukte offentlige ip- adresser, og fikk en linje på ca 40mbit. Vårt problem ble at modemet (kabelmodem type canal digital) kolapset gang på gang.

 

PS: Jo det er mulig at skolen bruker en vanlig router, ungdomskolen jeg gikk på tidligere brukte en helt standard "familie router" fra d-link, og IT-ansvarlig forstod alldri hvorfor nettverket til stadighet var nede :no::tease:

Endret av Xpresion
Lenke til kommentar

Om jeg forstår det riktig så skal nettverksansvarlig på skolen sette opp dette for dere?

 

Ikke for å være slem eller noe. Men jeg må nesten bare si at det beste du kan gjøre er å egle deg på skolens nettverksansvarlig og lære fra han. Tror ikke du skal satse på å sette opp noe mer enn evt. bordsvitsjene da du ikke har så mye erfaring med dette. Dessverre er ikke større nettverk likestilt med å trekke kabel mellom klienter.

 

La skolenettadmin tipse deg om noe lesestoff om nettverk så kan du designe neste LAN under oppsyn av han :)

 

//Swiss

Lenke til kommentar

Altså,denne skolerouteren takler jo alle pc-ene på skolen som er nærmest hundre, hvorfor i all verden skal den ikke takle LAN-et da? Jeg har VÆRT på flere LAN der skolelinjnen har blitt brukt, og det var koblet direkte fra coren til routeren, var det nettet stabilt? JA! Var det treigt? NEI!

 

Og det er heller ikke nettansvarlig som skal sette opp nettet, it-avdelingen i bergen kommune skal komme og legge om linjen, og de har selv sagt at en dhcp og dns-server er unødvendig. it-ansvarlige på skolen sier det er unødvendig og en jeg kjenner som har vært crew i SwitchLAN, kirkeLAN, hopLAN og byLAN, sier OGSÅ det er undødvendig.

 

Når routeren likevel har innebygget dhcp-server, og klarer belastningen, ser jeg virkelig ikke nødvendigheten.

 

Og nei, jeg arrangerer ikke LAN-et fordi lommeboken min er tom. Alle pengene vil gå til skolen.

Endret av Vaag1991
Lenke til kommentar

Hvis det som sagt er en cisco router så kan den holde nettverket stabilt. Det er helt riktig. Men ved bruk av en router i steden for en server vil du få høyere latency (ping) i spill i forhold til hva du vil med en server som tar seg av jobben.

 

Grunnen til dette er at det per i dag ikke finnes noen router som kan måle seg med en server.

 

Og en ting til, bylan kjørte ikke router på lanet dems i år. Der var det en server som dura og gikk..

 

Mvh Joakim Gjerde

Lenke til kommentar
Hvis det  som sagt er en cisco router så kan den holde nettverket stabilt. Det er helt riktig. Men ved bruk av en router i steden for en server vil du få høyere latency (ping) i spill i forhold til hva du vil med en server som tar seg av jobben.

 

Grunnen til dette er at det per i dag ikke finnes noen router som kan måle seg med en server.

 

Og en ting til, bylan kjørte ikke router på lanet dems i år. Der var det en server som dura og gikk..

 

Mvh Joakim Gjerde

7102609[/snapback]

 

Hva mener du med server?

 

Snakker vi her om en maskin som er satt opp som en router, aka server?

 

Blir så forvirra når alle bruker forskjellige navn på de samme tinga..

 

Og om det var det du mente, så jo, eg har en router ved siden av meg her som pent kan måle seg med en pc-router(server?). Men denne koster en god del høvdinger da :)

 

En server/tjener er en datamaskin/enhet som er satt opp på en spesiell måte og med en type programvare som gjør at den server/tjener klienter med en viss tjeneste/formål. En personlig datamaskin kan godt fungere som en server på enkelte tjenester, som feks fildeling. Men hovedforskjell på en server og en vanlig pc er ofte kvalitet på maskinvare, og sammensettningen av maskinvaren.

Lenke til kommentar

Her var der mye løyent!

 

Tror det er best å la 'Proffer' stå for den tekniske side af LAN-party'et.

Så kan dere hellere konsentrere jer om selve arrangementet og skaffe folk til Party'et.

 

At dere spør om, hvordan man skal sette opp et LAN-party her på forummet - er IMHO svert dårlig reklame for LAN-party'et.

 

Kimmer

Lenke til kommentar
Hvis det  som sagt er en cisco router så kan den holde nettverket stabilt. Det er helt riktig. Men ved bruk av en router i steden for en server vil du få høyere latency (ping) i spill i forhold til hva du vil med en server som tar seg av jobben.

 

Grunnen til dette er at det per i dag ikke finnes noen router som kan måle seg med en server.

 

Og en ting til, bylan kjørte ikke router på lanet dems i år. Der var det en server som dura og gikk..

 

Mvh Joakim Gjerde

7102609[/snapback]

Eg veit ikkje kva i hulaste du tenker på, men en ruter er en ruter uansett om det er en ordinær pc eller en spesiallaga router som ruter.

 

Og du har tydlegvis ikkje sett cisco-ustyr.. Eg nektar å tru at du finn PC som kan håndtere like mange pakker like raskt som en Cisco. Relativt gammalt Cisco-utstyr har internt båndbredde på 10-12GBps, og dei mest ekstreme cisco-routerene i dag har noko slikt som terabits i båndbredde.

 

Og når det gjeld QoS for å prioritere tenester, så er det heller ikkje problem å få til på Cisco-routere.

 

Så du har ikkje peiling på kva du prater om. Ruter er ruter, uavhengig av kva system den er implementert på.

 

Og som sagt: du finn ikkje pc-hw som kan måle seg med cisco-utstyr.

 

Du kan jo sjå på t.d Cisco 76-serien, som har 720GBPS Pr *slot*. Det er ikkje utan grunn cisco-utstyr er brukt i high-end nettverk

Lenke til kommentar

Da kan du vel også svare meg på en ting.

HW-lan er vel et av de lanene som har hatt mest high-end nettverksutstyr i forhold til et lan arrangement.

 

Hvorfor brukte ikke di en cisco router?

Hmm, det var vel kanskje en tanke vekker?

Og nei, det var nok ikke budsjettet, etter hva jeg husker å ha lest hadde vel HW-lan et budsjett som nærmet seg 10mil kr, og da har de råd til en cisco backbone router.

 

Har ikke sagt at det ikke er mulig å bruke dette, men etter hva jeg vet er det ikke optimalt

Lenke til kommentar
Hvorfor ikke bare gjøre det enkelt...?

 

 

Vegg-----Skolerouter------1000mb core-------100mb bordswitcher?

7099195[/snapback]

 

Ingen skole-admin liker at slike lan komme ur på skole-nettet. (selv om det er elevnett). Siden det høres ut som om det er uaktuelt med offesielle iper, så vil jeg si at en linux-server (clarkconnect, ellr ipcop ellr kansje moonvall(bruker selv clarkconnect) er det som gjør et skikkelig lan til et lan.

 

Ha en pc med litt guffe, sett opp dns, dhcp og kansje en ellr annen for for proxy. Da har du full kontroll.

 

Anbefaler at den ellr de som har annsvaret for nettet kjenner det systeme sånn basic på forhånd...

 

....

Har også hørt om et system som heter astaro firewall.. kunne visst gjøre dette det også (tror ikke det er basert på *nix)

7099326[/snapback]

 

 

Astaro er basert på linux og er gratis for hjemmebrukere, man kan ha opptil 10 pc'er som bruker astaro.

 

skal man ha fler så koster det penger.

Lenke til kommentar
Da kan du vel også svare meg på en ting.

HW-lan er vel et av de lanene som har hatt mest high-end nettverksutstyr i forhold til et lan arrangement.

 

Hvorfor brukte ikke di en cisco router?

Hmm, det var vel kanskje en tanke vekker?

Og nei, det var nok ikke budsjettet, etter hva jeg husker å ha lest hadde vel HW-lan et budsjett som nærmet seg 10mil kr, og da har de råd til en cisco backbone router.

 

Har ikke sagt at det ikke er mulig å bruke dette, men etter hva jeg vet er det ikke optimalt

7103060[/snapback]

Fordi 10 mill ikkje gir deg så jævlig mykje cisco ;)

 

Fra spøk til revolver: Cisco er ofte overkill, og ikkje nødvendig å bruke highend. Men eg kan garantere deg at en Cisco har mangfoldige ganger ytelsen til en pc brukt som router.

 

T.d tg bruker Cisco afaik.

 

Dessuten trur eg ikkje at dei greide å route 1Gb linje med såkalla "server" - eg tipper faktisk at dei hadde cisco eller Juniper-router ståande uten at du var klar over det...

 

Og ja; At cisco-routere kjører i ring rundt en pc er ikkje en gang rom for diskusjon rundt IMHO.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...