Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvordan sette opp nettverk på LAN?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er vel ingen fare for at det er snakk om slike routere i dette tilfellet? ;) Og det er vesentlig forskjell på en dyr router fra cisco, og en D-Link DI-624 (satt litt på spissen men du skjønner greia).

 

Uansett, det jeg lurer litt på er hvorfor dere som ikke vet hva dns og dhcp er, på død og liv skal vite hvordan nettverket burde settes opp. Som andre har nevnt så bør dere overlate det til nettverksansvarlig på skola, og kanskje lære litt av han isteden. Er som sagt ikke bare å strekke kabel fra A-B for å opprette større nettverk :)

Lenke til kommentar
Da kan du vel også svare meg på en ting.

HW-lan er vel et av de lanene som har hatt mest high-end nettverksutstyr i forhold til et lan arrangement.

 

Hvorfor brukte ikke di en cisco router?

Hmm, det var vel kanskje en tanke vekker?

Og nei, det var nok ikke budsjettet, etter hva jeg husker å ha lest hadde vel HW-lan et budsjett som nærmet seg 10mil kr, og da har de råd til en cisco backbone router.

 

Har ikke sagt at det ikke er mulig å bruke dette, men etter hva jeg vet er det ikke optimalt

7103060[/snapback]

 

 

ehhh...

 

hvordan vet du dette? dem har vell samma som på TG, er Inernett levrandøren som router alt og deler ut iper, i dette tilfellet Banetele og dem har nok Cisco routere og en del annet higend utstyr. eller har du vært hos Banetele å sjekket?

 

Og hva trur du router all trafikk på internett i verden? jo cisco routere og div andre routere fra andre levrandører.

Lenke til kommentar
Og en ting til, bylan kjørte ikke router på lanet dems i år. Der var det en server som dura og gikk..

7102609[/snapback]

 

Jeg er fullstendig klar over det, men poenget mitt var at han har god erfaring med å arrangere LAN, han vet hva han holder på med, og jeg stoler på han. Og når både IT-avdelingen i Bergen Kommune og IT-ansvarlige på skolen sier det er unødvendig, mens noen forumbrukere sier det er nødvendig, hva skal jeg tro på?

 

Det er snakk om 100 folk, ikke all verdens. Skolerouteren takler 100 personer daglig, 24/7 non-stop. Skolerouteren har innebygget DHCP-server. It-avdelingen skal komme og konfigurere den. Jeg vet om flere LAN som har gjort det sånn. Nettet var stabilt hele tiden.

 

Hva mer skal til? Det enkle er ofte det beste, og jeg tror det vil fungere bra.

 

Å begynne med å sette opp servere, som faktisk, ikke er så nødvendig som man skulle tro, vil skape frustrasjon hvis det oppstår problemer og jeg vedder på at vi til slutt bare vil koble den fra nettverket. Egentlig skulle jeg helst arrangert uten internett bare for å slippe alt tullet, men siden halvparten av de som kommer vil sitte og spille WoW, blir jeg nærmest nødt til å ha internett.

 

 

Mvh,

Thomas Brandsøy Våg. Elev ved Storetveit Skole, Bergen

Endret av Vaag1991
Lenke til kommentar

"Å begynne med å sette opp servere, som faktisk, ikke er så nødvendig som man skulle tro, vil skape frustrasjon hvis det oppstår problemer og jeg vedder på at vi til slutt bare vil koble den fra nettverket."

 

Er jo ganske artig at du som ikke har særlig greie på nettverk (dette skrev du ihvertfall tidligere), skriver dette jeg har sitert over :p

 

Om deler av nettverket tryner så skaper det definitivt frustrasjon, derfor har man folk som tar seg av nettopp slike oppgaver :) men lykke til skal dere ha begge to uansett :)

Lenke til kommentar

At å sette opp servere på et så lite LAN er unødvendige, har jeg hørt fra erfarne.

Og det vil skape frustrasjon hvis det oppstår problemer, for ingen som har erfaring med slike ting, vil være der til å hjelpe oss, derfor ser jeg ikke nødvendigheten når det går an uten.

 

Men jeg er enig at det er greit å ha noe i reserve, så muligens vi vil ha en DHCP-server i baklommen, bare i tilfelle, men kan vi unngå det, så vil vi unngå det.

Endret av Vaag1991
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...