Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvordan sette opp nettverk på LAN?


Anbefalte innlegg

Ang DHCP- og DNS-server. Hva er bruksområdene til de? Gjerne en detaljert forklaring.

 

Hvordan får man til de servene? Leies det ut, bruker man sin egen PC, hvordan funker de, og hvordan styrer man de?

 

Trenger all info jeg kan få. Selv om jeg ikke kommer til å jobbe med akkurat det, vil jeg vite så mye som mulig.

Endret av Vaag1991
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En dhcp server sin hovedoppgave er å dele ut ipadresser til hver enkelt pc som kobler seg til nettverket. Denne har også ansvar for å dele ut internett.

Dns server (Dynamic Name Server) oversetter ipadressen til navnet på datamaskinen din, noe som gjør at du f.eks kan skrive server i steden for 192.168.0.X.

 

Hvis personen som skal sette opp dette ikke er noen ekspert på nettverk ville jeg valgt å gå forn en win2k3 server. Denne er enkel og sette opp i tillegg til at den er enkel og feilsøke.

Linux er nok noe mer stabilt så lenge man ikke har gode nok specs på serveren. I tillegg så har jeg en erfaring med linux servere som tilser det at hvis en linux server først krasjer, så krasjer den hardt og brutalt.

 

Til en slik server kan man bruke en vanlig pc med et server os, så de styres derfor også som en valig pc. En ting som er en stor fordel på en slik server er at det er GB nettverkskort. Dette fører til at serveren kan sende ut informasjon, men her igjen er det jo en hel del flaskehalser i forhold til harddisk, ram og ikke minst nettverksoppsett (Switcher)

 

Mvh Joakim Gjerde

Lenke til kommentar
En dhcp server sin hovedoppgave er å dele ut ipadresser til hver enkelt pc som kobler seg til nettverket. Denne har også ansvar for å dele ut internett.

Dns server (Dynamic Name Server) oversetter ipadressen til navnet på datamaskinen din, noe som gjør at du f.eks kan skrive server i steden for 192.168.0.X.

 

Hvis personen som skal sette opp dette ikke er noen ekspert på nettverk ville jeg valgt å gå forn en win2k3 server. Denne er enkel og sette opp i tillegg til at den er enkel og feilsøke.

Linux er nok noe mer stabilt så lenge man ikke har gode nok specs på serveren. I tillegg så har jeg en erfaring med linux servere som tilser  det at hvis en linux server først krasjer, så krasjer den hardt og brutalt.

 

Til en slik server kan man bruke en vanlig pc med et server os, så de styres derfor også som en valig pc. En ting som er en stor fordel på en slik server er at det er GB nettverkskort. Dette fører til at serveren kan sende ut informasjon, men her igjen er det jo en hel del flaskehalser i forhold til harddisk, ram og ikke minst nettverksoppsett (Switcher)

 

Mvh Joakim Gjerde

7079105[/snapback]

 

 

Er det nødvendig med en DNS-server?

Lenke til kommentar
Er det nødvendig med en DNS-server?

7079193[/snapback]

Jeg vil si att en DNS er nødvendig ja. Det gjør "browsing" av nettverket mye raskere. Maskinen kommer raskere frem når du skriver \\maskinnavn også..

 

Her er min erfaring fra ett lan med 150 personer:

 

Vi kjørte slik som dere skal kjøre, backbone med Gigabit ut til alle bordswitcher som hadde Gigabit uplink porter. Internett fikk vi fra skolen, linja var delt med kommunen så vi fikk noen restriksjoner vi måtte følge. Vi fikk kun bruke 50% av linja (5mbit) i arbeidstiden(08:00-16:00). Dette ble serverløsningen vår:

 

Sett opp en IPCop server. Enkelt og raskt å installere. Brukte en P4 2,4 GHz, 1024 ram, 2x Intel pro Gigabit nettverkskort, 80 GB disk og ett hovedkort med integrert skjermkort.

Satt opp IPCop på en liten time, med DHCP, DNS, Traffic shaping, og transparent proxy.

I følge statistiken på serveren kom halvparten av internettrafikken fra proxyen. Så du sparer en god del båndbredde på en slik løsning.

Lenke til kommentar

Last ned iso her

Brenn iso til cd med ett brenneprogram

Boot fra cd

Bruk gjerne denne guiden her for å forstå mer..

Tomsnetworking har også laget en guide her

 

I korte trekk er det dette du vil ha:

 

Rødt og grønnt nettverk (RED+GREEN)

 

Rødt er nettverkskortet mot internett, altså mot skolen sitt nettverk. Og Brønnt nettverk er mot LAN'et.

Du bør ha litt informasjon om det røde nettverket (skolenettverket).

Internet gateway og DNS servere. Du bør sette opp det røde nettverkskortet til å motta IP fra skolen sin dhcp server, men det beste hadde vært å kjøre fast IP. Dersom du skal ha fast IP må du få vite følgende info fra skolenettverket:

 

Hvilken IP kan du bruke på serveren din

Subnett mask

Hvilken IP til Internet Gateway

DNS servere

-skriv ned denne informasjonen-

 

Du bør også bestemme deg for hvilken IP det grønne nettverket ditt skal ha. Du bør velge en IP-range som ikke ligger i samme subnett som skolenettverket.

Dersom skolenettverket benytter seg av IP-range 192.168.1.1-192,168.1.255 bør du bruke f.eks 192.168.100.1-192.168.100.255 eller kanskje enda bedre 10.0.0.1-10.0.0.255

 

Det grønne nettverket ditt skal ha fast IP-adresse. En grei addresse er den første addressen i den IP-range du har valgt. F.eks 10.0.0.1

Subnet mask blir 255.255.255.0

Gateway blir 10.0.0.1

Primary DNS blir 10.0.0.1

Secondary DNS blir den DNS-serveren som skal brukes for å finne fram nettaddresser. Dette blir DNS'en til nettleverandøren. Den blir ganske sikkert brukt på det grønne nettverket og vil mest sannsynlig være en addresse som ikke starter med 192.x.x.x, 172.x.x.x, eller 10.x.x.x

 

Når du konfigurerer DHCP serveren skal du bruke følgende informasjon:

 

Range:

Pass på att ikke IP-range inneholder IP'en til serveren. Dersom serveren din har ip 10.0.0.1 på grønnt nettverk vil din IP range bli noe slikt som 10.0.0.10-10.0.0.210 (200 ipadresser er sikkert rikelig)

Subnett:

255.255.255.0

Primary DNS:

IPaddressen til serveren din i dette eksempelet 10.0.0.1

Secondary DNS:

DNS serveren til nettleverandøren din

Default lease:

720 minutt (12timer)

Max lease:

1440 (24timer)

Domain name suffix:

skriv det du vil, skolelan, nettparty, osv..

 

Etter installasjonen er ferdig kan du prøve om alt fungerer. Dersom du får ip og slikt på det grønne nettverket, kan du logge inn på webgrensesnittet. Det beste er å bruke https://10.0.0.1:445 for en sikker og kryptert forbindelse..

 

Nå kan du bruke denne guiden

Lenke til kommentar

Ville fått tak i en pc du kan bruke som server, instalere det oset du vil bruke.

Så ville jeg satt meg ned og konfigurert dette. Da selvfølgelig i forkant av arrangementet. Da har du også mulighet til å spørre hvis det er enkelte ting du ikke skjønner/får til.

 

Det kan også være greit å se på hvilke tjenster du kan ha på servern. Altså at du settter deg inn i litt mer enn bare det nødvendige. Kan være greit hvis f.eks servern crasher etc.

Lenke til kommentar

Jeg snakket nettopp med en kar som har vært med på å arrangere flere skole-LAN, og ifølge han så er det backbonen sin oppgave å sende ut ip-adresser, og det var deg jeg også mente det gjorde, så ifølge han skal jeg ikke ha bruk for en DHCP-server...

 

Blir litt forvirret... :(

Endret av Vaag1991
Lenke til kommentar

Backbone er et navn på hovedswitchen som sitter før dhcp serveren og eventuelt andre servere.

Dette er altså den switchen alle andre switcher blir koblet til. Det finnes ingen backbone switcher som gir ut ipadresse.

Du kan i såfall bruke en router. Men den vil bli veldig treg, har få konfigurasjonsmåter og vil sansylig vis krasje en del ganger under lanet. Pga stor belastning.

 

En dhcp og dns server er nødvending. Uansett hvordan man vrir og vender på det.

Lenke til kommentar
En dhcp server sin hovedoppgave er å dele ut ipadresser til hver enkelt pc som kobler seg til nettverket. Denne har også ansvar for å dele ut internett.

Dns server (Dynamic Name Server) oversetter ipadressen til navnet på datamaskinen din, noe som gjør at du f.eks kan skrive server i steden for 192.168.0.X.

 

DNS står ikke for dynamic name server, det står for domain name system eller domain name service. DDNS derimot står for Dynamic domain name service.

 

Hva mener du med at den også deler ut internett? Det en DHCP server deler ut er i hovedsak ip adresse, netmask, default gateway og DNS servere.

 

Er enig i at det er viktig å ha en egen DNS server i nettet.

Lenke til kommentar

Så sånn som jeg har skjønt det vil en DHCP-server sitt formål være det samme som en router? Å "gi" nett til alle PC-ene, men en DHCP server brukes når det gjelder større arrangementer enn 2 PC-er i heimen?

 

Men går det an å sette opp en server som både kjører DHCP og DNS? Og hvordan skal vi i såfall kjøre DNS?

 

Fortsatt litt forvirret... :hrm:

Lenke til kommentar
Så sånn som jeg har skjønt det vil en DHCP-server sitt formål være det samme som en router? Å "gi" nett til alle PC-ene, men en DHCP server brukes når det gjelder større arrangementer enn 2 PC-er i heimen?

7085207[/snapback]

Det er riktig :) En ruter har innebygget DHCP server. For å forenkle det litt så er det DHCP serveren som skiller en ruter og en switch.

Lenke til kommentar
Det er riktig :) En ruter har innebygget DHCP server. For å forenkle det litt så er det DHCP serveren som skiller en ruter og en switch.

7085493[/snapback]

Nei, DHCP har egentlig ikke noe med forskjellen på router og switch å gjøre, men det er nok mange som tror det i og med at flertallet av såkalte bredbåndsroutere består av både router, switch og DHCP-server (og gjerne brannmur også).

 

Switchen og DHCP-serveren i bredbåndsroutere er der for at det skal være enkelt å koble til en eller flere PCer i et hjemmenettverk/lite kontornettverk uten separate servere og switcher, men de har strengt tatt ikke noe med selve router-delen å gjøre (bortsett fra at switchen nødvendigvis er forbundet med routeren).

 

Switcher jobber med (fysiske) MAC-adresser på LAN'et (i betydningen lokalt nettverk, ikke LAN-party) mens routere jobber med (logiske) IP-adresser. Typisk bruker du switcher for å forbinde alle PCen i et LAN, mens routerens oppgave typisk vil være å knytte LAN'et til et WAN, som kan være internett eller et større bedriftsnettverk med flere avdelinger/lokasjoner med hver sin router, som igjen via en router i et sentralt knutepunkt kan være tilknyttet internett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...