Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Nye bilpriser fra nyttår


bonito

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Dette synes jeg er positivt.

Miljø er nå engang viktigst.

7014221[/snapback]

 

Bortsett fra at dieselbiler uten partikkelfilter slipper ut en rekke andre giftige stoffer som er farlige for miljøet utenom Co2 så. Allergikere i storbyene går dårlige tider i møte når andelen dieselbiler kommer til å øke som følge av de nye avgiftene.

Lenke til kommentar
Dette synes jeg er positivt.

Miljø er nå engang viktigst.

7014221[/snapback]

 

Bortsett fra at dieselbiler uten partikkelfilter slipper ut en rekke andre giftige stoffer som er farlige for miljøet utenom Co2 så. Allergikere i storbyene går dårlige tider i møte når andelen dieselbiler kommer til å øke som følge av de nye avgiftene.

7018288[/snapback]

 

 

 

 

Her har du oversikt over noen merker MED og UTEN partikkelfilter...

 

 

 

Audi:

Audi A3, 105 hk: Standard.

Audi A3, 140 hk: Ikke standard.

Audi A3, 170 hk: Standard.

Audi A4, 115 hk: Ikke standard.

Audi A4 140 hk: Standard.

Audi A4 170 hk: Standard.

Audi A6 : Standard alle modeller.

(Partikkelfilter koster 5600 kroner til Audi)

 

Ford:

Ford Mondeo: Ikke tilgjengelig.

Ford Focus: Kun tilgjengelig på 109 hk.

Ford C-Max: Kun tilgjengelig på 109 hk.

Ford S-Max: Kun tilgjengelig på 140 hk.

Ford Galaxy: Kun tilgjengelig på 140 hk.

(Partikkelfliter koster 6500 kroner).

 

Mitsubishi:

Ingen modeller selges med partikkelfilter.

Det er heller ikke tilgjengelig for ettermontering.

 

Opel:

Opel: Standard på alle Corsa, Zafira og Meriva.

 

Opel Astra 90 hk: Ikke standard.

Opel Astra 100 hk: Ikke standard.

Opel Astra 120 hk: Ikke standard.

Opel Astra 150 hk: Ikke standard.

 

Opel Vectra stasjonsvogn, 100 hk: Standard.

Opel Vectra, stasjonsvogn, 120 hk: Standard.

Opel Vectra, stasjonsvogn, 110 hk: Standard.

 

Opel Vectra kombi, 90 hk: Ikke standard.

Opel Vectra kombi, 120hk: Ikke standard.

Opel Vectra kombi, 110 hk: Ikke standard.

 

Peugeot:

Peugeot 1007, 68 hk: Ikke standard

 

Peugeot 206, 68 hk: Ikke standard.

 

Peugeot 207, 68 hk: Ikke standard.

Peugeot 207, 90 hk: Ikke standard.

Peugeot 207 109 hk: Standard

 

Peugeot 307 Kombi: Ikke standard.

Peugeot 307, 90 hk: Ikke standard.

Peugeot 307, 109 hk: Partikkelfilter

Peugeot 307, 136 hk: Partikkelfilter

 

Peugeot 307 SW, 90 hk: Ikke standard.

Peugeot 307 SW, 109 hk: Standard.

Peugeot 307 SW,136 hk: Standard.

 

Peugeot 407 Sedan/SW, 109 hk: Standard.

Peugeot 407 Sedan/SW,136 hk: Standard.

 

Peugeot 407 Coupé, 204 hk: Standard.

 

Peugeot 607,136 hk: Standard.

Peugeot 607, 204 hk: Standard.

 

Peugeot 807, 110 hk: Standard.

Peugeot 807,120 hk: Ikke standard.

Peugeot 807, 136 hk: Standard.

(Partikkelfilter er enten standardutstyr eller ikke tilgjengelig på Peugeots dieselmotorer. Partikkelfilter kan med andre ord ikke fås som ekstrautstyr).

 

Saab:

Saab: Standard på alle modeller.

 

Skoda:

Skoda Octavia 105 hk: Ikke standard.

Skoda Octavia 140 hk: Standard.

Skoda Octavia 170 hk: Standrad.

(Partikklefilter koster 4900 kroner til Skoda)

 

Toyota:

Toyota Corolla 90 hk: Ikke standard.

 

Toyota Corolla Verso 116 hk: Ikke standard.

Toyota Corolla Verso 136 hk: Ikke standard.

Toyota Corolla Verso 177 hk: Standard.

 

Toyota Avensis 177 hk: Standard*

(* Har dobbeltvirkende katalysator som også fjerner NOx)

Toyota Avensis 116 hk: Standard.

Toyota Avensis 136 hk: Ikke standard.

Toyota Avensis 150 hk: Ikke standard.

 

Totota RAV 4 136 hk: Ikke standard.

Toyota RAV 4 150 hk: Ikke standard.

Toyota RAV 4 177 hk: Standard.

(Partikkelfilter koster 8500 kroner pluss 0,6 timer montering).

Volkswagen:

VW: Alle modeller 105 og 140 hk: Ikke standard.

VW: Alle modeller 170 hk: Standard.

Lenke til kommentar

Konsekvensene av disse avgiftsendringene blir at omtrent alle som kjøper ny bil velger diesel.

 

F.eks vil en VW passat 1,9 105 hk tdi som i dag koster 310k, koste ca 275k fra nyttår. En VW passat 1,6 102 hk bensin vil stige i pris fra 260k til ca 275k. Det er jo innlysende at man velger TDI-modellen dersom de to koster det samme. Hvis ikke bilbransjen justerer prisene på egen hånd, vil sannsynligvis 1,6-literen gå ut av sortimentet i Norge...

Lenke til kommentar

Jeg diskutere de nye bilavgiftene med en miljøverner på torget i dag, og mangelen på kunnskaper om moderne dieselbiler (eller biler generelt for de del) er mildt sagt skremmende, argumentene deres mot dieselbiler er omentrent på 70 talls nivå, og om ikke det var ille nok så dukket det opp masse miljøfjortiser der som ivertfall ikke har peiling på bil som heiv seg til å begynte å "flame" meg fordi jeg var "ignorant" og det som verre er. De samme tendensene er også å se i mange av de "reflektere" diskusjonene på VG og Dagbladets forum ang den nye avgiften, rett å slett tragisk. Jeg liker de nye avgiftene veldig godt og med Euro V kravene som kommer i 2008 så ser jeg ingen grunn til å bli bekymret for folks helse.

Lenke til kommentar
Hvordan tror dere dette vil slå inn på bruktmarkedet over sikt? Og vil ett større dieselforbruk kunne spille inn på dieselprisen?

7018609[/snapback]

 

Dette med bruktprisene er spennende. De som har kjøpt ny dieselbil i det siste, vil vel merke et massivt verditap når nye biler koster det samme som det man kan få for en seks måneder gammel bil. Men vil de som har kjøpt nye bensinbiler merke oppgang? Neppe, for etterspørselen etter bensinbiler vil trolig gå ned. Med andre ord: Det kan ligge an til en generell prisnedgang på nye bruktbiler. Hva skjer med prisnivået for biler med automatgir? Det vil trolig bli solgt færre biler med automatgir, men vil etterspørselen på bruktmarkedet gå ned? Og hva med 4WD? Uansett tror jeg at de som om ett-to år skal kjøpe nesten nye, mindre biler med manuelt gir og dieselmotor, vil oppleve en kraftig prisnedgang ift. i dag.

 

Hva tror dere?

 

EDIT: Trykleif

Endret av perjohan
Lenke til kommentar
Hvordan tror dere dette vil slå inn på bruktmarkedet over sikt? Og vil ett større dieselforbruk kunne spille inn på dieselprisen?

7018609[/snapback]

 

Dette med bruktprisene er spennende. De som har kjøpt ny dieselbil i det siste, vil vel merke et massivt verditap når nye biler koster det samme som det man kan få for en seks måneder gammel bil. Men vil de som har kjøpt nye bensinbiler merke oppgang? Neppe, for etterspørselen etter bensinbiler vil trolig gå ned. Med andre ord: Det kan ligge an til en generell prisnedgang på nye bruktbiler. Hva skjer med prisnivået for biler med automatgir? Det vil trolig bli solgt færre biler med automatgir, men vil etterspørselen på bruktmarkedet gå ned? Og hva med 4WD? Uansett tror jeg at de som om ett-to år skal kjøpe nesten nye, mindre biler med manuelt gir og dieselmotor, vil oppleve en kraftig prisnedgang ift. i dag.

 

Hva tror dere?

 

EDIT: Trykleif

7021662[/snapback]

 

 

 

Jeg tror ikke det blir noen nedgang i salg av biler med automatgear, snarere tvert imot.

Trenden har lenge vært en økning i salget av automatgear, og flere biler med diesel gjør nok ikke oppgangen noe mindre.

Diesel og automat er jo genialt...

Lenke til kommentar

Selv om 4x4 og automagir straffes i det nye systemet så blir fremdeles

disse bilene billigere så lenge de har en god dieselmotor.

 

Passat 2.0 TDI Sportline (man) blir 21.500kr billigere

Passat 2.0 TDI Sportline (DSG) blir 13.000kr billigere

Passat 2,0 TDI Sportline (4Motion) blir 9221kr billigere

 

Selv en Toyota Landcruiser 100 4,2TDI med 4x4 + Automat

blir 14 334kr billigere

 

Så jeg tror at 4x4+Automat+Diesel blir å bli enda mer populært en det har vært før.

Lenke til kommentar

Flott!

 

Da får vi en økning av NOX forurensing (nitrogenoksid), og muligens en økning i partikkelstøv ettersom partikkelfilter er tilleggsutstyr på flere modeller.

 

En økning av partikkelstøv i storbyer, særlig Oslo på vinterstid er jo slett ikke ønskelig - kanskje det blir fulgt opp med en ytterligere reduksjon i "miljøfartsgrenser" langs innfartsårene? Et økt forbruk på billig diesel trygler dessuten om en utjevning i avgiftsnivået mellom bensin og diesel..

Lenke til kommentar

Nå er der snart bare svovelfri diesel å få på pumpene her i landet og

det blir å redusere SO2 utslippene med 240 tonn i året og reduserer NOX og partikkel utslippene betrakelig.

Dieselbiler kunne ha fått veldig rene avgasser om syntetisk diesel hadde vært tilgjengelig, det flotte er at du kan lage det av søppel, kloakk, tre og kull og miljøgevinsten gjeller både på nye og gamle dieselbiler.

Lenke til kommentar

Drittregjering! Man blir jo nesten tvunget til å velge diesel når man ikke har råd til bensin!

Har ikke noe imot diesel, tvert imtot, men noen vil ha bensin også!

Bensinbiler var mer enn dyr nok fra før, nå er prisene bare helt urealistiske!

 

Begynner å bli drittlei dette miljø greia nå, miljø her og miljø der!

Og dette ska vi bileiere som kjører bensinbil straffes så mye for :(

Lenke til kommentar
Drittregjering!  Man blir jo nesten tvunget til å velge diesel når man ikke har råd til bensin!

Har ikke noe imot diesel, tvert imtot, men noen vil ha bensin også!

Bensinbiler var mer enn dyr nok fra før, nå er prisene bare helt urealistiske!

 

Begynner å bli drittlei dette miljø greia nå, miljø her og miljø der!

Og dette ska vi bileiere som kjører bensinbil straffes så mye for  :(

7025728[/snapback]

Ja uff, leit det der, de som bevisst forurenser mer enn andre skal straffes for det.

Veldig urettferdig.

Lenke til kommentar
Drittregjering!  Man blir jo nesten tvunget til å velge diesel når man ikke har råd til bensin!

Har ikke noe imot diesel, tvert imtot, men noen vil ha bensin også!

Bensinbiler var mer enn dyr nok fra før, nå er prisene bare helt urealistiske!

 

Begynner å bli drittlei dette miljø greia nå, miljø her og miljø der!

Og dette ska vi bileiere som kjører bensinbil straffes så mye for  :(

7025728[/snapback]

Ja uff, leit det der, de som bevisst forurenser mer enn andre skal straffes for det.

Veldig urettferdig.

7025792[/snapback]

 

Ehh, tru du man kjøpe seg bensinbil for å forurense mer med vilje`?

Me VILJE? Herregud!

 

Mener du at alle skal kjøre diesel du da`?

Lenke til kommentar
Drittregjering!  Man blir jo nesten tvunget til å velge diesel når man ikke har råd til bensin!

Har ikke noe imot diesel, tvert imtot, men noen vil ha bensin også!

Bensinbiler var mer enn dyr nok fra før, nå er prisene bare helt urealistiske!

 

Begynner å bli drittlei dette miljø greia nå, miljø her og miljø der!

Og dette ska vi bileiere som kjører bensinbil straffes så mye for  :(

7025728[/snapback]

Ja uff, leit det der, de som bevisst forurenser mer enn andre skal straffes for det.

Veldig urettferdig.

7025792[/snapback]

 

Ehh, tru du man kjøpe seg bensinbil for å forurense mer med vilje`?

Me VILJE? Herregud!

 

Mener du at alle skal kjøre diesel du da`?

7025809[/snapback]

Hvorfor ikke? Du vet at de forurenser mindre, og nå er de i tillegg billigere både i innkjøp og drift, så jeg ser ikke noen grunn til at du skal syte bare fordi du "VIL" kjøre bensinbil. De fleste biler som selges er uansett fint i stand til å kjøre langt over våre fartsgrenser, og har moment nok til å foreta forbikjøringer der det er forsvarlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...