Gå til innhold

Alle skjermkort blir utrangert til neste år


Spartan

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tant og fjas. Selv om det kommer en ny teknologi, betyr det ikke at prisene på forrige generasjon dumpes til en liten brøkdel av startprisen.

 

Og jeg tviler på at det er mange spill som har implementert DX10 med det første. Dermed vil nok de gode gamle x1950/7950 være høyst potente en god stund fremover.

 

Men hva i f... er poenget med denne tråden?

Lenke til kommentar

Du kan regne med at BaronKanon har rett. Pruksjonsomkostningene ved dagens toppkort er langt høyere enn et"noen hundrelapper". På sikt vil de falle i pris - men først må nye kort komme i handelen, bli stabile og ikke minst vise at de duger til den type software (spill er også software) som er ute i matkedet.

Lenke til kommentar

Det som skjer er at de gamle toppkortene fases ut når de nye kommer. I utfasingsperioden så går prisen selvfølgelig ned, men ikke til "et par hundrelapper".

 

Situasjonen nå er også litt spesiell ved at toppkortet til ATI koster "bare" ca 3500 Kr. Vanligvis ligger toppkort på rundt 4500 Kr så det blir spennende å se hvordan trenden fremover blir.

Lenke til kommentar
Med Vista og DX10 så regner jeg med at alle ekte datanerder "må ha" nytt skjermkort til neste år. I så fall blir vel dagens toppkort X1900/7950 solgt til noen hundrelapper om et par mnd ?

 

haha..ønsketenking fra din side..

7012480[/snapback]

 

Kanskje det, men legg merke til at jeg siktet til toppkortene. Jeg mener folk som er villig til å bruke over 3000 på et skjermkort ikke kommer til å sitte på gjerde når Vista og Dx10 kommer. Bruktmarkedet kommer da til å "rene" over av slike brukte skjermkort. Nettbutikkene kan da bli nødt til å selge restlagrene sine for slikt og ingenting.

 

Altså vil Vista og dx10 bli en stor milepæl innen skjermkortverdenen.

Endret av Spartan
Lenke til kommentar

Tviler på at de faller så mye i pris.

 

DX10 vil (etter ryktene) ikke bli integrert i vista med den første utgaven.

Den kommer noe senere.

 

Ser jo også ut som om nvidia kortene kommer til å falle litt hvis G80 kortene kommer ut til neste måned.

 

Så jeg tror ikke de vil falle TIL noen hundrelapper, men heller falle MED noen hundrelapper.

 

Spørs jo også hvor mange hundrelapper du tenkte på da, 17-25 kanskje? :tease:

Lenke til kommentar

Prøv å holde denne diskusjonen litt seriøs, jeg har fjernet noen poster og delt ut en warn.

 

Til saken er det ikke så mye annet å si enn at det er totalt urealistisk, det er jo bare å se på bruktprisene på ex-toppkort i dag, eller se hvordan de har ligget de siste 5 årene, det er absolutt ingenting som tyder på at toppkortene faller så fort i pris.

 

AtW

Lenke til kommentar

når dato begynner folk å kjøpe dx10 kort, dvs at majoriteten har gått over til vista? er det dette år, neste år, 2008? om jeg er uklar, så tenker jeg hva entusiaster, mainstream, etc. Når er alle pcer på webshops/laptops med vista og dx10 integrert mener jeg, vil dx9 kort funke i vista og sånt. utrangert eller prisrangert til gi litt vekk og ta tilbake med den andre hånda pris.

Lenke til kommentar
hvis man kjører en X1900 så trenger du ikke å bytte før om 1 år:)

7020989[/snapback]

 

Det er feil fordi R600 og G80 kommer også til å få en kraftig ytelsesøkning i DX9.

7021086[/snapback]

 

Det er feil? Jeg har da et eldre kort en x1900, og jeg trenger ikke å bytte før om et år, hvorvidt man trenger å bytte spørs jo etter hva slags behov man har på grafikkfronten.

 

AtW

Lenke til kommentar

og hvorfor er toppkorten såpas høyt priset ?

jeg tror det er fordi det er noen som har mye penger - som er vilig til å betalle "overpris" .

hadde folk tolmodighet til å vente til produsentene og utsalgene var tvunget til å selge til lavere pris så hadde også toppkortene ver mye biligere. kansje noen tusen.

 

nå er det sikkert noen some menre at det vil sinke utviklingen men jeg tror nå det motsatte. da vil flere kjøpe de nye skjermkorten og utviklingen går raskere.

Lenke til kommentar

Uansett hva som skjer, kommer ikke de "gamle" toppkorta til å bli solgt til et par hundrelapper. Hvis de ikke blir solgt, blir de destruert!! :ohmy:

 

Dere skulle bare visst hvor mye nye varer (alle slags) som blir skrota for ikke å ta plass på lageret. Dette gjelder alle typer varer som selges over disk i dette landet, fra støvsugere, barbermaskiner til bremsetromler og eksospotter til lastebiler :thumbdown:

 

De dumper ikke prisen på de nestbeste når de kommer med et nytt produkt, da vil jo (nesten) ingen kjøpe de dyreste :nei:

Endret av HjallaPC
Lenke til kommentar
og  hvorfor er toppkorten  såpas høyt  priset ?

jeg  tror  det  er  fordi det  er  noen som har mye penger  - som er  vilig  til å betalle "overpris" .

hadde folk tolmodighet  til å vente  til produsentene og  utsalgene var tvunget til å selge  til lavere pris så hadde også toppkortene  ver  mye  biligere. kansje  noen tusen.

 

nå er  det sikkert noen  some menre at det vil sinke utviklingen  men jeg  tror nå det motsatte. da vil flere kjøpe  de nye skjermkorten  og  utviklingen  går raskere.

7021396[/snapback]

Grunnen til at toppkorta er såpass dyre er pga det enkle forholdet supply-demand.

Som regel klarer ikke de store grafikkprodusentene å lage så sinnsykt mange velfungerende kjerner for de absolutt råeste kortene og derfor må de kjernene som faktisk fungerer selges dyrt. Hvis man lager 100 kjerner til 40kr per stk (litt høy pris pga mye Research og utvikling bak ny banebrytende teknologi) og kun 10 av dem funker på "riktig" hastighet med alle pipelines åpne, ja da må de fungerende selges dyrt. De som funker "sånn halvveis" kan selges til en lavere pris etter å ha kuttet ut ikke-fungerende pipelines og begrenset hastigheten litt.

 

Et veldig dårlig eksempel kanskje (Jeg aaaner ikke hva ting koster og hva de selges videre for):

Si at hver velfungerende super-kjerne i begynnelsen koster 250kr å lage. Så selges den videre til grafikkprodusentene for 500kr, grafikkortprodusentene legger til 768MB DDR3 til 400kr. Grafikkortene produseres på x-lags PCB sammen med komponenter for tilsammen 300kr. Nå har kortet kostet til sammen 1200kr å lage. Det importeres til Norge og selges videre til butikkene for 2500kr etter toll. Butikkene selger de videre for 5000kr inkludert moms.

 

Etterhvert som man får tweaket prosessen litt, vil flere og flere cores funke og prisen kan synke. Dette tar som regel *tid*. *Tid* er nøkkelordet her. Grunnen til at ting blir billigere etterhvert er ikke nødvendigvis fordi grafikkchip-produsentene er slemme med de som først kjøper et splitter nytt kort. Det er mye dyrere å lage hver chip i begynnelsen av produksjonen. Når det er få chiper på markedet blir prisene automatisk høye. Hvis folk ikke kjøper de dyreste (og beste) kortene vil ingen produsere så dyre (og relativt sett gode) kort lengre. Det er ikke vits å lage og utvikle et kort til 4000kr hvis det må selges med tap. Det vil kun produseres kort som er "høvelig" gode (som GeForce 7600).

Både Ati og nVidia slåss så busta fyker for å gi mest mulig ytelse per krone. Jeg vil tro både nVidia og Ati ville senket prisene på sine kort hvis de kunne og det var lønnsomt slik at de kunne spise markedsandeler.

I mange nisjer av salgsmarkedet "vet" man at det er de rimelige tingene i kvantum man tjener penger på. Ofte selges billige-middels ting for 3-4 ganger innkjøpsprisen, mens de dyreste tingene selges for kanskje 60% mer enn markedsprisen.

 

Man kan sammenligne med biler. Folk kjøper ferrarier og lambo-er. Hvis det ikke kjøpes lambo-er til 4mill så er det ikke dermed sagt at produsentene vil senke prisene til 400.000kr. Det ville jo gitt et dundrende underskudd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...