Gå til innhold

Alle skjermkort blir utrangert til neste år


Spartan

Anbefalte innlegg

Med Vista og DX10 så regner jeg med at alle ekte datanerder "må ha" nytt skjermkort til neste år.

7012153[/snapback]

Sikkert mange som bare MÅ ha Vista. Men det spørs vel om de som har hodet kaldt hopper på med det første. Hva skal man med Vista egentlig - treigt er det, mye glitter og fjas som i alle falle jeg kommer til å skru av likevel. For spill vil vel ikke Vista ha noe for seg (foreløpig):

http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2850&p=3

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
og  hvorfor er toppkorten  såpas høyt  priset ?

jeg  tror  det  er  fordi det  er  noen som har mye penger  - som er  vilig  til å betalle "overpris" .

hadde folk tolmodighet  til å vente  til produsentene og  utsalgene var tvunget til å selge  til lavere pris så hadde også toppkortene  ver  mye  biligere. kansje  noen tusen.

 

nå er  det sikkert noen  some menre at det vil sinke utviklingen  men jeg  tror nå det motsatte. da vil flere kjøpe  de nye skjermkorten  og  utviklingen  går raskere.

7021396[/snapback]

Grunnen til at toppkorta er såpass dyre er pga det enkle forholdet supply-demand. Som regel klarer ikke de store grafikkprodusentene å lage så sinnsykt mange velfungerende kjerner for de absolutt råeste kortene og derfor må de kjernene som faktisk fungerer selges dyrt. Bla bla

 

 

Er enig at når man ser på et marked grunner det i tilbud- og etterspørselteori. Din beskrivelse er en del av sannheten, men den virkelig grunnen for høye og mange forskjellige modeller og priser er at produsentene deler opp markedet med forskjellige versjoner, for å utnytte betalingsviljen til konsumentene best mulig. De ville ikke solgt alle kortene som toppkort for 2.50 (den som vil skrive noe om 2.50 kan gange tallet med 100 først) selv om de hadde mulighet når de kan selge kortene som forskjellige modeller og tjene mye mer penger. Ser her for seg at de faktisk kan produsere mange nok god brikker til å dekke etterspørselen med en enhetskostnad på f.eks halvparten av salgsinntekten.

 

Trenger ikke å være noe feil med brikkene, eller få produserte toppeksemplarer, bare fordi de selges i nedskalerte versjoner, det er rett og slett for å ha et større produktspekter/markedsportofolio. Større produktspekter gjør at man kan nå større deler av markedet og få det til å betale en høyere pris i snitt. Dette ser vi på alle kortene som kan flashes til en bedre versjon, ingenting feil, bare begrenset med software fra produsenten for å ha et ytterligere produkt å tilby til et litt annet prisnivå.

Endret av Peder82
Lenke til kommentar

Det er fortsatt Supply/Demand. :p

En grafikkortprodusent som leder 3D-racet og har mange velfungerende max-ytelse kjerner kan velge å klokke ned og disable pipelines på noen av disse for å opprettholde en lav supply på max-ytelse kortene.

 

Som regel er det vel ofte en kombinasjon av dette og lave yields som fører til høye priser tenker jeg.

Lenke til kommentar

jeg mener at det har mest med status å gjøre.

har man det beste skjermkorte så får han lit høyre status hos mange venner. desuten så er det ikke altid så lurt å kjøpe første utgivelse av et produkt. det er jo ikke onltig " inkjørt" enda.

 

hvorfor kan ikke agp korten også komme mede dx10 og arosmit ( det nye windwos brukersnitet).

 

hvist en produsent er intresert i markedandeler og inger kjøper de dureste skjermkortene så blir han nødt til å lage dem biligere.

det kan vere at mange er intrsert i bedre skjermkort men har ikke råd .

 

skal en produsent kaste et toppkort fordi at det er ingen som har råd til å kjøpe det selv om de trenge den nye ytelsen ?

Lenke til kommentar
jeg  mener at  det har  mest med status å gjøre.

har  man det  beste  skjermkorte så får  han lit høyre status  hos  mange  venner. desuten så er  det  ikke altid så lurt å kjøpe  første utgivelse av et produkt. det er jo ikke onltig " inkjørt" enda.

 

hvorfor kan ikke agp  korten  også komme mede  dx10 og  arosmit ( det nye  windwos brukersnitet).

 

hvist  en  produsent er intresert i markedandeler og  inger  kjøper  de dureste skjermkortene så blir  han nødt til å lage  dem  biligere.

det kan vere at mange  er intrsert i bedre skjermkort  men har ikke råd .

 

skal en produsent  kaste et toppkort fordi at det er ingen  som har råd til å kjøpe det  selv  om de trenge  den nye  ytelsen ?

7028459[/snapback]

Jeg kan så klart ikke uttale meg for andre enn meg selv, men grunnen til at jeg har hatt high-end kort de siste åra (GF Ti4600, Radeon 9700Pro, <militæret> X800XT, 2x GF 7800GT, 2x GF 7900GT) er at jeg vil at de få minuttene jeg spiller i uka skal være så underholdende og bra minutter som mulig. Jeg bryr meg fint lite om hva andre mener.

 

Aeroglass fungerer på det meste av DirectX 9.0c kort som allerede finnes. Om noen velger å putte DX10 kort på AGP-bus gjenstår å se.

 

Hvis en produsent er opptatt av mest mulig markedsandeler, deler han markedet i mindre sektorer og prøver å ta markedsandeler i hver av disse. (Ultra-high-end, high-end, mid-end, low-end osv) Han vil prøve å finne ut hva et ultra-high-end kort bør koste for at han skal tjene mest mulig i ultra-high-end markedet. Hvis han finner ut at ingen kjøper kort i dette markedet eller at det vil bli for dyrt og konkurrere her vil han simpelthen kutte denne markedssektoren ut og heller fokusere på f.eks. high-end markedet. Resultatet av dette er at vanvittig høyt klokkede kort klokkes ned for å passe inn i en lavere markedssektor. Få av kortene fra ultra-high-end markedet vil nå high-end markedet før et nytt ultra-high-end kort er født.

Hvis en grafikkort produsent plutselig pøser ukontrollerte mengder av ultra-high-end kort på markedet (i motsetning til å klokke de ned eller kaste de) vil markedet bli "ødelagt" i en tid fremover. Både for denne produsenten og konkurrentene. Det har de ikke råd til. Derfor kastes det kort. Det kalles kapitalisme. ;)

 

(Vær så snill å rett meg om nødvendig. Jeg har aldri studert økonomi...)

Lenke til kommentar

det er egentlig ganske logisk at produsenten ønsker at men skal betalle mest mulig for produktet men et grafikkkort til 5 tusen kronner til hjemmebruk blir overkill.

 

 

en tanke: hvor mye av den tottale verdien/kostnaden av en komplett pc ( selve pcen med skjerm og høytalere, inkuder noen programmer) synes dere at grafikkkorte skal ha ?

 

 

de er da ikke meningen at man skal kaste pcen bare fordi det kommer et nytt oprativsystem. det er det mange som hadde tapt på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...