Gå til innhold

Pianotråden, diskutér her


rabbitmonster

Anbefalte innlegg

Hvis du virkelig skal ha en helt naturtro opplevelse blir det jo like dyrt som vanlige piano nesten igjen. Må jo ut med vanvittig mange lapper for de helt gode digitale pianoene. Men man får jo helt kurrante el-pianoer (stage-pianoer) til alt mellom 10 og 30 tusen.

 

Har også et Clavinova i heimen. Virkelig bra å spille på, samt får man jo litt artige ekstralyder og muligheter for å spille inn i midi. Så det er ofte et godt valg av elpiano.

Når jeg snakker om naturtro spilleopplevelse, mener jeg at du får gode tangenter, samt en solid pianolyd. Jeg snakker ikke om at du lurer på om du spiller på et elektrisk eller akustisk instrument, fordi instrumentet er realistisk.

 

Som du sier er clavinova en god investering om du er ute etter et godt instrument, som også er et fint stuemøbel.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Har en søster på 10 år som spiller piano, hun spiller mer eller mindre bare klassisk (da det er det hun får i lekse av spillelæreren). Hun liker det, men en jente på 10 år blir kanskje litt lei av å bare spille klassisk. Så det jeg lurte på er om noen vet om noen gode sider med noter til låter som er litt mer kjent for 10åringer.

 

Vet ikke helt hvordan jeg skal si hvilket nivå hun ligger på, men hun er hvertfall langt bedre enn de fleste 10åringer.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke noen ekspert på hva som er kjent for tiåringer, men hvis du går til musikkforhandler har de ofte noen bøker med bare norske sanger i. (Sanger som "trollmor har lagt sine elleve små troll" og lignende.)

Går det ikke også ann å spørre musikklæreren om å få noen sanger som er litt mer kjente? :)

Ellers er det vel bare å finne ut hva hun hører på av musikk, og se om du kan skaffe notene til de sangene.

 

EDIT: Kanskje hun vil like "Mad World" (cover) av Gary Joules. Du finner sangen på youtube.

Endret av Emomilol
Lenke til kommentar

Hvem Sæverud? :) Elsker å spille Sæverud så nå ble jeg litt missunnelig :p

 

La henne prøve seg på Beatles, det er sikkert passe vanskelig og det er kjente melodier :)

 

Angående noter så har jeg rundt 2000 noter så om du skulle ha problemer med å skaffe kan jeg maile deg de. Nå vet ikke jeg hvor mye musikk en 10-åring har hørt, så er vanskelig å komme med noen direkte forslag..

Endret av Lord-of-the-End-Times
Lenke til kommentar
Hun er nok for stor til sånne barnesanger, tenkte mer på sanger i samme sjanger som Mad World (som hun allerede kan). Altså, låter som går på tv osv.

 

Hun spiller hos Sæverud på Siljustøl, blir nok litt som å banne i kirken og hun spør om å få spille noe annet.

 

Hva med å finne notene til soundtracket til en film hun liker? Det vil antagelig være en stor utfordring å spille en del av dem, men vil kanskje føre til økt motivasjon?

Lenke til kommentar
Hvem Sæverud? :) Elsker å spille Sæverud så nå ble jeg litt missunnelig :p

 

La henne prøve seg på Beatles, det er sikkert passe vanskelig og det er kjente melodier :)

 

Angående noter så har jeg rundt 2000 noter så om du skulle ha problemer med å skaffe kan jeg maile deg de. Nå vet ikke jeg hvor mye musikk en 10-åring har hørt, så er vanskelig å komme med noen direkte forslag..

Merk at det er snakk om sønnen til Harald Sæverud, ikke selve komponisten, som vi alle holder kjær og som døde for en god del år siden.

Lenke til kommentar

Takker for svar...

 

Som Snorre sier så er det sønnen hun spiller hos.

 

Tror faktisk vi har noen gamle bøker med noe Beatles i. Mulig hun liker det. Er vel verdt å prøve.

 

Saken er at hun er god å spille. Veldig god for alderen, men det virker som om de for hun, ukjente stykkene, tar fra hun litt av gleden. Ikke fordi hun ikke liker de, men fordi når hun spiller for venner så ser de bare dumt på hun. I motsetning til når hun spiller Super Mario-sangen med kun pekefingeren, noe de syns er helt fantastisk.

Endret av Arbakadarba
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Angående noter så har jeg rundt 2000 noter ...

:) Kunne du mailet noe gøy til meg også?

 

Spilte fra 1-9 klasse, og det gikk mye i klassisk og ragtime. Nå, 5(? :p) år etter har jeg kjøpt meg digitalpiano og prøver å ta det opp igjen. Mest fordi jeg vil spille rock/blues, men tror det vil være lurt å øve klassisk/ragtime først for å få det inn i fingrene igjen.

 

Så, har du noe bra til meg? :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...