Gå til innhold

Pianotråden, diskutér her


rabbitmonster

Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Fy så fett, fikk mitt nye keyboard i dag :D Et MONSTER på 88-tangenter. Veide 30kg, jævla stress å bære med seg fra posten. Kjøpte også med Reason og Piano ReFills :)

 

Min første recording ever, bare totalt tilfeldig oppspinn: http://srv1.bounceme.net/piano_test.mp3

Linken din fungerer dessverre ikke for øyeblikket. Men gratulerer med nytt "keyboard". Kanskje mer korrekt å kalle det et stage-piano. ;)

Lenke til kommentar
Fy så fett, fikk mitt nye keyboard i dag :D Et MONSTER på 88-tangenter. Veide 30kg, jævla stress å bære med seg fra posten. Kjøpte også med Reason og Piano ReFills :)

 

Min første recording ever, bare totalt tilfeldig oppspinn: http://srv1.bounceme.net/piano_test.mp3

Linken din fungerer dessverre ikke for øyeblikket. Men gratulerer med nytt "keyboard". Kanskje mer korrekt å kalle det et stage-piano. ;)

 

Hm, skal funke nå .. men takk dere :) Har spilt så mye de to siste dagene at jeg faktisk kjenner det i musklene. Haha.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132
Jeg klarer ikke sånne soloer og jeg har spilt i 5 år :( Har liksom aldri lært meg skalaer og sånn.

Du er ikke alene, greier å dra opp noen akkord-skalaer eller akkord-riff (eller hva enn man kaller det) som låter temmelig bra, men blir tilnærmet bare dunking på akkorden på forskjellige måter. Må lære meg improvisasjon bittelittegranne bedre :p

Lenke til kommentar

Selvlært er i noen tilfeller vellært. Kan desidert si at det gjelder i dette tilfellet. Selv har jeg "faglig" bakgrunn fra privatlærer i klassisk piano. Men det er jo greit det også. Er ganske god på notelesing. Her skorter det på besifringslære, som egentlig er å spille akorder etter et system (ikke spille totalt random noter), med tilhørende skalaer.

Lenke til kommentar
Jeg har en følelse av at "uskolerte" musikere blir romantisert i høy grad, både av dem selv og andre ikke-musikere.

Når ble "han kan ikke noter, han spiller bare etter gehør" utelukkende en positiv ting?

 

Hvem har sagt det er utelukkende positivt? Spør du meg er det virkelig en glede å kunne spille det jeg vil, når jeg vil og hvordan jeg vil, uten å ha noe å forholde seg til. Jeg ser på et piano på en veldig spesiell måte, og kan "høre" hva som kommer før jeg trykker på tangentene.

 

Jeg har planer om å lære meg noter, men har ikke kommet så langt - føler ikke det er nødvendig i det hele tatt. Finner jeg en sang jeg vil spille, spiller jeg den. Noen som har noen gode argumenter for at jeg burde lære meg noter, når jeg klarer meg så bra som jeg gjør uten? Altså, hadde sikkert vært en fordel å kunne skrive ned noe av det jeg komponerer, men det bryr jeg meg ikke så mye om. Spiller heller inn, så kan jeg enkelt høre på det og spille det på nytt om jeg glemmer det en gang :p

 

Er også flittig bruker av MIDI-filer, både for å lese av / spille inn selv. Om jeg f. eks finner en sang jeg vil lære, laster jeg ned en MIDI-versjon, stripper vekk alt utenom f. eks akkorder/melodi, slik at det blir mye enklere å høre hva jeg skal spille. :)

Endret av loathsome
Lenke til kommentar

Hvis du klarer Beethovens Appassionata uten noter skal jeg sleike føttene dine og kalle deg Gud.

 

edit: Begynte å lære improvisasjon hos pianolæreren i dag, fordi han ikke gidder å se meg spille alt perfekt etter noter. Han var rett og slett lei av at han ikke kunne finne noe med noter som jeg ikke skjønte fordi jeg er en jævel på notelesing :p

Endret av Vintermåne
Lenke til kommentar
edit: Begynte å lære improvisasjon hos pianolæreren i dag, fordi han ikke gidder å se meg spille alt perfekt etter noter. Han var rett og slett lei av at han ikke kunne finne noe med noter som jeg ikke skjønte fordi jeg er en jævel på notelesing :p

 

Gjerne post tips og tricks her på forumet hvis du føler for å lære bort litt. :)

 

Er det noen av dere som klarer å "høre" hvordan et musikkstykke er/skal spilles bare av å se på notene? (Et musikkstykke dere ikke har før, altså.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...