Gå til innhold

Pianotråden, diskutér her


rabbitmonster

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
EDIT: En mulighet er jo softsynther. Da har du en software på pc'en din som du kjører synthen igjennom. Da kan du kjøpe et skikkelig midi-keyboard som koster rundt 4000,- og alikevel få noen av de beste lydene på markedet.

8722320[/snapback]

Har disse veide tangenter? De midi-keyboardene jeg har sett har kun hatt uveide og 4-5 oktaver.

Lenke til kommentar
Er det noen som kan anbefale meg metal band med keyboard/synth utenom Dream Theater? Bandet mitt har problemer med å finne sanger som keyboardisten kan få en bra stemme på. Eller har noen bra måter til å lage stemmer til han? Eventuelt gi litt veiledning på hvordan lyder han skal bruke.

Vi prøver å lage stemmer til han, men det ender bare med at han ikke skal spille noe utfordrende i det hele tatt. Det kan ikke være så veldig vanskelig, han har bare spilt i et år eller noe.

 

Takker for svar.

9205083[/snapback]

 

 

Når du sier "stemmer", regner jeg med du mener patch (f.eks. en strings-patch eller en trompet-patch).

 

Jeg vil da stille et viktig spørsmål før jeg kan komme med noen spesielle råd: hvilket merke og hvilken modell er keyboardet han bruker?

 

En liten merknad - hvis keyboardisten ikke har så lang erfaring, er det kanskje overkill å gå for dream theater. I denne metal-sjangeren er det ofte slik at keyboardrollen enten blir veldig fremtredende, som i heidundrende soloer og avanserte riffparti - eller ganske tilbakelent (sitat: "ikke noe utfordrende i det hele tatt") som i lange toner og bakgrunnsakkorder. Men selvfølgelig; hvis han klarer utfordringene som ligger i de fremtredende partiene, go for it! :)

 

Håper jeg kan hjelpe!

Lenke til kommentar
Hmm tenke litt på mer kjente band som det er mulig å finne tabs til. Acid Theater var ikke så ille though.

 

Men jeg tar også i mot phunk-rock band.

9205229[/snapback]

 

 

Phunk som i funk, eller punk? :p Ganske stor forskjell mellom tolkningene...

Tenker det var funk, i og med at punk ikke er en spesielt stor keyboard-sjanger ;)

 

Funk-keyboard-inspirasjon:

 

Herbie Hancock (Headhunters, og en del påfølgende album)

Chester Thompson (Keybordist med Tower of Power over en lengre periode)

George Duke (Gå for 70-tallet)

Earth, Wind & Fire (Også 70-tallet, ignorer det svære bandet, lytt til keyboard-bruken)

Funkadelic (Sier seg selv)

Prince (jess, han også)

 

Ta disse artistene, og rock det opp! Keyboard-rollen i et funk-rock-band er begrenset, så om han skal få ta større plass i bandet, må han ha hørt denne musikken...

Lenke til kommentar
Det var egentlig punk jeg mente. Derfor jeg vil prøve å finne punkrock-band med keyboardist

9250129[/snapback]

 

 

Å, da så... Da vet jeg ikke helt om jeg kan hjelpe deg med å finne band... Det finnes ikke mye keyboard i punken, og det har blitt mindre og mindre keyboard i rocken, og til sammen tror jeg det blir vanskelig å finne en spesiell still til keyboardisten... Må vel eksperimentere litt.

 

Men vil du svare meg på den posten over? :p

Lenke til kommentar

Sorry så ikke den posten. Yamaha PSRE403 har han.

 

Men det jeg mener med stemme er på en måte hva han skal spille. Som lange toner eller små riff. Det eneste jeg greier å lage til han er enten en forenklet gitar riff eller "synth" akkorder.

 

Jeg kan ta en sang som eksempel Iron Maiden med 2 minutes to midnight. Hvis han spille riffet blir det bar rart. Spiller han sånn at han framhever de viktigste tonene i riffet blir det også rart. Det eneste jeg har greid å finne på til han det er han holder en A akkord hele introen og verset. (Utrolig kjedelig)

 

Svarer dette på spørsmålene dine?

 

Og ja Dream Theater er ikke akkurat det enkleste å spille. Verken for trommer, gitar, bass eller keyboard.

Lenke til kommentar

Jeg har spilt i punkeband (70-talls punk altså, siden det var på 70-tallet, ikke det de kaller punk i dag.) Vi startet som trio, gitar bass og trommer som seg hør og bør et punkeband. Men etterhvert fikk vi behov for å utvide lydbildet, fikk inn en gitarist til og jeg spilte keyboards også i tillegg til gitar. Det som skjedde da var at musikken utviklet seg i retning new vawe. Vi forsøkte rett og slett ikke å trøkke keyboards inn i de gamle låtene, vi laget nye låter der keyboards var en naturlig del av lydbildet.

 

Vil dere ha med keybords i bandet i det hele tatt så må dere spille musikk hvor keyboardet har en rolle. Ikke let etter "punk med keyboard", let etter musikk dere liker - uavhengig av sjanger - der tangentspill hører naturlig hjemme. Som forrige poster sier: Ikke la ham spillet gitarriffet til Iron Maiden, la ham spille orgelriffet til Deep Purple.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Jeg lurer på om det er noen sider hvor en kan få tag i "pop-noter" eller noter ifra musikaler (helst den siste).? Noen som kan hjelpe?

 

Må forresten takke fLeReK!

På den ene siden fant jeg notene til "He's a Pirate" fra Pirates of The Caribbean. Hadde dem, men nå mangler jeg det tredje arket, er litt irriterende når jeg bare kommer utav det fordi jeg ikke husker akkordene. Takk! :D

Endret av -Silhouette
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132
Jeg lurer på om det er noen sider hvor en kan få tag i "pop-noter" eller noter ifra musikaler (helst den siste).? Noen som kan hjelpe?

 

Må forresten takke fLeReK!

På den ene siden fant jeg notene til "He's a Pirate" fra Pirates of The Caribbean. Hadde dem, men nå mangler jeg det tredje arket, er litt irriterende når jeg bare kommer utav det fordi jeg ikke husker akkordene. Takk! :D

9273914[/snapback]

Om du skal ha fatt i notene til He's a Pirate, finner du de her: http://my-piano.blogspot.com/

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM
Jeg lurer på om det er noen sider hvor en kan få tag i "pop-noter" eller noter ifra musikaler (helst den siste).? Noen som kan hjelpe?

 

Må forresten takke fLeReK!

På den ene siden fant jeg notene til "He's a Pirate" fra Pirates of The Caribbean. Hadde dem, men nå mangler jeg det tredje arket, er litt irriterende når jeg bare kommer utav det fordi jeg ikke husker akkordene. Takk! :D

9273914[/snapback]

Jeg printet ut notene til denne sangen. Det begynner å komme seg nå. Må bare få inn den bassen skikkelig slik at jeg holder ordentlig følge med høyrehånda.

Endret av Slettet-XHLacM
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...