Gå til innhold

Pianotråden, diskutér her


rabbitmonster

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tok pianotimer da jeg gikk på barneskolen. Hata det :)

Men nå har jeg blitt veldig glad for det jeg lærte. Spiller endel yann thiersen (amelie) når jeg er hjemme i feriene. men det blir lite tid å øve på, noe som går ut over hvor godt jeg kan sangene :whistle:

 

Jeg er på utkikk etter et elektrisk piano (vil kunne koble til hodetelefoner). nytt eller brukt. noen som har erfaringer og/eller anbefalinger? Jeg er student, og har ikke allverdens med penger, men skal nok kunne punge ut med ti lapper..

 

har hørt at yamaha gir lite for pengene?

 

takker for alle svar.

Lenke til kommentar
Jeg tok pianotimer da jeg gikk på barneskolen. Hata det  :)

Men nå har jeg blitt veldig glad for det jeg lærte. Spiller endel yann thiersen (amelie) når jeg er hjemme i feriene. men det blir lite tid å øve på, noe som går ut over hvor godt jeg kan sangene  :whistle:

 

Jeg er på utkikk etter et elektrisk piano (vil kunne koble til hodetelefoner). nytt eller brukt. noen som har erfaringer og/eller anbefalinger? Jeg er student, og har ikke allverdens med penger, men skal nok kunne punge ut med ti lapper..

 

har hørt at yamaha gir lite for pengene?

 

takker for alle svar.

7110989[/snapback]

 

Hei, mener at Yamaha absolutt gir bra valuta for pengene men det er jo selvsagt en smakssak. Var på jakt etter piano for ett par år siden å fant ett Yamaha til ca 7000,-. På den tiden var det det aller billigste jeg fant med "fult" klaviatur.

 

Fikk hvite at Yamaha sine vektede tangenter er de som absolutt føles mest likt vanlige piano noe som jeg selv kan bekrefte, ihvertfall i billigsegmentet.

 

Nå er vel lyden en helt annen ting og den var ikke så mye å skryte av egentlig men det hjelper mye å sette på ett par øretelefoner istedefor å bruke de innebydge høyttalerne i pianoet.

 

Ser du på denne siden finner du en egen link til piano under 10 000 kr og sikkert noe som passer deg.

Lenke til kommentar
har hørt at yamaha gir lite for pengene?

 

takker for alle svar.

7110989[/snapback]

Yamaha gir mye for pengene. Spesielt i forhold til konkurrentene. Tangentene er behagelige, selv på de billigere modellene. I bandsammenhenger spiller jeg på Yamaha DGX 300, 76 tangenter og er fornøyd med det. Jeg fikk det for snaue 4000, noe som på den tiden jeg kjøpte det var halv pris. Modellen produseres desverre ikke lengre, men det finnes sikkert tilsvarende alternativer.

 

Kan ellers anbefale Roland sine stage-pianoer, da de er meget behagelige å spille på

 

Sound1 kan være et bra sted å starte.

Endret av HenHau
Lenke til kommentar

Pappa har et helsikes bra keyboard inne hos seg. Det er ganske svært og tung. En tungvekter med andre ord. Men keyboardet er laget med tanke på en god pianolyd, og tangentene er noe av det bedre, elelr skal vi si beste, jeg har sett til keyboarder. Er nok et Yamaha. Husker ikke hvor mye han betalte men må ha vært minst ti lapper om ikke mye mer. Skal få spurt ham en gang i morgen. Det keyboardet anbefales til de grader!

Endret av Orresnei
Lenke til kommentar

Det er et Yamaha P 250. Og det kostet nok litt mer enn 10 lapper, noen og tjue vil jeg tippe. (Husker ikke helt.) Antagelig omtrent det samme som CP-300 som ZenCos band har. Det var da også toppmodellen før CP'en kom.

 

Har ikke prøvet CP'en ennå. Sikkert strålende saker, P-250'en var og er et toppinstrument. Tviler på at det nye kan være så mye bedre at det noen vits i å bytte det ut. I lyd og anslag, altså, det er alt som teller for meg. De andre finessene på CP'en bryr jeg meg ikke så mye.

 

Yamaha har etter min mening de suverent beste tangentene av noen elpianoer. Låter bra gjør det også, men det var tangentene som fikk meg til å velge Yamaha framfor de andre merkene.

 

Edit: Her ser dere det, sammen med resten av keyboardene i mitt lille hjemmestuido. Utseendet er nesten identisk med CP-300, sistnevnte har lit flere knotter.

 

StudioSmall.jpg

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Kanskje et teit spørsmål, men hva er forskjellen på elektriske piano el digitalpiano? Ser på yamaha sine sider at de skiller litt..?

7116945[/snapback]

Et elektrisk piano behøver strengt tatt ikke være digitalt. Det er nok at lyden forsterkes elektrisk. I de gamle Fender Rhodes pianoene var det hammer som slo på klangstaver, og så ble den lyden forsterket. Yamahas gamle el-flygel (det som Abba brukte, om du har sett det) var vel også et akustisk instrument, rett og slett et flygel i miniatyr, med forsterker.

 

Men idag er de aller fleste el-pianoer digitale, fordi lyden er blitt bra nok og fordi det er den absolutt billigste måten å gjøre det på. Det betyr at de enten bruker syntetisk lyd eller samplinger.

 

Litt usikker på hva Yamaha skiller mellom der. Men hvis du har en link til sidene der de skiller på dem, så kan jeg sikkert pønske ut en forklaring.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Har spilt piano nå i fem år og begynner å bli passe god i følge læreren og foreldrene mine. Ganske morro og spille piano når det er mange folk rundt (jenter spesielt) og alle flokker seg rundt for å se på. :p

 

EDIT: Ikke lenge igjen før jeg skal begynne å øve meg på gehør.

Endret av Slettet+56132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Orresnei: Nja, god nok til å spille det meste etter to-tre ganger (med diverse feil selvfølgelig). Spiller for det meste litt sakte pop og av og til noe litt mer ukjent. De siste stykkene jeg har spilt er "Can you feel the love tonight", "Memory", "Love story" og "More".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...