Gå til innhold

hvilke miniDV Tape til NV-GS500E-S?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det viktigste er at du holder deg til én produsent, da de forskjellige produsentene bruker forskjellig smøremiddel som kan skape smuss og problemer ved opptak dersom du blander dem. Panasonic-taper på Panasonic-kamera er forøvrig ganske safe, og det skal normalt ikke være noe problem å mixe forskjellige typer av samme merke. Tror det spiller liten rolle hvilken av disse du velger, selv kjøpte jeg LinearPlus 10pk på DDMR for en tid tilbake, da var det litt billigere enn den billigste her (tror jeg betalte 385 + frakt for 10pk). Vet du at du skal bruke tapene, kan du jo bare kjøpe en del, så sparer du frakt også...
Lenke til kommentar
og det skal normalt ikke være noe problem å mixe forskjellige typer av samme merke. Tror det spiller liten rolle hvilken av disse du velger, selv kjøpte jeg LinearPlus 10pk på DDMR for en tid tilbake, da var det litt billigere enn den billigste her (tror jeg betalte 385 + frakt for 10pk). Vet du at du skal bruke tapene, kan du jo bare kjøpe en del, så sparer du frakt også...

6989729[/snapback]

EDIT:(stor leseleif...etterfulgt av skrivleif)

Mixing av taper fra samme fabrikant er ikke noe problem, men det kan være kvaltietsforskjeller mellom tapene som man nødvendigvis ikke legger merke til med en gang. Feks. holdbardhet og slitestyrke.

 

300timer med kun panasonic taper(master kvalitet) og ikke en eneste betydningsfull dropout så kan skrive under på at dety hjelper å holde seg til ett merke/smøring. Heller ingen andre problemer på tross av ganske ugjestmilde forhold tapene er brukt under.

Endret av chma
Lenke til kommentar
Å bruke taper med forskjellig smøring er i aller høyeste grad ikke "greit", virkelig å banne høylytt i kamerakirka.

Les hva jeg skriver da:
det skal normalt ikke være noe problem å mixe forskjellige typer av samme merke.

Så lenge man kjøper tape av forskjellig modell/type, men samme merke (produsent, whatever), kan man normalt gå ut fra at produsenten har brukt samme smøremiddel på alle modellene/typene...

Lenke til kommentar
Å bruke taper med forskjellig smøring er i aller høyeste grad ikke "greit", virkelig å banne høylytt i kamerakirka.

Les hva jeg skriver da:
det skal normalt ikke være noe problem å mixe forskjellige typer av samme merke.

Så lenge man kjøper tape av forskjellig modell/type, men samme merke (produsent, whatever), kan man normalt gå ut fra at produsenten har brukt samme smøremiddel på alle modellene/typene...

6993249[/snapback]

 

 

Ops, det var det å gjøre to ting på en gang...eller faktisk 3, middag, tv og avid :blush: My bad...

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Det viktigste er at du holder deg til én produsent, da de forskjellige produsentene bruker forskjellig smøremiddel som kan skape smuss og problemer ved opptak dersom du blander dem. Panasonic-taper på Panasonic-kamera er forøvrig ganske safe, og det skal normalt ikke være noe problem å mixe forskjellige typer av samme merke. Tror det spiller liten rolle hvilken av disse du velger, selv kjøpte jeg LinearPlus 10pk på DDMR for en tid tilbake, da var det litt billigere enn den billigste her (tror jeg betalte 385 + frakt for 10pk). Vet du at du skal bruke tapene, kan du jo bare kjøpe en del, så sparer du frakt også...

6989729[/snapback]

 

 

Heisann...

 

Nå skal ikke jeg komme å ødelegge tråden, men jeg har Panasonic nv-gs180 og har brukt den ca 2-3 timer tilsammen, har allerede hatt problemer med kamera 1 gang, og nå har jeg problemer igjen. Det blir store striper over opptaket og lyden blir vekk, ca 50% av opptaket på skjermen blir vekk... skyldes det bare at jeg har brukt kassetter av annen merke enn panasonic ?

 

Mvh Magnus Ottesen

Lenke til kommentar
Nå skal ikke jeg komme å ødelegge tråden, men jeg har Panasonic nv-gs180 og har brukt den ca 2-3 timer tilsammen, har allerede hatt problemer med kamera 1 gang, og nå har jeg problemer igjen. Det blir store striper over opptaket og lyden blir vekk, ca 50% av opptaket på skjermen blir vekk... skyldes det bare at jeg har brukt kassetter av annen merke enn panasonic ?

Det er selvfølgelig forsøket verdt å prøve å kjøre en rensekassett, men det høres egentlig ut som det er noe feil på kameraet ditt. Hvis du har brukt bare ett merke, skal det ikke ha noe å si (med mindre du har kjøpt en demobrukt modell, som de av uante grunner har brukt andre kassetter til i butikken), det er først når du skifter at smøremidlene evt. kan blande seg.

 

Men mitt tips er i hvert fall: kjøp en rensekassett (kjekk å ha uansett, koster ca 100-150 kr) og prøv å rense kameraet med denne (står på hvordan man gjør det, har også vært en tråd om det tidligere). Hvis problemet ikke forsvinner, må du levere inn kameraet til service...

Lenke til kommentar
Nå skal ikke jeg komme å ødelegge tråden, men jeg har Panasonic nv-gs180 og har brukt den ca 2-3 timer tilsammen, har allerede hatt problemer med kamera 1 gang, og nå har jeg problemer igjen. Det blir store striper over opptaket og lyden blir vekk, ca 50% av opptaket på skjermen blir vekk... skyldes det bare at jeg har brukt kassetter av annen merke enn panasonic ?

Det er selvfølgelig forsøket verdt å prøve å kjøre en rensekassett, men det høres egentlig ut som det er noe feil på kameraet ditt. Hvis du har brukt bare ett merke, skal det ikke ha noe å si (med mindre du har kjøpt en demobrukt modell, som de av uante grunner har brukt andre kassetter til i butikken), det er først når du skifter at smøremidlene evt. kan blande seg.

 

Men mitt tips er i hvert fall: kjøp en rensekassett (kjekk å ha uansett, koster ca 100-150 kr) og prøv å rense kameraet med denne (står på hvordan man gjør det, har også vært en tråd om det tidligere). Hvis problemet ikke forsvinner, må du levere inn kameraet til service...

7180444[/snapback]

 

Da prøver jeg det, takker ! :)

Lenke til kommentar
Viktig å bruke Panasonic tape til Panasonic kamera. Det har tidliger vært problem med for eksempel Sony tape i Panasonic kamera. Problemet er som nevt over i tråden at det legger seg avleiring på videohode!!

7192030[/snapback]

Det er ikke helt riktig. Det som derimot er riktig er at det er viktig å ikke bruke Sony tape en periode, så Panasonic tape og kanskje tilbake til Sony tape igjen (eller omvendt) da de forskjellige smøremidlene som sitter på selve tapene kan reagere uheldig med hverandre og lage "lim"/avleiring. Selve videohodet har vel ikke noen smøremidler på seg så vidt jeg vet.

 

Med andre ord, det er det samme hvilket tapemerke du bruker, så lenge du ikke mikser tape fra forskjellige produsenter. Og må du bruke en kamerats Sony tape på ditt kamera som du bruker Panasonic tape på en gang, så bruk rensekassett noen få sekunder før og etter. Vær imidlertid oppmerksom på at overdreven/alt for hyppig bruk av rensekassett sliter unødvendig på videohodet, så unngå miks av tape så mye som mulig uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...