Gå til innhold

Klassisk musikk for nerder?


Maiev S.

Anbefalte innlegg

En kamerat av meg sier at klassisk musikk er for nerder og sammenligner det å høre på klassisk musikk som å spille sjakk dagen lang. Han sier også at klassisk musikk er en utdødd musikk-sjanger som er en musikk for nerder, og at piano-spillere er nerder. Jeg mener derimot at klassisk musikk er en avslappende musikk-sjanger for de som har et øre for musikk som klarer å nyte musikken og slappe av.

 

Kan jeg få noen av deres synspunkter på hvordan dere tror klassisk musikk blir brukt i dag, og om klassisk musikk og piano er kun for nerder som han skal ha det til?

 

Beethoven - Moonlight Sonata

 

Frederic Chopin - Ballade No. 1 in G Minor, Op. 23

 

Last ned og lytt :)

Endret av simen2k
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, han kom faktisk med dette argumentet:

 

"ok, på vg lista som viser de mest solgte singlene som også reflekteres i hva som blir mest hørt på ligger ingen klassiske sanger. Blant ungdom og voksne er det veldig sjedent noen som hører på klassisk. På radio som gjennspeiler det folket hører på spilles det aldri klassik(p4).."

Lenke til kommentar

Utrolig dårlig argumentering. All musikk som han hører på idag har sine røtter fra det klassiske. Det som er populært gjenspeiler kun hva størsteparten av samfunnet liker. VG Lista viser hvilke plater som blir mest solgt, ikke hva som blir mest hørt. Helt umulig å ha en statistikk over det i stor skala.

 

Hva er hans definisjon av klassisk musikk? Skulle gjerne likt det da jeg tviler på at han vet hva han snakker om.

Lenke til kommentar
Utrolig dårlig argumentering. All musikk som han hører på idag har sine røtter fra det klassiske. Det som er populært gjenspeiler kun hva størsteparten av samfunnet liker. VG Lista viser hvilke plater som blir mest solgt, ikke hva som blir mest hørt. Helt umulig å ha en statistikk over det i stor skala.

 

Hva er hans definisjon av klassisk musikk? Skulle gjerne likt det da jeg tviler på at han vet hva han snakker om.

6988214[/snapback]

 

Det sa jeg også, klassisk musikk er stammen til all musikk i dag. Og fortsatt en av de mest populære musikksjangrene i verden. Jeg mener da når han sier at klassisk er utdødd at klassisk blir lyttet til av de som virkelig liker og nyter musikk. De som virkelig lytter til musikk. Selvfølgelig hører jeg også på dagens pop-musikk, men på en kveld som denne, når jeg skal bare slappe av foran PC'n setter jeg på klassisk musikk og lytter. :)

Endret av simen2k
Lenke til kommentar

Fortalte han det jeg og, men da kom han med dette argumentet:

 

"Simen <3 Oda >_ says:NRK P2 sender klassisk musikk ^^

 

 

Sondre says:

og nrk p2 har lavest antall lyttere.. grunnen til at den eksistere er at den får statsøtte til å legge inn såkalte kulturelle bidrag til forskjellige minoriteter i samfunnet som individer som hører på klassisk"

Lenke til kommentar
Klassisk er elsk. Er utrolig herlig og sette seg foran pcen etter en slitsom arbeidsdag og sette på for eksempel "Mozart - Pachebel - Canon In D Minor" :)

 

Vivaldi - De fire årstider kommer du heller ikke foruten, Winter er favoritten.

 

Klassisk er utrolig avslappende og behagelig.

6989210[/snapback]

 

 

Vivaldi - De fire årstider liker jeg godt. Prøv de jeg skrev i den første tråden, de er gode. :)

Lenke til kommentar
Klassisk musikk er langt fra utdødd. Hva brukes igjen og igjen og igjen i filmer og tv? Det finnes haugevis av konserter hver uke i Norge, av ulik rang. Bare fordi noe ikke gjenspeiles på VG-lista, betyr ikke det at det ikke finnes. VG-lista er en liten brøkdel av hva folk hører på.

6989494[/snapback]

 

akkurat!! :) vg lista er i hovedsak sell out band(ikke alle såklart:P)

 

Men klassisk er liksom MUSIKK... det er det som er musikk uansett hva du vrir og vender på det... prøv å få beyonce til å komponere noe slikt som Beethoven(han er genial) har gjort! hun klarer aldri noe lignende frykter jeg...

 

Vet jeg er utrolig fordommsfull idenne posten...beklager... men måtte bare si det

Lenke til kommentar

akkurat!!  :)  vg lista er i hovedsak sell out band(ikke alle såklart:P)

 

Men klassisk er liksom MUSIKK... det er det som er musikk uansett hva du vrir og vender på det... prøv å få beyonce til å komponere noe slikt som Beethoven(han er genial) har gjort! hun klarer aldri noe lignende frykter jeg...

 

Vet jeg er utrolig fordommsfull idenne posten...beklager... men måtte bare si det

6989548[/snapback]

 

Helt greit! :)

 

Skrev igår at det ikke er mulig å nyte eller lytte til f.eks. Sean Paul på samme måte som til klassisk musikk. Det er noe for seg selv. :wee:

Lenke til kommentar

Beyoncé og Beethoven lager vidt forskjellig musikk, å sammenlikne dem blir som å sammenlikne en stol og et bord. Begge fyller ut sitt virkeområde, men noen liker bordet bedre enn stolen. Ingen skal fortelle deg hvilket møbel som er best. Jeg tror ikke Beethoven hadde klart å lage musikken til Beyoncé heller, for å si det sånn. Poenget er at de lager musikk som skaper variasjon blant de som måtte finne på å lytte til begge. På denne måten spiller de begge en viktig rolle. Kan neppe tenke meg at Beethoven hadde passa bra inn på diskotek. Hvorfor skulle Beyoncé ønske å lage musikk som ble lagd (og på mange måter perfeksjonert) for 200 år siden? Hun har sine evner, Beethoven hadde sine. De utnytter det på hver sin måte. Noen liker det ene bedre enn det andre. Ingen skal komme og heve seg over andre, men man kan gjerne argumentere saklig for hvorfor den ene er bedre enn den andre i sitt respektive syn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...