Gå til innhold

bygging av aliminium kabinett


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er flymekaniker og jobber mye med aluminium.

 

Du kan jo borre et hull som utganspunkt og bruke en elektrisk eller manuell stikksag og sage fra hullet. Da anbefaler jeg at du beskytter aluminiumen med noe kontaktpapir (klistreplast :smile:) eller noe da en elektrisk sag kan ripe overflaten på aluminiumen. Aluminium er veldig mykt. Til å forme kantene bruker man filer i forskjellige former og grader. Bruk grov fil først for å forme og fin fil til slutt. Du kan også pusse kanten med sandpapir som avslutning.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Quote:


On 2001-12-13 22:43, tahustvedt skrev:

Jeg er flymekaniker og jobber mye med aluminium.


Du kan jo borre et hull som utganspunkt og bruke en elektrisk eller manuell stikksag og sage fra hullet. Da anbefaler jeg at du beskytter aluminiumen med noe kontaktpapir (klistreplast :smile:) eller noe da en elektrisk sag kan ripe overflaten på aluminiumen. Aluminium er veldig mykt. Til å forme kantene bruker man filer i forskjellige former og grader. Bruk grov fil først for å forme og fin fil til slutt. Du kan også pusse kanten med sandpapir som avslutning.





 

Man burde legge aluminiumsplata oppå en annen treplate som man sammtidig også skjærer, dette for å hindre at aluminiumen skal flise seg så mye opp.

Snakker kun av erfaring... :grin:

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-12-13 22:43, tahustvedt skrev:

Jeg er flymekaniker og jobber mye med aluminium.


Du kan jo borre et hull som utganspunkt og bruke en elektrisk eller manuell stikksag og sage fra hullet. Da anbefaler jeg at du beskytter aluminiumen med noe kontaktpapir (klistreplast :smile:) eller noe da en elektrisk sag kan ripe overflaten på aluminiumen. Aluminium er veldig mykt. Til å forme kantene bruker man filer i forskjellige former og grader. Bruk grov fil først for å forme og fin fil til slutt. Du kan også pusse kanten med sandpapir som avslutning.





 

Man kan vel ikke si at aluminium er "mykt"?. Lett å borre eller sage i ja, men mykt? Er jo sprøtt som bare det?

 

Mase mase :wink:

Lenke til kommentar

Bruk neilefil, og ta deg god tid, da blir det best resultat....eh,det jeg prøver å si er, lykke til!

 

En blikkenslager har alt verktøyet du kan trenge.

Om metallet er tynnere enn 1,5 mm så anbefaler jeg å bruke platesaks, og en fin metallfil.

Det er hvertfall billigere enn å kjøpe en Dreml for anledningen.

 

Det beste tipset jeg kan gi deg er:

Ikke prøv deg frem om du ønsker ett proff resultat.

Prøv først på noen biter du ikke skal bruke.

:wink: X-blikkenslager-handtlanger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...