Gå til innhold

"Oslofolk" mangler alminnelig høflighet.


Anbefalte innlegg

Nordmenn generellt er uhøflige.. JEg blir sjokkert over hvordan "ungdommen" (og da mener jeg fra 14-30!!, DET gjelder DEG også..) i dag oppfører seg.. Jeg vil selv påstå at jeg har blitt oppdratt til å reise meg på bussen for gamle folk, og unnskylde meg FØR jeg skal "presse" meg forbi.

 

I forrige uke satt jeg på bussen på vei til eksamen i byen, og hadde på meg en stor boblejakke.. DVS jeg tok plass, og satt i yttersetet mot "gangen". Første gang går det ei jente forbi med sekk på skeiva, sånn at den denger inni meg.. Noen som unnskylder seg?? NEI!.. Andre gang: også en JENTE som dulter hardt i meg rett etterpå.. det er greit, det gjorde ikke vondt.. men for f... Si i allefall beklager da! Ikke ett blikk engang..

 

JEg har snakket med engelske personer som sier de er rystet over hvor frekke vi nordmenn er. Bare tenk på hvor ofte de sier sorry, og de er ikke i nærheten av å bumpe borti deg engang. Og hvorfor må man alltid sette seg alene på bussen, slik at vi som er to ikke kan sitte sammen?

 

Jeg har i allefall begynt å bli veldig oppmerksom på dette, og prøver å forandre meg.. Noe de fleste andre også burde.... Ærlig talt!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
*Snipp*

 

Vel, høflighet er vel ikke akkurat en like avholdt norm i Norge som i England, men personlig unnskylder jeg meg som oftest når jeg går forbi folk på bussen, eller dulter bort i dem. Jeg reiser meg så og si aldri for eldre mennesker dog, hvorfor det? Tror du ikke at jeg kan være ganske fordømt sliten når jeg kommer hjem fra skolen? Jeg står nokså ofte på bussen både på vei til skolen og hjem fra skolen, og synes da at jeg i ny og ne kan unnes en sitteplass til tross for min unge alder.

Endret av Dark Archon
Lenke til kommentar
Nordmenn generellt er uhøflige.. JEg blir sjokkert over hvordan "ungdommen" (og da mener jeg fra 14-30!!, DET gjelder DEG også..) i dag oppfører seg.. Jeg vil selv påstå at jeg har blitt oppdratt til å reise meg på bussen for gamle folk, og unnskylde meg FØR jeg skal "presse" meg forbi.

Pfft, skjær ikke alle over en kam.

 

Eldre har ikke krav på mer respekt enn yngre. Om de har et virkelig behov for sitteplass, så kan de spørre. Det å be om unnskyldning er selvsagt noe helt annet, da har man gjort noe for å forulempe noen.

 

I forrige uke satt jeg på bussen på vei til eksamen i byen, og hadde på meg en stor boblejakke.. DVS jeg tok plass, og satt i yttersetet mot "gangen". Første gang går det ei jente forbi med sekk på skeiva, sånn at den denger inni meg.. Noen som unnskylder seg?? NEI!.. Andre gang: også en JENTE som dulter hardt i meg rett etterpå.. det er greit, det gjorde ikke vondt.. men for f... Si i allefall beklager da! Ikke ett blikk engang..

 

JEg har snakket med engelske personer som sier de er rystet over hvor frekke vi nordmenn er. Bare tenk på hvor ofte de sier sorry, og de er ikke i nærheten av å bumpe borti deg engang.

Det å be om unnskyldning for noe som ikke er galt er bare dumt. Det er slett ikke noe å strebe etter å være overhøflig.

 

Og hvorfor må man alltid sette seg alene på bussen, slik at vi som er to ikke kan sitte sammen?

 

Jeg har i allefall begynt å bli veldig oppmerksom på dette, og prøver å forandre meg.. Noe de fleste andre også burde.... Ærlig talt!

 

Ærlig talt synes jeg det er vel så frekt av deg å utskjelle nordmenn generelt på denne måten.

Lenke til kommentar

Det måtte jo være noen som ikke likte det de leste, og dermed tok seg nær av det.. Typisk om du er en av de som faktisk er uhøflige når du "forsvarer" dem på den måten. Men det var dumt å ta alle under en kam..

MEN uansett er ikke disse tilfellene de eneste jeg har vært borti.. Jeg tok jo bare eksempler. Grunnen til at man bør reise seg er fordi gamle mennesker har en nedsatt reaksjonsevne, og her i landet har vi en del bussjåfører som kjører som svin.. Dermed er det mye bra gassing og bremsing, som fører til at de gamle står og svaier. Da kan de ramle og slå seg, og de tåler i allefall mye mindre enn en skoleungdom. Jeg er sliten jeg også, og jeg reiser meg ikke om det kommer "eldre" kvinner i 50 åra.. Men når ei stakkars gammel dame med handlepose kommer på, kan jeg faktisk stå. Rart om du skal være sliten i bena etter skolen, da burde du få deg en krykke eller en spaserstokk, gammern. Men la meg stille et spm da, reiser du deg hvisdet kommer en jente på 15 år på krytter? Det ser jeg som samme tilfelle, da de begge er ustødige. Dermed ville jeg ha tilbudt plassen min da også.

 

Man bør i allefall ikke bli hakket på om man prøver å være et godt medmenneske. Da tar du feil folk ass... Å at folk denger meg i hodet fordi de har sekken på skuldra og ikke på begge, syns jeg er dumt.. i det minste si unnskyld...

Lenke til kommentar

Ja, ikke sant? Jog jobber faktisk i Posten, som bud.. Og det er utrolig hvordan folk oppfører seg.. Her går jeg gjennom vind,regn,snø,steikende sol, u name it- for å levere posten til det norske folk. Jeg sier ALLTID hei når jeg møter noen på ruta mi, for jeg vet jo hvor de bor, hva de heter osv.. De ser meg hver lørdag og mer til.. Det er kanskje et dårlig eksempel siden de fleste ikke vet hvor tung den jobben egentli er, men når det regner horistonalt og jeg drasser på 15 kg brev og reklame, syns jeg det er frekt når jeg går til det ytterste huset med kun reklame, og så KASTER personen reklamen forran øynene mine. Det er utrolig kjipt, for da kunne de hengt opp nei-til-reklame i stedet. Folk klager på hvor jeg parkerer postbilen, selv om jeg står der i maks 5 min.. Klager på OSS når et brev mangler fra sykehuset, når det ikke har blitt sendt engang.. Tror de at jeg TAR med meg posten til kundene mine hjem, og kaster det i peisen??

Lenke til kommentar
Det måtte jo være noen som ikke likte det de leste, og dermed tok seg nær av det.. Typisk om du er en av de som faktisk er uhøflige når du "forsvarer" dem på den måten.

Tull. Jeg kjenner meg bare ikke igjen. Jeg kjenner dessuten flere eldre som fnyser av myten om uhøflige ungdommer og påstår at de unge de treffer, er mye hyggeligere og høfligere enn eldre folk. Noe som bare viser at folks oppførsel og erfaringer er forskjellige, så noen dype generaliseringer er jeg ikke med på.

 

Om man virkelig skulle sammenlignet, så burde man sett på hvordan utlendinger føler seg behandlet--ikke bare én eller to, men så mange at man har et statistisk grunnlag, i et landsrepresentativt område, og så sammenligne med andre land. Da tror jeg at man hadde hatt et bedre grunnlag for å si at nordmenn er uhøflige.

 

Man bør i allefall ikke bli hakket på om man prøver å være et godt medmenneske. Da tar du feil folk ass... Å at folk denger meg i hodet fordi de har sekken på skuldra og ikke på begge, syns jeg er dumt.. i det minste si unnskyld...

 

Helt enig :)

Lenke til kommentar
Jeg må vel strengt tatt si meg enig med personen som kommer med uttalelsen. Vi mangler en gennerel folkeskikk mot folk. Jeg tenker da ikke spessielt på folk rundt oslo, men jeg den jobben jeg har, opplysningen 1881, så får man inn folk fra hele landet og det er en gjenganger som jeg har tenkt en del på, vi nordmenn er lite høfflige ovenfor andre!

Jeg vet ikke om jeg ville brukt mottakelsen du får som telefonselger som en modell for hvordan folk behandler hverandre når vi møter hverandre som mennesker ;)

 

Jeg er enig i beskrivelsen som gis. Jeg tror det er helt riktig at mange nordmenn føler at "standard" høflighetsfraser er litt meningsløse og "falske." Jeg føler det i alle fall litt slik i møte med min amerikanske "familie" og nære bekjente der, selv om vi som har nære relasjoner til "mer høflige" samfunn kanskje i større grad blir vant til det etter hvert.

 

Det burde nok gjøres antropologiske studier av det norske samfunnet som kan ta sikte på å presentere den norske kulturen overfor "fremmede." Det påpekes i teksten at forsiktige nikk og gester erstatter muntlige strofer når vi vil kommunisere en forståelse med hverandre. Med "forståelse" mener jeg her unnskyldninger, takknemlighet og andre ting som ikke har informativ verdi, men som vi bruker for å vise hverandre oppmerksomhet når en gjør noe som påvirker den andre. For vi viser jo hverandre helst forståelse selv om vi avstår fra å bruke verbale uttrykk; de fleste nordmenn ville reagere på den manglende høfligheten dersom noen skubbet borti en uten å snu seg og gi et nikk eller lignende for å kommunisere en slags beklagelse, eller om en person tar imot en gave uten å gi så mye som et blikk eller et smil tilbake, selv om vi ikke nødvendigvis krever ord.

Lenke til kommentar
Eldre har ikke krav på mer respekt enn yngre. Om de har et virkelig behov for sitteplass, så kan de spørre.

 

De fortjener ikke automatisk respekt fordi de er eldre.

Jeg reiser meg ikke for mine egne foreldre.

Men kommer det en gammel mann med stokk,

eller ei gammel dame med skrøpelig kropp,

selvfølgelig kan jeg reise meg opp!

 

En oppegående eldre person klarer fint å stå i bussen, men det kan være en langt større belastning for en skrøpelig gammel kropp enn for meg. Jeg lar også foreldre med små barn og barnevogn få setet i midten av bussen, der de har tilgang til barnevogna, selv om jeg satt der først og trivdes best der - ikke fordi jeg respekterer jobben de gjør som foreldre, men fordi de har større behov enn meg for å sitte der.

 

Og når bussen er kjåka full og jeg ser at en femåring rett ved siden av meg klager til foreldrene sine over å måtte stå sammenklemt mellom fremmede så lenge, koster det meg lite å oppgi setet for barnet. Ikke fordi jeg har så mye mer respekt for den innsatsen en femåring må gjøre for å komme seg gjennom livet enn meg, men fordi jeg vet at en busstur på et kvarter er veldig langt for et lite barn.

 

Dette handler ikke om hvem som har samfunnsposisjoner som i seg selv krever respekt. Jeg ville ikke reist meg for Mette-Marit om jeg fikk anledningen til det. Det handler om hvem som har mest behov for setet der og da.

Lenke til kommentar

uansett kunne nordmenn generelt ha hatt godt av å svare tilbake når noen sier hei eller god dag. Vi som sitter i kassa der jeg jobber sliter til tider med kunder som ikke makter å svare skikkelig når vi hilser og heller ser stygt på oss.

Unge virker nærmest skremt når jeg sier hei, ha det osv :p

Sliter du virkelig med at folk ikke sier hei tilbake?

 

Jeg håper jeg slipper å møte deg, så jeg slipper falske høfligheter i hytt og pine. Og enda viktigere: så jeg slipper også å si hei og smile hvis jeg har en dårlig dag og vil fort hjem.

 

(Få ting er mer motbydelig enn påtatt blidhet.)

Ja, det er den typiske norske holdningen, men tenk over følgende:

Kunder reagerer veldig forskjellig, forventer ulik grad av høflighet, osv.. Selv om mannen/dama i kassa kanskje har fått beskjed om å være høflig, smilende og imøtekommende, kan han/hun likevel mene det, og gjør sitt beste for å være hyggelig med kundene. Men en må jo lese folk også. Jeg kan i alle fall føle meg litt dum når jeg prøver å være høflig med noen (selv om det ikke er påtatt) og reagerer med arroganse og ser bort fra meg, eller ser dumt på meg. Jeg jobber ikke "i kassa" og har aldri gjort det, men når du må forholde deg til så mange mennesker som kan reagere så forskjellig på hvordan man tér seg, kan jeg forestille meg at det gjerne kan være slitsomt for den som faktisk prøver å gjøre en innsats for å skape en hyggelig atmosfære.

Lenke til kommentar
Eldre har ikke krav på mer respekt enn yngre. Om de har et virkelig behov for sitteplass, så kan de spørre.

 

De fortjener ikke automatisk respekt fordi de er eldre.

Jeg reiser meg ikke for mine egne foreldre.

Men kommer det en gammel mann med stokk,

eller ei gammel dame med skrøpelig kropp,

selvfølgelig kan jeg reise meg opp!

 

En oppegående eldre person klarer fint å stå i bussen, men det kan være en langt større belastning for en skrøpelig gammel kropp enn for meg. Jeg lar også foreldre med små barn og barnevogn få setet i midten av bussen, der de har tilgang til barnevogna, selv om jeg satt der først og trivdes best der - ikke fordi jeg respekterer jobben de gjør som foreldre, men fordi de har større behov enn meg for å sitte der.

 

Og når bussen er kjåka full og jeg ser at en femåring rett ved siden av meg klager til foreldrene sine over å måtte stå sammenklemt mellom fremmede så lenge, koster det meg lite å oppgi setet for barnet. Ikke fordi jeg har så mye mer respekt for den innsatsen en femåring må gjøre for å komme seg gjennom livet enn meg, men fordi jeg vet at en busstur på et kvarter er veldig langt for et lite barn.

 

Dette handler ikke om hvem som har samfunnsposisjoner som i seg selv krever respekt. Jeg ville ikke reist meg for Mette-Marit om jeg fikk anledningen til det. Det handler om hvem som har mest behov for setet der og da.

 

Jeg tar ikke buss ofte, men når jeg gjør det, er selvsagt trengende personer velkommen til å be om et sete om de virkelig trenger det.

 

Jeg er ikke lege eller synsk, jeg kan ikke gjette noens helsetilstand ut fra et flyktig blikk på bussen. Det vet de mye bedre selv.

Lenke til kommentar

Kan si meg ca enig :p

Jobber seg med brukerstøtte på klient skriver og periferi.

Der er det mange som ringer som er en smule hissige, men de fleste er faktisk hyggerlig og skjønner at det ikke er alt man får løst på 1 og 2 linje.

Men vi har jo noen gjengangere også da som alle kjenner og har lite lyst til å prate med.

 

Vi er ganske selvsentrerte også.

Mange som mener at deres sak er det viktigste og skal ha høyest pri, feks når de har glemt ett passord. Så jeg lurer på om de virkelig mener det om det er 5000 folk som sitter uten nett, er fortsatt passordet hans/hennes det viktigste?

Endret av GnoMiz
Lenke til kommentar
Uhøflig, sjenert, frekk og uselvsikker er mine erfaringer med nordmenn, men jeg har ikke så mye imot det.

 

Altså gamlinger: Begynn å SPØRR om å få sitte. Hvis noen tilbyr deg en plass så si JA uansett om du ikke er så gammal eller ei.

 

Sist gang jeg reiste meg for en eldre dame på bussen er og forblir siste gangen. Jeg fikk en overhøvling uten like. At jeg liksom skulle insinuere at hun var skrøpelig og gammel og liksom ikke klarte å stå. Jeg hadde lyst til å gi henne en leksjon i normal menneskelig oppførsel, men bet tennene sammen og sa sorry før jeg satte meg ned igjen.

 

Edit: Whops, så nå at denne posten var fra 2006 en gang. Bump ftw!

Endret av Quayle
Lenke til kommentar
Jeg reiser meg så og si aldri for eldre mennesker dog, hvorfor det? Tror du ikke at jeg kan være ganske fordømt sliten når jeg kommer hjem fra skolen? Jeg står nokså ofte på bussen både på vei til skolen og hjem fra skolen og synes da at jeg kan unnes en sitteplass til tross for min unge alder.

Det er særdeles egoistisk av deg. Du er neppe så sliten at du faktisk har problemer med å holde balansen, slik mange eldre personer kan ha. I tillegg er du neppe heller plaget med osteoporose slik spesielt mange eldre kvinner er. Det gjør at sjansen for at de brekker noe hvis de faller blir ganske stor.

Lenke til kommentar

Hm, kjenner meg ikke så veldig igjen, egentlig. Men så regner jeg meg selv som ganske så høflig mot fremmede mennesker. Sier 'beklager' om jeg skumper borti noen, sier 'takk' og 'vær så god' når jeg er i butikken og hilser på naboene om jeg møter på dem.

 

Noe som overrasket meg her om dagen, var egentlig noen kamerater som jeg ellers trodde var ganske høflige av seg. Når de prøver klær, så gidder de ikke å henge dem på plass igjen, de blir bare liggende i prøverommet. Og det samme med vekter på treningsstudioet, de gidder dem ofte ikke å henge på plass (synes det er ganske kjipt å rydde opp flere hundre kilo, bokstavelig talt noen ganger etter dem). Og når jeg spurte dem om hvorfor; "jaja, de ansatte må da ha nokka å gjøre".

Lenke til kommentar
Hm, kjenner meg ikke så veldig igjen, egentlig.

Det var du som skrev hvordan du oppfører deg, jeg forklarte bare hvorfor det er lite omtenksomt. Når det gjelder prøving av tøy hadde jeg ikke tenkt på at det gikk ann å bare la det ligge igjen i prøverommet en gang. Selvsagt henger man det tilbake, fortrinnsvis brettet på riktig måte.

Endret av Naranek
Lenke til kommentar

De som er mest uhøflig i landet må være sure gamlinger som så innbitt prøver å være dritsekk uannsett hvor mye man beklager til dem. Det har jeg opplevd både på butikker, og på treningsstudioer. Skompla borti en kar på gymmen, siden han hadde pause, og ei vektstang jeg trengte lå rett vedsiden av han. Jeg sa klart og tydelig: "Oi, det var ikke meningen".

Men neida, gamlingen fyrte seg opp å ga meg en lekse over "det å ikke klare å vente", og jeg responderte med "Nei, det var ikke meningen, og tenkte det var greit å hente den imens du har pause". Men fyren ga seg ikke å sto der å slengte dritt. Det var like før jeg ga han en nesetørker. Snakk om å være IDIOT, bokstavelig talt. Denne fyren var sånn wannabe-fitness kar på 50.

 

Når det gjelder Oslofolk generelt, kan jeg vel si at folk fra hovedstaden tror generelt de har bedre kunnskap for både det ene, og det andre, kun PGA at de kommer fra Oslo. I tillegg kan folk i Oslo være ganske så ubehjelpelig og frekke. Det gjelder gjerne butikkansatte. Bleiete pappagutter kunne også trengt et høflighetskurs, dog de ofte er høflig i sin egen omgangskrets.

Lenke til kommentar
Tull. Jeg kjenner meg bare ikke igjen. Jeg kjenner dessuten flere eldre som fnyser av myten om uhøflige ungdommer og påstår at de unge de treffer, er mye hyggeligere og høfligere enn eldre folk. Noe som bare viser at folks oppførsel og erfaringer er forskjellige, så noen dype generaliseringer er jeg ikke med på.

 

Eldre er jo generelt veldig uhøflige. Iallefall etter min erfaring. De fnyser som regel når jeg prøver å være hyggelig...

Lenke til kommentar
Rart om du skal være sliten i bena etter skolen, da burde du få deg en krykke eller en spaserstokk, gammern. Men la meg stille et spm da, reiser du deg hvisdet kommer en jente på 15 år på krytter? Det ser jeg som samme tilfelle, da de begge er ustødige. Dermed ville jeg ha tilbudt plassen min da også.

 

What? Jeg er sliten grunnet en rekke ting, har blant annet plattfot noe som gjør at det ikke alltid er så utrolig digg å stå helt stille.

15 årig jente på krykker? Min løsning er vanligvis å ikke sette meg ned i det hele tatt hvis det er mange på bussen, og la heller alle andre fra 10-60 og oppover sette seg ned, så den situasjonen du beskriver er sjelden kost for å si det sånn. Av prinsipp synes jeg dog at den andre personen skal spørre meg om plassen, så skal jeg gladelig gi den fra meg, enkelte vil jo ta det som en fornærmelse hvis man spør dem om de trenger en sitteplass.

 

Det er særdeles egoistisk av deg. Du er neppe så sliten at du faktisk har problemer med å holde balansen, slik mange eldre personer kan ha. I tillegg er du neppe heller plaget med osteoporose slik spesielt mange eldre kvinner er. Det gjør at sjansen for at de brekker noe hvis de faller blir ganske stor.

 

Se over, spør meg og jeg gir fra meg plassen, jeg er ikke lysten på overhøvlinger fra eldre som føler seg stemplet som fysisk svake.

Endret av Dark Archon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...