Gå til innhold

"Oslofolk" mangler alminnelig høflighet.


Anbefalte innlegg

Oslofolk får kjeft

Folk i Oslo får på pukkelen av bereiste nordmenn. "Mangler alminnelig høflighet", "sure", "egoister" er noen av karakteristikkene.

Forfatter Torgrim Eggen bor for tiden i Oslo, men har residert både Sør-Frankrike og New York, og er ikke et øyeblikk i tvil:

- Det er enorm forskjell. Oslo, ja jeg vil si hele landet, har et problem. Det er en skrikende mangel på alminnelig høflighet, sier han, og fortsetter:

Neveoppgjør - Ta for eksempel New York, om du skumper borti de mest hardbarkede guttene, sier de "Excuse me, sir". Høfligheten er livsnødvendig for at samfunnet skal fungere. Det er trangt, folk støter på hverandre hele tiden og hvis man ikke omgår hverandre med respekt, bryter det ut i fiendskap og neveoppgjør, sier Eggen.

- Mange i Oslo er ikke vant til å bo i byen, og vet ikke hvordan de skal te seg. I den franske skolen blir høflighet drillet inn, mens vi her har store disiplinærproblemer i skolen. I Frankrike sier man "Bonjour, madame, monsieur", mens her blir vi smittet av all surheten rundt oss. Når ingen smiler tilbake, er det ingen vits, og så gir man seg, sier Eggen.

Egoisme Reiseguru og redaktør i reisemagasinet Vagabond, Helge Baardseth, støtter Eggen.

- Jeg har reist i ganske mange land, og jeg må faktisk si at jeg synes folk stort sett er mye høfligere utenfor Norge, sier Baardseth på telefon fra et sydende Bangkok.

- Hjemme opplever jeg mye mer egoisme og ubetenksomhet enn når jeg reiser, sier han.

Ulike andre Professor i sosialantropologi, Anh Nga Longva, synes også Oslo-folk og nordmenn generelt virker mer uhøflige.

- Nordmenn er ulike andre folkeslag når det gjelder bruk av ord. "Vær så snill", "tusen takk" eller "unnskyld" blir sjeldent brukt, man nikker kanskje i stedet. Utlendinger kjenner ikke til dette, og dermed virker nordmenn uhøflige, sier Longva.

- Man forbinder vanlig høflighet med såkalt kommersiell høflighet som brukes for å selge noe. Hvis du er ekte, så sier du ikke så mye, sier hun.

Jeg må vel strengt tatt si meg enig med personen som kommer med uttalelsen. Vi mangler en gennerel folkeskikk mot folk. Jeg tenker da ikke spessielt på folk rundt oslo, men jeg den jobben jeg har, opplysningen 1881, så får man inn folk fra hele landet og det er en gjenganger som jeg har tenkt en del på, vi nordmenn er lite høfflige ovenfor andre!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

" men jeg den jobben jeg har, opplysningen 1881, så får man inn folk fra hele landet og det er en gjenganger som jeg har tenkt en del på, vi nordmenn er lite høfflige ovenfor andre!

6957522[/snapback]

 

Men når jeg ringer opplysningen 1881, så vil dere jo hele tiden hjelpe meg, ja! det er nesten ikke måte på! ..og minuttene går.. :p

Endret av Heimdall
Lenke til kommentar

Tja, jeg føler selv jeg ikke har noe å skamme meg over. Men nå bor jeg ikke i Oslo vel å merke. Hjelper gjerne folk, oppfører meg alltid høflig, sier hallo, takk og ønsker folk en god dag. Hender gjerne jeg hilser på folk jeg ikke kjenner. Men nå er det vel engang slik i Norge at vi ikke åpner oss for gud og hvermann, (utenom kanskje i fylla). Slik er det nå vel den jevne nordmann er. Synes ikke folk skal gå rundt og skamme seg over slikt. :shrug:

Lenke til kommentar

Jo høflighet er greit nok det, men er skeptisk til å prøve å tvinge barn til å være høflig med eldre.

Hvorfor skal barn kalle gamlinger sir eller madam?

Da burde gamlinger være like høflig tilbake og si sir til barna og.

 

1881 er barnemat. Da ringer folk deg. Jeg ringer rundt til folk og de er ikke særlig villig til å snakke og er ofte veldig uhøflige. Får ofte slengt noen banneord mot meg osv.

Hvis gamlingene på bussene vil sitte så får de SPØRRE da. Eg er ingen tankeleser og eg kan ikke lese på deg kor gammel eller funksjonshemmet folk på bussen er.

Eg sitter ALLTID med mindre noen spør om plassen. Det kalles å folkeskikk.. å spørre istedetfor å forvente å få sitte.

 

har også lagt merke til at nesten 50% av folkene er redd/sjenert for å si nei når eg ringer de. De vrir seg unna med å si at det passer dårlig eller andre lame unnskyldinger. Når eg spør om "kan eg ringe tilbake?" sier de nei. Når eg spør om "når kan eg ringe tilbake" sier flere ja.

 

Uhøflig, sjenert, frekk og uselvsikker er mine erfaringer med nordmenn, men jeg har ikke så mye imot det.

 

Altså gamlinger: Begynn å SPØRR om å få sitte. Hvis noen tilbyr deg en plass så si JA uansett om du ikke er så gammal eller ei.

Lenke til kommentar

Jeg ser faktisk egentlig ikke noen grunn til at kvinner, gravide, gamle og syke skal sitte.

Ikke automatisk i hvertfall.

Årsaker og unntak:

Kvinner: Likestilling

Gravide: Det er først etter noen måneder det blir tungt for dem å stå på bussen, og da skal de selvfølgelig få sitte hvis de spør eller det er helt tydelig at de trenger å sitte

Gamle: de gamle nå til dags er jo så spreke, de fleste av dem kan jo helt fint stå, selvfølgelig, bruker de rullator eller er ellers veldig skrøpelig så er det jo samme som ovenfor.

Syke: det finnes jo ikke noen unison gruppe med syke, noen kan stå og noen kan det ikke, og her gjelder det jo det samme som for gruppene ovenfor, spør om du kan få sitte eller se skrøpelig nok ut.

Lenke til kommentar

Hvem har sagt at du må kalle gamlinger sir eller madam.

For å ver høflig er ikkje akkurat dette vi forvente

Hvis gamlingene på bussene vil sitte så får de SPØRRE da. Eg er ingen tankeleser og eg kan ikke lese på deg kor gammel eller funksjonshemmet folk på bussen er.

 

Vist du forvente at dei skal spør, er ikkje du særlige omtenksome

Endret av wilai
Lenke til kommentar

Dette er tøv. Høflighetsfraser betyr ingenting.

 

Professor i sosialantropologi, Anh Nga Longva, synes også Oslo-folk og nordmenn generelt virker mer uhøflige.

 

- Nordmenn er ulike andre folkeslag når det gjelder bruk av ord. "Vær så snill", "tusen takk" eller "unnskyld" blir sjeldent brukt, man nikker kanskje i stedet. Utlendinger kjenner ikke til dette, og dermed virker nordmenn uhøflige, sier Longva.

 

- Man forbinder vanlig høflighet med såkalt kommersiell høflighet som brukes for å selge noe. Hvis du er ekte, så sier du ikke så mye, sier hun.

 

Hun har selvfølgelig rett.

Lenke til kommentar

Jeg har forsøkt meg litt på og si "god dag" og slikt til eldre mennesker, men jeg må si at jeg føler at de "spytter på meg" når de ikke svarer, det er nok grunnen til at jeg bare hilser til folk jeg kjenner og har sluttet og hilse til folk jeg ikke kjenner :hmm:.

Men jeg svarer selfølgelig med god dag hvis noen hilser meg først :)

Endret av Dark Archon
Lenke til kommentar

Jeg tror jeg hjelper til å forebygge dette :) Jeg er nytilflyttet her og har ikke merket noen spesielle surere tendenser her enn ii Ålesund eller andre byer jeg har vært i. Jeg jobber på Statoil og opplever faktisk mye hyggeligere respons i fra kunder. Flere tør å smile og hilse tilbake i det jeg nikker "Go' morn" når de kommer inn. Jeg holder også alltid oppe døra inn til blokka (som låser seg i det den smekker igjen og trenger nøkkelkort for å åpnes) når jeg ser andre beboere gå i mot et stykke bak med en desperat neve rotende rundt nede i en veske eller sekk for å finne kortet. Jeg merker at de blir veldig overrasket over det jeg gjør og noen smiler og takker som om de aldri skulle forventet det, mens noen er likeglad og andre er så sjokkert at de er stumme, men smiler nervøst. Få gjør det samme til meg når jeg kommer gående, men det kan kanskje begynne å snu og smitte snart ;)

Lenke til kommentar
"Mange i Oslo er ikke vant til å bo i byen, og vet ikke hvordan de skal te seg."

 

Det han sier her er jo at det er folk fra landet som bor i byen som er uhøflige. :)

6962088[/snapback]

 

Jeg har en følelse av at de innfødte oslo-folkene er mer rammet av denne "uhøfligheten" enn tilflyttede. Men det er bare en følelse. Jeg har ingen statistikk.

Lenke til kommentar
Jeg liker meg generelt bedre i USA når det gjelder sånt, man nyser i en butikk og 5 stykker sier "bless you". Sånt er koselig.

6962167[/snapback]

Sett hvor den stammer fra synes jeg ikke det er noe særlig koselig men nærere pessimistisk :p

 

Bless You:

 

One traditional explanation for the custom is that it began literally as a blessing. Pope Gregory I the Great (AD 540-604) ascended to the Papacy just in time for the start of the bubonic plague in AD 590 (his successor succumbed to it). To combat the plague, Gregory ordered litanies, processions and unceasing prayer for God's blessing. When someone sneezed (seen as the initial onset of the plague), they were immediately blessed ("God bless you!") in the hope that they would not actually develop the disease.

 

Deler av Australia bruker det visst for flere anledninger, kanskje du burde ta en tur dit :)

 

In some parts of Australia, the expression is also used when a person belches or breaks wind; this usage is primarily an indication that the blesser has not been offended by the gaseous expulsions of the blessed. This is also true in the rural areas of New Zealand and in Auckland.
Endret av Trynemjoel
Lenke til kommentar

Hilsing i andre land i Europa skjer med hånd og munn, i Norge skjer det for lite med hånden. Nordmenn flest er kalde, rett og slett. Mange i Norge, ikke bare i Oslo, mangler alminnelig høflighet. Enten det er i buss, tog, trikk, butikk. Skal det skjer noe, så må kulturen her i landet rett og slett vendes.

 

Nå synes jeg at folk fra Bergen, Trondheim og Nord-Norge er særs høflige!

 

Enig med Steffy, helt annerledes i USA.

Endret av onyX
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...