Gå til innhold

Israel: Ingen er mer fiendtlig innstilt enn Norge


Anbefalte innlegg

Vg.no melder i dag at:

I Israels største avis skal en offisiell kilde onsdag ha stemplet Norge som det landet i verden som er mest fiendtlig innstilt til Israel.

- Noen må vekke nordmennene, sier den israelske talsmannen ifølge NRK. Vedkommende legger til at ingen andre israelske ambassadører rundt om i verden får gjennomgå slik som den israelske i Oslo.

 

Jeg har litt problemer med å skjønne hvorfor man ikke klarer å skille mellom kritikk av staten Israel og deres representanter og kritikk mot jøder.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nøyaktig hvordan er det den israelske ambassadøren har fått gjennomgå?

 

Nordmenns brennende ønske om å sende fredsstyrker, samt ønske om at det skal være fred i midtøsten er vel neppe noen anti-jødisk agenda. Jeg har stor forståelse for mye israel har gjort, men her pisser de på skoen sin når de kommer med så bastante og feilaktige påstander.

 

Og BA gjør det vel ikke noe bedre med så skandaløst dårlige overskrifter...

Lenke til kommentar
Jeg har litt problemer med å skjønne hvorfor man ikke klarer å skille mellom kritikk av staten Israel og deres representanter og kritikk mot jøder.

6948620[/snapback]

Ja det er helt utrolig hvor raskt de er ute med 'jødehat'-kortet sitt i absolutt enhver situasjon der Israel kritiseres.

 

Patetisk, nesten så jeg begynner å mislike dem bare for dette.

Lenke til kommentar
BA sin vinkling :

 

På forsiden står det "-Norge er Israels værste fiende"

http://www.ba.no/nyheter/urix/article2315830.ece

 

Det BA gjør bevisst her er å sette Israel opp mot Norge for å skape sterke meninger om Israel.

6948748[/snapback]

Du setter vel ting på hodet nå?

 

Det var jo Yedioth Aharonot som forsøkte å "skape sterke meninger om Norge".

 

edit: Og hva mener de med å "vekke nordmennene"? Jeg vet hvordan dette ville ha blitt tolket om det hadde kommet fra en annen kant.

Endret av nebrewfoz
Lenke til kommentar
Jeg har litt problemer med å skjønne hvorfor man ikke klarer å skille mellom kritikk av staten Israel og deres representanter og kritikk mot jøder.

6948620[/snapback]

Ja det er helt utrolig hvor raskt de er ute med 'jødehat'-kortet sitt i absolutt enhver situasjon der Israel kritiseres.

 

Patetisk, nesten så jeg begynner å mislike dem bare for dette.

6949448[/snapback]

Hvor er jøder og jødehat nevnt her?

Lenke til kommentar

Jeg og mange lik mer er imot krig og fordervelse, spesielt i midt-østen. Hvem starter, viderfører og er den sterkeste part, den part som kan avslutte hele greien og den part med absolutt sterkeste allierte? Israel.

Jeg hater ikke israel, jeg misliker ikke israel, jeg misliker og er uenig i Israel sin utenrikspolitikk.

Og jeg hater definitivt ikke jøder.

Endret av magicus
Lenke til kommentar
Og jeg hater definitivt ikke jøder.

6949820[/snapback]

Ah, men, ser du, det er det ikke du som har lov til å avgjøre.

 

Hvis noen føler seg hatet av noe du sier eller skriver, så har ikke du noe du skulle ha sagt, dessverre. Det skaper jo selvsagt et noe anstrengt debattklima, men det er sånn det er.

6949858[/snapback]

Bortsett fra hvis du bruker det som argument HELE tiden.

Lenke til kommentar
Og jeg hater definitivt ikke jøder.

6949820[/snapback]

Ah, men, ser du, det er det ikke du som har lov til å avgjøre.

 

Hvis noen føler seg hatet av noe du sier eller skriver, så har ikke du noe du skulle ha sagt, dessverre. Det skaper jo selvsagt et noe anstrengt debattklima, men det er sånn det er.

6949858[/snapback]

 

Jeg avgjør selv hvem jeg hater. At derimot at noen tolker meningene mine dithen at jeg er jødehater får stå for deres regning.

Lenke til kommentar
BA sin vinkling :

 

På forsiden står det "-Norge er Israels værste fiende"

http://www.ba.no/nyheter/urix/article2315830.ece

 

Det BA gjør bevisst her er å sette Israel opp mot Norge for å skape sterke meninger om Israel.

6948748[/snapback]

Du setter vel ting på hodet nå?

 

Det var jo Yedioth Aharonot som forsøkte å "skape sterke meninger om Norge".

 

edit: Og hva mener de med å "vekke nordmennene"? Jeg vet hvordan dette ville ha blitt tolket om det hadde kommet fra en annen kant.

6949485[/snapback]

 

Nei jeg er litt uenig der. Poenget mitt er at på forsiden til BA ser det ut som at Israel hevder at Norge er den værste fienden, var ihvertfall slik jeg tolket overskriften. BA er en avis godt over på den røde siden. Jeg leser den daglig (Bare pga de skriver mye om Brann, og summetonen er en klassiker), dette kan jeg skrive under på.

Lenke til kommentar
Nei jeg er litt uenig der. Poenget mitt er at på forsiden til BA ser det ut som at Israel hevder at Norge er den værste fienden, var ihvertfall slik jeg tolket overskriften. BA er en avis godt over på den røde siden. Jeg leser den daglig (Bare pga de skriver mye om Brann, og summetonen er en klassiker), dette kan jeg skrive under på.

6950082[/snapback]

Du har rett i at BA er langt til venstre, på akkurat dét punktet har Finn Jarle Sæle rett

Lenke til kommentar
Poenget mitt er at på forsiden til BA ser det ut som at Israel hevder at Norge er den værste fienden, var ihvertfall slik jeg tolket overskriften. BA er en avis godt over på den røde siden. Jeg leser den daglig (Bare pga de skriver mye om Brann, og summetonen er en klassiker), dette kan jeg skrive under på.

6950082[/snapback]

Jeg vet ikke hva som eventuelt står på forsiden til den trykte utgaven, men det som er å lese på BA's nettsider (forsiden) er i hvert fall dette:

 

"Norge er Israels verste fiende.

Norge blir gjengitt som Israels største fiende i en israelsk avis. "

 

Det er altså ikke Israel, men en israelsk avis som hevder dette.

 

Om BA er til venstre eller høyre, så forandrer jo ikke det noe på fakta i saken? Jeg vet ikke om den israelske avisen er til høyre eller venstre heller, jeg.

Lenke til kommentar

Kritikken mot ambassadørens utspill var på ingen måte uberettiget. For det første går hun rett i salaten og kommer med helt forfeilet kritikk av det norske Kongehuset, og utviser særdeles slett takt og tone, spesielt med tanke på at dette er Israels fremst offisielle representant i Norge. I seg selv er dette sak nok for reaksjon.

 

Videre har hun en meget bekymringsverdig sammenblanding av jøder og israelere: norske, jeg gjentar, norske jøder er norske, ikke israelske. Den israelske ambassadøren er på ingen måte noen representant for dem, like lite som de er representanter for staten Israel. Hun trekker paralleller og skaper likhetstegn som nettopp andre blir kritisert for å gjøre, da for å rette kritikk mot jøder, ikke-israelske jøder, for hva staten Israel gjør.

 

DMT ser nettopp dette, og er naturligvis skarpt kritiske til og opprørte over ambassadørens håpløse rolleblanding. Her klistrer hun Israels klamme hånd over dem og skaper nettopp det likhetstegnet mellom norske jøder og staten Israel som utnyttes og skaper antisemittisme. Her er hun minst like ille, om ikke verre, enn hva en kunne se i Jostein Gaarders velomtalte kronikk. Uheldigvis har vi sett slik rolleblanding fra israelske myndigheter før, og vi vil nok se det igjen. En trekker likhetstegn mellom alle jøder og Israel.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...