Gå til innhold

Trådløse Trondheim åpnet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg lurer veldig på hvordan den hastigheten er oppnådd, og hvordan nettverket er tilknyttet backbone. Jeg synes hastigheten var urealistisk høy, spesielt gitt at det er trådløst, flere skal ha tatt det i bruk, signal forstyrrelser som pleier å være problematiske...

 

Kan han har vært en av få brukere på nettet på det tidspunktet han testet det? Tviler sterkt på at de hastighetene holder lenge.

 

Tirsdag 26.september blir Trondheim en av Europas første trådløse byer.

 

Det kan vel neppe kalles en trådløs by når det er fåtallet som har tilgang??

Endret av joebush
Lenke til kommentar
Hvordan kan jeg da koble meg til? Jeg er student ved NTNU, men har ikke fått med meg noe info.. Kan sikkert finne det på skolen, men hadde vært fint å fikse det nå..

6944331[/snapback]

 

I artikkelen er det en link til videre informasjon om dette. Sikker på at du har lest artikkelen helt? ;)

 

EDIT: Forresten, ikke se bort fra at du kanskje ikke har dekning. Dobbelsjekk dekningskartet for å være sikker. Jeg vet ikke om de broadcaster SSID eller ikke.

Endret av joebush
Lenke til kommentar
EDIT: Forresten, ikke se bort fra at du kanskje ikke har dekning. Dobbelsjekk dekningskartet for å være sikker. Jeg vet ikke om de broadcaster SSID eller ikke.

6944413[/snapback]

 

SSID broadcastes. "TrodloseTrondheim" er det du må koble deg opp til for å få bruke VPN. "Ntnu1x" (eller noe i den duren) lar deg koble opp med sertifikatet du får av NTNU.

Lenke til kommentar

Så signalet blir broadcastet? Dette betyr vel at jeg burde kunne finne nettverket blant trådløse nettverk, koble på, og så bruke vpn for å få tilgang.. Dette er slik det fungerer på gløshaugen, og antar det er det samme i byen. MEN.. Jeg bor altså midt i byen (Like ved Tiger Tiger, og innenfor dekningsområdet), og finner ingenting!

Lenke til kommentar
Så signalet blir broadcastet? Dette betyr vel at jeg burde kunne finne nettverket blant trådløse nettverk, koble på, og så bruke vpn for å få tilgang.. Dette er slik det fungerer på gløshaugen, og antar det er det samme i byen. MEN.. Jeg bor altså midt i byen (Like ved Tiger Tiger, og innenfor dekningsområdet), og finner ingenting!

6945067[/snapback]

 

Husk at det kun er satset på dekning utendørs i første omgang. Sitter man inne er det stor fare for at du ikke tar inn noe som helst. (Det eneste innendørsområdet jeg vet om er solsiden. Der står det to sendere innendørs....)

Lenke til kommentar
Det må i tillegg påpekes at dette ikke er noe gratis. Dette er satt opp av et AS og er ment til å tjene penger. At studenter osv får tilgang er via en avtale gjort med studiestedet.

 

Nettopp derfor er det da genialt å bruke studentene som prøvekaniner, slik at prosjektet kan etablere seg før det når det kommersielle markedet. Husk at det er mange studenter i Trondheim forhold til inbyggertall. Dette er ikke bare en "avtale" som studiestedet NTNU har gjort. Dette er et helt bevisst strategisk trekk

 

Victurus!

Endret av victurus
Lenke til kommentar

Det er ca 15000 brukere i sør-trøndelag fylkeskommune som har mulighet til å benytte den. (det er åpent nå...dokumentasjon ligger ute)

NTNU studenter og ansatte. Trondheim kommune kommer også i løpet av måneden. Så det er jo et stort antall brukere som kan bruke dette.

 

Det skal være dekning der kartet viser, dog kan det være enkelte soner der det ikke er optimalisert enda. Det har vært jobbet relativt aktivt for å få ting ferdig til lansering... :)

 

Så det trengs litt mer tid for å få det helt 100%.

Ellers viktig å merke seg at dette nettet også vil bli brukt til forskning. Slik at støtte for f.eks WIMAX og andre standarder også kommer.

Endret av glepa
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...