Gå til innhold

Trådløse Trondheim åpnet


Anbefalte innlegg

Ja det broadcastes flere SSIDer, STFK for de i fylkeskommunen, tradlosetrondheim og NTNU1x for NTNU folk, og jeg vil antal at det vil stå TK når trondheim kommune kommer på banen.

 

Så signalet blir broadcastet? Dette betyr vel at jeg burde kunne finne nettverket blant trådløse nettverk, koble på, og så bruke vpn for å få tilgang.. Dette er slik det fungerer på gløshaugen, og antar det er det samme i byen. MEN.. Jeg bor altså midt i byen (Like ved Tiger Tiger, og innenfor dekningsområdet), og finner ingenting!

6945067[/snapback]

 

Husk at det kun er satset på dekning utendørs i første omgang. Sitter man inne er det stor fare for at du ikke tar inn noe som helst. (Det eneste innendørsområdet jeg vet om er solsiden. Der står det to sendere innendørs....)

6945763[/snapback]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trådløs nettet er tilknyttet blant annet stamnettet til NTNU. ikke kapasitetsproblemer med det første...

 

Jeg lurer veldig på hvordan den hastigheten er oppnådd, og hvordan nettverket er tilknyttet backbone. Jeg synes hastigheten var urealistisk høy, spesielt gitt at det er trådløst, flere skal ha tatt det i bruk, signal forstyrrelser som pleier å være problematiske...

 

Kan han har vært en av få brukere på nettet på det tidspunktet han testet det? Tviler sterkt på at de hastighetene holder lenge.

Lenke til kommentar
Ja det broadcastes flere SSIDer, STFK for de i fylkeskommunen, tradlosetrondheim og NTNU1x for NTNU folk, og jeg vil antal at det vil stå TK når trondheim kommune kommer på banen.

NTNU-nettet er for studenter, NTNU1x-nettet blir vel for skoleelever e.l. ITEA har nemlig funnet ut at det å distribuere 802.1x-sertifikater til alle 20.000 elever og ansatte på NTNU blir for mye stress.

 

Ellers tåler jo det nettet(UNINETT) allerede ganske mye trafikk, samt at det er laget i forsknings øyemed, så det at mange bruker nettet hardt er vel noe de er forbredt på. Hvor mye nettet tåler blir jo noe av det de kan finne ut av, samt hvor godt nettet skalerer når man bygger det ut til enda flere.

 

Ser meg selv på bildet i artikkelen forresten :w00t:

Lenke til kommentar

Tja jeg aner ikke hva NTNU vil bruk NTNU1X til. De må jo laste ned VPN klient i dag, så nedlasting av sertifikat kan kanskje være lettere?

 

Elever og ansatte i fylkeskommunen bruker STFK SSID ihvert fall.

 

Ja det broadcastes flere SSIDer, STFK for de i fylkeskommunen, tradlosetrondheim og NTNU1x for NTNU folk, og jeg vil antal at det vil stå TK når trondheim kommune kommer på banen.

NTNU-nettet er for studenter, NTNU1x-nettet blir vel for skoleelever e.l. ITEA har nemlig funnet ut at det å distribuere 802.1x-sertifikater til alle 20.000 elever og ansatte på NTNU blir for mye stress.

 

Ellers tåler jo det nettet(UNINETT) allerede ganske mye trafikk, samt at det er laget i forsknings øyemed, så det at mange bruker nettet hardt er vel noe de er forbredt på. Hvor mye nettet tåler blir jo noe av det de kan finne ut av, samt hvor godt nettet skalerer når man bygger det ut til enda flere.

 

Ser meg selv på bildet i artikkelen forresten :w00t:

6948248[/snapback]

Lenke til kommentar

Skal få info idag fra lærern på AITeL om vi vil på noen måte bli inkludert med på trådløsnettverket...

Blir svaret negativt blir jeg en smule sur...sitter med ntnus 100mbit nett hjemme...med tia og utvidelsen så kan det gå utover hastigheten hjemme....også får jeg kanskje ikke trådløstilgang på toppen av det hele... :(

Lenke til kommentar

Er ikke det ikke fylke og ntnu som har samarbeidet og betalt for dette da?

 

Men syns det var dårlig gjort viss dere ikke får bruke det  :hrm:

6943106[/snapback]

 

Hvorfor er det dårlig gjort om Hist ikke har vært med og betalt?

 

AtW

6946850[/snapback]

 

det er dårlig gjort mot oss HiST-studenter av flere grunner.

 

det er dårlig overfor studentene at HiST ikke har fått tilbud om å være med, eller, om de nå i værste fall har fått det tilbudet, faktisk har takket nei til det!

 

det er dårlig at fylket har vært med på å betale for dette, som nå gangner kun 2/3 av studentene i byen.

 

det er dårlig gjort at vgs-elevene får tilgang og ikke oss!

Lenke til kommentar

Sorry men jeg synes ikke det er dårlig gjort.

 

Som sagt er det Fylket og NTNU som har betalt for greia.

Er du NTNU student vil det si at du har vært med på spleiselaget (via semesteravgift).

 

Ungdom på VGS har foreldre som er bosatt osv osv (vanligvis, det finnes unntak med tilfytta skoleelever på videregående, shame on them!)

 

Er du tilfløtta HiST student som fortsatt er folkeregistrert som bosatt i en annen kommune enn en i sør-trøndelag (fylke) har du ikke betalt en dritt indirekte en gang, hvorfor fortjener du gratis tilgang da?? Ting er ikke gratis her i verden.

 

Er du folkeregistrert i trondheim kommune og HiST student burde du få tilgang.

Men til og med denne er litt tynn.. for hva med alle oss andre som bor i Trondheim?

(Vi får håpe på billige abonnement etterhvert..)

----------------------

Edit: Dette er grunn nok til å betale semesteravgift til NTNU.. el cheapo trådløst nett... :ph34r:

Endret av VinterUlv
Lenke til kommentar

Er ikke det ikke fylke og ntnu som har samarbeidet og betalt for dette da?

 

Men syns det var dårlig gjort viss dere ikke får bruke det  :hrm:

6943106[/snapback]

 

Hvorfor er det dårlig gjort om Hist ikke har vært med og betalt?

 

AtW

6946850[/snapback]

 

det er dårlig gjort mot oss HiST-studenter av flere grunner.

 

det er dårlig overfor studentene at HiST ikke har fått tilbud om å være med, eller, om de nå i værste fall har fått det tilbudet, faktisk har takket nei til det!

 

det er dårlig at fylket har vært med på å betale for dette, som nå gangner kun 2/3 av studentene i byen.

 

det er dårlig gjort at vgs-elevene får tilgang og ikke oss!

6962261[/snapback]

 

Fylket har betalt for at VGS skal få tilgang, NTNU har betalt for at deres studenter skal få tilgang, HisT har helt sikkert hatt alle muigheter til å være med på spleiselaget, men har latt være, og har dermed ikke fått tilgang.

 

AtW

Lenke til kommentar
Misunnelig? hehe

6962265[/snapback]

 

så klart jeg er misunnelig. vil ikke du ha gratis nett?

 

Som sagt er det Fylket og NTNU som har betalt for greia.

Er du NTNU student vil det si at du har vært med på spleiselaget (via semesteravgift).

 

Er du tilfløtta HiST student som fortsatt er folkeregistrert som bosatt i en annen kommune enn en i sør-trøndelag (fylke) har du ikke betalt en dritt indirekte en gang, hvorfor fortjener du gratis tilgang da?? Ting er ikke gratis her i verden.

6962382[/snapback]

 

jeg har faktisk betalt like mye som ntnu-studentene har gjort. semesteravgiften, å vidt jeg husker er på 420kr på ntnu, pluss eventuelt en kopinor-avgift elno sånt, der 400kr går til samskipnaden og 20kr er valgfrie og går til SAIH. våre 400kr, pluss 136,25kr til kopinor, går også til samme samskipnaden. denne samskipnaden har ikke oppgitt noen steder at penger går til trådløse trondheim. så, med mindre ntnu-studentene har en ekstra avgift som går rett til ntnu eller trådløse trondheim, har jeg faktisk betalt nøyaktig like mye for denne tjenesten som dem... ting er ikke gratis her i verden, med mindre du går på ntnu... :hrm:

Lenke til kommentar
Misunnelig? hehe

6962265[/snapback]

 

så klart jeg er misunnelig. vil ikke du ha gratis nett?

 

Som sagt er det Fylket og NTNU som har betalt for greia.

Er du NTNU student vil det si at du har vært med på spleiselaget (via semesteravgift).

 

Er du tilfløtta HiST student som fortsatt er folkeregistrert som bosatt i en annen kommune enn en i sør-trøndelag (fylke) har du ikke betalt en dritt indirekte en gang, hvorfor fortjener du gratis tilgang da?? Ting er ikke gratis her i verden.

6962382[/snapback]

 

jeg har faktisk betalt like mye som ntnu-studentene har gjort. semesteravgiften, å vidt jeg husker er på 420kr på ntnu, pluss eventuelt en kopinor-avgift elno sånt, der 400kr går til samskipnaden og 20kr er valgfrie og går til SAIH. våre 400kr, pluss 136,25kr til kopinor, går også til samme samskipnaden. denne samskipnaden har ikke oppgitt noen steder at penger går til trådløse trondheim. så, med mindre ntnu-studentene har en ekstra avgift som går rett til ntnu eller trådløse trondheim, har jeg faktisk betalt nøyaktig like mye for denne tjenesten som dem... ting er ikke gratis her i verden, med mindre du går på ntnu... :hrm:

6963765[/snapback]

 

Semesteravgiften går til studentsamskipnaden, ikke til NTNU(?), NTNU har vært med å betale, men det dekkes ikke av semsteravgiften. Du får klage til Hist, det er de som ikke er villig til å gjøre det gratis for HiST-studenter.

 

AtW

Lenke til kommentar
Skal få info idag fra lærern på AITeL om vi vil på noen måte bli inkludert med på trådløsnettverket...

Blir svaret negativt blir jeg en smule sur...sitter med ntnus 100mbit nett hjemme...med tia og utvidelsen så kan det gå utover hastigheten hjemme....også får jeg kanskje ikke trådløstilgang på toppen av det hele... :(

6949030[/snapback]

Tror ikke du trenger å være bekymret for hastigheten. Nettet her oppe er "ganske" godt skalert. Sjekk uninetts egne tall, gjennomsnittlig last ligger stort sett under eller godt under 50% på alle linker. Regner med at routerne er omtrent like godt skalert, og da trenger du ikke bekymre deg stort over noen skarve trådløsbrukre i sentrum.

Endret av Olaaaaa
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Ja det broadcastes flere SSIDer, STFK for de i fylkeskommunen, tradlosetrondheim og NTNU1x for NTNU folk, og jeg vil antal at det vil stå TK når trondheim kommune kommer på banen.

NTNU-nettet er for studenter, NTNU1x-nettet blir vel for skoleelever e.l. ITEA har nemlig funnet ut at det å distribuere 802.1x-sertifikater til alle 20.000 elever og ansatte på NTNU blir for mye stress.

 

Ellers tåler jo det nettet(UNINETT) allerede ganske mye trafikk, samt at det er laget i forsknings øyemed, så det at mange bruker nettet hardt er vel noe de er forbredt på. Hvor mye nettet tåler blir jo noe av det de kan finne ut av, samt hvor godt nettet skalerer når man bygger det ut til enda flere.

 

Ser meg selv på bildet i artikkelen forresten :w00t:

6948248[/snapback]

 

sertifikatet og installasjonsveiledning finner man på infoweb.

Det gikk greit å laste ned, installert og satt opp nettverkstilkoblingen korrekt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...