Gå til innhold

Er din Core 2 varmere enn forventet? Mulig løsning


hifiking

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Mista en 2-3 grader etter at jeg tok bort ramma. Men det kan vel ha like mye å si med det faktum at jeg la et tynnere lag AS5 denne gangen.

 

Har bra luftflyt i kabinettet. 120 + 92 inn og 120 ut.

Temp er 50/65 med Zalman 9500 CNPS og E6600 @ 413x8=3300.

6917198[/snapback]

 

Og med hvor mye spenning?

6917460[/snapback]

 

1.4125v

Lenke til kommentar

Men uansett er jeg godt under 30 grader ved idle og det i et lydløst system,hvem kan ønske seg mer med luftkjøling  :D

6926608[/snapback]

 

Helt enig her :thumbup:

 

Kimmer

6927755[/snapback]

 

Jepp,ser at det varierer en del,men dette har nok med hvilket kabinett en har og kjølingen i dette.

Har selv opplevd store forskjeller med mitt A64 system alt etter hvilket kabinett jeg brukte.

Lenke til kommentar

Men uansett er jeg godt under 30 grader ved idle og det i et lydløst system,hvem kan ønske seg mer med luftkjøling  :D

6926608[/snapback]

 

Helt enig her :thumbup:

 

Kimmer

6927755[/snapback]

 

Jepp,ser at det varierer en del,men dette har nok med hvilket kabinett en har og kjølingen i dette.

Har selv opplevd store forskjeller med mitt A64 system alt etter hvilket kabinett jeg brukte.

6928429[/snapback]

 

2-3 grader over romtemp, kontra 30 grader over romtemp er ganske ekstreme forskjeller da, da snakker vi gankse drøye forskjeller i kabinett-lufting, når det er snakk om en viftebasert stock-kjøler. Hva slags kjøling har du i kabinettet ditt?

 

AtW

Lenke til kommentar
2-3 grader over romtemp, kontra 30 grader over romtemp er ganske ekstreme forskjeller da, da snakker vi gankse drøye forskjeller i kabinett-lufting, når det er snakk om en viftebasert stock-kjøler. Hva slags kjøling har du i kabinettet ditt?

 

AtW

6928448[/snapback]

 

Hvis der er snakk om stock kjøler (C2D) og store temperatur forskjeller blant folk - da vil jeg mene, at de som har 'unormalt' høye temperaturer - ikke har fått satt stock kjøler skikkeligt på (kan lett ske med denne "snap-on" kjøler).

 

Syns eg måtte bruke unødigt vold, for å få den til å låse sig fast. Satt kjøler på før eg monterte HK i kabbis (lettere å sjekke monteringen av kjøler).

 

PS. Et kabbinett helt uten luftgennemstrømning kan s'følig også gi unormalt høye CPU-temps.

 

Kimmer

Endret av Kimmer
Lenke til kommentar
2-3 grader over romtemp, kontra 30 grader over romtemp er ganske ekstreme forskjeller da, da snakker vi gankse drøye forskjeller i kabinett-lufting, når det er snakk om en viftebasert stock-kjøler. Hva slags kjøling har du i kabinettet ditt?

 

AtW

6928448[/snapback]

 

Hvis der er snakk om stock kjøler (C2D) og store temperatur forskjeller blant folk - da vil jeg mene, at de som har 'unormalt' høye temperaturer - ikke har fått satt stock kjøler skikkeligt på (kan lett ske med denne "snap-on" kjøler).

Syns eg måtte bruke unødigt vold, for å få den til å låse sig fast. Satt kjøler på før eg satt HK i kabbis (lettere å inspicere monteringen).

 

PS. Et kabbinett helt uten luftgennemstrømning kan s'følig også gi unormalt høye CPU-temps.

 

Kimmer

6928730[/snapback]

 

Ja, jeg tror også festet har endel å si, jeg synes forksjellene høres veldig store ut til å bare komme pga kabinettlufting.

 

AtW

Lenke til kommentar

Men uansett er jeg godt under 30 grader ved idle og det i et lydløst system,hvem kan ønske seg mer med luftkjøling  :D

6926608[/snapback]

 

Helt enig her :thumbup:

 

Kimmer

6927755[/snapback]

 

Jepp,ser at det varierer en del,men dette har nok med hvilket kabinett en har og kjølingen i dette.

Har selv opplevd store forskjeller med mitt A64 system alt etter hvilket kabinett jeg brukte.

6928429[/snapback]

 

2-3 grader over romtemp, kontra 30 grader over romtemp er ganske ekstreme forskjeller da, da snakker vi gankse drøye forskjeller i kabinett-lufting, når det er snakk om en viftebasert stock-kjøler. Hva slags kjøling har du i kabinettet ditt?

 

AtW

6928448[/snapback]

Jeg kjører med et Cooler Master Fulltower, "Stacker 830"

Med en 120 mm i front en bak,en i toppen og to i døra.

De to i døra blåser da direkte inn på hk/cpu

Alle viftene går på "lydløst" modus, men alikevel får en da en sikkelig utskifting av luften i kabinettet.

Lenke til kommentar
2-3 grader over romtemp, kontra 30 grader over romtemp er ganske ekstreme forskjeller da, da snakker vi gankse drøye forskjeller i kabinett-lufting, når det er snakk om en viftebasert stock-kjøler. Hva slags kjøling har du i kabinettet ditt?

 

AtW

6928448[/snapback]

 

Hvis der er snakk om stock kjøler (C2D) og store temperatur forskjeller blant folk - da vil jeg mene, at de som har 'unormalt' høye temperaturer - ikke har fått satt stock kjøler skikkeligt på (kan lett ske med denne "snap-on" kjøler).

 

Syns eg måtte bruke unødigt vold, for å få den til å låse sig fast. Satt kjøler på før eg monterte HK i kabbis (lettere å sjekke monteringen av kjøler).

 

PS. Et kabbinett helt uten luftgennemstrømning kan s'følig også gi unormalt høye CPU-temps.

 

Kimmer

6928730[/snapback]

 

 

Samme her,måtte trykke hårt og jeg monterte den før jeg satte inn hk.

Lenke til kommentar
Jeg bygget en E6300 maskin til en kamerat her om dagen. Den ligger på 48 grader Idle, @stock! Lest av i bios.

6928015[/snapback]

 

Prøv heller å les av tempen med Core Temp... mitt Asus P5B gav meg mye grå hår siden den viste hele 59-60 grader på E6300'en i biosen. Stock kjøler. Men Core Temp viste kun 42/43c... Har nå skrudd den opp til 2,24 Ghz og satt ned spenning til 1,2v. Core Temp gir da 44/45c idle og 54/55 full load med Prime95.

 

Synes dette fortsatt er litt varmt så mulig jeg skal prøve tipset her... Den måtte ihvertfall trykkes hardt ned husker jeg.

Lenke til kommentar

 

Jepp,ser at det varierer en del,men dette har nok med hvilket kabinett en har og kjølingen i dette.

Har selv opplevd  store forskjeller med mitt A64 system alt etter hvilket kabinett jeg brukte.

6928429[/snapback]

 

2-3 grader over romtemp, kontra 30 grader over romtemp er ganske ekstreme forskjeller da, da snakker vi gankse drøye forskjeller i kabinett-lufting, når det er snakk om en viftebasert stock-kjøler. Hva slags kjøling har du i kabinettet ditt?

 

AtW

6928448[/snapback]

 

En prosessor som kjører 2-3 grader over rom temp på luft er helt og holdent UMULIG. Det er nok noe feil i målingene her=)

Lenke til kommentar

 

2-3 grader over romtemp, kontra 30 grader over romtemp er ganske ekstreme forskjeller da, da snakker vi gankse drøye forskjeller i kabinett-lufting, når det er snakk om en viftebasert stock-kjøler. Hva slags kjøling har du i kabinettet ditt?

 

AtW

6928448[/snapback]

 

En prosessor som kjører 2-3 grader over rom temp på luft er helt og holdent UMULIG. Det er nok noe feil i målingene her=)

6931843[/snapback]

 

Javel,da får du komme å måle, jeg har sjekket bios,brukt 2 forskjellige måleprogramm + at jeg har et termometer som er av det mest nøyaktige som kan fremskaffes da det er til lab bruk,dette er kalibrert og sjekket,det er festet på flere forskjellige måter på siden av core og gir samme res.

Når en så legger til tapet la oss si 5 grader fordi den står på siden og ikke oppå så er man på ca 27-28 grader,at det virker umulig for deg blir en annen sak.

Kjøleren er også kald,så om du hevder at dette er feil så fortell meg hvor varmen blir av da,siden hverken kjøleren eller luften rundt har høyere temp.

Venter spent på løsningen :hmm:

 

Akkurat nå er temp på 22-23 grader i rommet og da har cpu 28 grader på termometret plusser vi da på 5 grader feilmargin så har vi 33 grader.

Dette skulle vel også vise at målingene fungerer da en ser at om romtemp stiger med 3-4 grader sp stiger cpu temp 5-7 grader, noe som er helt naturlig da den luften som skal kjøle cpu allerede er varmere.

Endret av Dotten
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg mener at Snekkern's målinger ikke er å betvile (som tidligere nevnt). :)

Måles det med (kalibrert) probe eller som Oysfaerg foreslår.. en IR-måler, ja da er det faktiske temperaturer som vises fra målepunkt.

 

Jeg gjentar:

Dersom man ikke klokker sin COre 2 Duo.. kjører med default VCore.. og gjerne Eist/C1E aktivert blir det lave temperaturer.

 

Jeg syntes først det virket litt lavt det "Snekker'n" viste til i første posting (om sine temperaturer), men videre oppklaringer rundt romtemp tilsier at dette er reelle temperatuer målt inntil IHS.

Har som nevnt nokså like temperaturer på mitt "småklokkede" ("bare" FSB330) system med Conroe945P-DVI/E6300.

 

Og til slutt:

Ikke legg så mye vekt på "CPU-temp" rapportert fra ulike hk-utilities. De kan tildels være svært upålitelige noe en del bidragsytere i tråden her viser til. CPU temp på ca 60 grader og CoreTemp på nesten 20 grader mindre er ett godt eksempel på det.

PS.

Ett eksempel "andre veien".

På mitt vannkjølte system - Gigabyte FA-965P-DS4/[email protected]@1.425 - viser EasyTune ca. 18-20 grader for CPU, mens Coretemp viser ca. 35-40. Dette i ett rom som holder godt over 20 grader (vannet kjennes godt lunkent).

 

*ON-TOPIC*:

Det er ikke noe å tvile på at for enkelte så er festemekanisme slik at IHS blir skjev og det blir dårlig(liten) kontakt IHS/kjøler. Da bør man vel egentlig RMA'e hk'et fremfor å "tukle" med å fjerne lokket.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Jeg har en alternativ mulig løsning for de med Scythe Ninja. Jeg orker ikke skrive alt så jeg quoter like gjerne meg selv fra XS:

 

If you look down to inside the cooler through the round hole (viewed from the top), you'll see some fins going all vertical. Now if you attach a fan to the cooler (the average way), the air will hit the fins and the air transmission will end there, thus not ensuring optimal cooling, since the air ought to move through the cooler and not stop half way through inside it.

 

With my antec P180 case I solved this problem by attaching the fan to the top (moving air IN to the case AT the cooler), plus i have a fan at the front and rear moving air in/out.

 

With my old Ninja-setup (fan attatched at the right side of the cooler near the ram), I used to get 73-77C coretemps w/ Orthos small FFTs (Everest read) - CPU was up to 67C. Now this was only with 1.43Vcore and 361x9 FSB.

 

With my fan attatched to the case at the top I'm now getting coretemps at max 65-67C (ambient roomtemp has got to be at least 25-30C atm), and CPU temp at ~55C. We're talking 10 centigrade drop by moving the fan 90 degrees!

Lenke til kommentar

eg har E6300 og der viser BIOS at CPU temp er 80°C. Har prøvd å flashe bios, men er fortsatt samme problemet... Alt er montert som det skal og eg skjønna ikkje ka som e feil. Noken som veit det kanskje? Eg trur det er fabrikkfeil på HK eller CPU. Vurderar å sende i retur til komplett.

 

Eg har:

 

Intel Core 2 Duo

Abit AB9 PRO

Lenke til kommentar

 

En prosessor som kjører 2-3 grader over rom temp på luft er helt og holdent UMULIG. Det er nok noe feil i målingene her=)

6931843[/snapback]

 

Javel,da får du komme å måle, jeg har sjekket bios,brukt 2 forskjellige måleprogramm + at jeg har et termometer som er av det mest nøyaktige som kan fremskaffes da det er til lab bruk,dette er kalibrert og sjekket,det er festet på flere forskjellige måter på siden av core og gir samme res.

Når en så legger til tapet la oss si 5 grader fordi den står på siden og ikke oppå så er man på ca 27-28 grader,at det virker umulig for deg blir en annen sak.

Kjøleren er også kald,så om du hevder at dette er feil så fortell meg hvor varmen blir av da,siden hverken kjøleren eller luften rundt har høyere temp.

Venter spent på løsningen :hmm:

 

Akkurat nå er temp på 22-23 grader i rommet og da har cpu 28 grader på termometret plusser vi da på 5 grader feilmargin så har vi 33 grader.

Dette skulle vel også vise at målingene fungerer da en ser at om romtemp stiger med 3-4 grader sp stiger cpu temp 5-7 grader, noe som er helt naturlig da den luften som skal kjøle cpu allerede er varmere.

6932413[/snapback]

 

Nå har jeg målt og sjekket temp ved idle.

Da viser bios en cpu temp på 21,5 grader.

Pc probe viser 22 grader på cpu og termometret som er festet til viser 21,dette er naturlig at det blir litt lavere da det ligger inntil siden på core.

Romtemp ca 18 - 19 grader og det er med std kjøler.

 

Ok kanskje jeg overdriver litt, men etter å ha vært medlem på xtremesystems.org en god stund, og sett gjennomsnittstemperaturene der klarer jeg ikke å tro på temperaturen din. Folk med de beste luftkjølerene som finnes der ute er som regel kjempeglade om de har en ambientdifferanse på 3 ganger din, og du bruker stock kjøler.. Dette er folk som har peiling også. Planslipte cpu'er og de har gjort det som er mulig for å senke temperaturen.

 

Det var faktisk en som kom inn der med temperaturer som dine, da var det en annen som skrev en lang teknisk forklaring på hvorfor det ikke er mulig. Jeg kan ikke finne igjen denne posten så det poenget er mutt.

 

Men om faktumet er at du har en så kald prosessor med stock kjøling så MÅ du ha en prosessor som er forskjellig fra alle andre sin. Noe annet gir ikke mening.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Hvorfor ikke bare måle temperaturen på undersiden av stock kjøleren uten at den er festet fast i cpu?

6940750[/snapback]

:!:

Jo, det kan nok være en teori som forklarer lave temperaturer.

Lenke til kommentar
Ok kanskje jeg overdriver litt, men etter å ha vært medlem på xtremesystems.org en god stund, og sett gjennomsnittstemperaturene der klarer jeg ikke å tro på temperaturen din. Folk med de beste luftkjølerene som finnes der ute er som regel kjempeglade om de har en ambientdifferanse på 3 ganger din, og du bruker stock kjøler.. Dette er folk som har peiling også. Planslipte cpu'er og de har gjort det som er mulig for å senke temperaturen.

 

Det var faktisk en som kom inn der med temperaturer som dine, da var det en annen som skrev en lang teknisk forklaring på hvorfor det ikke er mulig. Jeg kan ikke finne igjen denne posten så det poenget er mutt.

 

Men om faktumet er at du har en så kald prosessor med stock kjøling så MÅ du ha en prosessor som er forskjellig fra alle andre sin. Noe annet gir ikke mening.

6939931[/snapback]

 

Nå er det faktisk slik at prosessorer kan være forskjellige. Noen klokker bra, noe klokker dårlig, noen er svært kalde, noen er svært varme. De kjernene som er svært kalde går ofte til mobile produkter, men noen dukker også opp i form av høyt klokkede prossessorer, slik som extreme edition serien. Noen dukker også opp i billigere prossessorer og derfor vil man kunne få en vilt klokkende core 2 duo som holder lave temperaturer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...