Gå til innhold

Er din Core 2 varmere enn forventet? Mulig løsning


hifiking

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132
Dette opplegget virker litt merkleig sløvt, jeg skjønner ikke helt at noe som er såpass lett å unngå skjer i det hele tatt (fra produsentenes side).

 

AtW

6914351[/snapback]

 

Ja, det er "sløvt". :)

Har vært skeptisk til LGA775 både med tanke på feste av CPU og standard plastklips for feste av kjøler.

Jeg tror ganske bestemt at mye av problemene som er rapportert med høye temperaturer skyldes dette.. og ikke skjeve IHS på CPU'ene (som mange trodde først).

De første rapportene om "skjev" IHS kom fra rapporter om høye temperaturer på "Presler" såvidt jeg kan huske (fra xs.org). Nå som svært mange har "konvertert" til Intel i og med Core 2 Duo har flere rapportert om dette.

Jeg tror teorien om for stram festemekanisme for CPU har veldig mye for seg, og tyder på en mangelfull kontroll fra produsentene av hk.

Lenke til kommentar

Jeg mistet en fire fem grader under load, dette er med trippelrads vannkjøling. Jeg synes fortsatt 60 grader load med 1,5v (1,5625 i bios) er mye. Jeg la også merke til, som hifi sier, at det var serdeles lite kjølepasta på midten.

 

Den bærbar funker som gull hifi <3

Endret av Sir Eatsalot
Lenke til kommentar

Mista en 2-3 grader etter at jeg tok bort ramma. Men det kan vel ha like mye å si med det faktum at jeg la et tynnere lag AS5 denne gangen.

 

Har bra luftflyt i kabinettet. 120 + 92 inn og 120 ut.

Temp er 50/65 med Zalman 9500 CNPS og E6600 @ 413x8=3300.

Endret av grim
Lenke til kommentar
Mista en 2-3 grader etter at jeg tok bort ramma. Men det kan vel ha like mye å si med det faktum at jeg la et tynnere lag AS5 denne gangen.

 

Har bra luftflyt i kabinettet. 120 + 92 inn og 120 ut.

Temp er 50/65 med Zalman 9500 CNPS og E6600 @ 413x8=3300.

6917198[/snapback]

 

Og med hvor mye spenning?

Lenke til kommentar
Har E6600 på et P5B DLX WiFi og den ligger på 32-33 idle og 38-39 full load, har en slik en NorthQ UFO 120mm+ viftekjøler med Arctic Silver 5 men, med stock kjøling og stock pasta lå den på 28 idle :S :S :S :S

6919185[/snapback]

Har du prøvd å fjerne rammen over cpu slik det blir tipset om i tråden?

Lenke til kommentar
Kan dette være en mulig årsak til at min Intel D950 er varm også??

6919526[/snapback]

En kan vel ikke utelukke det. Om du monterer av kjøleren og studerer hvordan kjølepastaen er fordelt mellom cpu og kjøler så kan det gi deg et hint på dårlig kontakt om den er ugjevnt fordelt. Når du først har gjort det så skader det vel ikke å teste temperaturene med avmontert ramme.

Lenke til kommentar
Har E6600 på et P5B DLX WiFi og den ligger på 32-33 idle og 38-39 full load, har en slik en NorthQ UFO 120mm+ viftekjøler med Arctic Silver 5 men, med stock kjøling og stock pasta lå den på 28 idle :S :S :S :S

6919185[/snapback]

 

 

lol? les da mann, hadde dårligere temp med bedre kjøler. Kan hende at stock kjøler som følger med har bedre kontak med CPUen pga den runde kobberplata :hmm:

Lenke til kommentar

Hvordan er det dette skal hjelpe?

 

Kjøleren hviler vel ikke på ramma likevel så jeg kan ikke se for meg at det skal gi bedre kontakt mellom prosessorlokket og kjøleren.

 

Redigert: Jeg har nå lest tråden og særlig uttalelsen til hifiking. Det er utrolig at produsentene klarer å selge hovedkort med defekte rammer. Jepp, det at kjøleren ikke får kontakt med prosessorlokket kaller jeg en alvorlig defekt.

Lenke til kommentar
Du vil vel ikke miste garantien etter dette lille "inngrepet"? :hmm:

6911616[/snapback]

Det kan jeg ikke tenke meg. Man reparerer jo en fabrikasjonsfeil. Alternativet er å sende hovedkortet inn til reklamasjon eller på garantien og få de til å reparere det eller gi deg et nytt. Produsenten og butikken blir sikkert bare glad til for å slippe dette.

 

Tør jeg spørre hva IHS er for noe? er det Den store "platen" på oversiden av CPUen?

6913953[/snapback]

Det stemmer. IHS er et lokk som skal forhindre at man ødelegger prosessorkjernen hvis man er hardhendt når man setter på kjøleren. Dessverre medfører lokket at varmeoverføringen blir dårligere enn uten, men det er noe de fleste fint kan leve med tatt i betraktning den reduserte risikoen for en ødelagt kjerne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...